OT- Tips, bota förkylning
Har åkt på förkylningen från helvetet. Feber, snorig, halsont, hosta, precis som vanlig förkylning men gånger 1000 ungefär. Magen börjar säga upp sig efter alla mediciner, halstabletter och annat som knappt lindrar men som jag inte vågar sluta med då allt bara blir ännu värre då. Nu vill jag veta om nån här har nåt tips om vad jag kan testa?
Äter redan D-vitamin, 5000ie om dagen. Har lagt till lite c-vitamin (ungefär 2xRDI) och zink. Vad mer finns? Nån som har en dunderkur? Är kanske till och med så desperat att jag kan få för mig äta rå vitlök, bara det hjälper…
Rå vitlök funkar lite för mig! Brukade ta det hackad på smörgås med mkt smör. Nu äter jag ju dock inte bröd längre. Men ät vitlökssmör?
Det finns tyvärr inga dokumenterade metoder att fortare bli av med förkylning.
Det har gjorts ganska mycket forskning på vit C. Men resultaten visar att det har liten eller ingen effekt på etablerar sjukdom.
Men man kan vara noga med att täcka sitt närings och energibehov (ibland när man är sjuk så tappar man matlusten). Har man feber kan det vara smart att inte äta febernedsättande tabletter (sålänge febern inte är oroväckande hög). Sen kan det vara smart att äta lite mer än vanligt vid motsvarande aktivitetsnivå, då kroppen förbrukar mer energi och näring när man är sjuk. Och självklart se till att vila och sova tillräckligt och inte belasta kroppen i onödan.
Har förkylningen brutit ut rejält är det inte mycket att göra.
Jag tror på att sätta in stora artilleriet så fort jag känner av lite ont i halsen, vilket för mig brukar vara första tecknet.
Det är den täppta/rinnande näsan som brukar vara det största irritationsmomentet (för mig alltså). Jag tror att om slemhinnorna aldrig blir irriterade och svullna, så tar det inte två veckor. Jag sätter alltså igång med nässpray och snuvhämmande medicin redan innan jag är säker på att det faktiskt är en förkylning.
Faktum är ju att jag inte är säker på om halsontet var falskt alarm eller inte, men jag inbillar mig att med den metoden så känner jag mig hängig i ett par dagar och sedan är det bra. Och så pass hängig har jag åtminstone ibland känt mig, att jag är övertygad om att jag egentligen haft en förkylning.
Alltså fler än jag som är drabbade. Ont i halsen nu inne på elfte dagen har nog petat i mig allt från hälsokost och apotek men ingenting verkar bita. Kanske det är bättre att få en "normal" förkylning varje år och slippa dessa jätteinfektioner vart tredje. Frågan är bara hur man gör när de elaka patogenerna inte fastnar oftare än såhär
hmmm..verkar som vitlök tar virus också.

Rå vitlök hjälper inte när man väl är förkyld, den ser till att folk håller sig på avstånd vilket minskar chansen att bli förkyld. Men är man väl förkyld så är det inget att göra utan att rida ut stormen!
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Jag brukar i vilket fall känna mig bättre om jag käkar vitlök när jag är sjuk. Virus eller bakterie är väl skitsamma. Brukar kännas bra ändå. Sen kanske det är placebo, men det gör inte mig något! ;)
Jag brukar i vilket fall känna mig bättre om jag käkar vitlök när jag är sjuk. Virus eller bakterie är väl skitsamma. Brukar kännas bra ändå. Sen kanske det är placebo, men det gör inte mig något! ;)
Finns egentligen inget bättre än sömn tycker jag 

Prøv biter av fersk ingefær i varmt vann. La det trekke litt.
Endra bedre: Tygg på en bit!
#12 Om jag hade kunnat sova! Första natten hade jag feber på väg upp (frossa i några timmar), sen huvudvärk. Då sover jag inte särskilt bra. Sen efter det fick jag den här fruktansvärda värken i halsen. Tack vare den vaknar jag ett par gånger i timmen så det blir inte mycket sovande.
Senaste natten vaknade jag i panik av att inte kunna andas med en timmas mellanrum. Halsen svullen och näsan helt täppt gjorde att jag inte fick nån luft. Efter drygt tre timmar gav jag upp och funderade på om jag skulle åka till akuten, så dåligt mådde jag.
Natten som kommer blir säkert ungefär lika rolig. Halsen gör fortfarande ont och nu har jag börjat hosta. Sån där elak rethosta som aldrig slutar. Jag har redan ont i luftrören och jag har inte ens gått och lagt mig ännu…
Blir nog ingen sömn förrän jag blir frisk… Blä.
#6 Ska kolla upp Nyodex. Tack.
# 14 av Wildrat
Har du provat att sitta och sova, typ i en soffa uppallrad av kuddar?
Sen tycker jag att du låter så dålig att du borde söka läkarhjälp. Andnöd är inte att leka med. Det låter nästan som lunginflammation.
Krya på dig!
#15 Har sökt läkarhjälp och har börjat med Kåvepenin idag. Sökte redan i förrgår men de vill ju helst inte skriva ut antibiotika så jag fick det inte förrän idag när jag ringde och sa att jag fortfarande mådde lika dåligt.
Har varit ganska upprätt i sängen men får testa lite till. Får så ont i axlarna bara. Tror inte det är lunginflammation, jag borde väl vara ännu sjukare då?
#16 Wildrat
Bra att du har sökt hjälp, då lyssnade läkaren säkert på dina lungor och kollade så att det inte är lunginflammation.
Hoppas Kåvepenin hjälper, det brukar ju funka mot det mesta i bakterieväg. Sov gott!

Det ar D-vitamin som ger framsta skyddet mot virussjukdomar (en dunderkur pa 2000IE/kg i 3 dagar):
A short while later, a group of scientists from UCLA published a remarkable paper in the prestigious journal, Nature. The UCLA group confirmed two other recent studies, showing that a naturally occurring steroid hormone - a hormone most of us take for granted - was, in effect, a potent antibiotic. Instead of directly killing bacteria and viruses, the steroid hormone under question increases the body's production of a remarkable class of proteins, called antimicrobial peptides. The 200 known antimicrobial peptides directly and rapidly destroy the cell walls of bacteria, fungi, and viruses, including the influenza virus, and play a key role in keeping the lungs free of infection. The steroid hormone that showed these remarkable antibiotic properties was plain old vitamin D.
Epidemic Influenza And Vitamin D
En annan bra artikel av Cannell
Krya pa dig