Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 2761 ggr
Margareta
0

Skriv upp alla undantag

I tisdags hade jag en trevlig dag hos Calle Carlsson i Österäng med allehanda provtagning och samtal.

Calle har kostbehandlat diabetiker och överviktiga med lågkolhydratkost länge med goda resultat. Hans råd innehåller något mer kolhydrater än det vi äter som äter minst, eftersom han anser att fibrerna, särskilt de vattenlösliga, är viktiga för vårt matsmältningssystem, men allt går på samma sätt ut på att äta så att blodsockret inte höjs och att insulinnivåerna hålls nere.

De fibrer Calle rekommenderar kommer från kokta morötter/rödbetor, Gyllenhämmas fiberhavre med havrekli (inte dem med vetekli), nektariner/persikor, apelsiner/clementiner och lite olika bär. Dessa fibrer är snälla och vänliga för sargade matsmältningssystem.

Vi diskuterade detta länge och jag berättade om hur besvärligt jag haft det just pga av fibrer innan och att jag blivit bra först när jag skippat dem och ersatt med fett (smör/kokosfett). Han sa inte emot mig och hade inga synpunkter på att jag fortsätter utan, men att detta var de jag kunde testa om jag ville.

Det var en härlig känsla att kliva in på Österäng, där tiden tycks stå stilla i vissa rum och helt tvärtom i andra. Väntrummet och de allmänna utrymmena är som att hälsa på hos min farmor som föddes på 1800-talet och det blir sådan kontrast mot den moderna labutrustningen med stora maskiner och datorer i den andra delen. Bläddra gärna igenom deras bilder på hemsidan, så förstår ni vad jag menar.

Man märker ingen stress på Österäng och man blir väl omhändertagen utan känsla av att personalen är på väg till nästa patient.

Calle har ett mycket gott råd till oss alla:

SKRIV UPP ALLA UNDANTAG

Ibland kan det vara så att vi TROR att vi äter rätt, eftersom undantagen är så få, men sammantaget kanske det inte är så lite ändå om man skriver upp och räknar ihop vad det blir under en vecka. Kroppen minns i flera dagar vad man ätit. Det gäller att skriva på en lapp direkt dessutom, för innan kvällen har man glömt vad man åt under morgonen.

Jag tänker använda min dagbok här på iFokus till detta och se om jag kan få in en rutin, som fungerar. Just nu är det jordgubbar, som jag vet är lite kinkiga att låta bli, när de växer så fint utanför dörren. Många kan äta jordgubbar, men jag tillhör dem som borde låta bli.

Numer pensionär i Nynäshamn

Qamilla
0

Tack Margareta för tipset. Jag tror jag tillhör dom som "fuskar" ganska mycket men sedan har en mycket väl fungerande senil demens som gör att jag kommer ihåg det jag vill komma ihåg. Har också försökt äta jordgubbar men magen vände sig nästan ut och in och jag fick riktiga kramper dagen efter. Inte kul alls. Kanske jag tål det när jag kommer ner i vikt.

Margareta
0

Qamilla:
Jag tror inte man skall ha för stora förhoppningar på att man tål olika livsmedel mer bara för att övervikten är borta.

Rent krasst är det nog så att har vi ätit oss tjocka på dem och mått dåligt av dem under tiden vi blivit/varit tjocka, så lär det nog vara så sedan också.

Den som ser detta som en diet för bantning och sen en guldkant som lyser efter det är klart, kan kanske bli besviken. Jag för min del är nog rätt inställd på att det inte blir någon större skillnad, mer än att kilona är borta.

maxiq
0

Det där kallas för Selektiv Demens, Qamilla. Själv lider jag av Alzheimers Light, särskilt när det gäller namn och ansikten. Vissa dagar får jag t.o.m. kolla leg på mig själv :-(

Tur att jag inte gör några undantag alls! (såvitt jag kommer ihåg)

Fundersam

Qamilla
0

Margareta:
Nog har du rätt i det du säger. Jag ser inte detta som någon diet utan som en livs förändring som måste fortgå resten av mitt liv. Däremot hoppas/tror jag att man kan "fuska" lite när man nått sin vikt. Eller som SSS säger, tillåta sig att göra planerade avvikelser. Jag märker ju att jag mår direkt sämre så fort jag äter snabba kolhydrater. Men jag vill väl inte inse mina begränsningar än. Hoppet är det sista som dör. Glad

Qamilla
0

maxiq, tack för att du rättar mig angående min sjukdom. Har nog både selektiv demens och alzheimers light samtidigt. I alla fall när det kommer till att "glömma bort" fusket. Tycker idén med att skriva upp allt fusk låter ypperlig. Då kan man ju gå tillbaka och se (och kanske till och med förstå) varför vikten (och välmåendet) gjort en liten paus. Fot i munnnen

