förhöjd homocystein
Hej, jag har precis börjat med LCHF igen efter ett års paus. För ett par månader sedan (när jag åt "vanlig" kost) tog dom blodprov och resultatet blev att jag hade förhöjd homocystein, och nu vill dom ta prover på B12 och folsyra för att se vilken brist jag har.
Nu till frågan, har gått på LCHF nu i 1 vecka och tänkte ta proven idag, men det slog mig att mina värden kanske ser annorlunda nu när jag precis börjat med kosten? Kan väl vara en stabiliseringsfas för kroppen i början med ev höjd kolesterol och kanske andra förändringar som sedan kommer stabilisera sig?
Jag tror att min B12brist ligger i att min tarm inte kan ta upp ämnet då jag äter massvis med mat som innehåller B12, både innan LCHF och nu.
Vad tror ni? Både angående att ta proverna nu eller vänta ett par veckor? Och den förhöjda homocystein?

Dricker du mycket kaffe?
Det kan pressa upp hc-värdet
B12-brist med Lchf-kost är nog svårt att få om man är frisk
Om man ändå får det kan det bero på att man har brist på ett ämne i tarmen som behövs för att ta upp B12 ur födan
Hej och tack för svar.
Näe dricker högst 1-2 koppar om dan.
Får be dom kolla upp bristen av ämnet i tarmen!

Värdena homocystein korrelerar starkt negativt med vitamin B12, vitamin B6, folsyra, god livsstil, njurfunktion, och kvinnliga könshormoner. Kvinnor i fertil ålder har som regel lägre homocysteinvärden, vilket dels beror på könshormonernas inverkan, dels på att kvinnor har mindre muskelmassa. Dopamin, rökning och koffein ökar homocysteinvärdena, och god fysisk kondition minskar dem. Det finns ett starkt samband mellan höga värden homocystein och tyreoideasjukdomar (hypotyrodism och giftstruma). Värdena homocystein ökar normalt med åldern.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Homocystein
Intrinsic factor, IF, är ett protein som produceras i parietalceller belägna i magsäckens funduskörtlar. Proteinet binder till vitamin B12 i maginnehållet. IF-B12-komplexet tas effektivt upp i ileum. Nedsatt funktion hos den här mekanismen kan ge ganska allvarliga skador genom att perniciös anemi uppkommer. Sådan blodbrist kan ge skador på nervsystemet.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Dom flesta brister och avsaknaden av IF ger symptom som trötthet. Har aldrig varit onormalt trött (förutom när man är sjuk, feber etc) så det borde väl kunna uteslutas?
Ska ta testerna på måndag, hoppas dom inte remitterar mig en gastropi! En upplevelse jag inte ens unnar mina fiender!
Har läst att bl a gluten skadar tarmen där B12 tas upp. Det tar ca 6 månader för tarmen att läka…
Hej igen! Nu börjar jag tjata om mina homocysteinvärden igen!
Fick tillbaka B12 och folsyra provsvaren och dom var normala.
Verkar inte som att läkaren tänker gå vidare med att se varför homocysteinnivåerna var höga, kan det inte tyda på någon sjukdom? Någon annan brist? När jag googlar hittar jag ökad risk för blodpropp och hjärt och kärlsjukdomar. Ush! Får se om jag kan få en telefontid med henne men sist tog det flera veckor 
Har ni några tankar och ideèr?
…Efter lite mer googlande så tror jag svaret ligger i mit 8-åriga användande av omeprazol (losec)! Verkar vara vanligt att den höjs av den medicinen. Ska halvera dosen tänkte jag.

Japp.. det låter plausibelt!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.