Hälsingeostkaka_innehåll?
Är det någon som vet hur det är med kolisarna i Häslingeostkakan? Den är ju inte som den småländska ostkakan eller Frödinge som den heter.
Tänkte äta den med vispad grädde till om den bara är gjord av ostmassa och saffran ?
Jag hittade ett recept så det är väl bara att räkna på ingredienserna.
Hälsingeostkaka
10 liter mjölk, värmes till 37-38 grader
10 msk vetemjöl (2 dl)
1 dryg msk ostlöpe
Mjölet, utrört i lite av den varma mjölken iröres i resten av mjölken (ev. 1 ägg till redningen). Rör så det blir ordentligt blandat. Sen ostlöpen, då får man börja röra sakta och försiktigt. Efter 15-20 minuter har den löpt.
Låt stå ca 20 min så ostmassan sjunker och man kan hälla av en del vassla. Ös upp i en sikt klädd med silväv. Låt stå och rinna av tills massan känns stadig. Lägga över i en smord 3 liters form.
Grädda i vattenbad 225 grader minst 1 1/2 timme. Lyft av "skoven" då en halv timme återstår och öka till 250 grader. Ös då och då av vassla med en sked. Låt kakan kallna innan den stjälps upp. Hälsingeostkaka servera med saftsås.
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se

Hej mumsan!
Jag kollade lite på nätet och hittade några recept, ett av dem (klipper in det nedan) stoppade jag in i calcounter, där fanns alla ingredienser utom löpe, jag räknade på standardmjölk+vispgrädde. Resultatet per portion blev såhär;
P 3.4/ K 6.1/F 6.6
**Hälsingeostkaka 10 portioner
**5 liter opastöriserad mjölk direkt från bondgården eller 4.5 liter standardmjölk och 0.5 liter vispgrädde
1 dl vetemjöl
1 ägg
1 msk ostlöpe
Häll mjölken i en kastrull, men spara 2 dl till redningen.
Värm till 37 grader.
Vispa ihop mjölet med ägget och 2 dl mjölk till en klumpfri redning, blanda ner i den varma mjölken.
Tillsätt ostlöpe och rör mycket sakta i ca. 5 minuter tills det börjar tjockna.
Ta upp vispen och låt stå en halv timme.
Skär ett kors i ostmassan med en vass kniv och låt stå ytterligare en halv timme.
Häll upp ostmassan i ett durkslag och låt rinna av i en timme.
Smörj en 2 liters form med smör och häll i ostmassan.
Grädda i ugn på 220 graders värme i 40 minuter eller tills en svart skorpa har bildats.
Ta ut ostkakan och plocka bort den brända skorpan, sätt tillbaka i ugnen igen och låt få en gyllenbrun färg.
Låt ostkakan svalna (ostkakan kan med fördel göras dagen innan servering)
Skär upp ostkakan i skivor och stek i smör, häll på en skvätt grädde och låt koka ihop.
Servera med hjortronsylt.

Hej Maxiq! *ler*
Hej Koylie! *vinkar*
Du orkade iaf räkna ut nuffrorna! :-P
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se

Mhm… det var väl därför du var snabbare, din snabbfingrade skvader! 

mm… har fått skaffa kylfläkt till tangentbordet! *svoooosch*
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se

*garvar* Vad har du till fingertopparna då? Så snabb som du var så måste väl även dom kylas, eller är det en allt-i-ett *svoooosch* du skaffat?
Fingertopparna vidrör aldrig tangenterna utan de trycks ner av luftdraget! ;-)
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se

jamenåååhhh
så utomordentligt o-smart jag var som inte tänkte på det! Men, men, det är sådär när man har små händer och svårt för å fatta
Tackar för recepten! Trodde väl att det var kolisar i dem med mjöl. Ska kolla ikväll när vi åker på en stämma där det oftast säljs sådan ostkaka. Tänker ta vispgrädde till istället.
Bara en liten undring - försvinner inte en del i vasslan? Kanske inte vetemjölet, men nånting?
Visst går det. Om inte annat, så går det galet
Mmmm, hälsingeostkaka med grädde och hjortron är bland det godaste som finns. Brukar köpa en stor bit skiva ner frysa och ha som en gång i månaden godis. Har en skiva kvar nu så det är snart dags att införskaffa ny, brukar göra det när jag hälsar på i Gävle.

