Omgivningens inställning
Hej
Jag får ofta höra att "ja ja Lchf är väl inte bra…så mycket fett…fy" eller ok ett tag kan du väl hålla på men ingen vet väl något om långtidseffekterna..?? O det vet jag ju faktiskt inte…är det någon här som gör det….javisst mår jag bra nu…tryck o blodsocker har minskat o 05. kg i veckan ca…….totalt 9 kg på 4 månader…så sakta går det…min viktväktarvän skrattade hon har tappat det dubbla på lika lång tid =)
Hälsn Anki
Jag bryr mig inte så mycket längre. Jag har ätit LCHF i ett halvår och mätt upp ett bra kolesterolvärde, bra vitamin- och mineralnivåer. Sänkt Blodtryck. Minus 15 kg och nästan två dm smalare midja. Mår jag så här bra på kort sikt borde det fungera på lång sikt också. Ska göra hälsokontroll i vår igen. Vill någon tappa vikt fortare genom att räkna points och äta lightprodukter så gärna för mig men JAG skulle tröttna. LCHF kan jag fortsätta med hela livet
Till skillnad från din viktväktar vän har du tappat fett. 
Jag har inte berättat för så många, undrar de varför jag inte äter kolhydrater så säger jag att jag får ont i magen av det. Stämmer också.
Berättar jag så är det ingen som sagt något speciellt än men jag har valt vilka jag har berättat för också.
Jag kan säga att oavsett hur jag väljer att gå ner i vikt så går jag ner långsamt, även med viktväktarnas hjälp så det är ingen garanti för att det skulle gå snabbare med hjälp av dem. :-)
Kör på du och välj vad du säger och vem du säger det till så kanske det känns bättre. Jag kan ibland säga att jag äter en lågkolhydratkost istället för lchf. Tydligen så reagerar folk mer på lchf än att man inte äter så mycket kolhydrater…
Det här med att man inte vet vad som händer på lång sikt vet man ju inte för någon diet över huvud taget!! Man har inte gjort några långtidsstudier på någon slags kost, så därför håller inte det "argumentet". Om det är någon diet som man sett långtidseffekten av så är det i så fall dagens "traditionell" kost, d.v.s. den med ett högt intag av kolhydrater- och det ser vi ju tydligt på folkhälsan att den inte är bra!
Det finns inga vetenskapliga bevis på att vare sig mättat fett eller ett högt kolesterol är farligt!
Dessutom så tror jag faktiskt inte att man äter så mycket mer fett på LCHF än på annan kost, utan man bytar bara ut det mot naturliga fetter som smör ist. för margarin etc. Jag tror nästan man äter mindre fett på LCHF! Tänk på allt det "dolda" fettet du åt när du åt kolhydrater; t.ex. i kakor, bullar och glass! Det finns massor av fett (och då ofta i form av dåliga, onaturliga sorter) i kolhydratrika källor som man ej tänker på!
När du äter LCHF är du dessutom inte lika hungrig (om nu dina mättnadssignaler funkar som de ska vill säga) som när du äter mycket kolhydrater- alltså orkar du helt enkelt inte stoppa i dig för mycket fett! Detta beror bl.a. på att kolhydrater gör dig mera hungrig då de för det första frisätter insulin (som främjar hunger) och sen så dämpar den effekten av ett mättnadshormon som heter leptin. Detta i kombination med att naturligt fett är mycket mättande gör att det i princip är omöjligt att äta för mycket fett på LCHF om dina mättnadssignaler fungerar naturligt!
Mår du bra på LCHF så skit i vad andra säger! Lyssna på DIN kropp och vad DEN vill!
Mvh//Madeleine
Nu när jag tänker efter så finns det faktiskt bevis för att LCHF funkar på lång sikt; Kolla på enuiterna och eskimåerna!! De är bland de folkslag som har bäst hälsa och det äter ju knappt några kolhydrater alls och massor med naturliga fetter!! (och de har ätit så lääääänge!)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Typ såhär reagerar jag.