Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: off-topic-ot
Läst 7099 ggr
[RipleyKatten]
1

Den godaste Kolhydraten.

Det finns ju alltid något man har föredragit innan man gick över till LCHF.

För vissa var det, bröd, pasta, och av någon anledning ris, hur fan kan man gilla ris? Smakar ju inget.

Men min absoluta favoritkolhydrat, inte p.g.a. nyttighet osv, utan möjligheterna till smakvariation: Potatis.

Potatis är sannerligen den godaste kolhydraten.

Varför?

Strips, chips, kokt potatis, stekt potatis, ungsstekt potatis, ungstektpotatis med smör, POTATISMOS, färsk potatis, riktig janssons, bakpotatis, kroketter, med mera.

Därför.

Potatis är rent smakmässigt kung bland kolhydraterna, och en enormt stark kandidat till variations-VM.

Det här är ingen diskusion om näringsinnehåll. Utan ren, och skär, smakupplevelse.

Bivax
4

Jag saknar varken potatis, ris eller pasta. Tycker det är bukfylla.

Nybakt bröd kan jag sakna ibland.

Men min favoritkolhydrat är HONUNG. Kan inte låta bli att använda det i såser, dressingar och grillsåser nu också. Men i väääldigt små mängder.

Är dessutom biodlare, så jag har tillgång till världens godaste honung…

Lilltilda
2

Säger som TS, potatis!
Jag kommer INTE att äta strikt lchf hela livet och när jag börjar lägga till en del kolhydrater i kosten igen så kommer det främst att bli i form av potatis.

Frukt saknar jag också ibland. Jag kommer nog att återinföra lite frukt i kosten med i framtiden.

~God loves you, and I´m trying! ~

LenaK63
1

Håller med, potatis.  Vi fuskar ibland med potatis men det räcker numera med en liten. Man blir ju så mätt av smöret till.

misty09
2

Håller med….potatis. Finns vissa maträtter jag tar en liten potatis till nu också. Surströmming …ett måste ……och så sillOskyldig. Sen får det finnas hur många LCHF janssons frestelser som helst men ingen slår originalet. Så här tar jag nog en matsked eller två på julaftonFlört Annars har jag inga problem att byta ut och avstå kolhydratkällorna. Brödmänniska har jag aldrig varit…vägrade äta smörgås som barn också. Åt oboy i djup tallrik med kalaspuffar i till frukost….bra va? Inte undra på att man blev sockerjunkyRynkar på näsan

crikarlshamn
0

Vid fest gör jag en mousseline de pommes de terre.

Det är ett potatismos som är mycket väl pressat med en moulinette och jag använder bara ost och grädde som vätska.

Till 100g potatis lägger jag till 35g smakrik ost och 10-20ml grädde.

Vitpeppar, salt och muskotnöt. Kan även runda av med enbit smör om behövs.

150g oxfilé serverad med 1 dl kokt broccoli och en dl mousseline.

Med grillad torsk byter jag ut osten mot smör, alternativt ost som Kvibbile gräddost som inte skär mot fisk smaken.

http://www.chateauvieux.ch/en/

Aniara4
2

Jag har upptäckt något intressant iom att jag spårade ur och ramlade av LCHF efter 3½ år, nämligen att mina kolhydratpreferenser hade ändrats.

Före LCHF tyckte jag inte om fett. Jag tyckte det var slabbigt och läskigt. Jag åt gärna makaroner med salt (och kanske ketchup). bröd utan pålägg osv. Men mest älskade jag allt sött, läsk, kakor och godis. Ja, kakorna är det ju förstås en del fett i, men det fick inte märkas. Smördeg tyckte jag var flottigt och äckligt. Chocolate chip cookies och smågodis var stapelvara.

Nu när jag sitter nere i gropen och missbrukar igen är jag visserligen fortfarande väldigt förtjust i äppelpaj, men kladdkakan jag brukade baka dygnet runt lockar inte alls lika mycket längre. Och väldigt ofta om jag köper något bakverk eller dessert så tycker jag det är äckligt sött. Smågodis framstår fortfarande som motbjudande, och jag har en helt ny faiblesse för croissanter, som jag aldrig gillat förut. Väljer hellre "ren" choklad (men nu kanske 50% istället för 85%) än en Japp.