Effie - Det mesta av mjölkens kolhydrater (även lite av stärkelsen) försvinner med vasslan.
På tal om vassle- när jag gör polarbrödet så har jag börjat med att skölja keson i ett durkslag istället för att låta den rinna av! All vassle försvinner och enbart små "ostkulor" blir kvar.
Tack Pasi, det var väl det jag misstänkte. Bra att veta när jag gör äggost. Det är också gott…

Effie, vad är äggost? *nyfiken*
magma, vilket bra förslag, skall göra det nästa gång.
Koylie; äggost är en bohuslänsk specialitet…och lite norsk också. Man kokar upp mjölk, och vispar i en blandning av filmjölk, gräddfil, socker och ägg. Blandningen skär sig, och man silar bort vasslan. Sedan serverar man med hjortronsylt som efterrätt. I Norge kallas det skjärost, ofta utan socker om jag förstått rätt, och används t.ex. som smörgåspålägg. Åtminstone gjorde min mamma så. Jag har inte testat att göra äggost sedan jag började med LCHF, men jag misstänker att det går att anpassa receptet, om man nu äter mejeriprodukter. Egentligen smakar det inte så mycket i sig självt, men jag tycker om smaken.

aha! Visst kommer du lägga in ett LCHF-anpassat recept på äggost under Mat- recpet på osträtter och fett? Snälla… *ser bedjande ut*
Jag ska göra ett tappert…får testa och räkna och äta (ingen annan i familjen gillar äggost)

Finns det någon jämtlänning här?
När jag var liten och bodde i dåvarande Hammerdals kommun hade man ofta som efterrätt eller till "kafferepet" en form av ostkaka som var brunorange och som serverades med vispgrädde. Jag tyckte då som 7-åring att det inte var gott, men alla vuxna gillade det här. Jag har ofta undrat vad det var och om jag skulle gilla det idag.
//Karin

Jag är jämtlänning, kommer från grannkommunen Ström, och det du beskriver låter som sötost.
Jag har också jämtlandsbarkgund och även om jag inte varit där så mycket (morfar och mormor dog när jag var liten) så minns jag det Du beskriver Karin20 och jag tro det kan vara något med messmör blandat med vispgrädde. Min farmor (Ångermanland) gjorde något liknande. Det är i så fall gjort på "mese" getost alltså…
Numer pensionär i Nynäshamn

Koylie! yes, du har rätt, det heter sötost. Är det någon som vet vad och hur? Fast jag ska googla på det också. Och då blev det så här! Kan väl inte vara så himla farligt? 3 msk sirap alltsomallt för sylten behöver man väl inte
Sötost
5 liter standard mjölk
1 1/2 msk ostlöpe
3 msk sirap
2 bitar kanel
2dl grädde (behövs inte om man hade tillgång till hemmjölk, opastöriserad)
Ev 2 ägg röres i.
Ljumma mjölken och häll i de uppvispade äggen och ostlöpet. Låt stå en halv timme. Skär den nu stelnade mjölken i rutor, ej för små, och stoppa ner kanelen. Ställ kastrullen på spisen, lite värme , 2:an eller 3:an på plattan. Koka ostmassan försiktigt i 2 timmar eller tills den är ljust brunaktig. När en halvtimme återstår, häller man i sirapen. Koka detta ca en halvtimme till. Ställ det hela att kallna. Ös sedan upp, men ta med lite vassla, annars blir den torr. Serveras med vispad grädde och hjortronsylt. Gott!
//Karin

Jag har ett familjerecept på sötost som jag delar med mig av.
4l standardmjölk
1 dl strösocker
2 ägg
1 tsk salt
1 msk ostlöpe
1 kanelstång
(1 krm vaniljsocker)
Skölj kanelstången i varmt vatten. Koka mjölk, salt och kanelstång, koka ihop till knappt hälften. Ta kastrullen från värmen och låt massan svalna tills den känns ljum. Tillsätt de uppvispade äggen, sockret, vaniljsockret och ostlöpen. Rör om ordentligt. Häll upp i aluminiumformar som får stå tills osten stelnat. Ställ formarna i en långpanna, sätt in i 175 grader varm ugn, grädda tills osten fått fin färg.
Jag vet inte hur många portioner det är, men om jag kollar Calcounter så ger den totala stöpan P132/K300/F120
Det verkar va mycke kolisar…

Margareta, det du beskriver låter som Blane, något som jag bara ätit i ångermanland. 
Koylie: Jo farmor kallade sin variant blane, men den jag minns från mormor var fastare och mer lik ost. Jag kan kolla med min morbror, han borde veta.
Numer pensionär i Nynäshamn
Oj vad häftiga recept det kom fram här. Ska nog g mig på att göra sötosten fast med stevia och endast äkta vaniljstång. Det låter otroligt gott och jag slipper mjölet. Tack karin 20 och Koylie.
Inte visste jag att det fanns så många olika "ostkakor"! Tänkte ta med mig lite småfrusen vispad grädde i en liten burk i kylvåskan som jag har mitt vatten med och hälla på ostkakan när jag åker på stämma i Delsbo i helgen. ska bli spännande.
Har nu ätit Hälsingeostkaka 2 ggr på olka platser. De smakade olika och jag blev otroligt mätt. Hade vispad grädde med mig den andra gången och det blev gott. Men kroppen gillade inte det här, så jag är helt enkelt väldigt kolhydratkänslig och måste vara väldigt strikt. Det vore kul med några kg minus någon gång som oxå varar.