Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettoff-topic-ot
Läst 10055 ggr
yvonnel
0

Yvonnes tåt.

Jag har gjort flera försök med fettfattiga olika dieter, dom heter ju gubevars något allihopa, jag har själv komponerat en lågfettsmatsedel som i snitt låg på 750-825 kcal/dag med 3 huvudmåltider och 2 mellanmål, det är ca 25 år sedan men den hjälpte inte mig den heller.

Atkins prövade jag i 6 mån. i slutet av 90-talet, jag tappade exakt 400 gram över den tiden. Sedan gick jag ner på att inte anstränga mig alls under några år men var i vanlig ordning inte nöjd med mig själv ändå och började med LCHF. Gick upp i vikt, ganska mkt men blev av med IBS och hoppas att jag ska få någon ordning på vikten såsmåningom fast det är lite jobbigt att ha i tankarna att man aldrig är bra nog.

Faktiskt är det så mycket kunskaper i dessa trådar att det ibland känns som ett privilegium att man får vara med, att bli medveten på ett nytt sätt om matens olika betydelser.

Någon gång inatt såg jag en repris på ett matlagningsprogram "det goda livet" och blev nästan genomgående så himla attraherad/lockad av de fina matvarorna och för mig i många fall helt nya sätt att tänka och välja maten, laga till eller inte, Raw food, så himla gott det verkade.

Kanske kan man leva bra på sådan mat också, hur man ska tänka, ja det beror väl oftast på plånboken eller klimatet, vilka möjligheter man har.

Jag vet ju att jag har följt LCHF till punkt och pricka under mer än 1 år i sträck, blev nästan mobbad på jobbet för det tills jag började äta min lunch efter alla andra. Jag hade ketos-stickor som gav tydligt utslag men vågen svarade inte och inte måttbandet heller.

Har faktiskt ätit LCHF i stort sett mer än 6 år även om jag någon gång har gjort ett litet uppehåll/snedsteg.

Sedan ca 6 år har jag också fått levaxin och har haft ganska hög dos men har nu försökt att på egen känsla trappa ner, nuvarande 125 ug, mina värden där är inte perfekta och har aldrig varit, tyvärr så har inte den vanliga vården varken intresse eller särskilt stor kunskap, inte heller verkar dom ha ambitioner att remittera till annan bättre klinik.

Jag vet att jag har rättigheter till det men det gäller ju fortfarande att orka ta i med storsläggan för att hävda sig och orden tryter nu på gamla dar, kanske Alzheimers gör att man s.a.s. selekterar ordflödet, men det är jobbigt att inte hitta ordet som borde komma just i den följden vid just det tillfället.

Numera äter jag inte pasta, potatis, ris eller godis, inte ofta eller mycket av godis någonsin, har absolut inte sockerberoende i den meningen men tar lite surdegsbröd till frukost för att äggen "står mig upp i halsen". Verkar inte ha någon större betydelse vad jag äter, inte för vikten iaf. men kanske jag eg. mår bättre utan större mängd Kh.

Har mycket värk av artros och fibromyalgi, sover för lite, brukar försöka tvinga mig att ligga kvar i sängen 1 timme till för att kroppen ska få lite vila, anstränger mig att äta så bra som möjligt för övrigt, dricker kanske för mycket kaffe och så är jag rökare om än inte så mycket som förr.

Ett tag fick jag akupunktur-behandling och när nålarna togs bort så rann blodet alltid i liksom väldigt tunnt flöde, kanske till del beroende på att jag tog ganska mkt. magnesium under den tiden, sjukgymnasten gillade inte det och ifrågasatte att "jag själv tog mediciner" på eget bevåg.

Nu har jag något litet fel på hjärtat och har gjort arbets-EKG och ska in på isotopundersökning i oktober, kanske är man lite mer observanta för att jag för ca 12 år sedan hade en lungemboli, men där tror jag att kosten har stor betydelse, så jag kämpar på.

Nu ska jag helsteka en färsk kyckling i ugnen, det senaste är att ha en öppnad ½ burk öl att ställa inuti kycklingen så behöver man inte vända på den när den steks, undrar om det duger med en Ramlösaburk för öl det har jag aldrig hemma, kanske en hel lök kan hjälpa till.

Jag började egentligen med att skriva ett inlägg på annans tråd och verkar ha svårt att sluta så jag ska nog starta upp en egen, hoppas jag får lite hjälp att fortsätta med olika tankar/diskussioner av intresse.

FTO-genen var det som fick mig igång, jag läste aldrig den artikeln, men det var ju i Afonbladet så säkert var det inget att lägga tiden på.

Hoppas det är fler som vill tycka saker här.

Effie
0

Hej Yvonne; jag har inget att tillföra just nu, men jag tänker läsa tåten framöver. Det är trevligt att ha en egen tåt, och ibland nyttigt också

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

yvonnel
0

Tack Effie! Kul att höra av just dig.

yvonnel
0

Jag ser fram emot utflykten till Pussgurkan, om och när det nu blir av.

Härligt att komma ut på landet om vädret håller sig lite trevligt.

Emea67
0

Tänker också hänga med här Glad

Har en undran har du mycket övervikt eller bara några kilon?

yvonnel
0

Längesedan var det bara några få kilo, så fick jag en akut ryggskada som gjorde att jag fick lära mig att gå igen, det tog 3 år.

Flera återfall och vansinnigt mycket värk som liksom övergick i en ny sorts värk, det kallas fibromyalgi, som lök på laxen har jag numera även artros, mest tydligt i nacken och ena höften.

Jag har alltså inte mycket ork att träna och göra sånt som andra kan och vikten är förfärande numera, ca 30-40 kilo för mycket, beroende på var man sätter ribban. Hypotyreosen i sig och den medicin man får för det, Levaxin, är säkert stor anledning till att jag inte lyckas tappa övervikten trots stor ansträngning.

Vill du hänga på här så är du välkommen, samma gäller alla andra rara medmänniskor.

[Columba]
0

Hej yvonnel!

När jag läste början på din tråd är det mycket som jag kan identifiera mej med. Samma åldersklass, samma svårighet att gå ned i vikt. äter också Levaxin( sedan ca 20 år). Mår relativt bra, utom en övervikt på ca 25 kg( och då är jag generös mot mig själv). Har litet förmaksflimmer ibland. Då det händer känner jag mej alltid litet modfälld den dagen. Är inte sockerberoende. men tar mej en brödbit ilbland när jag börjar tvivla på min mathållning. Annars passar LCHF mej utmärkt.

Nu har jag försökt minska på proteinet och öka fettet i viss mån. Har gått ner ca 18 kg på 3,5 år.

Jag hänger gärna med på din tråd.

Lycka till !

yvonnel
0

Året var 1965, då emigrerade jag till USA, men precis innan dess så blev jag gudmor till min systers förstfödda.

Inför detta hade jag köpt en ny klänning, jag har den faktiskt kvar, en skjortblusklänning i beige helsiden storlek 40-42, så jag har ett förflutet jag som är i normal storlek. Då var jag 22 år.

10 år senare inträffade ryggskadan på min arbetsplats.

yvonnel
0

Jag håller på att lära mig mer om hypotyreos, jag önskar att läkarkåren i sverige ville göra det också. Så att dem kunde bemöta oss som har problem med kunskap och medkänsla samt lite mer och bättre aktivitet i syfte att göra oss lite mer friska och kanske smalare också för en del av oss.

Det finns ju flera läkare inom LCHF sympatisörerna - lite konstigt att ingen av dem visar intresse för oss många som skriver i spalterna här och berättar om hur jobbigt det är.

yvonnel
0

Ville ha en tid hos min VC och får vänta i 4 veckor och får ändå inte den läkare som jag eg. ska ha som ska följa upp mig med ev. hjärtproblem och hypotyreos.

Egalt att jag har tid på Sahlgrenska för hjärtat, det är ju mest som en fabrik även om allt där är mest bra upplevelser med trevlig personal så hänvisar ju dom till VC för allt annat och man ska ju nog ha "en egen" läkare som något mer personligt känner till min journal. Men det kanske är för mkt begärt?

yvonnel
0

#6 Columba

Naturligtvis är du också välkommen här, kanske du kan berätta lite mer om dig själv, det står inte så mycket om din bakgrund utom att du är född i Finland, bor du där nu också?

yvonnel
0

Jag kanske skulle berätta om hur det gick med min "burk-kyckling".

Bra, men inte något jag speciellt gärna gör igen. När kycklingen liksom hängde upp, så smälte ju det naturliga fettet och rann ner under, detta gjorde att bröstet blev ganska torrt, men jag hade kryddat ordentligt så smaken var det inget fel på. Tycker dock att det brukar bli liksom saftigare när den ligger ner och vänds en gång under stektiden. Men det var ju ett kul experiment.

Effie
0

OK, då behöver jag inte testa burkar - jag har ju varken öl eller Ramlösa hemma. Det enda jag har testat att ha i en kyckling är en citron, som jag stuckit många många hål i.

Medlem
0

Jag vill också hänga med här och se hur det går för dig.

Lycka till Yvonne!

yvonnel
0

Välkommen, vi får väl se om det händer något som gör mig lättare framöver, jag har faktiskt sovit lite mer än de vanliga 3- timmarspassen nu några nätter då och då, kanske min kropp kan må lite bättre om den får lite mer vila.

yvonnel
0

Idag hade jag en "kylskåpstömning" och lagade en jättegod kycklingrätt.

Jag fick en pumpa av Monika och jag tänkte att jag måste hitta på något att göra med den.

Det blev som sagt kyskåpsraid, jag hittade en knippe skrynkliga rödbetor 1 stor lök, ½ spetskål, 1 citron, 1 vitlöksklyfta + 1kg fryst kycklingbröst.

Stekte allt runtom, grönsakerna i tärningar, kryddade med salt, peppar, liten doft av curry och samlade ihop i en stor härlig ugnsform (som min dotter fyndade på IKEA) kokte ur skyn med 3 dl grädde och lite fransk dragon och hällde över tillsammans med 2 nävar hasselnötter.

In i ugnen ca 45 min. på 175C med varmluft.

Såsskyn blev ju vackert rosa av rödbetorna, bara det var ju trevligt, men faktiskt har jag inte ofta lyckats få ihop en så god gryta, (helt oplanerat dessutom) rena fröjden att tänka på att jag har 3 portioner till väntande i frysen.

Hoppas att någon känner sig inspirerad att göra något liknande, ha isf gärna med 1 citron i bitar men pressa ut saften över grytan först, det var faktiskt en riktig höjdare.

Pussgurkan
0

Vad kul att hitta din aldeles egena tråd!

Jag gör alltod hel kyckling i lergryta. Det är oslagbart och så jäkla saftigt det blir. MEN jag har alltid lergrytan i vatten över natten MINST och inte i 1 timme som det står.

Idag (som jag nu mumsar på) har jag gjort ratatoullie som du gjorde MEN jag hade inte allt hemma så det blev abesgine + sguach + fänkål + körsbärstomater men skalet kvar + lök + vitlök och div kryddor samt olja. SÅ GOTT!!

Jag ska testa att frysa in en liten del så att jag får se om det går eller inte. Men det borde ju gå, annars kanske det går att hälla upp den på mindre brukar och konservera dem. Jag äter ju inte upp allt det så snabbt ;-) och jag VILL INTE att det ska bli dåligt för det är det alldeles för gott för.

yvonnel
0

Hej Sara!

Så trevligt det var hos dig, att vara flera tjejer som lagade mat på samma gång, och så gott det blev sen.

Jag hade en lergryta som jag lagade till en massa olika rätter i, det blev just precis som du beskriver det, saftigt och gott. Så en dag kom min dotter hem och frågade efter "den där konstiga grytan", någon kompis hade rekommenderat henne en sån, hon lagade till flera goda rätter, ett tag hade hon tjejmiddagar, men nu var det ett bra tag sedan jag hörde något om den från hennes håll men jag antar att den fortfarande "är hennes".

Det går nog bra att frysa  ratatouillen men kanske blir den lite "slabbig", cellerna går nog sönder vid frysningen, men det smakar väl bra ändå.

Var iväg och storhandlade idag, har ju fördelen att välja handlingsdag nu när jag är ensamstående på äldre dar, slipper att trängas med alla barnfamiljer och långa kassaköer.

Jag har en kyckling i ugnen just nu, köpte en färsk, hade eg. inte lust att jobba med den idag men så tänkte jag på hur lång tid det skulle ta att tina den så jag kryddade upp den och stoppade in den i ugnen iaf.

Har en grej till på g halverade tomater och citronskivor står åxå i ugnen just nu, fick smak på citron igår, det var ju jättegott med citron i den rätten jag gjorde igår så nu ska jag börja ta ut svängarna lite.

Pussgurkan
0

Har du provat stekpåse? Jag har gjort kycklingfiler i stekpåse. Olja i botten, lite rotfrukter, lök och färksakryddor för smak. Krydda filererna. In i påsen förslut. Blir oxå bra, kanske inte riktigt så saftigt men nästan. Akta dig bara då du tar hål på påsen ;-) det är varmt!!

Idag har ungarna frågat efter "tanterna" och vid frukost sa de, "tanterna kommer sedan"

yvonnel
0

Mitt minne blev ganska rådbråkat idag, träffade en tjej som kände igen mig från 35 år tillbaka, vi var då jobbarkompisar. Nu önskar jag att jag hade kommit bättre ihåg genast för minnet jobbar på högtryck och allt möjligt kommer fram som jag gärna skulle ha diskuterat med henne - om jag nu hade haft sinnesnärvaro nog att be om hennes telefonnummer. Kände tyvärr inte heller igen hennes manliga sällskap, tänk om hon hade bytt efternamn………………

kaisakavat
0

Jag tittar också in och är nyfiken. Har inte lusläst än, men jag ska.

Vill börja med att säga hej iaf. Hej! Glad

Och hoppas du får bukt med ditt mående. Olika knas, förstår jag. Kämpa på och var rädd om dig!

yvonnel
0

Hej på dig Kaisakavat, och välkommen.

Med tanke på mitt förra inlägg om möte helt apropå, så kom jag på en sak till, jag var så generad över min tandglugg så jag kom liksom inte över tröskeln för det heller, hade glömt att jag inte hade satt på "atrappen", alltså tandprotesen.

Seglarina
0

Hej Yvonne Så roligt att du också har en egen tråd, ska försöka hänga här lite då och då.

Det var ju en sq…. nä pumpa är mycket lättare att stava tillFlört

yvonnel
0

Hej Monika!

Kul att du också är med på ett hörn. Idag har jag konstiga svårigheter med internetkopplingen, vet knappt om det ska gå att skriva. Men så funkar det ett tag igen, som nu.

Kul om det blir många här som hänger på och gör det intressant att komma tillbaka lite då och då.

Seglarina
0

Hmm.. i höstas när jag flyttat hit, var jag med på en bakluckeloppis. Där sålde jag en sån där lergryta som jag fått av en kompis. Hade väl använt den 1 gång ca. Nu ångrar jag det plötligt.

Annars har jag ett gott recept på kyckling jag gärna delar med mig av ( kom på den när jag lästa Effie´s inlägg om citron till kyckling:

1 citron

smör

timjan

1 kyckling

salt o peppar

creme fraiche

Dela citronen på längs i två delar. Pricka skalet med en gaffel. Smör tjockt på skalet och krydda med timjan. Lägg citronhalvorna med skalen uppåt i en ungsfast form. Dela kycklingen och lägg en halva över var citron. Peppra och salta. Skall sedan stå i ugnen ca 45 min. Ta ut den ur ugnen och rör ner creme fraich i smör/citronsåsen runt kycklingen.

Supergott, första gången jag åt den blev jag dock bjuden på den med pressad potatis. Det är väl det jag saknar mest med LCHF, att inte ha något att suga upp alla goda såser med nu när jag får äta dom. Någon som har förslag?

yvonnel
0

Vilken kock som helst måste väl känna stolthet om gästerna försöker slicka tallriken, man kanske kan vara lite smått diskret och doppa nåt finger i såsen och slicka den………………

ELLER?

------------------------

Det var ett bra recept - detta att dela kycklingen ger ju en bra stekyta och man slipper vända den på ½ stektiden. Annars detta med citron inuti, har jag ofta gjort bakåt i tiden, bra att få tillbaka liksom en påminnelse.

Tack för det.

yvonnel
0

Just nu tittar jag med ett ½ öga på TV - ett program om bl.a. vietnamesisk matlagning. "Rick Stein´s Far Eastern Odyssey"- har inte sett detta förut så jag har nog missat en hel del, han verkar ta upp även det som är väsentligt.

Tänk om man kunde få en sån chans - att resa med ett syfte och få berätta om sina intryck i levande bild.

Dom har dock socker i maten, det tar ju ner en del, men annars verkar det vara väldigt bra mat.

Det finns en tjej som skriver här ibland "godsägarn" - hon gör keramik och åkte på flera turer till Kina för att vidareutbilda sig i keramikområdet, jag kontaktade henne för att jag blev så sugen på att göra något liknande. Hon verkar vara jätterar och hon tog sig tid att svara på mina frågor.

Men så kom tandhistorien ivägen, den har tagit hårt på mig.

Ibland orkar jag inte ens klä på mig för att det är så hopplöst att inte ha något att se fram emot för att det tar så mycket tid, väntetid för ny tid, för läkning, för försäkringsärende, för nästa sak som ska hända, innan det går att göra det eller detta.

På tisdag ska jag få en undersökning av hjärtat, isotoper ska vandra i mitt blod om jag förstått saken rätt. Jag gjorde en arbets-EKG för nån månad sedan och man ville vara på säkra sidan och därför blir det utökad undersökning. Måste dock vara fastande ett helt dygn innan, men det går väl det med, värst blir att inte få dricka kaffe.

Ha en fortsatt trevlig helg alla ni som orkar läsa mitt gnäll.

Kram på er!

penny
0

Hej

Här är en av tanterna!

Trevligt att läsa din tåt Yvonne. Jag läser också Effies och när Pussgurkan skriver även om jag inte har så mycket att kommentera.

Hoppas det går bra hos läkaren på tisdag Yvonne.

På onsdag åker jag till Köpenhamn över dagen. Jag åker tidigt, promenerar Ströger fram, äter lunch på något trevligt ställe, kanske Paleo vid Norreport och kommer till Frederiksberg vid 13-tiden. Jag följer med och hämtar Eskil på "vuggestuen". Han fyller 2 år den 16/10, när vi är på Cypern, så vi får fira honom i förväg.

Jag ser verkligen fram emot min dag i Köpenhamn!

yvonnel
0

Hej Penny!

Så kul att du också är med, snart kanske alla vi "gamla vapendragare" är samlade här.

Hoppas regnet kommer av sig din dag i Köpenhamn, det är ju en så fin stad att gå runt i, men där som överallt, det är skönt med molnfri himmel och ljumma vindar kanske också. Men det får ni kanske tillräckligt annars som kompensation om ni åker till Cypern.

Jag var där med Anette det året hon fyllde 10 år, så det var ju ett tag sedan, men jag minns en underbar strand och härliga bad, och en rolig Farmers market, vi hade självhushåll och handlade där (i Larnaka). Vi var även på besök i Camp Victoria med vapen/överlämning vid vaktbyte, bara på den svenska bataljonen, men det var kul att se hur dom showade för turisterna.

Hör gärna av dig här igen, och ni andra!

Seglarina
0

Ha det riktigt bra i Köbenhavn (hur skriver man danska ö på ett svenskt tangentbord?) Penny. Hälsa till den vackra stad som jag tillbringat så mycket tid i.

yvonnel
0

Var inne på Effies gröna tåt och det utvecklade sig lite ??? kring landet visavi storstaden Stockholm, allt handlade i botten om mitt minne om första bokmässan. Men minnet fortsatte att störa på samma tema och jag skrev det som kommer härnedan, först på Effies tråd, men så tänkte jag efter lite till och kom fram till att det kanske eskalerar onödigt mycket då och var på väg att sudda bort det så det fick hamna på min egen tråd istället.

