Indien resa
Jag ska åka två veckor till Indien med avfärd nästa vecka. Jag har kört strikt LCHF sen augusti (har kört till och från sen 2003). Och nu börjar jag bli lite nervös för indienresan. Hur tror ni det kommer bli med maten? Jag gillar inte stark mat så det känns som att jag kommer att behöva äta naan och ris för att överleva styrkan på maten, eller är det bara en fördom att all mat ska vara så stark så man svettas?
Indierna använder en yoghurtdressing som kallas Raita för att släcka hettan som den kryddstarka maten ger upphov till.
Sen kan det vara bra att känna till att vatten inte är den bästa drycken ur ett chilihetta-perspektiv. Risken är att vatten sprider ut hettan snarare än släcker den. Grädde funkar dock bra mot hettan :)
Sen finns endel mat som inte är stark även i Indien, till exempel Korma.
Nu till något annat, Naan-bröd är ju väldigt gott: någon med ett recept på en LCHF-variant?
Jag har varit i Indien flera gånger utan att välja att äta brödet. Ris har jag äti lite grann och även den färska frukten, men inte all sorts frukt. Raita är som sagt jättebra och sedan så behöver du ju inte äta den superstarka maten. Säg till när du beställer att du inte vill ha så stark mat. Många gorda vegetariska rätter. Lassi kan du välja sur eller söt (och då väljer du ju inte den söta) och det är en yoghurtdryck som man dricker till maten. Är lite avis på dig som får åka till Indien ;) Ha en jättemysig resa!
//Fat makes Me fit//
Jag var på tjänsteresa i våras till Indien. Gick rätt så bra. Först blev det problem med lunchen då det bara serverades vegetariskt med ris. Det var mest sås och inget att bli mätt på. Hittade en kiosk som sålde omeletter så det fick bli räddningen. Middagarna på restaurang var inga problem och det fanns olika styrkor på maten att välja. "Tyvärr" hade de en lerugn på hotellet där vi åt middag så det var svårt att motstå naan-brödet. Men det var ju ett val jag fick göra. På hotellet var det ok att få ett glas vin till maten också annars var det vatten och öl som gällde.
Vart ska du?
Waa först vill jag bara säga: grattis lyllo!! Fett att åka till Indien, jag har vart där, bästa upplevelsen i mitt liv kan jag säga. När jag var där så åt jag inte LCHF utan vegetarisk kost (det finns det gott om). Tror dock du kommer hitta massa god Lchf-mat. Ta bara väck riset. Vart i Indien ska du? I vissa regioner är de ganska strikta vegetarianer. I Goa hade de massa god fisk, rekomenderas! Hoppas du får en underbar resa!!