Kommer upp i ~2400 kcal
Väger: 104 kg (Vägt 130 kg)
Längd: 174 cm
BMI: 34.4
Har fuskat lite till och från på senaste. Helger och sådär. Nu när jag har kört igång med LCHF igen så är jag trött som tusan hela tiden och som idag t.ex så åt jag:
2858 kcal.
Protein 198 g
Kolhydrater 26 g
Fett 209 g
Dagarna innan har varit runt 2400 kcal.
Har räknat på en sida vad mitt energibehov är och om jag räknat hyffsat rätt så säger den detta:
För att behålla min vikt ska det ligga på runt 2617 kcal
För att minska ett halvt kilo i veckan ska det ligga på 2117 kcal
Jag äter ju bara tills jag blir mätt?

Mätt är så olika för olika personer, jag är sällan mätt efter en måltid.. men däremot en timme efteråt, för då har maten kommit ut i blodet i sådan omfattning att den påverkar aversionssytemet.
Och jag har lärt mig så småningom vad som är en lagom portion som gör att jag förblir ohungrig fram till nästa planerade måltid.
Sen så varierar såklart hur mycket jag äter från dag till dag.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Samma här mättheten kan komma krypandes
en timma senare, men oxå lite
beroende på vad man äter så kan jag
få skjuta ifrån mig tallriken.
Kanske "fuskat" för mycket….?
//Tommy
Grattis till 26 kg Areium. 
Får jag fråga hur länge du har ätit LCHF och om du har legat på det intaget länge? Har du gått ner under tiden som du ätit 2400- 2800 kcal tex?
Förut har jag inte räknat kalorier, men jag känner mig mer hungrig nu när jag har fuskat till och från. Nej jag har inte gått ner så himla mycket. Kanske några hekton dom 2 senaste veckorna. Men inte gått upp i alla fall :)
#0 Grattis till din viktnedgång så här långt! Bra kämpat!
Jag skulle minska mängden protein och öka andelen fett. Fett ger mättnad.
Försök registrera maten så att du får en energiprocent 75-80E% fett 15-20 E% och bara några få procent på kolhydraterna.
Nu ska jag äta betydligt mindre mat än dig (kvinna och med mindre övervikt kvar), men även om du äter mer mat än mig och får mer kcal så kanske energifördelningen kan fungera även för dig? När jag tog mer energi från fett än protein så blev jag äntligen mätt på de portioner som gav rätt mängd kcal.
Ett exempel från min matdagbok:
KCAL: 1794
FETT: 175 g (78,89 E%)
PROTEIN: 81 g (18,16 E%)
KOLHYDRATER: 14 g (2,95 E%)
~God loves you, and I´m trying! ~
#4 Jag håller med Lilltilda om att det är mycket protein och den fördelning som hom föreslår. Det är vad jag kör med i stora drag. En halvering nästan på protein om du inte tränar extremt mycket. Vad jag förstår från vad andra har skrivit är det ofta småfusket som händer relativt ofta som stoppar viktnedgång. Det är inte säkert att det är kalorimängden som är problemet även om det naturligtvis kan vara det eftersom du säger att du varit hungrigare på senaste.
Hade det varit jag hade jag striktat till det ett tag men ätit som jag ville men dock registrerat iaf någon dag då och då och sett om du börjar gå ner mer igen. Dumbbell.se är den enklaste sidan att registrera på som jag använt.
Hoppas du kommer tillbaka och berättar hur det går sedan. Lycka till
Okej, jag ska försöka minska mängden protein :)
Min mat har ofta sett ut såhär på senaste för jag tycker det är snabbt och enkelt pga att jag jobbar 10-12 timmar per dag och har bara tid för att laga mat 1 gång per dag (Men jag känner att jag kanske bör bryta mina vanor lite? Eller jag vet inte?):
Fläskfilé/Kyckling/Köttfärs
Wokgrönsaker/Broccoli/Eller någon annan grönsaksblandning
Grädde & Kryddor
Ibland lite krossade tomater och/eller färska champinjoner
#7 Menar du verkligen att du äter endast en måltid och ändå får i dig nästan 200 gram protein? Då pratar vi om närmare 1 kg kött…