-------------------------------------------------------------------

Jag är född i Stockholm och vi flyttade till Skåne när jag var nästan 7 år, då hade jag dialekt, (rikssvenska kallades det på den tiden) som jag fick stryk för i ca 3 år innan jag behärskade det "nya språket". Även avancerad utbölingsmarkering av småskoleläraren, hon berömde mig för att jag "läste så vackert", med resultat - en ny omgång stryk på rasten. Och hon såg så nöjd ut att jag aldrig glömmer. (+60 år sedan nu).

Ber om lite ursäkt, detta skulle kanske hamna på Stora Gnälltråden istället, men det är ju inte "nygnäll" .

Ni får gärna ha synpunkter.

yvonnel
0

Idag var jag på Sahlgrenska för undersökning av hjärtat, fick något medel i dropp som skulle stressa hjärtat, blodtrycket gick upp till 260 och jag kunde inte andas, fick total panik och trodde att jag skulle dö på stört.

Det var alldeles hemskt, även långt efter, fick vila lite innan nästa del som var att filma eller vad man kallar det att ligga i en sorts kamera, jag orkade faktiskt inte då ta reda på vad som hände eller rätta namn på saker och ting.

Ska fortsätta med del 2 av undersökningen på torsdag, hoppas det blir mindre plågsamt.

yvonnel
0

Gammakamera heter det, jag fick också en injektion av ett radioaktivt spårämne som var det som undersöktes i gammakameran. Om jag förstått saken rätt så ska den senare delen göras om igen på torsdag.

Det har varit jobbigt, mer än jag kunde föreställa mig, kanske tur det, för jag hade nog spänt mig för mycket annars.

helga61
0

Hej Yvonnel!

Vill gärna hänga på här,jag också!

Det låter lite obehagligt med den där hjärtundersökningen!Hoppas att det inte är något allvarligt bara.

Vad roligt att höra att ni hade kul hos Pussgurkan.Det trodde jag nog i och för sig.Nästa gång det blir något hänger jag på!

Själv har jag varit på Mallorca med min man,utan barn för en gång skull. Härligt klimat! Mellan 25-30 grader och härligt varmt i vattnet(ca 25-27gr).

När man har semester så där,hittar man in i en lunk som passar kroppen och psyket perfekt.Jag åt 2 gånger om dagen,frukost och middag och tog möjligtvis ett glas rödvin på kvällen.Synd att det vanliga! livet inte har den inrutningen!

Jag provade att baka i gasugn också. Jag bakade fröbröd.Först undervärme sedan övervärme och så undervärme igen.Lite meckigt men det gick.

Oj,nu måste jag rusa! Vad hemskt vad klockan gick fort! Ha det bra!

yvonnel
0

Hej Helga, så kul att du åxå är med här.

Trevligt med semester, jag vågar mig inte iväg fast jag är pensionär, det har varit så mycket med läkarundersökningar + den där jobbiga tandhistorien att jag känner mig ofri.

Jag hade en gasspis när jag först flyttade hit till Göteborg för 40 år sedan, gick bra att laga mat men baka kunde jag inte så bra, men jag övade inte heller, dåförtiden fanns det gott om små fina familjebagerier med högklassigt bröd och mjölet var mjöl fortfarande.

Det blev ju en trevlig upplevelse hos Pussgurkan och hennes små tvillingflickor helt bedårande, övernattningen var ju inte högklassig precis men det var härligt att morronfika med dem andra tjejerna, sitta och tjöta……….

Om hjärtundersökningen - dom ringde idag och bad mig komma in redan 07.30, hade tid 12.15 - något fel på deras utrustning, får väl se hur det går att ta mig fram i morrontrafiken, och hitta p-plats. Återkommer med mer info när jag får veta resultat.

Under tiden kan vi ju hitta annat att prata om.

Jag krachade min dator i söndags tror jag det var som jag inte kunde komma fram som jag brukar. Gick in på kontrollpanelen och begärde omstart på allt, det var nog bra, men jag är ju rudis på dataspråket så nu har jag problem att "hitta hem" igen.

Allt annat har ju varit jobbigt nu ett tag så jag har inte mycket till tålamod heller. Men ni får gärna komma in här för lite tjöta.

Seglarina
0

Vaddå inte förtsklassigt? Försök hitta något finare i Åled! Glad

yvonnel
0

Du måste ha svarat på fel ställe, eller nåt annat kufiskt som har hänt!

Seglarina
1

Ursäkta, hur menar du?  "…inte högklassigt…" skrev du. Det var det jag ville skoja om, fast om jag ska vara ärlig, så var det länge sedan jag sov på en sån planka till säng. Den var ju bredare än en planka, men annars…

Pussgurkan
0

Ni har juh kunnat få första klass rum i får/gås-huset ->men det dög ju inte HAHA

Trist att höra om din uppleveles vid hjärtundersökningen. Hoppas morgondagen blir bättre och att de kommer fram till något bra.

yvonnel
0

Ojdå, det hade jag ju glömt, hur jag uttryckte mig om sovstället. Men allt annat var ju bra, det var ju mest det jag ville belysa.

-------------------------

yvonnel
1

Jag har beställt en ny pyjamas på postorder, letade på internet och hittade ett företag som heter BONAPARTE, en snygg sak som inte var alltför dyr, kollade måtten med deras måttshema, lade till en storlek för att det särskilt stod att den krymper 4-5%. men JÖSSES VAD DEN VAR STOR! Den behöver verkligen krympa! Beställde en tröja också, den passar perfekt.

Jag fick en katalog med i paketet och den ska jag titta i och se om det är av intresse att rekommendera företaget till andra som har extra runda midjor.

Seglarina
0

#38 skrivet av Pussgurkan

Fårhuset ja, det hade varit intressant, kanske mjukt och skönt om man får sällskap av ett får. Annars ver gässen lite väl pratsamma för att jag skulle kunna sova tror jag :-)

#40 skrivet av yvonnel

Bonaparte är en av mina favorit postorderföretag. Jag tycker dom har supersnygga kläder. Precis min smak. Skulle kunna tänka mig att beställa nästan allt dom har. Det är ju en dans firma, därav de stora storlekarna tror jag, jämför med franska Laretoute, där man får gå upp en storlek på allt. Tyvärr finns det inga kläader för sånna med vattenmeloner, viklet är tråkigt.

Hoppas nu det går riktigt bra med undersökningen!

yvonnel
0

Meloner, det har ju jag också, iaf är dom ivägen rätt mkt. jag skrev till Bonaparte om den stora storleken och dom erbjöd sig att byta ut och ville till nästa gång att jag skulle ringa och fråga om de plagg jag ville ha att det kunde avvika från deras storleksschema, men jag tro att det genomgående är bra kvaliteter så jag tror nog att jag kan rekommendera dom.

Fick någon sorts erbjudande till en väninna, dom värvar kunder alltså och värvaren får en present. Men den delen släpper jag om det inte råkar vara någon av dem jag träffar här i G som gärna vill handla där och själva visar intresse, har ingen lust att övertala någon, är det inte värt.

yvonnel
0

Jag fryser fast jag har det ganska varmt, måste ha något att göra med dom där isotoperna jag fick insprutade i mitt blod idag.

Annars var det inte så farligt idag, vad gäller oväntad smärta osv: Men det var ju tidigt att stiga upp redan vi 5 tiden för att hinna med duschen och torka håret. Fick inget veta om resultatet, skulle kunna ta bortemot 1 månad, men då är det ganska säkert inget väldigt allvarrligt för då hade det säkert gått undan.

yvonnel
1

Nu i eftermiddags när jag just höll på med att Skypa min syster så ringde det en kvinnlig röst från nånstans långt borta som sade sig representera Windows, väldigt skrovlig kontakt och damen ifråga talade väldigt dålig engelska, (troligen spanska) men frågade om jag hade datorn framför mig så skulle hon tala om för mig vad jag skulle göra med den för att bli av med alla problem. Jag pratade emot, men hon insisterade och menade på att hon ringde ju från California från själva huvudkontoret, bla, bla.Så jag avslutade samtalet med bestämt goodbye.

Undrar vad dom håller på med, liksom varför, vad kan dom tjäna på sånt här?

Tror jag lägger in en kopia av detta på Facebook också, kan ju vara någon mer som behöver veta om att det är konstigheter på gång.

penny
0

Hoppas allt var bra med proverna,

Min Köpenhamnsresa igår var fin. Solen sken och jag promenerade genom stan. Skulle äta lunch på Paleo vid Norreport, men frestades av ett fiskstånd istället. 5 "tapas" för 100 Dkr. Omelett med lax, 2 jätteräkor i chilisås, räkor, marienerad färsk tonfisk och en fiskbulle. Det var jättegott att äta ute på en bänk i solen. Mums.

yvonnel
0

Låter som om du blev mätt på jättegod fisktallrik, välplacerade slantar.

Du hade tur med vädret också, det har ju inte varit alltför ofta den här sommaren/hösten.

Hoppas du får en trevlig resa till solen och att vi snart ses igen.

Emea67
0

Yvnne de där samtalen kommer titt som tätt till olika människor och det är bedrägeri! De är ute för att du ska hjälpa dem att kapa din dator!!!

Bra att du la på!!!

Ha en bra fredag Glad

yvonnel
0

Jo, jag förstår att det är bedrägeri, men begriper inte vad jag har som kan vara av betydande värde, jag har ju inga värdefulla uppgifter i mina datafiler, inga pengar eller uppfinningar osv.

Emea67
0

Pengar pengar pengar! Många bäckar små heter det ju Obestämd

yvonnel
0

Nyss hörde/såg jag väderrapporten + en liten extra notering att det myckna regnandet kömmer att ha orsakat kommande vinterns stora potatisbrist ----Någon här som blir ledsen?

Igår lagade jag en jättegod middag, på upptinad flundrafilé som jag dränkte i färskpressad citron några minuter, salt och peppar ihoprullad och lagd i liten kastrull med smält smör och låg värme. Till det gräddkokt spenat med salt, peppar och nutmeg. Mumsfilibaba.

Nu ska jag ner på stan så jag får se till att torka håret och få lite fart under fötterna.

So to speak, jag ska träffa ett par trevliga LCHF-tjejer på en fika.

Seglarina
3

Yvonne, jag har höry att det går att kapa datorer till att användas som server för att komma in i andras datorer. På det sättet kan dom inte spåras. Det är alltså inte du som drabbas i första hand utan du/eller din dator blir "medhjälpare" till brott på någon annan. Dwet är vd jag tror skulle hänt om du gjort som dom sa.

Tänk om dessa innovativa människor skulle kunna använt sin fantasi till ayy göra världen bättre istället.

yvonnel
0

Tack Monika! Jag behövde verkligen få exemplifierat hur det kan gå till, det verkade ju så konstigt detta att jag som i princip inget har till övers skulle bli utsatt för datorbedrageri.

Visst har du rätt i att det är synd att dem inte blir bättre tillvaratagna.

Lilli-Anne
0

Hej!

Nu har jag hittat hit…häftigt Glad

Tack för senast Yvonne!

yvonnel
0

Hej rara du!

Kul att du är med på ett hörn, jag gillar att det kommer hit tjejer jag känner, så du är välkommen. Det var ju mer folk än förväntat på Heaven, fick ju inte riktigt utrymme att "tjöta", men ändå trevligt, eller eg. smått fantastiskt, att vi har träffats genom LCHF och har förmågan att bygga vidare.

Så tack själv!

yvonnel
1

Idag var jag på käkkirurgiska mottagningen på Odontologen.

Det verkar som om det ska bli operation på torsdag, för att bygga upp och fästa en skruv, allt ska beräknat bara ta max 2 timmar.

Man nästan har svårt att fatta att det snart är över. Fast jag får vänta 3 månader på att få den nya tanden på plats.

Men nu kan jag ju iaf se änden på eländet.

Seglarina
0

Men Yvonne skönt att höra, det låte ju bra!

Pussgurkan
0

Yvonne, så roligt att höra att du får hjälp och att detta elände har fått en tids gräns. Lättare att leva med då när man vet att det finns ett slut. Ska hålla alla tummar det går för dig.

yvonnel
0

Tack ska ni ha, som så gulligt visar att ni bryr er.

Jag var med 2 tjejer på s.k. räkmacka uppe på Gothia Tower, rejält tilltaget med räkor 1 ägg och majonnäs med garnityr småtomater + sallad. Det var ju jättefint och gott, men vi kunde ju inte äta brödet.

Jag, i vanlig, ordning skulle ju göra lite uppståndelse, markerade genom att kalla på kyparen och be om en extra tallrik så att han kunde låta mig bli av med brödet. Han kom med assietten och fick stå med den framsträckt och jag makade bort brödet från min tallrik.

Dom andra tjejerna markerade genom att lämna brödet kvar på tallriken. Undrar vad han tänkte egentligen? - här har vi nu en helbitch och djävla kärring och lite mer åt det hållet och sedan när han fick brödet kvar på de andra så liksom stelnade hans tillmötesgående ansiktsuttryck.

Men det bröd som låg därunder var väldigt konstigt, även för en vanlig brödätare, typ mörk tekaka som var helt degig, liksom inte jäst eller inte bakad.

Nästa gång vi träffas för en "räk"macka" då ska vi gå till Ljungans, har vi bestämt, där kan man få sprutgrädde till kaffet men vi kan ju ta med egen eller ringa först så kanske dom köper hem riktig, då kanke man t.o.m. kan få LCHF-bröd också, man ska ju aldrig ge upp.

yvonnel
1

Idag har jag varit på Inet med min dator. Den har ju varit lite konstig till och från och nu på senare tid har den stavat mycket fel som jag liksom inte riktigt kunde förstå, med saknade bokstäver och andra mystiska utbrott.

I morse , när jag skulle starta datorn så såg jag att det fattades 3 st knappar på tangentbordet, jag tittade mig omkring och hittade dem utspridda på golvet, kunde inte förstå hur det gått till. Trodde närapå att jag hade haft osynliga besökare under natten.

Måste nog ha varit någon sorts spänning som fått dem att pluppa upp.

Lång väntetid på Inet, men det var värt det för att få det fina bemötandet, en rättså ung kille tog tag i problemet med stort tålamod, det är 2 små, pyttesmå, plastbrickor som ska passas ihop under knappen och det fixade han - 3 ggr.

Så nu kan jag skriva igen, rättstavat för det mesta!

Tror faktiskt att jag kopierar detta till facebook, kanske någon mer råkar ut för en sån här sak, även om killen som fixade sa att det händer men verkligen inte ofta.

Seglarina
1

Så skönt att det ordnade sig Yvonne, skönt när, speciellt affärer som säljer teknisk utrustning är trevliga och tillmötesgående.

yvonnel
0

Den här texten skrev jag och kopierade från en annan tråd, det är ju lite roligigt med betraktelser bakåt i tiden. (Trådämnet heter Okinawa)

Jag hävdar fortfarande att matkvaliteten är viktig för ett låhgt liv.

Mina nära släktingar, mors äldsta bror dog för ca 3 mån. sedan, han blev 99år, hans far blev 98, hans mor blev 91 och mammas systrar lever fortf. dem är mellan 85-92 år.

Mormor och morfar åt nog saltsill i någon form 1g/v samt övriga dagar ägg, helmjölk, hemgris och kokhöns med hemodlat vete+råg till hembakat bröd, hemgjord ost, sylt och bär samt massa bra grönsaker, rotfrukter, potatis och honung från egna biodlingar, ärtsoppa med pannkaka torsdagar.

Det var säkert ett väldigt slitigt liv, dem hade 5-7 kor att mjölka men dem hade sin egen lunk och greppade hela sin dag med tålamod och varm omtanke om de sina, dem hade 7 barn. Ändå tror jag att deras långa liv, nära med naturen, var avundsvärt bra. Fast mormor fick ju artros i hela kroppen och särskilt i händerna  från all denna handmjölkningen.

En gång när jag besökte henne fick jag gärna  dra skinnet av satsillen,  hennes fingrar var då välgigt krökta.

Att denna texten hamnar här var att försöka belyddsa att det fanns/finns många  som klarade att leva ett både långt och fridfullt liv.

Glädjen när morfar visade mig att han hade ympat  5 sortes plommon på ett träd.

Jag ville bara påpeka att vi också haft/har väldigt hög andel äldre, några mår inte så bra, och sjukvården är svår.

yvonnel
1

Nu är jag hemma igen från tandkirurgen, det känns inte så mycket ännu, bedövningen har inte släppt helt, men jag känner mig vimmelkantig och trött och en dundrande huvudvärk är på gång.

Det var en pärs att gå igenom, men det var utomordentligt trevlig personal inkl. 3 studenter vilkas närvaro gjorde att kirurgen hela tiden pratade och berättade vad han sysslade med, det var ju trots allt ganska trevligt.

Nu får jag inte äta men jag tog mig en skiva smör som kunde smälta på tungan, tänkte jag, men fy - med blodsmak så var det faktiskt ganska äckligt.

Det känns konstigt just nu, bedövningen var ju kraftig och i flera omgångar på olika ställen, nu känner jag att den bitvis liksom flyter bort.

Pussgurkan
0

Oj, är det på gång nu? Hur har det blivit? Är detta bara ett steg mot ny snygg mun? Eller är du färdig nu? Skönt i varje fall att du har varit dör så detta elände tar slut.

yvonnel
0

Dom borrade (som jag upplevde det) ganska stort hål i övre käkbenet, tog tillvara på benmaterialet, satte in en sorts bas som senare ska hålla en skruv på plats, benresterna packades ihop under tryck och lades in runt hålet med syfte att det växer fast, därefter syddes skinnet/slemhinnan fast igen med kanske 3-4-5 stygn.

Nu ska jag vänta i 3 månader tills det har växt ihop som det ska och därefter ska det öppnas upp och sättas fast en skruv, sedan får det provas ut en porslinskrona som matchar resten av mina tänder för utseendets skull. Totalt kan det nog ta bortemot 5-6 månader till.

Pussgurkan
0

Oj, tar det sååå lång tid! Det är väl värt väntan bara det blir bra. Känns det bättre nu än hur det gjorde på våran träff? Då visste du ju inget …. Jag ska ha folk på lördag och tänkte då göra pannacottan som seglarinnan gjorde. Har gjort den en gång innan - en riktig hitt. Fast jag tänkte lägga till lite rödlök oxå …. Måste ju alltid ändra och trixa lite ;-)

konichiwa
0

Jag hoppas att det är OK om jag läser och lägger mig i lite här i tråden ibland?

Känner mig lite isolerad (är isolerad) och det är kanske därför folk blir arga på mig i trådarna ibland. Hoppas ni säger ifrån på ett vänligt sätt om ni tycker jag gör eller säger nåt fel eller dumt.

Jag har isolerat mig rätt rejält sista 10 åren och saknar väl en del social kompetens vid det här laget. Utbrändheten gjorde att jag inte orkade med människor och på den vägen är det. Det fnns knappt någon kvar.

Det är inte synd om mig, jag trivs bra men det vore skönt att vara med i ett sammanhang ibland också.

Jag har ätt LCHF sen våren 2008. 1 år av banan och nu på igen sen ett år,har jag äntligen gått ner till 79,5 kg. Äntligen under 80! Testar att lyfta en kasse i varje hand med 10 kg för att påminna mig om hur det var.

Apropå pussgurkans inlägg här ovanför, rödlök i panacottan? eller är det nåt internt skämt?

Nu ska jag sluta babbla, somnar snart. Sov gott alla.

yvonnel
0

Först av allt, klart att du är välkommen Agneta, Jag tycker ju bara att det är fint att så många vill vara med.

Jag har också varit där, jag menar utbränd, i mitt fall var det en påtaglig orsak som det tagit nästan 50 år att få fram, det var otroligt jobbigt, jag var inte stort mer än en blöt fläck som skulle samlas ihop igen och formulera alla minnen som plötsligt bara vällde över mig.

