Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 2993 ggr
Athenasmatte
1

Laktosfritt och glutenfritt?

Hej!

Jag är stepledare på F&S men ska nu gå en utbildning till att bli ledare i skivstång/intervall. Jag började äta LCHF för cirka ett och ett halvt år sedan, p.g.a. problem med magen. Min mage är nu helt återställd!! =D

Så jag ringde och frågade dem som ordnar utbildningen om de kan fixa LCHF-kost till mig. De kunde de dessvärre inte =(. Så jag kryssade i "laktosfritt" och "glutefritt" på den lista man kunde kryssa i inför utbildningen. Tror ni att det funkar? Tråkigt om min mage börjar krånga när man är där och ska träna en massa och ha trevligt!

Tycker för övrigt att det är dåligt av dem att inte kunde fixa LCHF-kost! Det är faktiskt inte så svårt att fixa fram lite kött och grönsaker, eller??

Ha en fortsatt trevlig helg!

MimLan
0

Tror du får specificera vad du behöver för kost mer tydligt för dem.Kött och grönsaker är just inget konstigt. Värre med fettet som de kan konstra med på alla sätt.

Glutenfritt kommer med stor sannolikhet bara innebära spannmål utan gluten. Alltså inte mat utan pasta/bröd.

Athenasmatte
1

Misstänkte det =(. Vill verkligen inte stoppa i mig margarin av något slag! Bläää!!

Anders-S
0
Jennix
2

Om du har problem m hälsan på grund av viss kost är det nog bättre att du specificerar det än att använda ordet "LCHF" som inte alla vet vad det innebär och dessutom inte visar att du får problem av det.

SKriv en lista över vad du kan äta och vad du vill undvika, så kanske de förstår bättre.Skrattande

Margarinet gör dig väl inte dålig i magen? Ta bort det som är värst, och försök klara dig på det.

Hellre det än att du får pasta och mjölk = dålig mage.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Athenasmatte
0

Tack Jennix, det var en bra idé! Nä, margarin blir jag nog inte dålig i magen av, men jag vill helst inte stoppa i mig onaturliga saker

Jennix
0

Nej, det förstår jag mycket väl. :) Jag vet själv att det är väldigt svårt att få mat man klarar av vid såna här tillfällen och tyvärr då måste man ibland kompromissa men ändå försöka ta bort det som funkar sämst. :P Jag vet inte vad som är sämst för dig, men för min del är det vetemjöl och sen beror det på hur min mage mår för tillfället. Mår den bra så kan jag klara lite mjölkprodukter, mår den dåligt är det bäst att låta bli. Hoppas det går bra!

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Jennix
0

Nej, det förstår jag mycket väl. :) Jag vet själv att det är väldigt svårt att få mat man klarar av vid såna här tillfällen och tyvärr då måste man ibland kompromissa men ändå försöka ta bort det som funkar sämst. :P Jag vet inte vad som är sämst för dig, men för min del är det vetemjöl och sen beror det på hur min mage mår för tillfället. Mår den bra så kan jag klara lite mjölkprodukter, mår den dåligt är det bäst att låta bli. Hoppas det går bra!

[AntoniautanX]
1

Om det inte funkar för restaurangen att servera grönsaker isf potatis/pasta/ris,(vilket det i 99 fall av 100 gör)så brukar jag säga att jag är glutenintolerant diabetiker. Kanske elakt att ljuga på det här viset, men alla är vi oss själva närmast.

Loria
2

Problemet är ju att du kommer att få saker som inehåller socker, sirap, , potatismjöl, mazena och så vidare.

När jag ska iväg skriver jag att jag vill ha lågkolhydratskost, att jag inte äter mjöl, pasta, ris eller potatis. Att jag vill ha grönsaker från ovan jord till min mat istället för vanliga tillbehör. Att jag istället för bröd och likande på fika gärna tar lite nötter och naturell yoghurt.

Jag försöker alltid vara så ödmjuk som möjligt och säger att de gärna får höra av sig om de har frågor eller önskar förslag. Hittills har det alltif gått vägen. Jag är dessutom alltid noga med att höra av mig efteråt och säga vad jag tycker. Vad som var bra och om det var nått de kanske inte förstått.

Jag brukar dessutom lägga till att om de inte kan tillgodose min kost så vill jag veta det så jag kan ta med mig egna alternativ. Man kan ju hoppas att det knäpper lite på yrkesstolthetssträngen.

Ät inte skitmat bara för att de inte vill förstå, ta i stället med dig eget, ingen ska behöva må dåligt.

Athenasmatte
1

Jennix; Vetemjöl och socker är det som är värst för min mage. Jag reagerar på allt som är stärkelserikt!

Loria; Jag ska försöka ringa dem och höra! Tack för tipset!

Athenasmatte
0

#3; tack för tipset! Fyllde i "gluten, stärkelse, a1-kasein och msg" nu! Hoppas att det funkar!!

Athenasmatte
0

Hej igen! Måste säga att det funkade jättebra att säga att jag var känslig mot stärkelse! Tack så mycket för tipset Anders-S!!

Vi bodde på hotell, så frukosten var inga problem (massor med ägg, äggröra, bacon och ost! Mums!). Till luncherna fick jag kyckling och grönsaker, respektive lax och grönsaker. Och där fanns bregott också ifall jag kände att jag ville fylla på med lite fett! Perfekt! =D

Athenasmatte
0

Det var nästan lite komiskt (och tragiskt) att se hur alla var jättehugriga vid lunch (trots att de ätit mellanmål- vad f*n är nu mellanmål för nåt??) när jag själv fortfarande var proppmätt! Och det räckte inte med frukost, lunch och middag- nej det skulle dukas fram mellanmål varannan timme också! Herrejisses! Tänk att jag också gick runt och var sådär hungrig hela tiden innan jag började på LCHF! Skönt att slippa det alltså!

Anders-S
0

Re #12

ost!

getost?

Athenasmatte
0

Nä, ingen getost tyvärr men olika hårdostar, en mögelost och brieost =)

Cina-y
1

Jag var på kurs 3 dagar förra veckan. Det ingick smörgås till frukost, lunch på restaurang samt flera mellanmål med godbitar/kakor. Dessutom stog det skålar med frukt och godis framme hela tiden. Obestämd

Jag hade ringt och pratat med arrangören före kursen. Jag är allergisk mot vissa livsmedel plus att jag sa att jag inte åt socker, mjöl, potatis eller ris. Hon frågade då vad som var OK och jag gav flera alternativ. Jag fick specialmat alla dagarna. Mellanmål var avokado, brieost, salami, oliver.  Jag var jättenöjd och inte alls sugen på sötsakerna de andra vräkte i sig. Dessutom var jag piggast på eftermiddagarna. Flört

Skrattande 5 ***** till Cornerstone, som höll kursen.