För det flesta är det ett upplägg som inte fungerar så bra (för vissa kan det ju göra det, men oftast sådana som tränar mycket). Lyckas du få i dig så mycket kött på en måltid innan du blir mätt så äter du nog lite för fort som nämnts eller äter dig övermätt. Prova att laga som vanligt (fast helst som nedan välja lite fetare kött etc. ) men ät bara hälften så mycket som du tror du behöver för att bli mätt, spara resten. Om du efter en timme är fortfarande hungrig (inte sugen på mer för att det var gott!) ät hälften av det som är kvar. Det är inte omöjligt att det visade sig att du blev tillräckligt mätt på den halva mängden. Ta då med resten som matlåda utifall det visar sig att du blir hungrig tidigare än vanligt (inte säkert men kan hända).
Annars har du "felet" eller vad man ska säga för att du får för mycket protein och för lite fett om du inte av någon anledning har ett mycket högt proteinbehov av hård träning då . Fläskfilé/Kyckling/Köttfärs - de fetmarkerade är helt enkelt väl magra alternativ att basera på för de flesta. Det kan du inte kompensera vettigt med rimlig mängd grädde, utan för att få liknande varor att få en bra fördelning på är det närmast måste med smör/koskosfett. Väljer du istället t ex fläskkarré, entrecóte eller möjligen kyckling klubbor med skinn på så får du helt automatiskt ner proteinet och upp fettet.
Äter man bara en måltid blir mager proteinråvara oftast större problem än om man äter flera då man inte kan kompensera på samma sätt med en annan måltid - ska nästan till att man har en stor förkärlek för kryddsmör för att det ska bli bra.
Häxjakten på protein är löjlig. Om det är något näringsämne som ger en mättnadskänsla så är det protein. Sedan att fett kanske mättar under en längre tid bör inte vara så svårt att förstå eftersom det innehåller mer energi per mängd.
#9 Den här häxjakten på proteiner är nog inte så löjlig eftersom proteiner kan omvandlas till glukos vilket innebär att om det blir ett stort överskott så omvandlas det i kroppen och kroppen får mer glukos när man kanske hellre vill ha optimal fettdrift.
Av kött bildas också urinsyra i kroppen som kan kristalliseras och ge njursten, bidra till gikt etc. Jag tycker att det inte finns anledning att ge kroppen mer än den behöver. Sedan är det ju iofs personligt hur mycket man behöver.
#8 TS skriver att han bara har tid att laga mat en gång om dagen men inte hur ofta han äter.
#7 Hoppas du med matlåda till jobbet annars äter du större portioner än vad som verkar nyttigt? 
Jag har ätit LCHF i 4 år nu och jag är 164 cm lång och väger 58 kilo sen 3 år tillbaka. Jag ligger på en nivå av 3-4000 kcal per dag. För att undvika missuppfattningar så ska jag tillägga att jag inte rör mig mycket, mest stillasittande. Men jag tror att man ska prova olika variationer av innehållet i kosten för att hitta något som passar ens kropp. Det är ju viktigt att man känner sig mätt ordentligt. Jag äter tex 2 laxfilé med 1 dl fet cremé fraiche och lite grönsaker till en måltid, eller 2 fläskkotlettet med 25 g smält smör och 1 dl hemmagjord bearnäs…..mest fett blir det. Imellan mattillfällerna som blir minst 5 per dag så dricker jag kaffe med 1/2 dl grädde åt gången, kanske 4-6ggr/dag. Till kaffet äter jag mandel, 1/4-1/2 dl. Med LCHF vet jag som har ätit det så länge att det INTE gäller kalorier in och kalorier ut¨, för då skulle jag se ut som en ballong nu…… OCH, jag mår fantastiskt BRA!!! Mina provresultat är dessutom bättre nu en innan jag började med denna kosten. Mitt råd till alla som inte går ner i vikt eller står still är att variera innehållet och se hur de funkar för dig.