Jag blev utsatt för flera sexuella övergrepp, alla utanför familjen, det första i Stockholm vid 5 års ålder.  Jag har bearbetat, skrivit ner mina minnen i bokform, publicerat den boken och deltagit i en dokumentärfilm, hållit flera föredrag runtom i landet och tänker aldrig sluta prata om det för att det är så många som behöver hjälp att komma igång, att känna igen, att få veta att dem inte är ensamma.

Jag tycker att denna form av kontakt som vi skapar här på Kif och i viss mån även på Facebook är något både viktigt och väldigt fint, vi bryr oss om.

Panacottan som Pussgurkan talar om var en förrätt som vi hade på matlagningsträffen hemma hos Pussgurkan, jag minns inte receptet men det var löjrom på och gräslöksstrån, väldigt gott. Kan nog passa med lite finhackad rödlök. Minns att receptet finns på någon LCHF-sajt, men pannacotta är ju inte svår att göra, den här hade nog lite creme fraice i för den var lite syrlig.

Till sist, Du är såå välkommen med dina tankar och synpunkter, gärna lite recept också! Om du inte har alltför långt hit till Göteborg, så kanske du kan vara med nästa gång vi samlas för någonting.

konichiwa
0

Tack Yvonne!

Jag har också varit utsatt. Av min pappa. Mamma ville inte tro mig. Inte då och inte nu. Det har resulterat i att jag brutit med henne. Det i sin tur har resulterat i att mina bröder brutit med mig för de tror på henne (och är rädda för henne).

Jag har gått många år i terapi. Olika sorter. Till sist insåg jag att jag aldrig skulle sluta vara deprimerad om jag var släppte fram och var uppmärksam på alla onda tankar och minnen. Orden har inte varit befriande för mig. Inte sant förresten, nu vet jag varför jag alltid varit deprimerad, men det räcker så.

Jag har aldrig kunnat leva med en partner för jag kan inte släppa någon så nära, att bli så bottenlöst sviken av de som står en närmast, det sätter spår.

Nu ska jag faktiskt inte klaga, jag har ordnat ett bra liv för mig 'på gamla' dar (fyllde 65 i våras). Efter att jag bröt med mamma faktiskt för fem år sedan och bestämt mig för att jag vägrar vara deprimerad. Jag ska ha bra år resten av livet.

Mina närmaste vänner har antingen flyttat långt bort eller dött och det är förskräckande ensamt nu. Vi har tur som lever i den här tiden med alla sociala medier! KiF, FB och senaste veckan Pinterest blir sätten att umgås med andra för mig.

Om någon här har läst Eckhart Tolle? Så känner ni igen vad han säger: 'det som varit finns inte, det som kommer finns inte. Det är bara NU som finns'. Det hjälper mig när det blir tungt för 'just nu i det här ögonblicket' är allt bra.

En del kan göra som du Yvonne, det är bra och viktigt. Jag har insett att jag kan det inte.

Jag har märkt att många av oss som varit utsatta har blivit utbrända. Vi försöker (försökte) allt vad vi orkar vara duktiga för att bli älskade och sedda.

Nu till MAT ;-) Vilken bra idé att göra förrätt på pannacotta! Gud vad det låter gott! Det snor jag!

I en annan tråd läste jag häromdagen om en enkel fisk och skaldjurssoppa och kom att tänka på att om man använder 'bulletkaffeprincipen' på buljongen så behöver man inte grädde utan den blir tjock, fet och gräddig ändå. Måste prova det!

Solen skiner här idag och det har varit nån minusgrad i natt. Jag bor 10 mil nordost om Stockholm så det är lite långt till Göteborg tyvärr annars hade det varit riktigt kul att träffa er :-)

Idag ska jag försöka göra trädgården vinterklar, har aldrig väntat så här länge förut.

Seglarina
0

Hej på er

Det är smårtsamt att läsa om era upplevelser och bevisar bara det vi vet i dag, men kanske inte förstod då, att barn inte glömmer. Vi bär med oss våra upplevelser hela livet och formas av dessa oavsett om vi i stunden rent faktiskt minns eller om minnet är begravt någonstans djupt inne i kroppen, för att tas fram en dag då personen kan orka bearbeta.

Nu till pannacottan som ju fler har efterfrågat receptet på. Jag hittade den i "Doktor Dahlqvist & Airam LCHF-KOKBOK till fest & helg"

Förrättspannacotta med gräslök och löjrom

Här är en, tvärtemot från vad vi är vana vid, lite salt och förunderligt god pannacotta till förrätt. Receptet kan räcka till sex portioner beroende på skålarnas storlek. Pannacotta kan man ju äta till frukost också.

4 portioner

2 gelatinblad

25 g smör

2 dl grädde

1 dl creme fraiche

en nypa salt

1/2 - 1 dl finhackad gräslök

några droppar citron

50 g löjrom

Blötlägg gelatinet i kallt vatten i fem minuter eller tills de har mjuknat.

Smält smöret och häll i grädde. Ge ett uppkok. Ta från värmen. Rör ner gelatinet så att det smälter.

Tillsätt creme fraiche och vispa smeten slät.

Tillsätt kryddor inklusive gräslök.

Fördela pannacottan i portionsformar. Låt stelna i kyl i minst två timmar.

Garnera med äggformad löjromskula och lite grönt.

Tungan ute

yvonnel
1

Agneta, nog är det lite underligt, det är som om vi har ett 6:e sinne att känna igen våra medsystrar. Det där med en livspartner, det stämmer för mig med. Jag har dock inte i flera år gått hos terapeuter, jag fick 12 ggr hos en psykolog i samband med att jag fick fram minnet, sedan har jag varit medlem i en förening som då sorterade under ROCS, så vi var flera som tillsammans tog fram så mycket vi orkade och i övrigt jobbade ihop om dokumentären, den kom med på filmfestivalen 2002 och fick högsta betyg och visades flera ggr för särskilt inbjudna. Vi blev även inbjudna till den stora festen på Trägårn med den gången JallaJalla occh andra kändisar som blev belönade med fina filmpriser. Det var första gången jag var med på något som kan kallas sociala tillställningar på flera år, förutom det som ibland hände i jobbsammanhang.

Hos mig finns det en skön gästsäng och ett varmt mottagande om du skulle vilja vara med oss någon gång.

Lycka till med pannacottan. Förresten, den kokboken har jag, men har knappt läst, det blir lite tråkigt när man bara har sig själv att laga till.

Seglarina
0

Jag intygar: Sängen är väldigt skön, som en förstklassig hotellsäng.Glad

konichiwa
0

Yvonne!

Precis det där har jag upplevt också. Att man har någon slags radar för att känna igen och fastna för varann.

Jag har haft väldigt nära väninnor som jag (eller hon) till slut haft en smärtsam brytning med. Vi har så svårt, vet inte riktigt hur man gör, med nära relationer.

Jag har precis, för en vecka sedan, råkat ut för det igen. Det gör så vansinnigt ont att upptäcka att man låtit sig utnyttjas, igen. Och blundat länge för det tills det brister.

Det är sällan jag pratar om det tunga numera. Det blev nog så nu p.gr.a. det som hände förra veckan.

Jag har läst och gillat er tjejer här på KiF länge men jag (som alltid varit väldigt social) har blivit väldigt folkskygg senaste åren. Mest ovana tror jag efter att inte ha orkat med folk när utbrändheten var som värst.

Det som hållit mig uppe är att jag startade ett litet företag. Det har gjort att jag varit tvungen att ta mig ut bland folk och att ta itu med allt möjligt. Och fått annat att tänka på framför allt.

Hoho, åka till Göteborg! Kul!!

Jag kanske gör det. Har inte varit i Göteborg sen jag var barn med mormor och jag minns att jag tyckte om det. Just ja, jag jobbade i Marstrand (på Club Oscar) en sommar också, då var jag inne ett par gånger också.

yvonnel
0

Där hör du, det är iaf en till som tycker du ska komma hit och pröva min gästsäng. Starta eget företag är ju lite tufft, jag har haft ett som jag fick överge då när mamma dog och alla mina minnen brakade fram.

Men erfarenheten eller CV som dom säger nufötiden, är ju bra att ha i bagaget.

Du kallar dig för tvålmakaren, så jag antar att det är din business, isf tycker jag att du gärna kan ta tåget hit med lite material och så gör vi en kurs med intresserade häromkring någon helg/weekend. Vi har en tjej i Älmhult som kan det där också, så det skulle nog bli plats för mycket munterhet.

Flera av osss är ju pensionärer så vi kanske kan ta det någon dag i veckan också.

yvonnel
0

Mycket har jag haft att kämpa för eller emot i mitt liv, nu när jag (åldersmässigt) har rätt mycket facit tillgängligt så känns det som att jag faktiskt har rätt att känna mig stolt över mig själv.

Jag tar inget för givet men måste ha gjort något bra som mamma eftersom min älskade dotter ringer mest varje dag för att påminna om hur mycket hon älskar mig, ibland för att "gråta ut lite", alltså beklaga sig över dagens mödor, men idag så var det att hon först ville veta hur jag hade det med min tandoperation, om jag hade ont, o.s.v.

SEN kom det, hon meddelade att hon och hennes sambo ska börja äta LCHF !!!! "för det är ju ändå ganska nära GI"och OBS! detta efter att hon, (till min stora förtvivlan) i flera omgångar har pulverbantat.

Nu blev du glad eller? kom det efter en liten stund. Visst låter hon som en gullunge?

Då berättade jag att jag lagade lite mat igår och håller på med långkok av oxsvanssoppa som fortfarande står på spisen.

Jag var på Opaltorget och handlade i en liten "allt möjligt butik" där dom säljer bra kött "Kaprifolkött" till väldigt bra priser. Det är kött från västsverige, några som har gått ihop och slaktar i ett mindre slakteri. Den affären är ett av hämtställena, (man kan alltså beställa större mängder) men säljer även vid sidan om.

Den mat jag denna omgången lagar till kostar med tillbehör max 300:- och räcker till minst 20 port. men det är klart, det kräver ju lite engagemang. Fast det blir ju riktig mat med bra näringsämnen, soppan nästan står för sig själv när man kokar ur benen ordentligt.

konichiwa
0

Vad härligt med en go dotter som bryr sig om Glad

Jag ligger utslagen i sängen sen 2-3 dagar. Orkar inte ens vända mig. Det blir fortfarande så ibland. Börjar bli långtråkigt med sudoku och boken jag läser är ingen höjdare. Jag behöver åka och handla. Men kliva upp, tvätta sig o klä på sig är för mycket. Jag har två ägg kvar, de blir frukost i morgon. Mat har jag i frysen. sen jag får se hur läget är imorgon.

Tack för inbjudan Yvonne! Jag är fortfarande inte bekväm med flera nya människor på en gång så vi får nog vänta med de större planerna Cool.

yvonnel
0

Turligt nog så är jag ju pensionär numera, det är tillåtet att "vila sig" lite när man har lust, eller ingen lust.

konichiwa
0

Visst är det skönt att vara pensionär! Kravlöst :-)

yvonnel
0

Nu har jag stoppat in i frysen 8 färdiga soppaportioner + extra härlig buljong tills nästa gång jag behöver fylla på mina burkar. Tar ju lite väl mycket plats i frysen annars. N beöver jag inte laga någon  mer mat den här månaden. Fast det är ju sånt jag egentligen su7 r.rt

Pussgurkan
1

Hihi måste bara berätta ….. Hade födelsedags kalas för mig igår. Jag serverade seglarinnans goda förrätts pannacotta fast hade lagt till lite rödlök på toppen. Sedan blev det en kyckling gryta - lchf förståss till det ris till de som absolut måste ha det. Det roliga är att svärmor mfl tycker att lchf inte funkar att äta ….. de skulle bara veta ;-) Allt blev uppskattat och ren skrapat! Efter detta blev det chokladpudding från Norge. Senare serverade jag vetebröd, kakor och tårta. Jag fixade lchf enl den plan jag hade satt upp redan innan = åt 4 gafflar med ris till grytan för att smaka hur ris smakar nu (så tort och intet sägande) sedan tog jag lite chokladpudding ca 1/2 dl med grädde. Till kaffet tig jag 2 bitar tårta som jag bestämt mig för = swartsvald tårta fryst från affären - absoluta favoriten bland tårtor. Innehåller grädde och maräng och grädde + grädde och lite choklad. Jag är nöjd, hade trevligt och är så glad för vår lchf-träff eftersom jag fick massor av idéer på hur man (jag) ska laga lchf (vanlig) mat. Fick fina presenter oxå ;-)

konichiwa
0

Till middag idag blir det kokospanerad torsk med brynt brysselkål. Hungrig nu!

yvonnel
0

Så himla trevligt att du fick chansen att bjuda på LCHF i smyg liksom, kul att du fick en bra dag. Hoppas ni mår bra allihop, hälsa flickorna.

Ambitiöst, tror jag, har aldrig prövat att panera i princip någonting sedan jag började med LCHF. Du får gärna berätta hur du gör.

Är det något speciellt nyttigt med brysselkål?

Eller är det så att du faktiskt gillar det?

Mao. Smaklig måltid!

yvonnel
0

När jag läser tillbaka här i tråden så upptäcker jag att ibland skulle jag nog ha gått och lagt mig i sängen istället.

På några andra trådar också, lika bra att ta i ordentligt, nu när jag ändå erkänner mina tillkortakommanden…………..

konichiwa
0

Panerad fisk:

tina upp eller använd färska fiskfileer.

Vispa upp ett ägg i en djup tallrik

Riven kokos i en annan djup tallrik med ordentligt med salt och peppar (kör gärna kokosen i mixer så att den blir mer finfördelad)

Torka fiskbitarna så de är torra. Doppa dem i ägget (på alla sidor), doppa sen i kokosblandningen så att det täcker alla sidor. Stek i MYCKET smör på medelstark värme.

Gott tycker jag i vanliga fall.

Jag älskar brysselkål ;-)

(Jag hade citron till och mycket majonnäs.)

Den torsk jag köpte, på Willys tror jag, i portionsbitar, var det segaste, torraste jag ätit i fiskväg. Verkligt bottennapp.

konichiwa
1

Var inte sån. Finns ingen anledning!

Vissa är vassa och ovänliga i sina reaktioner. Their bad.

yvonnel
2

Idag har jag inte orkat särskilt mycket, men det behövs ju inte heller, dammtussarna ligger ju kvar på golvet tills jag hittar den energi som jag behöver för att koppla dammsugaren.

På tal om energi, som sagt tidigare, ibland är det nog lite bra att vila, när hjärnan blir överkörd så tar den ut sin hämnd och stänger av.

yvonnel
2

Jag var ute och surfade på Ifocus, om valloner och fick fram nygamla minnen. Var ju förstås bara tvungen att skriva ner lite av dom.

………………….

Min farfar hade någon sorts kontrakt med SJ. Han var smedmästare och hade gesäller i utbildning, även hans 2 söner fick lära yrket.

Den tiden då man hade grindar på tågen, några av dessa gjorde farfar och han hade också någon typ av tillsyn kring järnvägen och spåren, vilket var anledningen till att vi som barn visste hur man åkte på en dressin.

Min bror och jag "lånade" dessa när vi var badsugna på sommaren och tog oss den dryga ½ mil till nära Ringsjön där lyfte vi av dressinen, sprang ner till badet och tillbaka igen, det gällde att passa tiderna så att vi inte kom ivägen för tåget. Detta var på mitten av 1950-talet.

Det hände några ggr att vi hoppade på tåget innan farten var för hög och hängde framför tills vi nådde fram till sjön, jag tror nog att dom såg oss för dom saktade alltid ner lagom så att vi kunde hoppa av.

------------

När jag fyllde 24 år, det är 45 år sedan nu, fick jag ett grattisbrev från mamma, (jag befann mig då i Japan) där skrev hon att på min födelsedag skulle det absolut sista tåget gå.

Med tanke på andra minnen jag har så är jag tacksam att även den här sorten kommer fram ibland.

Seglarina
0

Åh Yvonne, det låter som spännande barndomsminnen. Dressin är något som jag skulle vilja åka, det ser så häftigt ut. Och att hoppa på tåget i farten låter som den värsta cowboy-film. :-)

konichiwa
0

Igår hittade jag en ekologisk liten kyckling på Willys (Bra Willys!) det var längesen jag såg en 'normalliten' kyckling!

Nu ska den ugnsstekas. Såg ett recept här på KiF där man skar en citron itu och kycklingen likaså. Sen lägger man en citronhalva under varje kycklinghalva och steker i ugn och gör sås på skyn. Låter enkelt och gott. Lite rostad mandel på toppen blir nog gott.

Kanske broccoli till som omväxling.

Annars har det varit en lugn dag. Bland annat beroende på att jag lyckats ha bort alla kanalerna på min nya TV med canaldigital och omöjligt kan hitta dem igen. Orkar inte ta itu med det nu.

Har gjort bokföringen för september istället och nu ska jag göra en beställning jultvål.

Det där med dressinen lät kul!

yvonnel
0

Nu sitter jag här och tänker igen, kanske en onödig tanke den här gången.

Men jag undrar varför det inte finns ett enkelt beräkningsprogram för prot, fett, kh här på Kif?

Detta med länkar som inte fungerar är en annan sak jag undrar över, ofta på alldeles nya inlägg. Kan ju vara jag eller min dator som inte alltid funkar förstås. Hoppas att någon finns som vill ge sin synpunkt på detta.

yvonnel
0

Trevligt med ½ kyckling i ugnen, man får så fin stekyta och härligt krispigt skinn. Står det på förpackningen särskilt att den var ekologisk? Jag har några ggr köpt på Lidl färsk svensk kyckling, alldeles utmärkt kvalitet och ganska billig, men jag minns inte den beteckningen.

Citron passar nästan överallt, av någon konstig anledning.

Jag har på allvar börjat använda det först nu på senare tid efter att ha fått tips lite här och där, det får en speciell smakbrytning som iaf. jag uppskattar för det mesta.

yvonnel
0

Det var nog egentligen värre att hoppa av. Även om farten inte var så hög så var det ju fortfarande ett vidunderligt stort tåg.

konichiwa
0

Ja det stod med stora bokstäver på omslagsplasten att den var ekologisk.

Skinnet blev underbart krispigt!

Och vad den smakade gott, jag hade glömt att 'riktig' kyckling smakar. Jag kryddade bara med salt och peppar förutom citronen.

En halv kyckling var lagom till middag ;-)

Den kostade 99,- men det var det värt att ha gott samvete och krispet och smaken gör det också värt det. Plågad jättekyckling äter jag av princip inte.

yvonnel
0

Just det! Färdiggrillad kyckling kommer inte över min tröskel en gång till, oavsett extrapris/erbjudande.

Men det ekologiska, det får man nog leta efter, inte så vanligt förekommande.

Jag såg på TV för ett tag sedan hur man fick "förluster" i uppfödningen, den maskinella, med typ dammsugare för att packa små kycklingar.

Vet inte om den ekologiska uppfödningen är bättre när det gäller den saken men jag fick någon slags hicka när jag såg det och får nog fundera lite innan nästa inköp öht.

Kanske är det på liknande sätt när det gäller all typ av uppfödning/slakt - att man helst inte ska veta hur det går till.

konichiwa
0

Tyvärr tror jag att det är så.

Jag letar aktivt efte viltkött(från Sverige) eller gräsbetes(kravkött.

Har beställt en hel ekologisk tacka (slaktad/styckad förstås) av min granne.

De som levt några år är godare än lamm! Och är billigare ?! Fattar inte varför.

yvonnel
1

Jag var på Island för en massa år sedan, där smakade jag en bit grillat lamm som var det godaste jag någonsin fått på min tallrik.

Fick veta att allt lamm där är utegångsfår året runt och alltid är mer än 1 år gamla vid slakt och att man dessutom alltid fryser det färdigstyckade köttet minst 2 mån.

Det var så otroligt mört och liksom mer moget i köttsmaken.

