Tindra glögg! Och pepparkakor!
Igår köpte vi en flaska Tindra glögg, den utan tillsatt socker (men med sötningsmedel), 5 g kolhydrater/100 ml.
Vi tyckte i alla fall att den var väldigt god. Men hur ska man klara sig utan pepparkakor med ädelost på..En pepparkaka är ju också "värd" 5 g kolhydrater/pepparkaka, vilket är FÖR mycket..Nån som hittat någon sorts pepparkaka med mindre än 70 kolhydrater/100 g…
Nope. Pepparkakor är som tur vad ingen stor favorit för min del. Provade också Tindraglöggen häromdagen, helt OK. Men jag gillar saftglögg mer än vinglögg…

Den finns som saftglögg också :) I alla fall på City Gross, i den är det 5,5 kolydrat/100 ml :)
Gör egen glögg. En flaska billigt rödvin och en påse glöggkryddor får stå på svag värme och "gifta sig". Har i lite flytande hermesetas. För mer "sprutt" tillsätt vodka. Bara 0,8 kh / dl
Pepparkakor gjorde jag förra julen återkommer med receptet när jag hittat det.

JA JA JA SNÄLLA recept

Har gjort en testning i dag och bjudit dottern som tyckte de var helt OK .Gör så här alltså:Sätt ugnen på 175*
100 g mald mandel
100g ( 4 st ) äggvitor
60 g smör
10 g vetemjöl ( kan nog uteslutas tor jag)
2 msk pepparkakskryddor
flytande hermesetas ca 3 g eller efter behag
Mal mandeln och rosta den lätt i torr stekpanna under omrörning. När det börjar få lite färg o dofta gott tillsätter du mjölet , kryddorna och sen i med smöret. Ta av stekpannan och låt det "smälta" ihop under omrörning. Vispa vitorna till hårt skum. söta . Rör ihop allt. Sen tog jag ett msk mått o fyllde med smet, knackade ur det på bakplåtspappers klädd plåt. Tog en vanlig matsked o doppade i vatten ,tog baksidan på skeden o smetade ut kluttarna till kakor. Gräddade i ca 10-15 min. Lät de stå i eftervärmen och torka till lite.Det blev 16 kakor med följande innehåll / kaka
68,90 cal. 3,96 prot, 3,84 fett, 0.98 Kh
1 dl glögg o en pepparkaka ger då tillsammans under 2 kh, mot det vanliga 5 kh för glögg o 4kh för en pepparkaka = 9 KH!!!!!!!!!

Värt att testa Taktur, tack :)

Taktur:
Du är just nu min favorit

jag har också gjort LCHF-kex med pepparkakskryddor som jag äter med blåmögelost, det funkar :)
gör även egen glögg.

Buttercup
Hur gör du din glögg?
Ja nu är advent nära, lite glögg o pepparkakor skulle inte vara fel..
Vi testade Tindras saftglögg förra julen, helt ok men vädigt söt i smaken. Jag vill helst ha någon god utan sötningsmedel och med lite kolhydrater.. finns det?
(kanske bäst att göra egen..)
Andra recept på pepparkakor utan mjöl och min. med socker efterfrågas!
Jag gjorde pepparkryddad pannakotta det var mums *s jag körde vanlig pannakotta rec. Körde i 1tsk pepparkakskrydda 1tsk kanel o lite stevia ! Super gott ö klart juligt

Jag har just hällt vodka över lite glöggkryddor, som ska få stå och dra till på söndag. Då ska jag sila ner det i en flaska billigt rödtjut och värma, möjligen söta med lite apelsin. Jag är inte så sugen på sötningsmedel.
Jag har använt kanelstång, kryddnejlikor, kardemumma, pomeransskal, ingefära och lite vaniljpulver. Rapporterar på söndag huruvida det blev gott!

Adventsbakelse Man kan ju nöja sig med att grädda och äta dem som de är med ädelost till
# 12 det var smart …det ska jag tänka på ..
provade tindra blöggen o den var ok man kände söningsmedels smaken men det är ett bra alt.
jag åt en babybel istället för lussebulle / pepparkaka…
jag är inte så förtjust i pepparkaka eller lussebulle men man vill oxå vara med …

dags att putta upp denna tråden igen!!

Som jag skrev i en annan tråd har jag även i år lagt kryddor i sprit, hade ingen vodka hemma så det blev förra årets julsnaps med sju kryddor. Pomeransskal, nejlikor, kardemumma, kanelstång och färsk ingefära. Sen blandar jag det med rödvin och kanske lite sötningsmedel, och värmer upp. Man kanske kan ta någon lightsaft för sötma? Jag gillar inte sötningsmedel, men nån gång om året kanske man kan stå ut…
jag har gjort miniOopsiesar m pepparkakskryddor, det blir mjuka kakor men jättegoda m ädelost på. åsså smulade jag en tredjedels vanlig pepparkaka över osten på 3 st för att förstärka smaken. man kan även ha i lingon i smeten.
oj, dessa recept måste jag testa. Tack alla!
Varför inte lembasbröd med pepparkakskrydda, smakar utmärkt med mögelost.

mmm

Kan meddela att årets glögg blev god! Silade bort kryddorna i spriten och blandade med billigt rödvin (dock inte det allra billigaste eftersom det tenderar att bli väl surt och blaskigt även för glöggen!), och sen en skvätt Fun light med äpple och chai-smak (det är tydligen en tillfällig säsongssmak). Jag gillar egentligen inte sötningsmedel, men nån gång om året kan jag tänka mig att göra ett undantag. Förra årets glögg blev lite väl bitter, men nu blev det smaskens!
Åh! Så det finns en glögg som man faktiskt kan köpa! Tindra glögg ska jag absolut prova! Glögg som är så gott :D
Jag blev så glad när jag såg "Utan tillsatt socker". Men aspartam……. Kommer inte över min tröskel! Varför måste allt smaka sött????
Provade att göra själv, men den blev (ofrivilligt) för mycket spetsad. Provar till nästa helg igen!
Men pepparkakorna skall jag absolut prova men utan mjöl och sötningsmedel. Tack för det, Taktur!

Jag funderar på att göra egen glögg och sedan egna "pepparkakor" genom att bara använda dessa bottnar och istället för kakao kanske använda pepparkakskryddor. Och så skära ut små fyrkanter enligt receptet, bara. Ska på glöggmys på lördag, så det blir ju ett utmärkt tillfälle att prova.
egen glögg utan sprit (går att tillsätta) koka upp vinbär, skär ner apelsin och låt koka upp med glögg kryddor (mix) vätska efter behov (vatten) låt stå och dra, sila (kläm ur all vätska ur bär och frukt)
Vilken lc-kaka som helst smakar ju pepparkakor om man häller i pepparkakskryddor. Gjorde goda för några år sedan utgående från vanliga kokostoppar, men jag gjorde dem platta och malde större delen av kokosen om jag minns rätt. Tror jag tog hjorthornssalt också.
Gjorde dessa pepparkakorna: http://www.recept.nu/ulrika_davidsson/kakor_och_tartor/_/lchf_pepparkakor/ Låt dem torka i ugnen efteråt så blir de hårda som riktiga pepparkakor.
Tindras sockerfira glögg testade jag förra söndagen. Söt och lite smaklös tyckte jag. Tycker absolut inte om att de har använt Acesulfam K i. Men eftersom jag inte har tillgång till systembolaget så känns det lite svårt att få tag på grejer att koka sin egna glögg…