Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsovinster
Läst 4865 ggr
Zondell
0

Bra hälsoval?

Dissa eller hissa? Jag vill äta hälsosamt och 10-20 gram kolhydrater och 50-60 gram protein per dag. Max 1500 kalorier. Vad gillar ni mina råvaror ur hälsoperspektiv? Yoghurt 10% Vispgrädde Grönt te Paranötter Linfrö, krossad Kokosflingor Ägg Bacon Majonnäs Ost 31-38% Hemlagade köttbullar och biffar på blandfärs Kräftstjärtar Räkor Lax Måttligt med grönsaker. T ex tomat, gurka, broccoli, avocado. Diverse kosttillskott som D-vitamin, magnesium och kalcium. Ibland lite extra järn när jag lämnar blod. Kaffe med smör och kokosfett

vinteralvan
0

Det ser i huvudsak bra ut var försiktig bara så det inte blir för många nötter. Varför linfrö? Du kan ju lägga till lite andra typer av kött också som t ex kyckling så det inte blir så enahanda.

Ary
0

Krossade linfrön härsknar väldigt fort, därför kör jag med hela.

Zondell
0

Tack för svar. Glömde kyckling. Äter det 1-2 ggr/vecka. Varför linfrö? Bra fråga. Tror det är nyttigt för magen, med bra vitaminer och mineraler och inga kolhydrater. Strör 10 gram på morgonyoghurten. Tar 25 gram nötter på samma yoghurt. Fn paranötter men jag har förstått att de inte är så hälsosamma? Har hasselnötter och sötmandel hemma och i liten mängd blir det inte så många kolisar. Skulle gärna äta macadinötter men hittar inga naturella och vet inte hur mycket extra vitaminer och mineraler de ger. Jag har sköljt saltade macadinötter men det känns lite överkurs. Superdyra också.

Zepp
0

Byt Linfröerna mot hela.. ännuhellre mot loppfrön, (Psylumfrö)!

Mandlar och Valnötter är de med bäst mineralinnehåll.. har jag för mig.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

side98
0

Själv har jag blivit förtjust i stjälkselleri. Mycket kalium även kalcium och magnesium.b-karoten.Väldigt lite kolhydrater. Som snack, philadelphiaost som jag brer på en stjälk.Eller dippa i en egen dipsås. Eller så mixar jag några stjälkar med gurka, röd paprika ,grädde och mjölk och smaksätter med kanel och ingefära.  Nyttigt mellanmål

Fiana
2

Yoghurt 10%  - hälsomässigt ok om inte massor, viktmässigt oftare sämre - individuellt
Vispgrädde - beror på mängd, flera dl om dagen knappast nyttigt, men inga problem i mer moderata mängder
Grönt te - nyttigt så länge det inte är litervis, då kan koffeinet kanske bli ett problem
Paranötter - kan vara problematiskt, vanligt med mögelgifter och härsket fett vilket många inte känner tillräckligt tydligt. Oftast säkrare att variera sort och fabrikant av nötter och hålla mängderna inte allt för stora
Linfrö, krossad - köp inte krossat linfrö, hettar du inte upp det bör du bara välja hela. Hettar du upp dem är det ok att krossa hela själv vid användning, annars stora risker med härskna fettsyror, samt i större mängder blir gifter problem (försvinner vid upphettning)
Kokosflingor - nyttigt

Ägg - nyttigt
Bacon - lchf-världens skräpmat, helt ok i måttliga mängder välj riktiga rökta sorter, dvs det ska inte stå rökarom på förpackningen om du äter mer än mycket sällan
Majonnäs - inte så nyttigt, men helt ok i mindre mängder om du ser till att den är gjord på rapsolja
Ost 31-38% - nyttigt i måttliga mängder, ger för mycket kasein och kalcium i större mängder för många
Hemlagade köttbullar och biffar på blandfärs - bra val, fet nöt eller lammfärs ännu bättre dock
Kräftstjärtar - helt ok men magert
Räkor - helt ok men magert
Lax - ok, bör dock vara viltfångad från rena hav, absolut inte från östersjön, odlad lax har sämre fettsammansättning utifrån fodret de får

Måttligt med grönsaker. T ex tomat, gurka, broccoli, avocado. - nyttiga grönsaker, se till att avokadon är den lilla riktigt mörka sorten och inte den stora ljusare om man vill se till kolhydraterna - lägg gärna till t ex blomkål och vitkål också samt gul paprika som äts rå för c-vitamin.