Så det initiativet är att önska lycka till med. Om man kunde få tag på en bra kontakt som kände nån som kände nån som…..kunde sälja ett vildsvin av lagom storlek, det är verkligen också ett väldigt gott kött.

gun92884
0

Hejsan :0) … nu har jag också hittat hit till din tråd! Har inte varit inne särskilt mycket på KiF under sommaren men nu är det lättare eftersom det är höstväder och just idag ösregnar det. Här lunkar livet på i samma hjulspår och firman går bra. Vi har haft den torraste sommaren se'n mångamånga år tillbaka så det är ingen som direkt klagar på regnet … bara att det skulle ha kommit tidigare. För varm vinter, sedan sen frost och inget vatten gjorde att Michigan förlorade sina största skördeinkomster, körsbär, äpplen och majs iår. Av någon anledning klarade blåbären sig bättre och där fick de in sina inkomster. Såg att Konichiwa använder Pinterest … är det någon mer? Jag är där - under mitt eget namn - eftersom det är valår här iår och folk pratar inte om detta alls eller om följderna om de väljer in några så snurriga som Romney och Ryan. På Pinterest däremot går vågorna höga och det känns skönt att se att det inte bara finns ignoramus omkring en. Hur det sedan ser ut på valdagen … ja, det är bara att lägga fingrar och tår i kors, ta i trä och inte gå under någon stege … men, det sista kanske inte hjälper … är inte så där hemma på vidskepelse, vilken form den än tar. Hur mår din tand? Fick du in stapeln eller var det bara uppbyggnad den här gången? Du vet att jag känner med dig eftersom jag gick igenom samma, men med 4 tänder förra året … läketiden är värst för det tar ju såååååååå lång tid från början till slut. Nu hade jag tur eftersom det var baktänder men nu har jag en stifttand som säger ifrån, den har lossnat, och det är en framtand, så den måste bytas ut. Tidsmässigt så vill jag nog inte lägga ner all denna tid igen på en implant, och kostmässigt så är det nästan ingen skillnad mellan det och en brygga … så jag kanske går med brygga den här gången om det går fortare. Ska försöka dra ut på tiden till February '13 eftersom jag har nästan använt hela försäkringssumman för '12ens tandvård och den nya börjar inte förrän inpå '13. Inte för att de betalar såååå mycket, men hellre litet än inget alls.

gun92884
1

Glömde säga att jag provade kycklingreceptet från härovan igår … jättegott blev det!

konichiwa
0

Hej Gun, kul att se dig igen!

Jag är alldeles ny på Pinterest och har nog inte fattat riktigt. Jag hittar bara en massa bilder på fina saker och natur men det känns lite som, jaha, var det allt? Nu säger du att det finns diskussioner där, VAR?

Idag mår jag inte bra i magen. Var på språng igår och hann inte äta så jag tog en 'naken' korv på Statoil när jag tankade. Den hade nog legat på grillen några timmar. Men god var den.

Idag ska det bli pizza marinara. Det var längesen jag gjorde pizza. Hittade en ask blandade skaldjur (kräftstjärtar, räkor och musslor i lake) på Willys som passar perfekt och så en förpackning mozzarella för halva priset. Jag borde väl koka en god tomatsås men det blir så sällan jag gör pizza. Får bli latvarianten på tomatpure och torkad lök..

Klockan är 16.15 och jag måste tända lamporna. Vart är världen på väg som Mariann brukar säga.

gun92884
0

Det blir nog mest bilder på saker och ting men på de politiska trådarna så syns det tämligen så fort vad folk tycker och tänker om kandidaterna … och det går att sätta in kommentarer under bilderna. Dessutom så finns de ju många som sätter in How to's och på de flesta bilderna om man 'clickar' och går in under dem så kan man hitta många trådar till mycket att läsa/titta på.

konichiwa
0

tack, ska kolla det! Har inte sett några politiska trådar men jag tycker det är rätt svårt att förstå pinterest.

yvonnel
0

#96, 97, 98, 99.

Hej på er flickor!

Kul att ni hör av er!

Vet ni vad, jag skriver just nu på inlägg nr, 100!

Det var ju ett bra tag sedan jag hörde av dig Gun, kul att du verkar må bra. Jo, den här hemska tandhistorien den var/är hemsk, mest för att den tar så himla lång tid, nu är det kanske inte mer än ca ½ året kvar men fallet som var orsaken daterar sig ju till maj 2010 så det är inte konstigt om jag tappar tålamodet.

Nu har jag lyckats trycka på någon knapp så att texten bär sig konstigt åt. Hoppas det rättar till sig vid överföringen, men det känns lite obkvämt så jag börjar om snart.

yvonnel
0

Plötsligt försvann alltihop,,,, jag skrev alltså ett inlägg till för en stund sedan, det verkar ha gått någon sorts troll i min dator, får kanske uppsöka "Spåkulan" och kolla om där finns ett besked.

Idag var jag ute och shoppade, köpte 2 st. Mavala nagellack, såna där småflaskor, ganska lika, men den ena hette London och den andra hette Moskva, båda röda men med lite varmare skiftning på Moskva. Numera har jag ju tid att sitta stilla medan lacken torkar och naglarna växer som bara den av LCHF, eller det tror jag iaf. för jag behöver fila ner dom ganska ofta.

På det senaste tandläkarbesöket (käkkirurgen) fick jag borrat in någon slags shunt som ska vara basen för skruven som man ska öppna upp för igen när detta har läkt om 3 månader, sedan kommer själva tanden som ska utprovas vad gäller färg och form. Försäkringsbolaget verkar inte ha bråttom, har hittills inte fått ett öre, men brev om ersättningskyldighet har jag fått, så det är väl i vanlig ordning mitt tålamod som ska prövas.

Fast kostnadsmässigt så skiljer det sig ganska mkt här, nog ca 20.000 mer för skruven. Ändå är det tiden det tar som är värst.

Jag letade fram lite om Pinterest, hade aldrig hört om det förut. Verkar vara en utveckling av Facebook men kanske mest för dem som har alla nya appar-telefoner, digtalkameror och annan nyare utrustning. Tar mig kanske dit någon mer gång, för att hitta tankar och åsikter, som du Gun tog upp, kunde vara kul.

Nu ska jag fixa mig en kopp buljong, blev så sugen när jag läste Pussgurkans fråga om buljong utan smakförstärkare och annan skit. Säkert mkt bättre än allt det kaffe som jag vanligen pimplar i massor.

Godnatt för nu.

gun92884
2

Jag ska kika hur man gör en 'inbjudan' på pinterest för det är så det fungerar … och, nej, det behövs inga moderna apps för att vara med eftersom man väldigt sällan använder sig av egna bilder. Det är mest bilder av sådant man hittar när man använder sin computer, och som man tycker är vackert, intressant eller mysko som man vill dela av med sig av … och förslag eller tips och how to's på saker man kan göra, filmer som man har sett, böcker som är värda eller inte, att läsa etc.., Dessutom är det en massa dagdrömmeri utav folk som sätter bilder på sin 'stil' och det verkar vara mest trådsmala modeller i hypermoderna kläder … och det vet vi ju hur bra med verkligheten det stämmerSkrattande Men, sedan kan man ju dagdrömma om vad man skulle om man hade … etc.., etc.., Jag tycker att pinterest är mest något där man kan visa vad man tycker och tänker utan att någon kan säga emot en! Oskyldig

gun92884
0
Så här står det att man ska göra … förut var det genom inbjudan men det tycks ha ändrats
How to sign up for Pinterest

To sign up for Pinterest, go to www.pinterest.com and select the button "Join Pinterest" at the top of the page.

You can register via Facebook, Twitter, or an e-mail address.

Seglarina
0

#96 skrivet av gun92884

Hej Gun, tänkte kommentera din väderkommentar lite. Här på Sveriges västkust (och det mesta av restan av Sverige också, vad jag förstår) har det bara regnat hela sommaren och det har inte slutat än. Här har alltså skördarna regnat bort. Sommarsäden har inte kunnat bärjas och vintersäden ej sås. Jag tänker i mitt stilla sinne, att det kanske är så här vi får ha det. Endel får för mycket och endel får för lite, som med resten av livet kanske Glad Jag funderar på om vi kanske ska sätta utt ett stort tak över Sverige, med hängrännor över Atlanten och sen har ni en stor (ganska stor) silduk över USA, så kan ni få det regn som blir för mycket här…Fast vi behöver ju mer sol också, det taket får inte vara ett som skuggar. Kanske inte går ändåObestämd

Kul att kyklingen gillas. Jag brukar kalla den Vanjas citronkyckling, eftersom det var en Vanja som bjöd mig på den första gången.

yvonnel
0

Inte helt lätt att komma in i/på hanteringen av Pinterest, men en himla massa material har dom att bjuda på, så jag ska lägga manken till för att lära lite mer om hur man gör när man är där.

Just kläder fanns det en massa av, med designers stil om jag fattar rätt, även om det inte passar mig så kan jag ju faktiskt se det som ett "work of art", jag älskar TV-serien Runway, just för att se hur det skapas fram kläder som ibland är användbara, men oftast bara kul.

-----------------------------

Anette och Stefan är på husjakt, dom ska försöka hinna innan februari för då måste dom lämna lägenheten som såldes idag.

Annars får dom flytta hem till mig ett tag, fast då kommer det nog att gå fort att bestämma sig, har jag en känsla av, jag har ju inte såå stort och i längden är det inte idealt att bo hos morsan.

På söndag kommer dom på middag, ska nog hitta på någon ugnsvariant av vitfisk och kanske ratatouille som jag är helt såld på nu igen. Brukade göra det då och då men det var flera år sen sist, när Seglarinna kom med förslaget då vi matlagade i Halmstad, har nog gjort det 3-4 ggr sedan dess.

Jag kollade frysen nu och jag hade både torskrygg och spätta men inte tillräckligt för 3 av bara den ena så jag får nog göra 2 olika rätter. Torsk gör sig allra bäst i smörsås med mycket pepparrot och spättan kan jag rulla ihop i gräddsås i ugnen med lite fransk senap eller dill. Grillade tomater till det måste väl smaka.

Vi hörs!

Seglarina
0

Kul att man kan vara till lite hjälp vid meny tillverkning. Måste säga att jag själv glömt bort ratatouillen, ska börja jag med.

Grillade tomater låter som en absolut höjdare.

Själv hoppade jag över skacklarna i dag med min fredagsmys: Päron med gorgonsola… ja jag vet päronet var inte bra, men såå gooott. Det var otroligt sött.

penny
1

Hej

Nu är jag tillbaka från Cypern. Det är skönt att vara hemma faktiskt. Det är svårt att sova när det är 29 grader i sovrummet (med luftkonditionering)!

Så bra att din tand är på gång Yvonne och hoppas att det inte är alltför svårt.

Jag åste ringa tandläkaren på måndag, en av mina porslinskronor har lossnat. Jag hoppas det är garanti på den fortfarande annars blir det dyrt.

Fina tvålar Tvålmakarn! Jag gör också tvålar ibland.

konichiwa
0

Hej Penny, välkommen hem!

Önskar så att jag hade råd att åka på Greklandssemester men nu är det väl lite sent på säsongen i alla fall.

Det jag egentligen gör är såpa. Linoljesåpa och ekologisk rapssåpa.Tvålarna säljer jag bara lite av (inköpt av kollega) för att jag fortfarande har kvar företagsnamnet Tvålmakaren.

yvonnel
0

Hej Penny! Så skoj att höra ifrån dig igen, hoppas att du hade en fin resa även om det var lite för varmt på natten. Du har varit ute och rest en hel del i år, härligt att vara rörlig även nu på lite äldre dar.

Jag längtar ut ibland men så kommer tanken på alla tider jag ska passa, med tandläkeriet och det där med hjärtat och även om jag kunde åka iväg emellan nån vecka så känns det lite konstigt att måsta vara hemma den och den dagen. Kanske har att göra med ålder - att man blir liksom lite mindre elastisk.

På tal om tvål, jag fick ju av dig Penny, till hårtvätt, den var helt fantastisk, håret kändes som gnistrande rent.

--------------------------

Till middag blev det inte så märkvärdigt idag, köpte rökt makrill för en dryg vecka sen och upptäckte att den bara skulle hålla sig kanske en dag till, gjorde lite kål- coleslaw med citronmajonnäs, helt OK men ingen höjdare precis.

Idag har jag dammsugit, någon vecka sedan jag sist kände det som nödvändigt, känner mig nästan lite duktig. Är nog bra att få lite besök ibland för att hitta en aning extra energi i detta deprimerande tunga regnväder.

Alla syrrans 5 barn + hälfter är i Kroatien den här dagen, en nära kusin har bröllop, jättefest med 560 inbjudna gäster, himla hallå för att alla tjejerna skulle ha aftonklänningar, inte det vanligaste man skaffar sig i våra vanliga arbetsamma vardagsliv. Hoppas det inte regnar på dom som det nästan bara gör här hela tiden, iaf varje gång jag tittar ut.

Men nyss hittade jag en kanal på TV som sänder en gammal koncert med Miriam Makeba - hon var ju helt makalös, vilken underbar röst och speciell rytmkänsla. Nu ser jag efterordet, koncerten var från 1967 och nu var det en intervju från 2002 när hon fick Polarpriset. Ojdå, det var ju TV 24 jag såg på, den kanalen brukar jag aldrig hitta fram till.

Nu kom jag ihåg att jag har tvättid i morgon förmiddag, bäst att sätta igång med sorteringen.

yvonnel
0

Ett "hemodlat" äpple har jag konsumerat idag!

My god, det var supersött i smaken, det har jag aldrig upplevt förut på just denna gammaldags sorten, kunde bara inte motstå, har minnen från flera år tillbaka om just det här trädets härligt "tuggiga" äpplen.

Tur att det är slut på säsongen, kan man kanske säga, men det var en helt oväntad sötsmak och för tugget kunde jag inte med att kasta det men det blev nästan som en situation när jag "offrade" mig.

Kanske kan man säga att jag inte är sockerberoende?

konichiwa
0

Jag har ätit 2 äpplen från ett av mina äppelträd i år. Precis som du upplevde jag att det var så otroligt sött! Annars är det de äpplena som är minst söta. Gott med tugget men jag slängde dem efter några tuggor. För sött!

penny
0

Jag vet denna videosnutt inte har mycket med lchf att göra, om man inte räknar att jag berättade om den för för Seglarina på vår träff när vi lagade mat tillsammans?

Kolla in i alla fall:

http://www.youtube.com/watch?v=ExZ0i04pSeY

konichiwa
0

Hahaha hick haha!

Katter är obegripliga. Ibland (just nu t.ex) är min ena katt (5 år) så mammig att jag tagit fram bebisselen och bär henne i på magen medan jag lagar mat eller sitter framför laptopen. Hon ska upp och bäras och klappas hela tiden. Däremellan är hon 'vildkatt' och sällan inne överhuvudtaget.

konichiwa
0

Just nu mår jag inte så bra. Deprimerad, småförkyld, ögonallergin är väldigt aktiv. Rädd att det ska vara så här hela mörka årstiden. Jag kommer mig inte för med någonting i år. Jag har fågelfrön men går inte ut och fyller fröautomaten. Jag har ved inne men eldar inte utan använder bara elvärme som är dyr. Går inte på meditationen i kyrkan som jag brúkar på tisdagkvällar (tyst zenmeditation). Jag har tvååriga plantor som ska planteras ut och det behöver trimmas runt huset.

Till o med katten är nere och vill ha uppmärksamhet.

Vilken tur att jag har yinyogan på onsdagar. Den tycker jag mycket om!

Seglarina
0

#113 skrivet av penny

Skrattande Katter är bara så sköna, får för sig saker och sen ska det bara vara så! Min ena katt stör mig också i tandbostningen, när jag sår vid hansfatet och spolar i kranen, hoppar han upp på toastolen och hänger övar handfatet, tar bestämt med tassen på min handled och drar den till sig. Jag kupar händerna och ger honom vatten att dricka. Ska nog filma det någon gång också kanske.

Babyselen var smart konichiwa. Tyvärr är inga av mina katter som jag har nu keliga, men jag vade en spm älskade att man vandrade omkring med henne i famnen. Dessemellan var hon ute på äventyr veckor i streck. Låter som din också.

yvonnel
1

Söta katter på youtube särskilt den där som är med vid tandborstningen, även den som blir skrämd av poppin corn.

Några riktigt stora djurparkskatter fanns med också, men det gillar jag inte så mkt, dom kan ju plötsligt bli allvarligt farliga, det har jag sett i flera dokumentärer, hur dom blir nästan dödade av sina älsklingsdjur.

Själv är jag nog mest hundmänniska, men det klarar jag inte eftersom jag då måste ut och gå långa rundor som jag fysiskt inte klarar av, så det får jag klara mig utan.

Kanske en liten typ knähund, men det tilltalar inte så mkt. Som dom där små vita tofsarna med rosa rosetter hon har, Maria Montesami i Hollywoodfruar.

konichiwa
0

Men en sån liten med rosett, det är ingen riktig hund tycker jag. En hund ska vara åtminstone i storlek mellanschnauzer och ska låta som en hund när den skäller. En sån ville jag så gärna ha men  ibland har jag inte ens ork att ta hand om mig själv, ännu mindre gå ut på promenad 3-4 gånger om dagen. Helst ville jag ha en riesenschnauzer, svart. Vilka mysiga hundar det är:-).Sen bor jag så att på vintern är det ibland omöjligt att gå på den lilla vägen jag bor vid på grund av glansis. Varje vinter händer det vid minst ett par tillfällen att jag måste lägga mig på alla fyra och försiktigt åla eller krypa över (för att hämta in ved bl.a.) så promenad då är otänkbart.

Jag är uppvuxen med hund och hade det själv tills min dotter var tonåring och om någon behöver hundpassning numera så ställer jag med glädje upp.

yvonnel
0

Jag har för mig att det finns en sorts riesenschnauzer som inte är så storväxt, men ut på promenad ska dom ju ändå.

Ditt vinterväglag lämnar ju en del att önska, kan du inte salta? eller skaffa bra broddar.

konichiwa
0

Är det riktigt kallt biter inte broddar på isen. Ibland slänger jag ut vedaska och går försiktigt men det finns alltid risk att halka ändå. Egentligen borde jag ha en liten sandlåda. Ska fundera på det.

yvonnel
0

Kanske inte så lätt alla gånger att bo utanför där man måste ta hand om allt själv. Men säkert mycket bättre i de flesta andra aspekter, jag avundas dig nog lite iaf.

konichiwa
0

Du har alldeles rätt Yvonne, det finns några få saker att gnälla över (bära ved, skotta snö och klippa gräs bl.a.) men det är fantastiskt att kunna bo som jag gör. Ett verkligt privilegium inser jag varje gång jag ger mig iväg till Stockholm. Bara bussresan brukar få mig att vilja vända om ;-)

Man blir verkligen bortskämd av tystnaden och utrymmet. Att kunna se havsörn, älgkalvar, prata med räven och snubbla på huggorm (bläääh!). Mata fåren med äpplen och härma korparna utan att någon hör eller bryr sig. Jag kan omöjligt tänka mig att bo i en stad eller ett samhälle igen.

jansan
1

#122:

Härligt boende! Bodde liknande i Hindås i ca 20 års tid. Vildmarken inpå knutarna med älgar trampandes på tomten, knäpptyst runtom och enorm stjärnhimmel då det verkligen var mörkt.

Sen så var ju snön o gräsklippning, lövkrattning ibland jobbigt men värt priset.Glad

Seglarina
1

#122 skrivet av konichiwa

Det är fantastiskt att bo så. Har varit min dröm i 15 år eller mer. Jag bor på landet, men inte mitt eget. Det slulle vara skönt att slippa fråga om att få måla om t ex. Fast det är skönt att någon sköter snöskottningen, det måste jag hålla med om :-)

konichiwa
0

seglarina: jag hyr min stuga och måste fråga om större grejor (de betalar och jag gör jobbet).

De bor långt härifrån och är hyggliga att ha och göra med. De flesta har inte sån tur med sina hyresvärdar har jag förstått.