Häxjakt?? Var fick du nu det ifrån?
Om det verkligen ÄR så att ts äter 198 gr rent protein till sina 104 kg så är det VÄLDIGT mycket över det rekommenderade som är ca 1g per kg kroppsvikt.
Däremot kan man undra om ts kanske menar 198 gr kött? - väldigt många tror att det är samma sak vilket ju inte är fallet.
#12 Det som rekommenderas är _minst_ 1 gram per kg.

Ja?
Margareta som startade KIF skriver så här om protein i sin blogg:
**"Siffror som förekommer i LCHF-sammanhang är 0,8-1g per kg kroppsvikt för kvinnor och något mer för män och tillägg för den som tränar (hämtat från träningsnutrition). Det är en hel del mer än det WHO rekommenderar."
**Jag kan då nämna att WHO´s lägsta rekommendation är 0,75 gr per kg.
Jovisst kan protein omvanldas till glukos i kroppen. Men vad har det med mättnadskänslan att göra?
Dessutom kräver kroppen en viss mängd glukos. Genom att äta minimum av mängden protein kroppen hos en vanlig Svensson kräver så kommer kroppen att lida underskott av protein. Detta eftersom en viss mängd av proteinet omvandlas till glukos istället för att transporteras till organ och muskulatur.
Det skrivs mycket ont om protein på denna sajten.
Precis som MimLan skriver så är proteinrekommendationen ett minimum.
Denna tråden är rätt läsvärd om protein: http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/503a7ec088f4724d7602618c-begransa-protein-intaget
Jag delar upp allt jag lagar i 3-4 portioner. 1 kg kött var det inte. Det var 550g Nötfärs, men sen åt jag 150g ost på kvällen också.
Men som sagt ska jag försöka äta mindre protein :)
Bergkvarabuss AB
Tel: 0340-666600
Verkstad: 0340-666610

15
Ja en rekommendation är ju en allmän rekommendation och sedan får var och en prova sig fram vad som passar bäst det hoppas jag alla förstår?
Men dessa rekommendationer tar ingen som helst hänsyn till varje enskild individ. Det är stor skillnad på hur mycket protein en liten kortväxt kvinna i övre medelåldern, som kanske inte rör på sig så mycket av olika skäl, behöver om man jämför det med en yngre kvinna i full karriär som tränar hårt och är mer i farten i sitt liv.
De som tränar HÅRT får naturligtvis kanske lägga till mer protein än i "normalfallet men hur det är i ts fall framkommer väl inte riktigt här.
Jag har gått ner från 106 kg till för närvarande 65,2 och i början åt jag ca 100 gr protein (alltså ca 1gr per kg kroppsvikt)
Men så här på sluttampen gick det trögt och jag började titta på hur mycket jag satte i mig och såg att jag fortfarande låg på en proteinmängd som passade en 100-kilos "kloss" (
)
Minskade proteinet til en nivå som passade bättre till min vikt….OCH började gå ner igen! Ökade i samband med det fettet eftersom det totala kcal annars blivit för lågt.
Så bara för att man säger att man kanske ska minska proteinet så betyder inte det att man minskar för mycket.
Tråden du tipsade om har jag läst tidigare men där är inget nytt - som vanligt en massa olika åsikter. 
Även det höga intaget av kcal så verkar jag fortfarande gå ner i vikt. Märkligt kan jag tycka, men väldigt roligt!

Du vet.. enligt uppgift så åt Skaldeman massor främst i början på sin viktminskning, han bara följde apiten!
Numera.. med mer normal vikt så äter han enligt uppgift fortfarande effter aptiten.. vilket visar sig ligga mer i paritet med den vikt han har nu.
Så det är nog olika stadium man måste gå igenom. för vissa.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.