Diverse kosttillskott som D-vitamin, magnesium och kalcium. Ibland lite extra järn när jag lämnar blod. - Beroende på mängderna mejerier och ost kan du hamna för högt i kalcium redan med kosten och då bör man naturligtvis inte lägga till extra, räkna gärna dina mängder och jämför med RDI - äter du mer så stiger ditt magnesiumbehov ännu mer

Kaffe med smör och kokosfett - helt ok så länge det inte är stora mängder kaffe, då kan koffeinet bli ett problem

Glömde kyckling. Äter det 1-2 ggr/vecka - ok, men magert alternativt med inte så bra fettfördelning, det fett som finns på kyckling är rikt på omega 6, pratar vi skinnfria filéer behövs ofta tillsättas rejält med smör/kokosfett etc.

Nu var det ju lite millimeter petigt ovan, men eftersom du frågade så… Generellt ser det inte så tokigt ut, förutom de krossade linfröna, byt ut dem.

Dock med de valen du listar ligger det risk att misstänka du antingen hamnar lite för lågt i fettet eller får fettet från sämre val. T ex skaldjur är ju magert, många tar fettet då från majonnäs och det är inte så bra om det blir ofta/mycket. Smör är inte heller listat, försöker man ta fettet från grädde eller ost blir det också lätt lite tokigt. Fett nötkött och lamm är också nyttigare än fett fläskkött kan vara värt att tänka på, dock något överkurs och att sila mygg och svälja kameler om man samtidigt sätter i sig rejäla mängder majonnäs och/eller nötter.

Medlem
0

Fiana - varför är majonäs inte bra? Jag använder majonäs med 80% rapsolja.

Zondell
0

Stort tack för bra och utförliga svar! Jag har hela linfrön också och tänker inte köpa krossade igen. Jag ska se till att variera nötterna i morgonyoghurten. Paranötter är faktiskt inte så jättegoda även om mina verkat helt bra i kvalité. Jag steker i smör men det blir gärna majonnäs som tillbehör när jag har med mig lunch. Är det bättre att ta kryddsmör? Jag har funderat på bacon. Det är himla gott och smidigt att äta med ägg men kvalitén i mataffärens paket känns sådär. Var köper ni riktigt bra bacon? Vet en ekologisk köttaffär i stan. Närproducerat och säkert bra service. Kan vara värt ett besök. Grädde har jag i maten ibland, typ med kyckling. Annars 15 g på morgonen i yoghurten. Vad säger ni om korv, rökt skinka, salami?

Zondell
0

Stjäkselleri ska provas! Behöver kalium.

Anne22
0

Varfòr àr inte griskòtt bra undrar jag.

Fòrresten, àr parma-sknika bra lchf-mat (ursàkta kapning…)?

Fiana
1

#7 Väldigt mycket omega 6 i princip alla oljor, det finns undantag som är bättre bland annat makadamiaolja och de som gjort själva på kokosolja - men knappast inget som du köper.

#8 Kryddsmör är jättebra val. Korv och skinka har i princip samma problem som bacon, nitriter och liknande som inte är så jättenyttigt. Korv har i de flesta vanliga fall ganska mycket kolhydrater, dock finns undantag där måste man kika på innehållsförteckningen. Alla sådana charktyper kommer dock vara sämre än den rena råvaran (i alla fall om vi pratar om de som säljs i affärena) - knappast inte gift om man håller sig måttlig, men kan nog bli problem i längden om man alltid väljer det.

Köper inte så väldigt ofta bacon, brukar dock oftast bli Tulip's när det sker, den är i alla fall inte med rökarom även om jag inte är så förtjust i att köpa danskt griskött. Låter väl jättebra med ekologisk lokal köttaffär. Vem vet kanske går att få till en deal med bacon utan nitrit och som är rökt - dock får man vara beredd på att färgen då blir grå och inte ser ut som vanligt bacon.

#10 Mycket mer omega 6 i fläsk. Snabb exempel från fineli - 16% fläskfärs 1462 mg omega 6, nötfärs 17% 213 mg omega 6. Lamm ligger något högre än nöt men betydligt lägre än fläsk.