Tycker det är skönt att slippa det ekonomiska ansvaret.

yvonnel
1

Jag var på samkväm med Billdalspensionärerna i går  kväll, det var första  gänhgen för mig. Vi fick räkor och vin + kaffe och chokladpaj  ock en massa dragspelsmusik som jag verkligen inte gillar, sånt man dansade till                  på 40-60-ta let   alltså sånt som var modernt på våra våra föräldrars tid. Blir nog inte fler ggr för Yvonne,  men det  blir nog några kurser att gå til.

Effie
0

Isch…är det sådana där fördomar att pensionärer ska gilla dragspelsmusik? Men 40-60-tal - det låter väl ändå inte som Jularbo, eller? Men räkor och vin låter ju gott, och var det trevligt för övrigt?

penny
0

Jag håller med .. . Isch! Jag har undrat många gånger om man MÅSTE börja gilla dragspelsmusik och religösa sånger när man blir pensionär!!!

När de börjar spela Elvis, Rolling Stones, Animals, Beatles och annan 60-tals musik, och möjligtvis också lite svenskt, men då Sven-Ingvars, Hepstars, Jerry Williams m.fl - då kan jag börja fundera på att gå.

konichiwa
1

Jag har också undrat över det där. Varför tror man att alla pensionärer är födda på 20-30 talet? Inte ens de gillar särskilt ofta dragspel.

Jag skulle gärna gå på pensionärsträffar och kurser om arrangörerna började inse att vi varken gillar dragspel eller vill ha andakt till kaffet. Att den yngre pensionärsgenerationen kanske hellre vill höra reggae och rolling stones.

Gamal nu är inte detsamma som gammal då.

Mera drag under galoscherna på pensionärsträffarna!

yvonnel
1

Härligt, jag får medhåll!

Men verkligen, det var flera där som tyckte precis som jag, dom började ställa krav på utvalda sånger och det gick hyfsat bra, men urvalet var ju lite trist och dragspelet slapp vi inte på hela kvällen.

Jag gick i förtid, orken tog ju liksom slut för att man inte fick stimulans av glada eller för den delen häftiga toner. Så som vår generation uppfattar det. Jag hade gärna velat se texten till Janis Joplin´s "Mercedes" skulle vara kul att göra allsång av den, tror jag iaf.

Fast "Daisy kom hit och spill" var ju med förstås, och Teddybjörnen Fredriksson- kanske kan anses vara lite modernare än Kalle Schewens vals och dans på Brännö brygga, som jag tycker är totalt uttjatat, urtråkigt.

På något sätt så känns det som om arrangemanget är något man står i kö för att få uppdraget, ev. popularitets-grej typ hejatrupp som amerikanska highscooltjejer med vassa armbågar.

De som var där och sas "stod för" arrangemanget beklagade sig över alla motgångar och besvärligheter de haft för att någon hade blivit sjuk. När jag då sade att vid akutfall så hjälper jag gärna till, men det mottogs inte så väl, med näsan i vädret och "det klarar vi", vi .

Ca 40 gäster var där och av dem kanske 5 herrar, någon dans blev det ju inte.

yvonnel
0

De som har dokumenterat ganska mkt av sina utflykter/händelser i livet har ju ofta imponerande filmer och fotos.

Jag kanske har 25-30 bilder totalt på alla mina vägar till och från Sverige, men jag har många minnesbaserade anekdoter, fast numera behöver jag associationer för att få igång minnesmaskinen.

Det roligaste är att jag oftast  inte vet vare sig när det kommer fram eller vad det blir, kanske lite Alzheimers?

Men allvarligt, det känns ibland som en ny sorts framtid man både ska veta hur den ska vara och samtidigit liksom finna sig i att bli styrd i förväntad riktning.

yvonnel
0

Jag markerade för ett bokmärke på den här tråden, tyvärr så hjälpte det inte mig att hitta tillbaka på något enkelt sätt. Så, HUR GÖR MAN?

Effie
0

Bokmärken har jag inte använt särskilt mycket. Men till vänster, under "senaste inlägg" (som är öppet, du ser ett antal inlägg) och under "mina inlägg" (som också kan vara ett sätt att hitta din tråd om du inte skriver i varenda) ligger "bokmärken". Klicka där.

Seglarina
1

På begäran:

Oh lord won't you buy me a Mercedes Benz.
My friends all drive Porsches, I must make amends.
Worked hard all my lifetime, no help from my friends.
So oh lord won't you buy me a Mercedes Benz.
Oh lord won't you buy me a color TV.
Dialing for Dollars is trying to find me.
I wait for delivery each day until 3.
So oh lord won't you buy me a color TV.
Oh lord won't you buy me a night on the town.
I'm counting on you lord, please don't let me down.
Prove that you love me and buy the next round.
Oh lord won't you buy me a night on the town.
Everybody, Oh lord won't you buy me a Mercedes Benz.
My friends all drive Porsches, I must make amends.
Worked hard all my lifetime, no help from my friends.
So oh lord won't you buy me a Mercedes Benz.

PS Man kan få den som rington i telefonen från den site jag hittade denna på, men jag vill ju veta att jag inte behöver betala i så fall och det står det inget om.Skrikandes

Seglarina
1

forts.

Fast när jag klickade kom detta upp:

Your Country Is Not Supported

så det är nog bara att lägga ner.

Effie
0

#134 Den får mig att tänka på Friskis&Svettis. Det var en ledare där som inte bara körde de senaste poplåtarna. Det gillade jag.Glad

Seglarina
0

Glad

yvonnel
0

Ni är för härliga, jag har ju hört Janis Joplin väldigt många ggr, älskade hennes sånger, men jag tror inte att jag någonsin har sett hela texten.

Jag har fattat efteråt att jag bodde i San Francisco samtidigt som hon fanns där men det var inte förrän ganska långt efter som jag fattade hur mycket hon hade att säga mig med sin härligt raspiga röst.

Tack också till Effie, har inte insett vad det betydde med senaste inläggen, men det funkade.

Idag har jag bakat LCHF-knäcke, verkade gå fint, men så nickade jag till i fåtöljen så dom 3 plåtarna blev alltför mörka. men jag är eg. luttrad, brukar numera nästan alltid bli något knas som man behöver bli lite smålessen över. Särskilt nar jag ska baka.

--------------------------

Har ni läst om Kostdoktorns presentation av D-vit. piller som visat sig inte hålla måttet eller det angivna innehållet. Får ju mig att undra om det finns fler kosttillskott man ska undvika att lägga pengar på.

Effie
0

God morgon (fast vädret låter inte förtroendeingivande så sjutton vet om den är god)! Ja, jag brukar läsa kostdoktorn, och de av alla bloggar han länkar till som verkar intressanta. Om jag förstått det rätt var det tveksamt om testerna utförts rätt. Och någon kommenterade att råvaran till D-vitamin är billig, onödigt att fuska med det. Hindrar förstås inte att det fuskas med annat.

gun92884
0

Jag trodde att det gick att lägga in bilden också men det var tji … här är hon ialla fall: http://www.youtube.com/watch?v=C-GFqhCq2HA

Nu har jag fått ett problem … vad gör man om man har två redan? Skrattande

MimLan
0

#68 Vilken bra idé att applicera mixa smör och kaffe till det andra matlagandet. Det vore rätt användbart. Får testa vid tillfälle.

#69 En variant på matig pannacotta är att göra en svamp-dito. Lite svampsoppe-aktigt. Pynta med någon liten syltad svamp.

yvonnel
0

Det var en trevlig idé, jag har annars bara kommit på att ha svampen i grytor av olika slag, har kvar från förra året torkade trattisar och brukar krossa dem, funkar lite som redning.

konichiwa
0

Har ni testat att steka torkad svamp i smör utan att blöta upp eller smula den. Jag fick det hos en vän, gott faktiskt :-)

yvonnel
0

Tack för den skönsången, härligt att höra henne igen.

Men du, när den ena mersan går sönder så tar du ju bara den andra och hoppas att någon fixar den första,,,,,,,,,,,,,,,,glöm inte vinterdäcken!

Nej, det har jag inte prövat, vad ska man helst äta det ihop med? Jag har ju nog lite karl-johan också, kanske gott det med.

konichiwa
0

Jag minns inte, till stekt kött tror jag :-) Jag hade plockat och torkat kantareller och tog med till min holländske vän som present. Han tittade fundersamt på den och hällde ut det i stekpannan direkt ur burken. Jag ville inte säga något men tänkte gjorde jag ju. Men faktiskt så var det väldigt gott, krispigt och med koncentrerad kantarellsmak.

yvonnel
1

Vet ni, jag är så glag åt den här tråden, ni är så många som delta med fina kommentarer, ni bryr er så det verkligen märks.

yvonnel
1

Avkortade ord och vissa felstavningar - inte meningen.

Jag ska kosta på mig att försöka steka torkad svamp, kanske kan bli gott till ägg på något sätt.

gun92884
0

Ja, jag menade nog vad gör man som 'amend' Skrattande Har man tur med tysk engineering så ska man kanske klara sig utan för många turer till mekaniker … och den lilla röda ställs på vinterförvar nu eftersom vi väntar på vädret som Sandy har dragit in … Vi får ju inte hurricane men blåst har det gjort sedan igår och det regnar, regnar och regnar. Det ligger som ett avlångt sjok av vattenblandad snö som flyttar sig från östkusten rakt över landet. De har varnat att vi antagligen inte har någon elektricitet från eftermiddagen och framöver Rynkar på näsan Nu ska jag inte klaga … titta hur det ser ut i New York! http://news.yahoo.com/photos/hurricane-sandy-1351517288-slideshow/#crsl=%252Fphotos%252Fhurricane-sandy-1351517288-slideshow%252Fsandy-photo--1310531799.html

konichiwa
0

Skönt att veta att du är i någorlunda säkerrhet Gun!

gun92884
1

Vi har tur eftersom stormen har tid att lugna ner sig när den går in över landet … det är medan den fortfarande byggs upp av vattenvärmen som den blir så förstörande. Vad vi har att vänta oss är snöblandat regn och isiga gator och det kan bli någon tornado också … men, långt ifrån eländet som här drabbat östkusten och New York. Problemet är ju inte att stormen är så speciellt stark - kom in som en 1 - men den är så ENORMT stor så den sträcker sig över så många stater. Skulle inte förvåna mig om de ställer in presidentvalet till ett senare datum - det har pratats om detta.

yvonnel
0

Imponerande väder, samtidigt som det är ödeläggande, man kan ju undra om det alltid har varit sådana händelser och som har varit än värre, så att ingen blev kvar på plats som kunde beskriva.

Av bilderna på länken som var så hemska fans det ändå typ fotografiskt fantasy dessa yellow cabs som nästan flyter iväg, en smått fantastisk bild i allt elände.

Tycker synd om alla dessa människor som ska klara livet och vardagen under den svåra uppbyggnaden som väntar. Tur att det inte samtidigt händer i hela landet,  hur ska man klara allt detta ekonomiskt, fnns det katastrofpengar till så här omfattande skador. Det är väl fortfarande inte helt återställt efter Katrina och andra tornados som varit under senare år.

gun92884
0

Det har nog alltid varit ordentliga oväder, skillnaden idag är att alla kan se vad som händer och sker. Enligt vad jag har läst nu på morgonen så har FEMA (- regeringsorganet som hjälper i katastrofer och som var så fruktanvärt illa dirigerat när Katrina hände -) ungefär 6 miljarder som kan användas för att hjälpa folk. Dessa pengar röstade Ryan och
Romney EMOT när det röstades om man skulle sätta undan denna summa. De vill att varje stat ska sköta sitt eget - intressant eftersom så många stater är nästan konkursmässiga. Det som är så jobbigt för de drabbade nu är den tid det tar för försäkringsbolag att reda ut vad de betalar och inte betalar för. Läser man inte sina kontrakt ordentligt så kan man ligga illa till. Om man är försäkrad mot vindskada så får det inte finnas vatten med, och vice versa. I sådana här fall är det ju både vind och vatten men dessa stipuleringar är oftast gömda i paragraferna och många läser inte, eller förstår inte, eller blir helt enkelt lurade när de skriver försäkring. Och så har vi alla dessa som inte har råd med försäkring alls. Det är många hemlösa - i en del av New York var det åtminstone 200 hus som förstördes genom brand, sedan är det ju massor med vattenskador i hemmen … för att inte tala om tunnelbanan där vissa stationer är fortfarande under vatten. Resten av landet har det mycket illa med många, många fler som måste hitta logement … och så alla dessa områden göras rena etc.., Och nu är ju risken för looting enorm eftersom det finns så många hus och affärer som står oskyddade.

Du har rätt, de har inte gjort färdigt efter Katrina, men det som stoppar där har mer med privata intressen att göra … det finns mer intresse att bygga 'finare' områden där den störst förstörelsen - fattigaste områdena som alltid ligger lägre och därför tar största 'hit' - skedde, så det är inget intresse att få till bostäder för denna befolkning. Många människor som evakuerades till andra stater har fortfarande inte kunnat komma hem igen på grund av allt detta. Stora områden är nu helt förfallna och igenvuxna. Den delen ser naturligtvis inte turisterna, de ser downtown New Orleans som ligger högre och inte blev så skadat … och som fick första hjälp eftersom staden drar in turisterna …

yvonnel
0

Så Romney-andan slår igenom ändå, även om dom inte fick igenom stoppet på katastrofpengar. Det är ju nästan så man blir spyfärdig. Hur kan det tolereras? Sådana negativa krafter måste ju skugga hela landet.

Oavsett vilken stat man bor i så ses ju inte Amerika som något annat än ETT land av resten av världen.

Jag har inte sådan information att jag utan vidare kan säga att Obama är bästa presidenten men helt säkert bättre än Romney.

Hur mycket rätt jag har i min tanke om Reagan kan diskuteras, men jag har känslan att det var med honom som ekonomin på allvar började kasa i backen, då med tanke på den vanliga befolkningen, dem som måste arbeta varje dag för brödfödan.

Looting är ju bara att förvänta sig när all den vanliga tryggheten blir så totalt bortsopad och inget trygghetssystem finns att vända sig till. Det kanske är mycket pengar och både betalda och frivilliga insatser som behövs, jag tror faktiskt att det finns i vårt innersta, viljan att hjälpa/stödja.

Annars hade vi väl inte öht haft någon samhällsstruktur.

New Orleans- dom som flyttat därifrån av nöd, dom äger väl ändå på något sätt marken eller byggnader som förmodligen har varit i familjen flera generationer, är det försäkringsbolagen som konstrar där också?

Det är väldigt konstigt att sådant kan få lov att bara vara, man kan ju faktiskt undra vad en president öht har för pondus. Verkar ju vara bara business där också, kan ju nästan vara sak samma om det är ett kungahus eller presidentsskap som står för den yttre formen.

yvonnel
0

Jag var på läkarundersökning  igår och var inte fastande men man tog ändå mitt sockervärde - efter frukost alltså, jag hade 6,15 verkar väl ganska bra, skulle även ta triglycerider men det skulle åxå vara på fastande så jag fick göra om det idag igen, förra gången låg det värdet på 93 nånting, enl. sköterskan så var det väldigt bra men jag förstår inte varför det ska vara så svårt att få veta vad som är värden och ffa hur man läser av det och förstår.

Men det var eg. sköldkörtelhormonerna jag ville veta om, mår jättekonstigt, fryser så det svider i själva benstommen och sedan en uppföljning på det, jag fick en för mig ny läkare, han verkade trevlig, får väl se om något blir bättre.

yvonnel
1

Slötittade på Skavlan, Bon Jovi var där och jag vet inte mycket om hans musik men idag uttalade han sig om både stormens härjningar och väldigt elegant motiverade han sitt beslut att rösta på Obama.

Idag tankade jag bilen 14,08/l - så billigt (läs lågt) pris har det inte varit på väldigt länge, undrar om det också påverkas av stormen/valet på något sätt.

Jag skulle också rösta på Obama om jag fick, han verkar ha utrymme i hjärtat för dem som har hjälpbehov för att klara  livet.

yvonnel
1

Hittade häromdagen en brieost för bara 29.90 på min ICA, med tveksamhet köpte jag den, det brukar inte bli någon mognad på länge när man köper dom där som är lågpris, men denna - oj vad den var god, ska titta in på affären i morgon igen för en till om dom har kvar.

Dagens middag blev faktiskt en stor bit av den osten ihop med min egen hemkokta buljong, kan verka lite, men den buljongen var det "krut" i, jag fick en härlig värme och mättnad i kroppen.

konichiwa
0

Jag har syrat grädde över natten och ska strax vispa smör av den. Jag har blivit så förtjust i nykärnat smör Tungan ute.

Blir så sugen på din buljong Yvonne! Jag får nog ta och leta upp lite ben nånstans och koka.

Inatt sov jag 11 timmar efter en väldigt jobbig dag igår. Min läkare bestämde plötsligt utan att ens tala med mig om det att nu får jag inga mer sömntabletter (som jag varit beroende av i 12 år), det fick jag veta på apoteket när jag skulle hämta nya och hade 1 tablett kvar. Jag har inte träffat eller pratat med honom på över ett år.

Efter chockfasen blev jag rasande. Letade upp information om beroende av den tabletten och hur avgiftning ska gå till. Mailade sedan valda delar till honom och krävde samråd och professionell hjälp.

Då fick jag en tid. Om EN månad!

Sent på eftermiddagen kom ett recept in på apoteket (fick sms-avisering).

Ny läkare ska letas upp. En som respekterar sina patienter. Inte lätt, jag vet. Någon som har tips? Gärna privat. Högst 10 mil i cirkel runt Norrtälje.

Jag har inga andra hälsoproblem än svåra sömnproblem. Legat inne på utredning, provat ALLT.

yvonnel
1

Jag har precis samma problem - och beroende, om man ska kalla det för det. Jag har dessbättre fått insomningspiller men värkdito är det dåligt med.

Din efterfrågan på läkare vet jag är ytterst väl befogad, mest tror kjag faktiskt det beror på att dom är "så flyttbara" - någon konstig sorts löneförhandlingssystem som eg. är artfrämmande för läkareden, -det där om att hjälpa…………

Nägon som kan hjälpa Agneta med kontakter.

Seglarina
0

Usch ja sömnproblem är SÅ jobbigt, dett rubbar hela möjligheten till livskvalitet anser jag. Jag känner inte till någon "på rak arm" i Norrtäljetraktien, men hör jag något så…

Jag har också råkat ut för injefär det samma. Har fått utskrivet StillNoct/ Zolpidem av en psykiatiker under en längre tid, då jag hade en så jobbig livssituation. Problemet är att dessa piller är beroendeframkallande och jag upplever att jag får ta  mer och mer för att det ska verka. När jag nu flyttat och träffar andra läkare, så vill dom att jag ska sluta. Det vill ju jag också, men inte i den takten som dom tycker. Nu har jag bytt ut dessa sömnpiller mor Proppavan som inte är beroendeframkallande. Jag har tagit 2/kväll en tid, men nu i flytten har de försvunnit, så nu får det gå med vin.Skäms

konichiwa
0

'Det rubbar hela möjligheten till livskvalitet'. Så sant det är seglarina!

Nu har jag fått ett slags ursäkt utan att vara en ursäkt. Och ett recept på 1 tablett per natt tills jag ska träffa honom. Inte de recept med ½ som han envisats med att skriva senaste året.

Jag somnar inte på en tablett men får ju inte ta mer. Och vill inte heller.

I går gick jag och lade mig vid ½12 men kunde inte somna förrän 6 i morse. Vaknade strax före 11. Sitter nu med huvudvärk och mår för dåligt för att kunna göra någonting vettigt idag.

Så här har det varit senaste veckan. Att då börja trappa ner betyder att det blir ännu värre. Jag vill ha mitt liv tillbaka!

I början på LCHF så somnade jag som en katt vid 11 tiden på kvällarna och vaknade vid 7 tiden, vad underbart skönt det var! Men eftersom jag var så uttröttad sen tidigare så trappade jag inte ner då som jag borde. Jag bara sov och njöt av pigga aktiva dagar.