Så kombinationen socker, mjöl och fett är fortfarande min drug of choice, men proportionerna har ändrats jämfört med tidigare så att jag föredrar lite mindre socker och mer fett. Så nåt spår av förnuft finns väl kvar i min kropp…

Men jag strävar förstås fortfarande efter att hitta motivationen och bli "nykter" igen!

Lilltilda
0

#5 Det där lät riktigt gott till en smarrig bit oxfile men borde ju gå att göra liknande av t.ex. kokt blomkål eller välkokt rättika.

#7 Jag tror att fler än du kan vittna om liknande erfarenheter. Jag blev lite paff då jag läste trådstarten och funderade på vad jag saknar och kom fram till att det var potatis (!). Jag som älskade mackor, pasta och ljus choklad, saknar numer potatis. Underligt. Jag har inte trillat av banan (än…) men någon gång smakat yttepyttelite av nåt sött (yttersta spetsen av en t-sked doppad i t.ex. chokladsåss) och varje gång konstaterat att det var på tok för sött och inget jag ville ha mer av.

~God loves you, and I´m trying! ~

crikarlshamn
0

Lilltilda, helt rätt!

Och det är sà jag gör mitt blomkàls mos :o)

Det är endast nàgon udda gàng det blir med potatis och med en hög fetthalt och liten mängd mos/mousselin pà tallriken känner jag ingen större skillnad i kroppen efter denna màltiden.

Och som komjölk intolerant använder jag ofta en hàrd fàrost men en väl lagrad och smakrik ost blir moset en riktig delikatess. Själv reagerar jag mindre pà smör och fet grädde än komjölk.  Men inte varje dag!  Mejeri produkter kanske 2gg per vecka.

Undrar om blomkàlsmos med feta ost blir gott?

Effie
0

Saknar? Njae, vet inte det…mer minnet av smaken, och situationerna. Dvs fika med någon smarrig kaka, glass på stan en varm sommardag.. Men redan före LCHF började jag inse att det inte var särskilt gott, utan oftast bara för sött.

Men det jag trodde jag skulle sakna var potatis och bröd. Kan skriva under på en hel del av det som Aniara4 skrev: pasta (eller ris) med salt men inget fett, hembakt bröd utan smör (men en tunn skiva stark ost), potatis potatis potatis. Croissanter har jag inget minne av, så dem såg jag nog inte ens (men har smakat på dem nu)

Men gör jag avsteg idag med kolhydrater, så finns två möjligheter:

• potatis
  • sushi

Och så choklad…

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

kaisakavat
0

Det enda jag kommer på är bröd. Matbröd alltså, inte ens vetebröd/fika var jag särskilt förtjust i förut. Potatis var gott, men inte SÅ gott. Ris var tråkigt, pasta bara gegga.

Nej, för mig var det bröd.

Och blandgodis, förresten.

Tappade aldrig greppet och moffade i mig hur mycket som helst, kunde alltid hejad mig. Men sugen var jag jämt och gott var det alltid!

Mooniq
0

Mjölk - alla kategorier…

saknar det och vet att jag inte kan dricka det alls utan att falla stenhårt..(låter som värsta alkoholisten - jag vet och ser mig som en likasinnad)…

Jag har 1 dag i veckan då jag använder lite grädde/creme fraiche laktosfritt i maten, det funkar men jag kan inte dricka mjölk får då drar sockermonstret igång på studs..

så… jag saknar mjölk…..

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

crikarlshamn
0

Mooniq, kanske mandelmjölk?  Jag blev förvànad, för söt för att laga mat med men god att dricka eller varm i kaffe.

starhawk
1

Ska väl inte säga att jag saknar potatis precis, för jag äter det fortfarande ibland, av ren slöhet egentligen, jag går till en lokal lunchrestaurang några gånger per vecka, där är det potatis till för det mesta, fast jag tar inte så mycket  utom när det är mos och pressad potatis, för dom använder inte pulver och gör ett väldigt delikat mos och pressad potatis. För övrigt är maten rätt fet så det är ju bra.

