Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-kötträtter
Läst 4349 ggr
Gia91an
0

Julbryderi

Jag och sambon ska fir jul hos hans föräldrar.

Jag går på LCHF sen någon vecka tillbaka nu och känner mig riktigt bra trots några svaga omställningsbesvär.

Planeringen är absolut att jag ska äta LCHF i jul med. Funderar på vilka maträtter jag ska tillaga när jag invaderar svärmors kök. (De äter förvisso mycket kött och är nog egentligen inte fettskrämda, men det jag tycker är godast vill jag ju gärna göra. På mitt vis!)

Hemma brukade vi egentligen endast äta julskinka och brunkål. Brunkål kan det nog bli, ja eller i alla fall stekt kål med en MASSA smör i. Dock ingen sirap of course. Men det gör inte något, allt smakar fruktansvärt sött ändå.

Men min JULSKINKA grämer jag mig över. Att ströbrödet ska bort gör mig inget. Men jag gör alltid egen senap på collmans pulver, äggulor, salt och SOCKER. Kan man byta över till sukrin? Denna senap är bland det godaste jag vet till julskinka. Och jag har sett fram emot att fixa med julskinkan (den första av många) i morgon…

Andra saker jag hittat här på forumet är ju bland annat kycklinglevermousse! Det måste jag ha i jul! Och gubbaröra!

Men ja, julskinkan? Blir det helfel med sukrin i garneringen?

Lilltilda
1

Jag griljerar julskinkan med ägg, dijonsenap (sockerfri) och ersätter ströbrödet med pofiber. Tycker att det blir riktigt bra! (testade att griljera en helgskinka vid allhelgona).
Jag har aldrig testat att använda sukrin i mat men det har kanske någon annan?

~God loves you, and I´m trying! ~

Gia91an
0

Kan vara ett bra alternativ om jag inte hittar på något annat.

Det är mest det att jag är ÄCKLIGT kräsen med senap och jag gillar verkligen Collmans pulver. Men det är ju verkligen fördel att det är pulver då man kan blanda det själv! :)

Pofiber ska nog provas i alla fall!

konichiwa
0

Det finns ett nytt sötningsmedel som heter sukrin gold (tror jag) titta på mindresocker.se! Ska smaka ungefär som farinsocker och gå att baka med. Det gör ju sukrin också.

Annika Rogneby har provat och skrivit om det i sin blogg.

hemul
3

Å andra sidan dör du nog inte av att ta lite socker i senapen. Även om du tar en hel matsked så blir det ju inte ens mätbart mycket per skiva.

Siggebus
0

Precis! Visst det ÄR socker men otroligt liten mängd per skiva Glad

evion
0

kör också med vanlig senap. Går bra om du inte är extremt känslig.

lelli
0

men som su säger så blir ju allt mer sötre, prova att ta lite mindre socker när du gör din senap..

Zepp
3

Så var det dags för julens saning;

Det är inte vad du äter mellan jul och nyår som spelar roll.. utan vad du äter mellan nyår och jul!

Som sagt vad.. den mängden ströbröd och socker per skiva skinka bör bli så liten att den måste vara försumbar!

Jag använder oxå bara Dijonsenap.. då jag alldrig fattat varför man skall ha socker i senap?

Krångla inte till det i jul, den inträffar bara en gång om året.. utan välj i stället i huvudsak maträtter som passar in i ditt nya matupplägg!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Gia91an
2

8# Zepp, jodå det har jag hört förr ;) Då kanske jag rent av gör min vanliga skinka, och tror jag unnar mig brunkål med, för det är det godaste jag vet vid jul… xD Och så skippar jag bara godiset! ;)