Idag ska jag i alla fall försöka hitta på en snygg etikett till en flaska med rumsdoft. Att sälja i webbutiken.  En sån där med pinnar i som sprider doften långsamt. Själv gillar jag inte rumsdofter men många andra gör det och det börja bli julklappsdags. Jag har mycket doftoljor kvar sedan jag gjorde tvål.

Igår bakade jag Mariann Anderssons kardemummaskorpor (recept finns på hennes blogg). Jag lade till 1/4 dl ICA:s stevia strö (som är den bästa och minst dyra varianten av sötningsmedel på erythritol och stevia) och bytte ut 1 msk fiberhusk mot 1,5 tsk xantangum för att slippa sandkänslan. Gott! Inte som de riktiga förstås men helt OK. Skönt att tugga på något som krasar. Med ett tjockt lager hemkärnat smör och en kopp te ;-)

Hur har ni andra det idag?

gun92884
0

Här är det nästan litet sömnlöst också men inte för att jag behöver sömntabletter … det är valet imorgon som gör att man hispar till sig eftersom det inte är (eller kanske för att det ÄR) lätt att tänka sig vad som ska hända om Mitt the Twit sätts som 'leader of the free world' Rynkar på näsan … och hans kompis Ryan … oh horrors. Han skulle ha stått sig bra som en HitlerJugend. Trampa på de som behöver hjälp. America skulle vakna upp till 50-talet och inte förstå hur det hände. Jag har funderat förut på hur man ska förklara fenomenet presidentval i Amerika men har kommit fram till att man måste bo här för att kunna förstå - och det är svårt ÄNDÅ - hur folk resonerar … och bakgrunden till resonemanget när de vill ha tillbaka conservatives och fundamentalist religion. Först måste man förstå att majoriteten inte förstår skillnaden mellan socialism och att ge alla människor människovärde. En sak är ialla fall säker, rasismen talar … det har flera högerpolitiker sagt högt och ljudligt att det är dags att göra Vita Huset VITT igen … ye gods.

konichiwa
0

Jag blir förvirrad och illa berörd av allt som har med det amerikanska valet att göra. Vi här i Sverige och resten av världen har ju ingenting att säga till om men kommer ändå att påverkas mycket av utgången. Sen verkar 'informationen' och diskussionen så överdriven, okunnig och kaosartad. I mina ögon. Känner bara att jag vill vända ryggen till och stänga öronen. Jag vet ju vad jag ser som självklart men har ju som sagt ingen som helst möjlighet att påverka. Om nu någon har det i det bruset.

Seglarina
0

Jag sitter där vid datorn, med ett berg av kartonger runt mig. Har just flyttat. Inte långt bara till huset bredvid, men allt ska ju packas ner ändå. Jag hade som tur är hjälp av 5 män, en kvinna och en lite Ida på 2 år,

Har fortfarnade lite kvar, ska damsuga mattor i morgon och bära hit. Pust och stön, men jag får både större och billigare så jag ska inte klaga.

Ska förresten prova dom där skoprorna som fanns ovan.

konichiwa
0

Lika mycket jobb bara för att flytta till huset bredvid som långt bort förstås.

Hoppas det blir bra och att du kommer att trivas!

Ska ta en kvällsfika nu med skorporna ;-)

yvonnel
0

Jag blir smått förbannad, inte så smått förresten, jag hade skrivit ett ganska långt inlägg här och skulle precis publicera när kontakten med nätet bara försvann. Det händer alltför ofta och jag brukar kopiera bara av den anledningen, men det fanns inte kvar nu förstås.

Liksom orkar inte tänka om och tillbaka allt vad jag hade skrivit då, men ni ska veta att jag ville svara er alla med omtanke.

Kanske är det min laptop som har blivit trött för det borde gå att ha kvar sparat material även om man stänger ner. Har märkt att om jag inte får tillbaka kontakten genast så måste jag stänga ner helt och börja om.

Just nu håller TVn också på och konstrar men den är ju bara 1 år så den borde hålla ett tag till. Fick erbjudande  nu i veckan att köpa till försäkring på TVn efersom fabriksgarantin var slut efter 1 år, man häpnar, alla vet väl numera att kapitalgrejor har 2 år eller om det tom. är 3 år laglig garanti.

Kanske det blir sängen lite tidigare än vanligt.

gun92884
0

Räknas nagelbitning som lowcarb? Obestämd

konichiwa
0

Hahahaha ;-) Definitivt, som fläsksvålar :D

Seglarina
1

Yvonne, det är märkligt hur skrivmusan infunnit sig precis de gånger som datorn krånglar. Har upplevt det så många gånger. Tror att jag minst hade fått Nobels litteraturpris om dessa stycken fått finnas kvar. :-)

yvonnel
1

Så känns det, iaf just då!

Nu gick det inte att få till en liten glad gubbe heller!

Skrattande

Men se, där kom den, så förvånad man kan bli.

gun92884
0

YAY! WE WON! Champagne idag! Skrattande … riktigt torr så har den nästan inga kh …

konichiwa
0

Ja. En lättnad infinner sig ;-)

Det måste ha varit skrämmande att vara mitt i, ni skulle ju bli direkt personligen påverkade om en person som Romney med så otäcka idéer och föreställningar ledde landet.

Obama har väl inte visat sig vara den frälsare man hoppades på men ändå milsvitt från kristenhögern.

Skål!

yvonnel
1

OBAMA!!!!!!

Vilken tur att tillräckligt många orkade stå kvar i kö till voteringsbåsen.

Hoppas att Obama hinner med att fixa den detaljen också under sin kommande tid vid makten. Det kan ju finnas någon med hans kvalitet till nästa valomgång som behöver rent spel för att nå fram. En kvinna tex. (läs Hilary).

SKÅL tammefan!

PS!

Gun, om du inte har alltför mycket okända rester under naglarna så är det nog ingen fara att gnaga på dom lite.

gun92884
0

Nagelbitningen är över för den här gången Skrattande Det känns så underbart att Obama sitter kvar eftersom han nu verkligen kan börja arbeta … inte för att han inte har gjort det redan men man måste veta var man ska läsa för att se vad han verkligen har åstadkommit. Trots allt mot från extrema högern, är det faktiskt en hel del. Många amerikanare är helt omedvetna om detta eftersom de inte läser utan får bara soundbites från tvn.

Sedan är det ju också bra med dessa 4 år eftersom första omgången är ju egentligen bara 2, resten går ju åt för att försöka behålla sitsen, och hela sista året är ju bara valcirkus. De sista 4 åren kan han också bli litet strängare med veton etc.., och det är nog bara bra att kunna knäppa högern på näsan emellanåt. För vår del så ändras ingenting, även om Mitt the Twit hade kommit in … vi har vad vi behöver men det hade varit katastrof för många miljoner människor … ingen sjukvård, ingen hjälp för de som behöver, vilket inkluderar soldater som kommer hem … de flesta hjälpinstanserna hade fallit under Ryans budgetkniv. Han anser att alla ska kunna klara sig själva … eller också kan de gå under … det skrattades faktiskt högt på en av hans möten när folk undrade om man bara skulle låta sjuka människor dö om de inte kunde betala för vårdRynkar på näsan alltså, de tyckte att detta var helt OK. Ryans hjälp kanske skulle sträcka sig till nya skosnören att hugga tag i … har man detta uttryck på svenska också … pull yourself up by your bootstraps?

Hilary ställer nog inte upp om 4 år, men däremot Biden … vi får se … Nu hör jag Jean-Pierres bil sååååå SKÅÅÅÅÅÅÅL på er alla!Skrattande

yvonnel
0

Gun!

Här " ska man ta sig själv i kragen" det fick jag höra från en läkare när jag var helt platt in i väggen, så det finns den sortens s.k. medmänniskor här också.

Men nu blir det nog lite mer rätta saker som sker i USA framigenom, synd på sätt och vis att dom inte får stanna på post i mer än 2 perioder.

Obama är ju ganska ung, hur funkar det med 2x4 år? finns det möjlighet att göra ett avbrott och komma tillbaka om man överlever politiskt på annat håll under en period? Eller är man president i pension efter tillåten tid?

Rapporteringen från svenska TV journalister var faktiskt värre än mycket dålig, det värsta är att jag tror dom inte begriper det själva.

På TV4 försökte dom glassa upp det hela med en av hollywoodfruarna, säkert en av dem som inte ville ha Obama kvar.

Vem är Biden? vill gärna ha lite mer info.

yvonnel
1

Den här texten fick jag upp på sjukvårdens 1177 när jag ville veta om Angina pectoris, man kan ju undra hur grottfolket klarade sig.

Risker för att utveckla kärlkramp

Alla människor drabbas av åderförfettning. Processen börjar redan i fosterlivet, men därefter är livsstilen avgörande för hur snabbt sjukdomen utvecklas under livet.

Man vet att 90 procent av alla hjärtinfarkter kan förklaras av riskfaktorer som går att påverka. Av dessa är rökning, höga blodfetter och bukfetma de allvarligaste riskerna. De svarar för närmare 70 procent av alla hjärtinfarkter. Övriga risker är högt blodtryck, diabetes, för mycket stress, för lite motion samt kost som innehåller för lite frukt och grönsaker.

Man kan också ha arvsanlag för åderförfettning. Då är det extra viktigt att ha en sund livsstil.

Förebygga kärlkramp

Det finns mycket du kan göra själv för att minska riskerna för att få kärlkramp eller för att stoppa processen om du redan fått kärlkramp:

• Sluta röka.
  • Promenera minst 30 minuter per dag så att pulsen stiger och du blir lite varm. Enklaste sättet är att gå i trappor i stället för att ta hissen, promenera till butiken, gå av bussen en hållplats tidigare eller parkera bilen ett kvarter bort från bostaden.
  • Ät mer av grönsaker, fibrer, fisk, olja – till exempel oliv- eller rapsolja – frukt och nötter. Ät mindre av feta mejeriprodukter, bakverk och kött. Undvik läsk och andra sockerhaltiga drycker som ger dålig mättnadskänsla, men många onödiga kalorier. Om du äter mycket av det nyttiga kan du ibland unna dig att äta något mindre nyttigt eftersom det då blir en liten andel av det totala matintaget.
  • Undvik för mycket stress genom att lära dig hantera stressiga situationer och ilska. Mindfulness, eller medveten närvaro, är en teknik som visat sig vara värdefull för att minska stressens negativa följder.
gun92884
1

Här har du Biden Skrattandehttp://en.wikipedia.org/wiki/Joe_Biden

Jag tycker mycket om honom. Han är troende katolik men blandar inte in sin tro i politiska arbetet. Han sticker inte under stol med vad han tycker och tänker och han har bestämda åsikter … som han inte prackar på andra utan låter folk ha sina åsikter så länge de står för dem och inte flipfloppar. Han är luttrad utav egen tragedi och hade också jobbigt ekonomiskt ett tag när han växte upp så kan förstå när folk lider. Han var både astmatisk och stammare under uppväxten, vilket förklarar varför han inte skickades till Vietnam. Däremot har en av sönerna varit i Irak, inte som kombat men som jurist. Men, det är ju farligt att vara där överhuvudtaget om man är amerikan. Biden lär inte ha varit någon plugghäst men är väldigt intelligent och blev advokat innan han gick in i politiken. Han är varm, öppen och har humor och är en charmig människomänniska, eller hur jag ska kalla honom. Jag hoppas att han ställer upp som presidentkandidat nästa gång. Jag är inte bergsäker på om man kan eller inte ställa upp som presidentkandidat efter redan ha varit president, även om det är uppehåll emellan … det är nog bara i Ryssland som det går Rynkar på näsan

Seglarina
0

Få jag smyga in här och beklaga mig. Jag vågar inte starta en ny tråd om detta. Känner att jag är blan vänner här Skäms Jag har blivit väldigt mycket större. Inte på LCHF doch utan för att jag inte kan hålla dieten. Det är för mycket som hämder och jag mår för dåligt. Flytten är väldigt jobbig, städar och plockar varje dag där jag flyttar ifrån. Hit där jag bor nu är det kartongkaos, hittar inget als. Jag laddar telefonen på olika ställer för jag hittar inte sladden. Undrar om jag ska prova någon bra pulverdiet vad det lider. Äta bara sånt ett tag. Min kropp håller inte ihop längre.

Hoppas du inte blur sur Yvonne för att jag tar plats i din tråd, jag måste bara få erkänna att jag faktiskt borte bli portad härifrån. På flyttdagen åt jag tom en pizza.

När det lugnat ner sig lite och jag kommit igång här ska jag ta mig samman och börja maträkna. Jag tycker det är så otroligt tråkigt så det är inte klokt, men det är det enda konkreta råd jag har fått egentligen.

GråterGråter

Effie
0

Hej Seglarina! Jag kan inte göra annat än svara dig. KÄnner så väl igen det där flyttkaoset. Det är ett helvete, men det går över till slut. En dag har du packat upp den sista kartongen du bestämt dig för att packa upp, även om det tar tid - det är väl ungefär där jag är nu (fast jag har fortfarande inga gardiner och väldigt få mattor). Jag är väl inte överdrivet effektiv, fast jag vill ju även känna in den nya lägenheten först. Och om vi skulle porta alla som gjort avsteg..då skulle det bli väldigt tomt och tyst på KiF. Du hittar tillbaka igen. Och vi vill ha dig här. Försök fundera ut vad du kan göra för att underlätta; typ färdiglagad mat - fast just det vet du ju redan.

Seglarina
0

Tack Effie

Det var ord som värmer. Jag läntar tills den gamla lägenheten är städad, så det får jag väl gå och göra nu. Laga mat är bra, gjorde köttfärsbiffar igår, blev gott med kokt broccoli. Sen tror jag att mejerier inte är bra, det är så lätt att det escallerar för mig. Jag bestämmer mig för att vara restriktiv och sen släpper jag efter utan att förstå det tills jag har en brie hemma förjömnan som jag tar till kaffet och så mjälken i kaffet, nu dricker kag kaffe utan mjölg/grädde får helt enkelt vänja mig, fast det är så äckligt. Nu har ju i allfall Andreas testat att det inte är insulinhöjande med kaffe, på honom i alla fall.Glad

konichiwa
0

Seglarina: klart du ska stanna kvar!? Vi ramlar väl alla av några gånger och just när det blir för jobbigt i livet. Nu har jag hittat ett bättre sätt att klara LCHF men det är ingen garanti för att jag inte ramlar av banan igen när något svårt händer. Som det ju gör i livet.

Kram!

penny
0

Jag håller med de föregående skribenterna, vi trillar alla dit då och då. Det gäller bara att försöka igen,du klarar det!

Seglarina
1

Tack, Det är skönt att få stöd. Bara jag får komma i ordning här kommer det säkert att kännas bättre.

yvonnel
0

Hej alla vänner!

Nu har jag varit borta några dagar - till största delen helt oväntat, eller bara det. Jag tog ju reda på angina pectoris vad det innebär och insåg inte att jag skulle drabbas.

I torsdags fick jag en hemsk stark kramp i hjärtat och efter 1 timme ca vågade jag inte stanna hemma längre ensam så jag ringde efter ambulans, blev akut inlagd på Sahlgrenska från i torsdags och kom nyss hem.

Jag har nu en otrolig massa blåmärken på mina armar efter alla dessa blodprover och ingångar - har fått insatt en stent efter ballongsprängning i ett av hjärtats kranskärl.

Ska nu ha blodförtunnande mediciner i minst 1 år och jag har lovat att vara med i en speciell patientgrupp som ska följas upp under 5 år för att pröva tekniken, kanske kan det vara något som är till min fördel litegranna också.

Kommer nog att ta några dagar att ta in allt detta, för bara 0-15 år sedan var det vanligt att man dog av den här sortens händelser, eller att det blev en open heart operation som kanske lyckades.

Effie
0

Oj oj oj - ja, jag har undrat. Men vad bra att du blivit omhändertagen i alla fall, och får uppföljning. Hoppas det blir bättre snart.

yvonnel
0

Gun, tack för länken och din utläggning om nästa önskade presidentkandidat, länken funkade inte men jag ska leta uppgifter, det går nog så småningom, jag ska iaf försöka ta reda på lite mer.

Just nu är jag lite mör märker jag, har inte så mycket ork som jag önskar.

#177 Seglarina

Jag hoppas att du snart kommer tillrätta med den praktiska röran i ditt liv, nu i samband med flyttningen är det ju mkt att hinna med.

Att falla för en pizza är i högsta grad mänskligt, du kommer snart tillbaka i dina fina gamla spår igen, du har varit så duktig med att pröva nya recept och dela med dig av goda råd osv. så det klarar du galant utan att gräva ner dig i självförebråelser som bara gör ont värre.

Och du är välkommen hit till denna tråden när du vill.

konichiwa
0

Men oj! Vad fort det kan gå!

Jag har undrat men det är ju inte så många dagar sen du skrev senast.

God bättring och KRAM!

penny
0

Ojojoj! Krya på dig och många kramar!

Seglarina
0

Men oj då Yvonne, Så bra att du tig det på allavar i alla fall.

Krya på dig!

yvonnel
3

Måste berätta, jag "bråkade" lite angående maten, första dagen fick jag ingen, dom hade glömt bort att spara till mig från matvagnen och istället fick jag något som bestod av 2 varianter av pasta (ravioli med pastaskruvar) med en vit sås, tyvärr kunde jag inte ens försöka äta det så jag sov med tom mage och mycket vatten. Nästa dag åt jag faktiskt smörgås utan bröd för det brödet var inte i min smak och dessutom var det ett tjockt lager margarin på.

Sedan fick jag samma standard som alla andra till lunch men det blev ju väldigt lite mat när jag inte ville ha potatis, då äntligen blev jag tillfrågad om önskemål och lyckades få något som kallades:

personlig kost -kolhydrater och + smör!

Kött eller fiskbit med någon grönsak och ca 30 gram osaltat smör

Det stod på en medföljande papperslapp. Hoppas verkligen att det är fler som får chansen att uppleva en så positiv sak, detta fick jag sedan både till lunch och middag.

Emea67
0

Vad glad jag blir att du tog smärtan på allvar!

Maten ja positivt att du fick något annat när de väl lyssnade, min skräck att hamna på sjukhus och inte få den maten man önskar.

Var nu rädd om dig och krya på dig!

Kram.

konichiwa
0

Det börjar tydligen bli möjligt att få en någorlunda LCHFkost på sjukhus. Det är ju fantastiskt bra! Det har jag funderat på mer än en gång (och säkert många med mig) hur jag skulle klara av det om det händer och vem man ska kunna be om hjälp. Bra där!

gun92884
0

#189 Oh, vad skönt att du höll huvudet kallt och tog dig in till sjukhuset! Det måste ha varit skrämmande. Du säger att länken inte fungerar … vad får du för felmeddelande? Den fungerar när jag clickar på den här i KiF Förvånad

penny
0

Jag funderade på hur det hade gått med maten. Så bra att det gick att få annat! Nu får du ta det lungt och se till att du blir frisk! Vi är många som blev oroliga!

yvonnel
0

Ultraljudsbehandlingar för att döda fettceller är en stor bluff som inte bara är totalt verkningslös, den är dessutom livsfarlig.

Vi har inte heller någon lagstiftning som lägger något ansvar på utförarna, alltså är det som Petterson och Bendel, det går bra att luras och man behöver inte ens springa fort för att komma undan ansvaret för att ha förstört livet för någon förtvivlad överviktig medmänniska.

Eller den som har för små bröst, eller för stora, för att nu inte tala om alla dessa hemska läppförstoringar. Som att ta bort lite rumpa och sätta den i ansiktet - varför får vi inte bara vara glada åt att leva och ta hand om varandra?

yvonnel
1

Tack alla ni för hälsningar och omtankar!

yvonnel
0

####

Detta inlägg skrev jag för att varna på migrän/huvudvärk, men tänkte att det kanske finns någon här som kan ha nytta av denna information/berättelse.####:

Jag har nyss kommit hem från Sahlgrenska, jag fick hjärtkramp i torsdags som inte ville ge med sig så jag ringde ambulans. Det var mer allvarligt än jag kunde ana, jag hade förträngning i hjärtats kärl och fick ballongsprängning med en stent insatt.