Hemma blir det nästan aldrig potatis, utom till matjesillen vid midsommar och lutfisken till Julen, jag kan inte tänka mig att kombinera dom med något annat

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Mooniq
0

#12 crikarlshamn

Jag har inte provat mandelmöjk.. är det mandel/vatten - kokas, eller kör jag det i matberedaren.?

Mooniq
0

tackar, jag kollade även här på sajten..Skrattande

jag får testa..

[fass]
0

Pajskal gjort av vetemjöl och smör är det enda jag inte kan ersätta med lchf. Visst är det gott med mandelmjöl också men inte lika gott. Egentligen allt man gör genim att blanda vetemjöl med smör: mördeg, smördeg, chiabatta, franskbröd är så gott.

Tur det finns så mycket annat ljuvligt gott att äta nu, jag tänker sällan på det jag valt bort.

Fiana
1

Potatis, absolut potatis. När jag började trodde jag att jag skulle få svåra problem att avstå framförallt pasta, möjligen också bröd. Potatis hade jag inte en tanke på, åt det inte ofta alls - men i slutändan var det potatis som blev den stora "akilleshälen" för mig. Det är ju dock ändå hyfsat, potatis går ju att inkludera i mindre mängder bara man fixar det, vetemjöl och gluten vore ju värre, speciellt då jag får inse mer och mer att jag helt enkelt verkligen inte tål det, alls.

"Bröd" kan jag baka tillräckligt ok varianter av de gånger jag vill ha, pastasåserna funkar bra med annat (broccoli carbonara är superbt verkligen, och köttfärssås är gott med sallad och riven ost), men potatis finns det inget som funkar för mig istället, då helst stekt eller friterad :P Jansons frestelse finns god nog i blomkålsvariant, men allt annat funkar inte för mig alls. Går inte med stekta zucchinitärningar som ersättning i potatissallad och inte med någon rättika gratäng.

Så ska man ge mig bara en sak jag riktigt önskade var nyttigt så vore det riktigt goda pommes frites. Och det åt jag då alltså max ett par gånger om året förr medans pastan var flera gånger/vecka.

[ErikSvensson]
0

Brod ar nog min last. Ater iofs inte LCHF langre, slutade nar jag flyttade till Amsterdam. Och har snackar vi fettskramt land, allt i affaren ar 0% fettmarkt. Obestämd

MTR-82
1

Jag saknar frukt.. apelsiner, mandariner, päron och vindruvor… Obestämd

jansan
2

Den godaste kolhydraten är den man aldrig åt Glad!

Borde egentligen bli en bevingad mening!

Glöm aldrig att det var jag som skrev det först Glad

mackans
1

Vitt klibbigt ris. En het curry är inte detsamma utan detta Glad

Athema
0

Grillade majskolvar och potatis är mina favoriter inom kolhydratvärlden.

[RipleyKatten]
0

#22 skrivet av mackans

Är det för att riset typ suger upp såsen?

Om inte, förklara. Och ni andra som gillar ris, förklara gärna.

subcalva
2

Potatisen är en ren råvara med en väldigt kort innehållsförteckning (100% potatis) och kan tillagas med traditionella metoder som utprovats under tusentals år.

För mig är det en utmärkt LCHF-produkt - mängden avgör var man hamnar på skalan strikt-moderat och den kan alla välja individuellt.

starhawk
0

Den här tiden på året är det saffransbrödet, jag kan inte avstå utan bakar lussekatter två gånger under advent, dom enda två baken under hela året för övrigt

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

MTR-82
0

Jag har också bakat, men LCHF-variant.. Glad

tankgirl
0

Tycker också potatis är en väldigt potent kolhydrat med otroligt många användningsområden, men jag måste säga att min favorit nog är havregryn, för det mår jag bättre av och för att jag älskar chokladbollar! Äter just nu som jag brukade förr + en tallrik havregrynsgröt med smör. Min kolhydratskänslighet har blivit mindre, jag kan hantera det just nu. :)

Efterrättsporr:

Banana Dream

1 banan

50 g 60% choklad

vispad grädde

1 tsk kokos riven

2 havreflarn/digestive krossad

Ovanpå ihopblandat/kryddblandning:

1 tsk kakao

1 krm kanel

1/2 kardemumma

1 krm muscovadosocker

1 nypa himalayasalt

Gör smält choklad i banan i ugnen. Låt svalna något. Spritsa grädden ovanpå. Sila kakaon på grädden. Strössla kokos + havreflarn på kakaon. Avsluta med "kryddblandningen".

