Guar gum
Hej
Vet ni om det är ok enligt LCHF att använda guar gum? Jag tänkte på att den varan kan vara bra att ha för att baka bröd, bakverk och reda såser med.
Skulle kanske vara idé att få en länk till vad Guar Gum är till att börja med ;)

Citat från sidan "slimshopping" : _Guar gum är en typ av fiber som, när man tillsätter vatten, förvandlas till gelé.
Guar gum ger mättnadskänsla, vilket hjälper dig att äta mindre. Personer med övervikt och de som lider av överätning blir ofta hjälpta av Guar gum före varje måltid.
Guar gum finns i en mängd bantningsprodukter. Det är viktigt att poängtera att Guar gum inte åstadkommer mirakel men en viktminskningen med några kilo på ett par månader är möjligt i kombination med rätt kost._
Not:Guar gum=guar kärnmjöl

Det finns en alg som heter Agar-Agar som man kan köpa på tex ICA.
Den blir som gelé när man tillsätter vatten
Jag läste i Missaz' brödtråd att Mikaelj använder proteinpulver i bröd. Och eftersom jag har en burk oanvänt proteinpulver så testade jag. Fungerade jättebra. (Proteinpulver tjocknar också i vätska.)
Det är väl inte ett alternativ till billigare ingredienser - men har man proteinpulver hemma - och inte använder det till annat, så blev detta ett jättebra alternativ för mig.
På det sättet får jag i mig proteiner lättare också (eftersom jag ännu har svårt för att äta djur).
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing
Gluten funkar på samma sätt tror jag.
läste den svenska wikipedia, och insåg att detta inte är något för mig som är nötallergiker. Jag känner nämligen även av korsreaktioner mot baljväxter.
/Ullabritt
#6 Fiberhusk är användbart om du tål psylliumskal.
Kan användas till brödbak och mycket annat. Tjocknar i vätska till gelé/gummi, ännu mer om du kokar det(ex gröt).
Finns att köpa på ICA bland glutenfria produkter. En gul påse.
kostar ca 23 kr./100 gr. Innehåller ingen näring - bara fibrer.
guar gum används i amerikansk sockerfri pannkakssirap
åt kokosmjölk med guar gum som stabiliseringsmedel, förutom att det var en äcklig konsistens så blev jag dålig och lös i magen.