Nu i efterhand så förstår jag att jag hade en mindre hjärtkramp ca 3 dagar före och vad jag egentligen ville berätta är att jag hade tagit Sumatriptan ca 1-2 timmar före krampen vid båda tillfällena.

Jag ställde frågan (via ombud,sköterska) till avd.läk. om det kunde vara någon risk att ta sumatriptan vid hjärtkramp, och läkaren kom ganska fort till mig med beskedet att det inte alls var bra och att hon inte hade hört den frågan förut, utan hade måst läsa på för att kunna svara.

Jag ska alltså inte ta fler sumatriptan (har haft den medicinen i mer än 15 år)och jag vill även varna er som har mycket migrän att försöka låta bli, eller i vart fall noga iaktta hur ni mår när medicinen verkar och hur det faktiskt känns.

Jag frågade flera ggr. olika läkare om kärlkramp och faktiskt så var det inte någon som tvärsäkert sade att det beror på fet mat eller övervikt, snarare att man verkligen inte vet, mer än möjligen om man har genetiskt påbrå.

gun92884
0

Jag vet att detta inte riktigt hör hemma här men jag tänkte att jag är bland vänner så chansar ialla fall … vi var på vår 6-månaders veterinärbesök igår - mina Airedales Callista och Windsor gör detta, dels för att de springer i en 'låst' koppelfri park nästan varje dag och medlemmar måste visa upp certifikat varje 6 månader att de är vaccinerade mot kennelhosta för att det elektroniska kortet som öppnar grinden ska fungera, dels för att de båda är över 5 år och då börjar problemen dyka upp. Callista som är 7 har litet arthritis i bakbenen och får antiinflammationstabletter för detta och igår lade vi till litet smärtstillande också för jag tycker hon verkar ha litet jobbigare ibland när hon ska resa sig. Inget som verkar bry henne när hon väl är uppe … eller det finns ekorrar i närheten Skrattande Vi gör också 6-månaders blodprov för att kolla lever och njurar för Winnie får också tablett mot 'läck' - något som är vanligt när man har hyndor som är steriliserade. Vi lade till en halv sådan tablett till Callista också eftersom hon har nu börjat visa en liten fuktig fläck som tyder på att hon nu läcker också. Dessa tabletter fungerar toppen, men man måste kolla värden noggrannt.

Windsor (Winnie) har haft en litenlitenliten bula på underläppen på högra sidan … den var så liten när jag kände den för ett tag sedan så jag trodde att det var kanske en tand som gjort detta när de höll på med lekbitande … och så glömde jag helt bort denna 'prick'. Igår visade det sig att den har växt och är nu ungefär 1,5 cm i dia. Vi gjorde ett cellprov och det visade sig att det var fettceller … plus celler som veterinären sa var 'oväntade'. Vi väntar nu på besked från blodprov där det visar hur Winnie skulle klara anestesia. Jag får inte detta svar förrän på lördag och då blir det antagligen operation på måndag och sedan labprov för att se vad som sitter i hennes läpp. Min veterinär sa att kulan sitter så bra så de kan få bort en bra marginal.

Var vill jag komma med allt detta? Vet inte riktigt själv … är bara så orolig. Vi förlorade vår älskade Paddington i cancer för några år sedan och det känns så hårt om vi förlorar Winnie nu. Paddington blev nästan 10, Winnie blir 7 tidigt nästa år.

Bivax
0

#196 yvonnel

Din berättelse, och att du just hade tagit sumatriptan skrämmer mig verkligen. Anledningen är att jag själv får jobbiga hjärtbesvär i cirka ett dygn när jag tar sumatriptan.

Jag ringde faktiskt min läkare härom veckan och frågade om det kunde vara farligt - hade läst att en av biverkningarna med sumatriptan var hjärtinfarkt.

Min läkare trodde inte att jag skulle behöva oroa mig. Men jag har oroat mig rätt länge över det här, mitt hjärta känns otroligt ansträngt när denna medicin finns i kroppen.

På 1980-talet, innan triptanerna kom, tog jag Anervan mot migränen. Det gav mig kramper kring hjärtat. Då var jag i 20-årsåldern och borde ju inte ha haft sådana besvär. De försvann när jag slutade ta Anervan.

Triptanerna har alltid gett mig rätt mycket olika biverkningar, något neurologerna har vägrat lyssna på eller göra någon anteckning om när jag har fört det på tal. Det här med hjärtbesvären har kommit de senaste åren. Frågan är, hur farlig är denna medicin? Vad har du blivit rekommenderad att ta i stället, yvonnel?

Vad fick du göra för undersökning, hur såg de att du hade en förträngning? Hur kändes hjärtkrampen när du förstod att du behövde söka hjälp? Tacksam om du kunde berätta lite mer.

Gudskelov att jag iaf har hittat lchf så att jag slipper en otrolig massa migränanfall. Förr var det hemskt.

yvonnel
0

Det blir svårt att svara bra på alla dina frågor, det är som jag berättade i tidigare inlägg att jag fick en insikt i efterhand att jag faktiskt hade haft en mildare kramp 2-3 dagar före den här stora. Det har nog varit flera ännu mindre, som jag har flyktigt känt, men inte förstått, över kanske 1 år tillbaka i tiden. Jag blev liksom illamående, ganska likt migrän initialt, då om man har tur med sumatriptan och tar den precis i tid.

Det blir svårt att svara bra på alla dina frågor, det är som jag berättade i tidigare inlägg att jag fick en insikt i efterhand att jag faktiskt hade haft en mildare kramp 2-3 dagar före den här stora. Det har nog varit flera ännu mindre, som jag har flyktigt känt, men inte förstått, över kanske 1 år tillbaka i tiden. Jag blev liksom illamående, ganska likt migrän initialt, då om man har tur med sumatriptan och tar den precis i tid.

Denna stora kramp kom först lite smygande, irriterande, smärtan stegrade sig och blev totalt intensiv, jag fick liksom hjälplöst ont och svettades kopiöst, kunde på något sätt inte ta för mig så länge själva anfallet höll på. Tänkte en simmig tanke att detta måste jag ha hjälp med men att så här svettig kan jag inte gå någonstans, så jag tvingade mig i duschen, inte mer än knappt att jag klarade av det så jag ringde 112 och lyckades få på mig lite kläder precis tills dom kom. Jag minns inte exakt vilka undersökningar som gjordes allra först men EKG tog dom här hemma i köket innan vi åkte iväg och det gjordes flera ggr till på SS + ultraljud och röntgen och en massa olika blodprover, tydligen går det att utläsa av blodet, vissa enzymer tror jag det var.

Just nu gör det faktiskt lite ont över bröstet på vänster sida precis över hjärtat, bir lite orölig och vågar inte försöka sova

Just nu gör det faktiskt lite ont över bröstet på vänster sida precis över hjärtat, bir lite orolig och vågar inte försöka sova.

Den läkare på SS som varnade mig, talade dålig svenska så det blev tyvärr inte så mycket mer sagt.

Tidigare har jag under flera år haft Citodon men plötsligt anses den vara tillvänjande och farlig för att man "kan bli knarkare" så numera får jag bara alvedon 1g och ett plåster Norspan 20 mg som ska bytas varje 7:e dag. Jag har mycket smärta ändå, har även en TNS-apparat, den hjälper lite, men är svår att få på rätt plats på ryggen där den bäst behövs.

Jag fick ju förstås en del nya mediciner nu, men det har ju inte med migränen att göra, om ifall det inte är så att blodförtunnande kan ge någon effekt i längden när det gäller migrän också. Nu vet jag inte mer att  skriva men du får gärna höra av dig igen, helst här på tråden, det kan ju finnas någon mer som behöver läsa om hur det känns och upplevs.

penny
0

Lyckades du sova något inatt? Hur mår du nu?

yvonnel
0

Hej Penny!

Tack för att du bryr dig, det känns bra.

Jo, tillslut somnade jag och har sovit ca 5 timmar. Det känns lite bättre nu men jag har en "skakig" känsla som gör mig liksom lite orolig.

Jag var iväg och handlade på ICA igår på kvällen, hade liksom ingen kraft under hela dagen men vi 18-tiden lyckades jag samla ihop mig och det var ju inte länge jag var borta men det blev som ett jätteproblem när jag skulle ta mig uppför trappan hemma med kassen och jag var helt slut när jag kom hem, kunde knappt packa upp.

------------------------------

Nu har jag läst igenom mitt förra inlägg och ser att det blivit upprepat på konstiga ställen, jag har ju länge haft problem med försvinnande text så jag kopierar medans jag håller på att skriva för att ha något kvar att skicka men nu blev det verkligen kaka på kaka. Hoppas att ni har överseende.

Idag skiner solen! Det var längesedan, men det ligger några murriga moln och lurar till vänster om min balkong, hoppas vinden flyttar bort dom molnen, långt bort.

modesty007
0

Inte för att oroa någon, men ibland kan man kolla på fass.se (för förskrivare) så får man mer information om läkemedel.

Bivax
0

TACK snälla yvonnel för att du tog dig tid att svara på mina frågor fastän du mådde dåligt! Hur mår du nu?

Ditt svar har konstigt nog lugnat mig lite, för det låter som att du kände att något var rejält fel när det hände. Jag tänker att jag borde känna det också om det blir allvar.

Jag har googlat en del och här är några länkar med information om sumatriptan och hjärt- kärlbiverkningar som jag har hittat:

http://ltarkiv.lakartidningen.se/2000/temp/pda21351.pdf

http://www.lakemedelsverket.se/Alla-nyheter/NYHETER---2005/Hjart-karlbiverkningar-vid-migranbehandling-med-triptaner-/

Ur den sista länken, skrivet 2005:

"En allvarlig, sällsynt men välkänd komplikation av triptaners vasokonstriktiva egenskaper i koronarkärl är hjärtinfarkt. Läkemedelsverket har sedan 1997 tagit emot 12 rapporter om hjärtinfarkt som misstänkt biverkan av migränbehandling med triptaner. De flesta rapporterna har rört behandling med Imigran (sumatriptan), då detta läkemedel har både använts mest och funnits under längst tid på marknaden.

Medelåldern har varit låg, omkring 48 år, varav en fjärdedel under 40 år. Fallbeskrivningarna påminner mycket om varandra och beskriver som regel kort latens till biverkningsdebut efter given behandling."

Inte så uppmuntrande, men bra att känna till för alla som tar triptaner.

#202 modesty007

Jo, jag hade läst på fass och sett det där… Oroväckande. 20 år med triptaner känns inget vidare att ha i bagaget.

yvonnel
0

Tack för dessa länkar, jag har efter bästa förmåga läst igenom dem och blev alldeles förskräckt. Jag brukar läsa bipacksedlarna men tycker för det mesta att dom inte ger så mycket förstås för att man inte har tillräcklig grundkunskap om ev,andra mediciner sssri-preparat tex maohämmare osv som jag inte vet något om.

modesty007
0

Använd gärna forumet för frågeställningar/frågor, tror det finns många med mig som har vana att läsa och förstå medicinsk och naturvetenskaplig text och gärna kan förklara så gott vi kan.

yvonnel
0

Tack Modesty007

#203 Bivax!

Nu har det gått precis 1 vecka sedan jag fick min stent, jag har haft en hel del småkramper och liksom ont i hela kroppen på ett nytt sätt förutom att ingången i min högerarm (till stenten) har varit rejält jobbig med ganska mycket blodutgjutning  som fortfarande är ömtåligt område.

Sedan är det ju en djupare känsla att få tag på, den att ha varit väldigt nära döden och allt som hör dit, att kanske inte få finnas till för min dotter när hon behöver mig, att inte ha hunnit träffa barnbarnen - att liksom inte känna att man är färdig med livet - fastän det tog en annan vändning så kommer dessa tankar ändå och så ska man inse att vetenskapen kanske är något man ska vara tacksam över och sedan tänkte jag idag att den operativa behandlingen jag fick kanske är ganska nyskapande men på samma gång som dem som utför jobbet har att göra ett mycket noggrant jobb så kan det inte vara så himla kul att göra typ samma varje dag, dem berättade att det brukade bli ca 15-20 per vecka, precitionsjobb med mycket koncentration som nog är mycket krävande.

-----------------------

Jag har lagat mat hela veckan för att hålla mig sysselsatt, eg. inte så himla mkt eftersom jag varit väldigt trött men har haft ett uppdrag om dagen ungefär - haft ett behov att strukturera dagen, ha ett uppdrag. det har blivit fiskbuljong på torskhuvud som var så stort att det knappt fick plats i min 6-liters gryta. Jag köpte till lite kolja för att göra en god soppa och hade i saffran men så gjorde jag en dumhet, tog i lite gurkmeja också för färgens skull men det tog över helt så saffranssmaken försvann, varning alltså.

Idag blev det lammfärsdolmar + lammfärsbullar med fårost i, det blev jättegott, jag använde kruskål/savoykål, funkar utmärkt, lättare att forma om man bara skär av den grova nerven, vitkål brukar behöva kokas innan man kan ta loss bladen. Har inte gjort dolmar sedan jag började med LCHF och det var ju lite skillnad, förr hade man ju kokt ris i smeten, nu blev det lite kompakt men ändå OK.

konichiwa
0

Kyss

Bivax
0

#206 yvonnel

Ja, vilken grej du har varit med om. Låter som du fortfarande har det jobbigt med värk och kramper. Förstår om du känner dig omskakad.

Det är lite kluvet, å ena sidan är man tacksam att leva i dag, med all sjukvård som finns att tillgå, å andra sidan kanske våra mediciner förstör en del av vår hälsa…

Fortsätt krya på dig, matlagning låter som en bra sysselsättning. Lammfärsdolmar och lammfärs med fetaost är rysligt gott!

yvonnel
0

Ja, det är ju trots allt bara 1 vecka sedan jag blev behandlad. Jag har behövt använda nitrglycerin-sprayen några ggr.

Sedan är det ju egentligen bara en till i raden av "försvagningar" har ju haft en hel del påfrestningar genom åren. Lungemboli för 13 år sedan som nog var i klass med den här och en hel del annat som föranlett sjukhusvård.

Leif Lundberg upplyste mig på facebook att jag kostat samhället bara 60.000 för behandlingen totalt 1,8 miljarder per år, vi är många m.a.o som har använt för mycket lättmargarin för att bli av med extrakilona.

-------

I dag gjorde jag ugnsbakade grönsaker.

1 gul lök skivad, 1 squasch, 2 morötter, 2 tomater, allt skivat och blandat med tomaterna överst. Några smörklickar på och lite kryddor, in i ugnen 150 C varmluft, ca 45 min. med ett ark aluminium över. Det var jättegott, blev ju liksom grönsaker kokt i sitt eget spad och det räcker tills imorgon också. Lammfärsbullar blev utmärkt till.

konichiwa
0

Jag vaknade 4 i morse och kunde inte somna om. Av någon anledning så får jag ibland en väldig energi såna dagar. Av ilska tror jag ;-) Fick mycket gjort i dag i alla fall tills jag somnade utmattad en timme. Nu blir det svårt att somna ikväll pga den tuppluren.

Den 4:e december ska jag till doktorn och den här gången ska vi ta itu med mitt sömnmedelsberoende.

Jag har tagit imovane (typ) i 12 år. Varit uppe i över dubbel tillåten dos under en tid, trappat ner och varit helt utan några dagar. provat allt annat och ingenting fungerar. Efter några dagar är jag så slut av sömnbrist att jag börjar igen.

Nu har jag läst på och förstått att det måste få ta lång tid. Mellan 6 månader och ett år.

Det svåra är hur det ska gå till att ta bort lagom stora (små) bitar från tabletten. Den enda delbara är full dos och den går att dela i två.

Det enda som skulle kunna fungera som jag kan fundera ut är att pulvisera tabletten och sen väga upp. Få in den aktuella mängden i en slags kapsel och svälja den.Imovane smakar så ubervidrigt att det inte går att äta utan dragé.

Var får man tag på tomma kapslar?

Kanske kan doktorn hjälpa mig med det här men jag tror det inte. Han kör efter iden: ta halva dosen en vecka och sluta sen. Bläh.

Någon som har gått igenom det här och har något tips?

konichiwa
0

Efter att ha skrivit det förra inlägget i tråden insåg jag att det är bättre att lägga det i en egen tråd.

Ber om ursäkt för dubbelposten!

yvonnel
0

Jag tar stillnoct 10 mg - vet inte om Imovane är exakt samma, men det tror jag inte, en idé kunde ju vara att byta sort, den finns i 5 mg också. Möjligen kan man hoppa varannan natt och ev. förlänga det, men det är väl inte särskilt farligt att ta dem och kanske ska man avdramatisera det behovet, inte behöva "känna sig skyldig", att ha svårt att somna är ju ganska vanligt.

yvonnel
0

Jag tar en magnesiumtablett på kvällen, en sort som ska tuggas, fås på recept, kanske iHerb har bra sorter som är billigare.

konichiwa
0

Imovane är beroendeframkallande, ett slags knark. När man blivit beroende går det inte att sova alls utan tabletten eller om man trappar ner, säg en halv tablett. Det måste ske med väldigt små steg under lång tid och under tiden är sömnen störd mer än vanligt hela tiden tills kroppen avgiftats ordentligt.

Läkarna är mycket restriktiva med att skriva ut den. Man känner sig som en knarkare när man går till apoteket och ska hämta ut dem. De sitter och räknar på en almanacka och de lämnar inte ut en dag för tidigt. Då får man komma tillbaka på rätt dag. Så jävla förnedrande :-(

yvonnel
0

Inte så konstigt då att många köper osäkra mediciner via nätet.

Jag blev lurad att ta en sorts "för sömnen och värken" stod så på etiketten, men jag mådde konstigt på den och kollade - det visade sig vara en antidepressiv medicin av suspekt slag.

Man kan ju faktiskt ifrågasätta vem man ska känna fötroende för om nu inte ens läkarna håller måttet. Även en fråga om respekt, en stor fråga.

Råkade ut för något liknande ca 3 år sedan och då fick jag anafylaktisk chock och hamnade akut på Sahlgrenska 2 ggr samma vecka.

Hoppas att du ska hitta fram till något bra, eller bättre åtminstone.

konichiwa
1

yvonnel

Ja jag började faktiskt leta på nätet när läkaren skrivit ut för lite och apoteket vägrade expediera receptet. Då insåg jag HUR beroende jag är och att beroendet är lika mycket psykiskt som fysiskt.

Nu var han OK när jag mailade och talade om hur det är. Att det är han som tagit fel, så han fixade det dagen efter. Men inte förrän 6 på kvällen kom det meddelande om nytt recept och under dagen satt jag vid datorn och letade. Läste en hel del på Flashback bland annat och blev väldigt beklämd över hur många ungdomar tar mediciner som droger och leker med sina liv. Och hur lätt det är för en del att få benzo och liknande utskrivna.

Precis som du säger är det en fråga om respekt, både från läkare och apotek. Det är ju läkare som skrivit ut sömnmedlet till mig, en del väldigt rundhänt under 12 år. Och nu när jag är beroende så känner jag en slags nedlåtande från dem. För även om det står på bipacksedeln att de är beroendeframkallande så visste i alla fall inte jag vad det egentligen betyder och innebär. Plötsligt ska jag känna mig som en läkemedelsmissbrukare, nån som ska behandlas hårt och kort.

Jag har provat allt annat som finns och även som du blivit pålurad en riktigt otäck medicin, en som bara ges till 'oroliga åldringar'. Stackars åldringar säger jag!!