Glad

Underbar tråd

Jojo55
0

Innan lchf var choklad min favorit men det saknar jag nästan inte alls. Det jag gång på gång trillar dit på nu är lakrits. Pasta, ris potatis tänker jag inte ens på. Bröd kan det bli någon gång men inte för att jag är så förtvivlat sugen på det uta mera för att jag är hungrig och inte har tid, lust, ork, möjlighet att ställa mig och laga mat och inte har kommit på något bättre alternativ.

Medlem
0

Saknar bara två saker, nybakat tyskt surdegsbröd som jag brukade köpa från en bageri här jag bor och en traditionell efterrätt från Bayern som heter Germknödel. Den är fylld med plommunsylt och till den serveras det antingen smält smör eller vaniljsås.

Loria
0

Finns inga goda kolhydrater, de är onda hela högen ;) Jag saknar inte smaker så mycket, däremot konsistenser av geicha, chips, ostbågar mm

mackans
0

Ja, kanske lite för att det "suger upp" såsen. Men tycker också smaken av ris är väldigt god och den kompletterar rätten på något sätt. Kanske lite som en smakbärare, precis som fett.

evion
0

popcorn!

yvonnel
0

SkrattandeCoolGlad Vilken trevlig tråd!

Lothar
0

Potatis, som jag åt lite av i helgen, gott, och ger mig inte ont i magen.

Nybakat matbröd med rejäl klick bregott på som smälter, (snålvattnet rinner när jag tänker på detFlört)

Maria

Hannathu
1

Jag saknar verkligen nybakt bröd. På jobbet händer det ofta att det kommer leverantörer med en uppsjö fina bröd och bakar dom i ugnen här så att det doftar ljuvligt

Det är det enda jag har svårt att motstå.

nyborjare08
1

Den godaste kolhydraten är den jag inte "får" äta Glad 

Det kan variera men bröd är absolut en sån. Potatis i form av gratäng är det liksom godis i perioder. Men jag är en sockerjunkie också…

Dicken
0

Hemgjord pasta! Muuuums!

Adur
1

Jag saknar inte särskilt mycket till vardags, men så kom min mor förbi med en rejäl klump pepparkaksdeg. "För barna måste ju få baka lite pepparkakor!" Jodå, oj vad vi bakade. Och åt deg. De färdiga pepparkakorna bryr jag mig inte nämnvärt om, men degen…! Hemgjord, med riktigt smör… Jaja. Det är ju inget man saknar övriga året i alla fall.

byggarn30
2

En egenbakad surdegslimpa på dinkelmjöl, rätt bakad på en ugnssten med vatten i botten av ugnen. Massa smör och ost på. Mums.

"Deep Fried" potatisklyftor med en dip av hemmagjord majjo, salt, cayenne och chillipulver.

Meeen - idag testade jag att fritera Palsternacka och det vart jättebra. Friterade även för ett par dagar sedan rotselleri - också jättebra. Lite tips i allt längtande.

Bläcket
0

Stuvade makaroner och allt som är gjort av deg. Samt känslan av att ha det i munnen (mer än själva smaken).

Vart lite sugen nu..

Lusthan
0

Jag har funderat och funderat och funderat men inte kunnat bestämma mig riktigt men så kom jag på det. Socker…

Jag är väl mest troligt en sockermissbrukare av rang. Vill alltid ha något efter maten på kvällarna när vi se på tv. Nu äter jag inte lika mycket som innan men det är klart att det blir lite mörk choklad ibland eller nu i juletider så äter jag en tryffel eller ischoklad.

Choklad och socker är nog det som jag saknar mest.

Det går dock bättre nu än det gjorde tidigare och precis som någon annan skrev ovanför så har mina preferenser förändrats vilket är intressant. Jag köpte en kladdkaka här för nån månad sen och den blev kastad. Jag åt en liten bit och sen var det bra. För mycket socker, trots att det är det jag saknar mest…