Men som sagt, motsvarande mängd fett i form av rapsolja som i fläskfärsen (dvs 16 gram olja) ger 3532 mg omega 6. Så sätter man i sig stora mängder majonnäs är det definitivt onödigt att välja nöt över fläsk av den anledningen. (och är majonnäsen gjord på solrosolja istället är det 3 gånger så illa som på rapsolja på ett ungefär, sojaolja förekommer även det och förutom att man inte gärna vill stoppa i sig soja är det nästan lika illa som solrosolja. Springer man på gjord på olivolja och man kan med den smaken på majonnäs är det ca hälften av rapsoljan, då börjar vi närma oss fläskköttets värde)

Just för viktminsknings skull endast spelar det nog inte någon avgörande roll även om man så skulle välja margarin (i ärlighets namn är nog margarin bättre än t ex solrosolja hälsomässigt, men det är nog lite att svära i kyrkan så att säga att inte säga margarin är det värsta som finns, nuförtiden har de ju jobbat på problemen med transfetter som ju är det riktigt farliga - ja, ja OT - båda är dåliga val) - men för hälsomässiga vinster är nog att få ner omega 6 intaget något av det allra viktigaste förutom stora mängder snabba kolhydrater. Vi får i oss extremt mycket för mycket av omega 6, det är essentiellt, men i mycket små mängder, i de mängder vi får i oss idag blir det mycket inflammationsdrivande.

Zondell
0

Har lite dålig koll på alla detaljer men vill fortsätta lära mig. Såg till min glädje att min senaste majonnäsburk var gjord på rapsolja och märkt med "rik på omega 3".

Tips på vad jag kan ta ihop en ägg? Jag har med lunch till gymet i dels värmetermos och dels kylbag. Jag har växlat mellan hemlagade köttbullar, biffar eller liknande på blandfärs, rökt skinka, kyckling, gösfile, lax, korv (oftast nötgrill) mm.

Gillar inte synligt fett från köttbitar och har lite svårt att smälta t ex en stor bit oxfilé (får ont i magen). Är inte så förtjust i fläskfile och det verkar som om jag får i mig tillräckligt med gris.

Hur är det med rostbiff, grillad?

Hur smakar lammfärs?

Ska snart få lite viltkött och det ser jag fram emot.

Fiana
0

#12 Ah då har du nog en Hellman's burk - den är god, lite syrligare och mindre söt än de flesta svenska vilka jag inte riktigt gillar.

Tyvärr är det inte riktigt sant med "rik på omega 3" så som man skulle önska, det är omega 3 av en sort vi nästan inte alls kan tillgodogöra oss tyvärr. Men det är mycket bättre än sojaoljan som Hellman's brukade vara gjord av.

Kokta ägg är gott att hacka/mosa ihop med smör/bregott.

Oxfilé och fläskfilé är ändå för magert, karré och entrecote mycket bättre.

Kika efter fetare nötfärs, tyvärr är den vanligaste som brukar säljas med högre fetthalt vara från Irland. (vilket man ju kan disskutera för och nackdelar med, men känns det ok så är den oftast billig just för den är fet). Faktiskt är köttfärs av hyfasd fetthalt mycket av "knepet" för att få upp fetthalten om man inte gillar så mycket fettkanter osv. Även den magraste färs du kan hitta kommer vara fetare än saker som fläskfilé, kycklingfilé, torsk, skaldjur och skinka eller kotlett utan fettkant.

Rostbiff är ju magert som sjutton tyvärr det med. Är den hemgjord är det ju dock helt ok så länge man  lyckas kombinera det hela. De du köper färdigt av i butiken kan du nog dock räkna har rejält med socker och tillsatser i.

Är inget bra på att beskriva smaken på lamm, men med lammfärs borde ju bli kanon om man antingen "kör grekiskt" med smaksättning av t ex citron, vitlök, oregano, mynta osv. Eller mer typ marrokanskt med varma kryddor etc. ?

Zondell
0

Åh. Tack för alla tips så här på Morgonkvisten (när man tänker bäst). Det är Hellmans majonnäs mycket riktigt. Tar separata omega 3 kapslar så jag är inte beroende av om det finns eller inte finns i majonnäsburken… Ska kolla lite extra i färsdisken nästa gång. Hur är det med alla nya smörsorter? Mandelsmör och liknande som finns bland hälsokosten? Bra fettakternativ? Använda till röror?

vinteralvan
3

För mig så spelar det ingen roll om köttet är magert, då tar man bara ett fetare tillbehör.

Zondell
0

Jag behöver tips på hälsosamma och feta alternativ som passar till ägg och tillbehör. Just nu blir det majonnäs mest.

