Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-kötträtter
Läst 8731 ggr
Sweli
2

Argentinsk blodkorv - Morcilla

Morcilla

Ingredienser:

3/4 kg. Bacon i bit
2 och 1/2 liter grisblod
3 vitlöksklyftor, hackade
4 lök, hackad
1 purjolök

100 gr. Pinjenötter eller hackade valnötter
Salt och peppar
1.5-2 meter krokfjälster

Köttkvarn med korvtillsats. Man kan använda en sprits för att fylla i korvarna men det är lättare med korvtillsats.

Förberedelser:
Hacka bacon eller passera i köttkvarnen.
Tillsätt resten av ingredienserna och smaka av.

Fyll krokfjälster i 10-15 cm långa korvar och bind varje korv med hushållssnöre i båda ändarna.
Koka i saltat vatten i 25 minuter.

Obs:
Korvarna är läckra grillade eller stekta i stekpanna och tillsammans med massor av osötad äppelmos.

Svårighetsgrad:
genomsnitt
Förberedelser:
60 minuter
Tillagningstid:
30 minuter
Frys:
2 månader

orrginell
0

Har slösat bort en massa ingredienser och flera timmar av mitt liv, som jag hellre hade tillbringat på Jamtli julmarknad, på denna s.k. korv idag. Gör den INTE!!

[Annamaja27]
0

#1 Varför inte?

Såg intressant ut. Har dåligt blodvärde och brukar göra en hel del blodmat. Tror absolut jag ska testa.

yvonnel
0

Jag har aldrig gjort någon blodkorv och kanske inte tänkt på det heller, men denna såg så god ut och jag blev intresserad. Så läste jag inlägget från #1 och blev verkligen helt förvånad, vad kan det vara som inte passar nordiskt smaksinne? det enda jag kan komma på är nog att valnötter inte riktigt hör hemma med blodmat.

Kan man komma på något annat isf valnötter, jag skulle faktiskt gärna göra ett försök, kan man inte förenkla det med att baka smeten i bakform i ugnen och i vattenbad? Det blir ju inte korv längre då, med blodpudding likafullt. Tror jag.

konichiwa
0

Jag undrar också vad som blev fel? Det ser ut och låter gott!

hemul
0

Misstänker att den inte stelnade.

orrginell
0

Den stelnade, men jag tror att bilden inte riktigt föreställer korven från detta recept. Hade varit betydligt bättre att göra blodpudding, för korvarna liknar mera sådan iaf. Både i färg och konsistens. Dock inte i smaken, eftersom det inte alls är samma kryddning.

Sweli
0

#6 skrivetav orrginell

Våra Argentinska blodkorvar har absolut ingenting att göra med Svensk blodpudding. Det är en hel annan produkt.

Den är inte hård som en blodpudding utan den är mjuk.
Smaken är också helt annorlunda.

Jag har aldrig sagt att det skulle smaka eller vara något blodpudding.

Och korven i bilden är resultatet av detta recept.

När det gäller kryddning kan man välja vad man tycker om.
Vi föredrar ganska narturliga smaker, därför vi använder inte så mycket kryddor utöver salt och peppar.

Som allt i matvärlden det är en fråga om tyck och smak Skrattande

yvonnel
0

Vi har nog normalt inte varken lök, vitlök eller nötter i svensksmakande blodkorv, så rimligtvis kan det inte smaka svenskt då heller.

Det behöver ju inte hindra att man experimenterar. Och gör nya upptäckter.

Min mamma brukade koka svartsoppa, inte att jag någonsin ville ens smaka, men det är säkert bra mat, jag ville bara inte, jag har försökt att äta inälvor men klarar det inte, hjälper föga att det är nyttigt eller att andra tycker att det är gott, jag kan bara inte.

Har någonstans läst att det kan bero på vilken blodgrupp man tillhör, kanske är det så, jag tål inte ens lukten vid tillagning.

orrginell
0

Smaken är ju som bekant som baken… Jag använde nötblod, eftersom det var som fanns att tillgå på affären. Kanske blev min korv mörkare av det.

Sweli
0

#9 skrivetav orrginell

Nötblod är väldigt starkt i smaken, man rekommenderar att tuna ut nötblod av den orsaken.

Grisblod har en mildare smak.

När jag gör godis åt min hund använder jag nötblod och det blir helt svart när den har stelnat och torkat ut.