Skaldeman
0

Jag räknar mest åt andra, inte så mycket åt mig själv. Men under min inledande viktminskning förde jag stenhård bok. Jag noterade i princip "tummen i munnen". I mitt fall var det så att det jag "inte åt" var lika mycket som det jag visste att jag åt. Och det jag "inte visste" att jag åt var mycket sämre än det jag visste att jag åt. Att konsekvent utplåna alla mellanmål, små som stora, var ett viktigt hjälpmedel för mig. När du är hungrig ska du äta dig ohungrig på nyttig och välsmakande mat. Då behöver du inte något onödigt småtugg.

Sten Sture

soni
0

Jag har märkt att min kropp inte släpper i från sig ett gram förrän jag har tillräckligt långt mellan målen, medan mängden mat inte spelar så stor roll så länge jag ligger lågt på kolhydrater. Hade en optimal vecka där jag ibland hade så mycket som 8 timmar mellan måltiderna. För mig förutsätter den här metoden att jag äter MYCKET till frukost och att jag har något vettigt att göra utan ett kylskåp i närheten (dvs helst  inte vara hemma). Vanan att gå dit när jag är hemma är mycket svår att stå emot.

PS Är en smalis, aldrig varit överviktig. Har experimenterat med kosten ett tag och allt tyder på att SSS med fleras teorier stämmer till hundra procent på min kropp. Jag går upp av kolhydrater och småätande (så länge jag inte äter spannmål för det verkar förstöra mitt näringsupptag och jag förlorar vikt, framför allt muskler).

ovkyhn
0

Hej Margareta , ja och min man var hos Calle Carlsson i ons och allt du skriver om att stress inte fanns är sant, det var en så skön stämning där.

Vi fick samma råd som du och vi prata länge om lchf mat, men våra kolesterol värden var skyhöga.

Vet nu inte om vi ska prova med lite havrekli, ja kolla det blir bara 3g kolhydrater i en msk, detta ska göra att kolesterolen går ner.

Det är oxå orsaken till att ja inte har gått ner i vikt trots 1 år på lchf enl calle.

Margareta
0

ovkyhn: ja vad ska man tro?
Jag har ätit så här sen februari 2005
Jag gick ner 10kg sommaren 2005 och efter det går jag inte lika lätt ner längre. Vet inte hur värdena legat under tiden, men jag hade väldigt låga värden ett par år innan när jag kollade sist.

• CHOL   7,23
  • HDL     2,20 (det goda)
  • LDL     4,1   (det onda)
  • TRIG   0,94
  • T4     23,3
  • TSH     0,6

Dessa värden vet jag är av betydelse, men jag vet inte HUR.

ovkyhn
0

Mina värden var efter 1 år med lchf

• CHOL 9,34
  • HDL 1,5
  • LDL 6,2
  • TRIG 1,91
  • T4 17,3
  • TSH 3,8

MIN MANS VÄRDEN ÅR JA MER OROLIG FÖR HAN HAR OXÅ HAFT HJÄRT INF FÖR 8 ÅR SEDAN, HAN HAR ÄTIR LCHF SEN SEP -06

• CHOL 9,55
  • HDL 0,7
  • LDL 6,5
  • TRIG 7,83 detta är orovävkande tycker ja
kajsa56
0

låter ju intressant det där med havrekli… och ännu mer intressant med hälsovårdshemmet - va kostar en undersökning ung? antar att det är olika priser beroende på omfattning..

vore ju inte dumt att få göra en ordentlig hälsokontroll värd namnet! Glad

Margareta
0

1600 kr betalade jag för "utökad" kontroll och då har jag flera papper med provsvar med mig hem.

Karin20
0

Hade han några preferenser bland fibrerna du anger? Vissa är ju frukt, som jag tror höjer blodsockret förutom att vara fiber. Men havrekli låter intressant.

//Karin

Margareta
0

Jag tror att Calle Carlsson är mest inne åt Lågt GI -hållet. Vi diskuterade blodsocker en hel del eftersom jag troligen tack vare LCHF är en "obehandlad" typ2:a. Han menar inga mängder frukt, mer 1-2 om dagen för att få fibrerna.

Jag är också lite nyfiken på havre eftersom jag av tradition mått väldigt bra på gröt, men jag har inte vågat testa än.

Min mage fungerar ypperligt på MSM så jag behöver inga fibrer just nu och kolesterolvärdena är bra… så varför klaga?