Fiana
0

#15 Nu var ju dock tråden/frågeställningen angående hälsoval och det är för de flesta inte så enkelt att kompensera upp en mager råvara på ett hälsosamt sätt. Tillsätter man t ex talg så funkar det ju precis som om köttet vore fett, men det är få som gör. Smör och kokosfett är ok också. Försöker man däremot göra det med saker som majonnäs, köpebea(egentligen bara bea smaksatt majonnäs), grädde eller ost(faktiskt oftast för proteinrikt i förhållande till fettet för att fetta upp något bra) blir det hälsomässigt inte så bra, åtminstone mycket sämre än ett fett kött från början.

Dessutom så underskattar de flesta hur mycket smör som faktiskt behövs för att få upp de riktigt magra valen, det är rejält mycket och om de ovanstående omega 6 bomberna uteslutits blir det inte så jättelätt för många.

Många av hälsofördelarna som kommer av lchf-kost misstänks komma från att man får ner mängden omega 6. Det får man inte om man får fettet från oljor (majonnäs, köpebea, olja av olika slag (inte kokos)), nötter, fläsk och kycklingskinn. Blir det istället mycket mjölkprotein och överdoser av kalcium (ost, grädde, yoghurt etc.) är det andra hälsoproblem med det.

Så tyvärr det är lätt att tänka så, men ser man det ur en hälsomässig synvinkel och inte bara viktmässig är det oftast inte en särskilt bra lösning om man konsekvent använder sig av den.

Zondell
0

Tack för bra förklaring. Kollade lite på olika feta röror i affären idag men fick inga köpvibbar pga många tillsatser. Ska börja blanda i smör i min äggröra. Kanske fungerar med lite kokosfett också. Jag har också köpt stjälkselleri idag. Blir att prova. Jag ska försöka dra ned lite på griskött och majonnäs.

Zondell
0

Jag har stekt goda lammfärsbiffar med timjan, ägg och fetaost i. Bra komplement till blandfärs. Stjälkselleri var gott och bra enligt mig. Nu har jag slutat med mina yoghurtfrukostar och äter omelett med olika saker i. Jag har använt det som funnits tillhands skivade biffar, lantsalami, selleri, tomat eller lax. Den här förändringen har gett totalt mindre kolhydrater än min yoghurtfrukost med egen musliblandning. Jag känner mig mättare också. Min fördelning blir lite mer protein än tidigare och något lägre på fett och kolhydrater. Funderar på lite kokosfett i teet. Hur mycket ägg är hälsosamt på en dag? Det är så himla gott. Omelett till frukost och två kokta, hackade till lunch borde väl vara ok? Summa 4 ägg/dag.

Zepp
0

Man bör nog inte äta mer än 20 ägg om dagen, för då blir det för mycket kalorier.. annars så ser jag inga hinder.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Zondell
0

Vilken tur Zepp! Hörde faktiskt talas om en enstöring på landet som förutom att aldrig tvätta sig drack kaffe ur samma otvättade kopp och åt bara ägg från egna höns. Friskare gubbe fick man leta efter. Summa: lite skit, kaffe och många ägg!

Zondell
0

Vilka kryddor föredrar ni av hälsoskäl? Vilka är bra för förbränningen? Vore fint att få tips på fler kryddor och vad det passar till. Just nu har jag örtsalt, vitlök och färsk timjan i min morgonomelett.

MimLan
0

Ingefära, gurkmeja och chili brukar nämnas i ämnet.

Zondell
0

# 23 vad passar ingefära till? Gurkmeja smakar väl inte så mycket utan ger mest färg? Chili är ju supergott. Använder ni färsk eller pulver/flakes?

Zondell
0

Hittade en bra länk om kryddor http://www.halsosidorna.se/Kryddorochorter.htm

AnnK
2

du kan göra en toppengod inlagd "asiatisk" gurka med både ingefära och chili:

skiva en slanggurka tunt t ex med osthyvel. blanda ca 0,5 dl vinäger eller citronjuice med lite stevia (valfritt förstås), riven färsk ingefära, havssalt och chiliflagor. låt stå kallt i någon timme. njut!

ps. färsk hackad koriander är gott i också, förstärker den "asiatiska touchen"!

ps2: jag äter ofta en skiva färsk ingefära efter maten om jag är sugen på något gott. lite starkt men jättegott.