Nu kräver den här läkaren att jag ska trappa ner och jag vill det själv men, och jag menar verkligen MEN, det ska ske på mina villkor. Jag ska känna mig trygg och eftersom jag alldeles tydligt är den som vet mest och är påläst om sådan här avgiftning så måste det bli så att läkaren stöder mig och skriver ut det jag behöver. Något annat kommer inte att fungera.

yvonnel
0

Agneta, egentligen är det en djävla djungel vi befinner oss i, kanske dags att skaffa en välslipad machete.

konichiwa
0

Jag är en f…..ng machete, men det har blivit så förb…t jobbigt att svinga den Cool

Jag har svingat machete i många år men jag är så trött nu. Ingenting blir lättare. Jag blir fortfarande lika arg på alla orättvisor, mina och andras, men nu får andra kämpa för världen. Jag har nog med mina egna strider. Med läkare, bredband-, mobiltelefon-, elavtal, bilförsäkring, you name it. Alla försöker lura en mer eller mindre och man ska vara skärpt som en iller för att inte gå på en blåsning. Men det gör man ändå för de är så äkla smarta.

Djungel var ordet!

Skönt att få ur sig lite ånga, puh!

yvonnel
0

Beträffande elavtal, jag blev flera ggr uppringd av ett bolag -Bixia- trots att jag avvisade dem och talade om att jag hade ett flerårigt på gång, dom ville veta när det tog slut, vilket jag inte mindes på rak arm och då påstod han sig (försäljaren) kunna se det på sin data, både vem som och hur länge, han mjölkade mig under tiden, mycket skickligt, måste jag säga, och fick mig att gå med på nytt avtal med dem från en dag i januari och dom skulle ombesörja uppsägning.

När jag kom hem från sjuhus nyss så får jag brev från min nuvarande elleverantör med krav på 1760 + nånting för, hör och häpna, kontraktsbrott.

Jag har försökt per tel att få dom att ändra på detta, båda bolagen, men jag verkar sitta i kläm där, har också mailat Bixia men fått tillbaka mail att det går dom inte med på. Jag tänker publicera mailväxlingen på Facebook och här om det inte blir en ändring på deras attityd, ger dom 1 dag till.

Under tiden-OBS! Låt er inte luras att köpa något över telefon. Kräv att få alla erbjudanden per personligt brev via posten och med betalat svarskuvert, alltså inte reklampost heller.

Eller för den delen, lägg på luren när dom ringer, det finns ingen lag som säger att du måste vara trevlig och tillmötesgående bara för att dom ringer.

Effie
0

Ja, man ska vara dj-igt försiktig med alla avtal. Per telefon försöker jag säga nej numera, oavsett vad det handlar om. Men häromveckan dök det upp en försäljare och ringde på dörren (telefonabonnemang/bredband/tv) här. Han försökte i alla fall inte bryta mitt avtal med min nuvarande bredbands- och tv-leverantör, men han hävdade att jag kunde byta mitt kontantkort mot abonnemang trots att jag har ett smartphoneavtal (fick en Iphone mot att jag laddar kontantkortet med en summa varje månad). Det var en ren lögn, och jag tjafsar med dem f.n., suttit en del i telefonkö (och sagt vad jag tycker om lögnaktiga försäljare) - men de har åtminstone gått med på att jag får ångra detta. Och nämnde t.o.m. något om kompensation (det tror jag när jag ser det). Ja, det är inte lätt att tjafsa med sådana här bolag - ibland kan man ju hävda att de ljugit, att avtalet inte är det man kommit överens om. Ibland misstänker jag att man måste anmäla dem. Om det hjälper vet jag inte. Elbolag försöker jag låta bli att byta - hur mycket kan jag tjäna på att hitta det allra billigaste? Det kan inte vara mycket - åtminstone inte tillräckligt för att vara värt besväret.

konichiwa
0

Jag har också råkat ut för de där (bland annat) att de ringer och säger att ditt avtal med Telia har gått ut (nu hade jag ett avtal med Telia men det kunde de inte veta) och vi har ett bra erbjudande till dig.

Jag försökte avbryta samtalet men han var så envis och till slut gick jag med på det. Sen fick jag ett krav från Telia på 450 kronor för att jag bröt avtalet i förtid. Nu vet jag att ingen annan kan veta när mitt avtal går ut. För några veckor sedan ringde en kvinna och försökte med det där igen och hon fick en utskällning så att HON la på luren ;-) Så skönt det var att ge henne på näbben och tala om att jag visste att hon ljög.

Men så mycket pengar som 17-18 hundra som du åkt på!

Jag tycker det är väldigt dåligt av ditt tidigare bolag att inte vara sjysta när det är uppenbart att du blivit lurad.

yvonnel
1

Det som också är konstigt är att det "nya" bolaget vill ha en kund som garanterat bara stannar kvar i de stipulerade 14 dagarna som är uppsägningstiden. Hade nog trott att dom skulle höra av sig under dagen som gått, men icke. Ska kolla med Konsument Göteborg.

yvonnel
0

Här kommer en kopia på mina mail med Bixia, jag är inte så duktig på att hantera sånt här, som att flytta ordningsföljden, hoppas att ni som är intresserade ändå kan se flytet.

Hej Fredrik Eriksson!

Om det nu är så att muntliga avtal per telefon gäller så fick jag ett nytt
sådant avtal per telefon med Emilia Hellqvist torsdagen den 15 november.

De fakto så angav er säljare Mahal Osman både att han kunde se vilket företag jag hade kontrakt med för närvarande samt att han påstod sig kunna se vilken dag det avtalet var slut. Om det är så att moralen är av underordnad betydelse i ert företag så är det ännu viktigare för mig att bestrida denna sak.

Fröken Hellqvist sade bl.annat att avtal har 14 dagars uppsägningstid, så hur
ni än vill bedöma allt detta ur affärsetiskt sammanhang så kan ni betrakta mitt
avtal med er som avslutat eller uppsagt med omedelbar verkan från och med den dag ni anser att det skall vara påbörjat.

Förväntar mig ett snabbt svar från er och vill att ni ska veta att jag inte
finner mig i ett så dåligt bemötande av er per telefon i uppsökande
kundverksamhet, det är verkligen direkt stötande och jag kommer att informera mig med Konsumentverket och Allmänna reklamationsnämnden samt radio TV och tidningar såsom GP och Expressen.

Mvh

Yvonne

-----------------------------------

Originalmeddelande-----
Från: "Eriksson Fredrik"
Fredrik.Eriksson@bixia.se
Till:
yvonne.
Datum: 2012-11-20 15:48
Ämne:
Kontakt.

Hej Yvonne, Börjar med att beklaga att du inte har en bra upplevelse av vår kontakt med dig. Det jag kan se är att du ingått ett muntligt avtal med oss. Efter att man ingått det muntliga avtalet så skickas även en bekräftelse hem där startdatum står. Vi startar avtalet enligt det datum som anges på bekräftelsen. I såväl samtal som på bekräftelsebrev så informerar vi om att man som kund själv måste kontrollera nuvarande avtals längd, för att slippa eventuella extra kostnader. Vår säljare kan inte se när nuvarande avtal går ut. Vår säljare kan inte heller se vilket ditt nuvarande elhandelsbolag är. Med bakgrund av hur vår säljprocess fungerar så kan jag inte cancellera ditt avtal. Vi har informerat i såväl samtal som i bekräftelsebrev. Med vänlig
hälsning
Fredrik Eriksson Ansvarig extern
försäljning Bixia

-------------------------------- T

Till Emilia Hellqvist för vidrebefordran till ansvarig chefsperson!

Mitt telefonsamtal idag den 15 nov. 2012

Jag har nyligen (i måndagskväll) kommit hem från Sahlgrenska sjukhuset efter en kranskärlsoperation, i postlådan hittar jag ett brev från min ordinarie elleverantör med en förfrågan om jag verkligen menar att säga upp pågående avtal vilket isåfall kommer att kosta mig 1676 kr för kontraktsbrott.
Döm om min förvåning när jag inser att er telefonförsäljare har ljugit ganska grovt för mig genom att: 1) påstå att han kunde se med  vilket bolag jag har kontrakt och 2)  kunde se när pågående avtal löper ut.

Damen i er kundtjänst, Emilia Hellqvist informerar mig om att min ångertid har utgått men att det går bra att skjuta fram startdatum för mitt nya avtal med ert bolag. Det har jag gjort för att tillsvidare inte råka ut för fler kostsamma överraskningar. Men allvarligt talat, jag är mycket besviken och vill att ni genast avslutar alla eventuella framtida avtal med mig i ert företag.

Jag framhåller min rätt att behålla avtal med min tidigare elleverantör. Jag anser att ni inte har rättigheten att göra en sådan uppsägning som ni tydligen redan har gjort.

Det är i högsta grad upprörande att era säljare kan få lov att vara så bedrägliga för att lura till sig nya kunder. Vänligen, hör av er snarast möjligt.

Mvh Yvonne

yvonnel
1

Tidigare i kväll ringde min kära dotter och beställde mig hela dagen måndag - hon hade gjort sig ledig från jobbet den dagen för att vara med mamma och göra något mysigt ihop.

Man blir ju glad i sitt sargade gamla hjärta.

konichiwa
0

BRA brev! och var glad för en sådan dotter, alla är inte så <3

konichiwa
0

Nu lät det som om min dotter är elak, det är hon inte alls. Hon har en lättare form av Aspergers syndrom och är lite annorlunda än andra.

Men jag kan sakna såna omtänksamma saker som du är 'utsatt' för.

yvonnel
0

Jag "behöver" min dotter ibland, för det mesta har hon mer än heltid på sitt jobb och hinner sällan, hon har ju sitt eget liv också med sambo osv. men hon är så omtänksam och rar och visar det på så gulligt sätt att jag faktiskt känner mig priviligerad ibland.

Dock tror jag att allas våra barn gör sitt bästa utifrån förmåga och annorlunda eller olika är vi ju faktiskt allihop.

konichiwa
0

Precis!

yvonnel
0

Nu har jag härjat på iHerb, det var så längesedan sist stt det var ju riktigt skoj. Det blev en storburk kokosolja och en massa nötter, har köpt av deras  fina nötter förut och det är alltid så utmärkt färsk kvalitet.

Läste på annan tråd att dom hade en extra rabatt nu för allhelgons helgen så jag tänkte passa på. Det visade sig att jag var kvar i deras rullor och även fick lite extra rabatt från folk som har utnyttiat min rabattkod för att få en extra välkomstrabatt på US 5 dollar.

Roligt det också på ett dubbelt sätt, om ni använder min kod så får jag en liten slant som tack och när jag då handlar och ser vid sluträkningen att jag får avdrag så blir det liksom en liten "guldkant".

Frakten är billig också, om man handlar med bevakning av vikten och kommer under 4 pund = 1.88 kg så kostar frakten bara US 6 dollar, billigare tom att göra 2 beställningar för US 6 dollar för att få fraktnotan låg. Min kod = LOF542 kan alla som beställer första gången använda och sedan får ni en egen.

Nu känner jag mig lite trög i skallen, bäst att leta fram sängen för några timmar.

Hej så länges.

yvonnel
0

Kan någon ett bra recept på benfri grishals, en bit på ca 1kg. Är det kanske bäst att helsteka i ugnen?

konichiwa
0

Har iherb nötter?

Inte sett, måste kolla efter makadamianötter för det hittar jag inte på Lidl längre.

Jag gillar iherb inte bara för att de är billigare, har lågfrakt och för att jag alltid får små 'presenter'. De har så mycket att välja på, de har fantastiskt hög servicenivå och alltid bra varor. Heja iherb!

yvonnel
1

Det finns, jag beställde både macadamia och pistage och pecan, har beställt dessa tidigare tillfällen och dom är alltid pinfärska. Här hemma kan både mandel och nötter ibland smaka lite unket.

konichiwa
0

Jag har pecannötter hemma. Har använt dem i fröknäcke och det blev gott. Vad använder du dem till? Förut gjorde jag en söt efterrättspaj med dem och de kommer fram väldigt bra tillsammans med sött men nu måste jag ha dem till något annat. Vill gärna ha tips.

yvonnel
0

Jag hade länge en liten tanke att göra små mini-pecanutpajer, så som jag minns dem från längesen i USA, men det blev aldrig av innan LCHF kom med i bilden, tänkte fortfarande göra dem men nu med sukrin osv. men, det har inte heller hänt ännu.

Nu är det mest för att i princip allt jag har försökt baka med LCHF - olika ersättningar - blir antingen helt enkelt misslyckat, eller så smakar det apa iallafall.

Jag tycker faktiskt inte att det är särskilt viktigt med kakor men pecannötter går så bra att äta som dom är, nästan godare än valnötter.

konichiwa
0

Ja jag är inte heller så förtjust i att äta valnötter direkt som de är, lite besk bismak. Men i nötbröd och fröknäcke är det jättegott och det är pecannötterna också.

Idag var jag inne på iHerb och köpte nötter ;-)Jag har provat det mesta i LCHFbrödväg och det kan aldrig jämföras med 'riktigt' bröd.

Däremot att baka olika kakor som nötkakor, eller Oscar ll tårta (Marianns mandeltårta) och kärleksmums t.ex. blir toppenbra! Underbart fett och gott :-)

helga61
0

Vilken tur att du mår bättre Yvonne.Läste här i tråden att du råkat ut för problem med hjärtat..Det var tur att du tog det hela på allvar och ringde ambulans.

Jag har inte varit inne här så mycket det sista,men jag skall bättra mig.Det är väl dags för Göteborgsträff snart!?

mvh

Anki

yvonnel
1

Jo, jag tänkte komma på lördag till Kosmos.

Om någon har lite tid över så skulle jag gärna ha en hemmafixardag med lite bakning, särskilt LCHF-knäcke, verkar som om jag inget kan eller lyckas med.

yvonnel
0

OJ, vad effektivt det är med pepparrot! Jag skämtar lite, men jag skulle riva en stor bit och stoppa in i frysen så jag använde maskin, det blev otroligt stark och koncentrerad lukt. Många snytningar och totalt rinnande ögon.

För det mesta köper jag färdigriven på tub så jag hade glömt hur starkt det luktar och blev faktiskt överraskad.

Men syftet var att ha till hands för att koka kalvkött med pepparrotssås, något jag längtar efter. Och kanske torskrygg med smör och pepparrot, båda är absoluta favoriter.

penny
0

Oj, vad sugen jag blev på kalvkött med pepparrotssås och torsk med smör och pepparrot! Favoriter här också! Tungan ute

konichiwa
0

Torsk med smält smör och pepparrot Tungan ute Men till just det måste man nog ha potatis Gråter

penny
0

Det går lika bra med sell… nej, blomkål menar jag.

konichiwa
0

;-D  När jag läste om torsk m. pepparrot o smör så var det första gången på över ett år som jag längtade efter potatis.

Annars går det såklart lika bra med blomkål :-)

yvonnel
0

Håller faktiskt med att potatisen kan behövas till båda dessa rätter, men det räcker med 1st och egentligen bara för att potatisen är lite mer neutral och därigenom lyfter fram den goda andra smaken.

Men ännu ligger min pepparrot i frysen, jag avser att spara den tillsvidare för att jag vill ha flera runt matbordet den dagen det beger sig. Det är så fantastiskt goda maträtter att jag inte vill vara ensam om det.

konichiwa
0

Jag håller med, fisk har så lite egen smak att den behöver en neutral potatis. Nu har jag byggt upp en mental mur mot potatis (ungefär som mot margarin) så det går nog inte att kliva över den. Här hos oss är det traditionella att äta gädda med de tilbehören. Men nu var det länge sen jag fick tag på gädda.

Vad det vore trevligt att komma hem till dig och äta torsk eller kalv med pepparrotssås :-).

yvonnel
1

Det låter trevligt, då har jag det att se fram emot, trevligt besök från sveriges "motsida" och det är inte särskilt svårt att hitta hit (en förstagång för alla) och jag har inga reseplaner ännu, iaf inte innan jag har varit på återbesök på SS som jag inte vet när det blir, har bara att vänta på att bli kallad.

Med andra ord, känn dig välkommen vid tillfälle!

Insjögädda har jag aldrig smakat, inte som jag kan komma ihåg, men när jag var barn så fanns det en saltvattensfisk som kallades näbbgädda och hade lång grön näbb och gröna ben som vi barn gillade, det var så lätt att hitta dem. Den finns säkert fortfarande, men jag har inte sett den sedan dess.

Vi hade ju ingen skolmat på den tiden så vi barn fick gå till torget och handla färsk fisk 2 ggr/v - oftast fick vi hjälp med rensningen av fiskhandlaren så vi hann hem och laga till maten och hinna tillbaka till skolan.

Vi var nog väldigt effektiva barn som klarade av allt det på 1 timme, oftast hade vi diskat också. Andra dagar hade mamma lagat till någon typ köttsuvning eller soppa som fick stå på efterkok i underugnen och var färdig lagom i tid.

konichiwa
1

Jag trodde att näbbgädda var ett påhittat djur! Det var vad man kallade små (och stora) flickor som var så fräcka att de hade egna åsikter.

Menar du att ni verkligen stack och köpte fisk, hem och laga till den och äta. Sen tillbaka till skolan allt på en timme?

Låter otroligt! Barn nuförtiden vet ju knappt var fisk kommer ifrån, ännu mindre vad man gör med den. Möjligen kan de tänka sig att äta den färdiglagad.

Men det är här i Stockholmstrakten. Ute i skärgården var det nog annorlunda. Det är hos min brors sambo som är uppvuxen på en skärgårdsö jag lärt mig göra gädda i ugn och att odla pepparrot att riva till den.

Det börjar mer och mer likna en date i Göteborg!

yvonnel
0

Jag är lite osäker på gäddan om den verkligen hette så, men det var så den kallades. Vi var ju 2 flickor och dåförtiden en pojke i skolåldern så vi fick lära oss, avstånden var ju inte så jättestora men det fick ju gå undan.

Sillen var  jobbigare den skulle ju rensas hemma, men vi lärde oss mycket på den tiden. Jag klarade av att rensa en höna innan jag var 10 år och bränna av stjärtfjädrarna på den. Men just det jobbet luktade hemskt.

När lillebror kom till världen fick mamma bara vara hemma i 2 veckor, vi hade en tant som kom och hjälpte till ett tag, kanske det första året och på ½ tid, sedan fick vi klara det med hjälp av farmor, minns att vi fick ta brorsan i vagnen och köra honom till mamma i den affär hon jobbade i då, så hon kunde amma honom.

Det var inte hela tiden så besvärligt men den sortens krav på oss hade vi nog mest hela tiden.

konichiwa
0

Jag minns det där att det kom hem en tant och hjälpte till en kort tid när vi fått nya syskon. Hon hade grå uniform och var inte särskilt snäll. Och inte gjorde hon god mat heller.

Men det var bra att lära sig ta ansvar och laga ordentlig mat tidigt!

yvonnel
0

Hemsyster tror jag att det hette och det fick vi vid 2 tillfällen när mamma låg på sjukhus med lunginflammation, tanten jag berättar om härovan var en "tant Åkesson". Vi hade ett par olika "barnflickor" när vi bodde i Stockholm men allt det där är så längesen nu så det är både lite svårt att minnas exakt detaljer och kanske inte heller så viktigt, det var lite mer av att belysa vilken skillnad det är i tiden mot nu. Och för att jag ofta får associationer som får mig att försöka berätta, kanske bra med lite minnesträning så man inte torkar in helt.

konichiwa
0

Hemsyster hette det ja. Sista gången vi hade besök av en sådan var jag 7-8 år så jag minns inte så mycket. De senare gångerna var jag 12+ så de räknade nog med att jag skulle ta hand om hushållet. Viket jag gjorde. För att pappa skulle göra något hemma föll ingen in på den tiden.

yvonnel
0

Vi har uppnått det stora talet 250 kommentarer så vi måste snart flytta till ett nytt inlägg. Kul, men jag vet inte säkert hur man gör, om man ska ha kvar någon koppling till denna, kanske räcker det med att helt sonika öppna en ny tråd, jag prövar det så får vi se vad som händer.

Den kallar jag Yvonnes tåt 2.

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.