Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 2817 ggr
maxiq
8

Inte bara skit med socker

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Serla som tillverkar bl.a. toapapper har bytt till en förpackning gjord av sockerrör. Undrar om det är sockerproducenterna som måste hitta på alternativa användningsområden när försäljningen minskar?

[AntoniautanX]
1

Tror snarare att man hittat ännu en inkomstkälla. Det som tidigare var en biprodukt och ratades, används numera som emballage till dasspapper. "skit"bra!! med andra ord och ett lass ironi.

Lisabet
10

Jag tycker att det är utmärkt om plast görs av växtdelar och inte petroleum. Mycket bättre för miljön.

kaisakavat
0

Såg det där i affären häromdagen..

Jag tror - som Lisabet är inne på - att det handlar om att finna ut miljövänligare förpackingar. Mindre om avsättning för sockret. Även om det förstås är kul att göra två flugor.. samtidigt.

Kompostpåsarna hushållen får numera, är ju gjorda av majs. MYCKET bättre med majs där än som s k mat.

[Petronella Pip]
0

Kompostpåsarna hushållen får numera!? Var får man det? Är det utbrett?

kaisakavat
0

#4 Vet inte riktigt vad du syftar på med frågan..

Om du reagerar på ordet 'får' så var det kanske fel ord. Man betalar dem via sophämtningsavgiften.

[Petronella Pip]
1

Jag syftade inte på något annat än det jag frågade, har aldrig hört talas om sådana påsar nämligen!

kaisakavat
1

#6 Du frågade var man får dem, inte om själva påsen, så jag blev lite förvirrad.

Jag bor i norrbotten, Piteå kommun.

Kompostpåsar av majsstärkelse finns av olika fabrikat olika utföranden och de används i rätt många kommuner tror jag, men har ingen närmare koll. Googla ifall du är nyfiken på mera info.

[Petronella Pip]
0

detta var mitt första inlägg här… blev ju inte så bra… *tassar ut igen*

(här förekommer inga kompostpåsar överhuvud taget, vare sig av majs eller socker eller vad de kan vara gjorda av)

kaisakavat
0

Alltså.. det var ju jag som svarade lite förvirrat på din första fråga. Tycker inte alls du ska tassa ut igen. Glad

Papperspåsar är rätt vanligt.

Sorterar ni inte ut 'kompost' där du bor?

AnnK
0

#9 stockholm sorterar inte ut kompost, visst är det helt otroligt!

yvonnel
0

#9 #10

Det har jag sett på någon rapport-tv att man i vissa stadsdelar i Stockholm, sorterar ut kompost men att det sedan inte komposteras utan skickas med i brännbara sopberget - reportaget var uppbyggt kring just det, att engagera folk till "att göra rätt" men att dom känner sig lurade när det inte funkar hela vägen.

Bjorne
0

I Brasilien gör dom motorsprit av rörsockret.
Borde väl vara obegränsade avsättningsmöjligheter då.

KarinJ46
0

Petronella, det går att köpa "nedbrytbara" plastpåsar på bl a Ica Maxi, tror dom är tillverkade av majsstärkelse.

Jag använder dom i min komposthink så blir det inte så kläggigt i den. Men man måste tänka på att gå ut med komposthinken minst vart annan dag, annars börjar påsen att lösa upp sig i hinken.

[Petronella Pip]
0

Fast vart gör jag av det hela sen då? Finns ingen kompost att lägga det i… bara vanliga soptunnor, övrigt avfall får vi fara iväg med men det finns inga kompostbehållare på återvinningställena heller.

yvonnel
0

Vi har s.k. Molocker - nedgrävda uppsamlare - ganska vanligt förekommande i göteborgsområdet, en för vanliga hushållssopor och en för komposten.

Det verkar ju bra men jag har inte sett eller hört hur eller var någonstans man gör jord av komposten, det borde ju bli en stor mängd i en storstad, även om det anvädes till parker och liknande.