Tycker inte om maten
Jag har ätit LCHF i 9 veckor nu. Oj, vad kort det plötsligt lät. 2 månader och 1 vecka. Men jag börjar få ge-upp-känslor. Jag mår bättre och jag älskar att inte behöva äta precis hela tiden utan att bli mätt, utan jag håller mig på att äta 2-3ggr om dagen. Jag har dessutom tappat 6-7kg vilket var ett mål. Må bättre och tappa i vikt. Problemet i det hela är att jag trivs inte med maten men jag vill inte sluta för jag mår bra såhär. Innan kunde jag äta hur mycket som helst hela tiden och magen var inte som den skulle. Jag är kräsen. Jag klarar absolut inte av fettränder på kött, jag har börjat lärt mig äta smör - vilket inte hänt på 15år. Jag tycker om att laga mat ibland men enkel snabblagat mat. En fet köttbit med en klicksmör skulle finns inte på världskartan. Jag tycker om en lasange jag gjort, den är jättegod - när den är nylagad. När jag värmer den i mikron nästa dag så rinner det flott runt på hela tallriken. Har läst tips om att man ska slicka upp det för att få i sig så mycket fett som möjligt. Jag häller bort det och torkar av tallriken. Jag får nog i mig mest fett från mejeriproukter vilket jag tack och lov inte verkar vara så känslig mot, kanske för att jag här ung.
Jag skulle behöva tipps eller nåt, jag vill inte sluta och gå tillbaka till mina gamla vanor. Men varje dag är en kamp med gnäll och kurrade mage innan jag tvingar i mig en omelett på dagen till exempel. Jag tycker inte alls om ägg. Skink & ostrullar tar jag ibland (inte en chans att jag lägger smör i - lärt mig steka i det men där är det stopp) men några sånna rullar om dagen kan jag inte leva på. Vad ska jag göra?

Skrev lite fort så ursäkta stavningen, men ni förstår. Påpekas bör att jag googlat runt på en hel del recept och hittar inget jättelockande, provat en del men inget jag gillar nästan. Tror även jag måste ha nolltolerans mot sötningsmedel så det skapar sötsug direkt vilket har varit min räddning med lågkalorisylt i rysk yoghurt ibland. Bara bär och kanel till exempel är inte gott :(

Jag tycker inte heller att fettränder på kött är roligt… Och jag har ingen lust att tvinga i mig mat jag inte gillar!
Mitt tips är att du läser lite kokböcker för att få inspiration. Du kan t.ex. laga asiatiska grytor med kokosgrädde. Klassisk fransk matlagning är kolhydratsnål, men det är förstås inte alltid så snabblagat… Köttfärs är snabbt och kan faktiskt varieras i oändlighet med olika kryddor och tillbehör. Det gäller bara att få in vanan så går det automatiskt sedan.

Mnjae.. vänta du en hel dag då.. ät bara varanan dag, jag lovar dig du kommer att älska prexis vad som helst.
En köttbit med en smörklick är väl snabbmat, går det att göra mat snabbare?
Altså.. rinnande flott är väl inte sådär aptitligt, lagom är bäst.. allrigaste bäst är när fettet är inbakat i maten, för det e fettet som är smakbäraren.
Sen så.. vi blir alla trötta på matlagning och samma mat, men äter än då.. eller varierar oss.
Finns fler som inte gillar fettkanter eller för mycket fett i maten, några gör MBC, andra äggmjölk, en del tar lite cocosfett i kaffe/te, för att få i sig energi nog.
Jag är själv väldigt petig med mat, vill bara ha vällagad mat från bra råvaror.. så jag föredrar att laga den mesta av min mat själv!
Har svårt för att förstå andra som köper och äter helfabrikat som i bästa fall smakar som tvål.. jag får kräkkänning!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Jag tror att de flesta som tröttnar på maten är de som inte har kunskap om matlagning. En del har också dålig fantasi. Sen tycker jag att svenskmat är smaklös. Att testa nya recept och helst utländsk med olika kryddor kan hjälpa mycket. Fisk under koriandertäcke, kryddad kyckling wokad med grönsaker eller någonslags av tagine. Ja det finns oerhört mycket att finna.
9 veckor är inte så lång tid att lära sig att laga mat på ett nytt sätt. Jag har kört på allvar i snart ett halvår och lär mig hela tiden. Just nu är jag inne på olika omelettrecept och exprementerar mig fram. Jag har många sådana recept här http://zondell.bloggspace.se/ Kanske kan något hjälpa?
I stället för kött med en smörklick, stek champinjoner eller zuccini i smör vitlök och persilja och servera till köttet. Makrill är något som jag hittat och tycker är jättegott. En bit helstekt fläskfile, köttfärsfylld paprika, röror med köttfärs. Stjälkselleri med mjukost på. En liten grönsakssmoothies, äggmjölk är också jättegott och mättar.