Handla?
Ny på det här med lågkolhydratskost, började för drygt en vecka sen, tycker det funkar okej. Är glad över att humöret är så stabilt, känner mig väldigt lugn och glad i jämförelse med innan. Det jag tycker är negativt är att äta så mycket kött. Det känns så dekadent på nåt sätt.
Målet är att gå ned i vikt, gick upp 17 kilo i somras, från 47kg till 64kg. Skulle vilja gå ner så jag väger runt 55 kilo, siffran speler egentligen inte så stor roll, vill ha bort det mesta av magen helt enkelt! Tycker redan jag ser mindre ut, men har ej vägt mig än.
Så till min fråga… Har läst att det silvriga paketet kokosfett inte är okej… Hur kommer det sig? Vart hittar sånt som är okej? Bor i göteborgsområdet. Och hur är det med sötningsmedel? Läst många recept som innehåller stevia eller sukrin, men sen skriver folket här på KIF att det är "samma sak som socker". Kan man äta en efterrätt med sötningsmedel och fortfarande gå ner i vikt?
Vill tacka för ett bra forum!
Jag äter inte mer kött nu än innan LCHF. Rena köttbitar äter jag väldigt sällan. Tips på alternativ till stora köttbitar är ägg, fisk, skaldjur, kyckling, korv med bra kötthalt, färs som biffar eller köttbullar eller sås, renskav etc. Jag köper mitt kokosfett i en liten burk som finns bland oljorna på min Ica. Kung markatta heter märket. Lycka till!
Jag äter inte mer kött nu än innan LCHF. Rena köttbitar äter jag väldigt sällan. Tips på alternativ till stora köttbitar är ägg, fisk, skaldjur, kyckling, korv med bra kötthalt, färs som biffar eller köttbullar eller sås, renskav etc. Jag köper mitt kokosfett i en liten burk som finns bland oljorna på min Ica. Kung markatta heter märket. Lycka till!

Silverpaketet är härdat.. inte giftigt.. inte ohälsosamt heller vad man vet.. men jag föredrar rena oprocessade matvaror.
Man köper bättre på hälsokosten, vissa ICA och COOP.
Man brukar väl säga att de där efterätterna är för de som nått sin normalvikt, och inte triggas av sött.
Altså.. vill/behöver man gå ner i vikt så är det bäst att hålla sig till mat.
Grejen är att för att viktnedgång skall bli till så måste de uppstå något energiunderskott.. och med LCHF löser man det genom att man som oftast blir mätt/ohungrig på mindre.. iallafall för de som är så lyckligt lottade att kroppen tar en del av fettdepåerna.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Det sägs att kokosfettet i silverpaketet är härdat. Det innebär att det håller sig hårt även i rumstemperatur. Ohärdat så smälter det nånstans vid 25 grader. Hur nyttigt/onyttigt det härdade fettet är diskuteras. Men själv vill jag inte chansa. Det finns ett ohärdat "silverpaket" ochså, av märket Alba-Dalby. Jag hittade det på City Gross men det kan säkert finnas i fler butiker.
Det dyrare, ekologiska kokosfettet brukar finnas i hälsokostbutiker.
Sötningsmedel får du prova dig fram med. Om du har lätt för att bli sötsugen och har problem med sötbegär så skulle jag inte rekommendera det. Då är det bättre att vänja sig av med söt smak. Men om du inte har sådana problem, då kanske du kan testa lite.
Du behöver äta kött, men du behöver inte äta "mycket" kött.
Silverpaketet är inte OK av flera själ. Fettet är till en del härdat. Det är troligtvis framställt genom en hård kemisk process. Det kommer från Unilever (det räcker för många). Det ska finnas ett annat "silverpaket" av annat märke som inte är härdat. Om det är bättre annars, det vet jag inte.
Sötningsmedel är en personlig fråga. Om du tål det (får sötsug o.s.v.), och om du tycker det är nåt du vill äta. Själv skulle jag aldrig äta sånt som aspartam, men har inga problem med stevia. Det har skrivit en massa på sistone om hur läskig processen för att utvinna stevia är, men om ryktena är sanna så gäller det i så fall den industriella stevian som Findus et al häller i sin ketchup och saft. Den jag köper vet jag är extraherad utan läskiga kemikalier.
Lycka till! Det behöver inte vara så komplicerat. Använd sunt förnuft bara och ditt eget omdöme, så blir det nog bra. Testa dig fram till vad som funkar för dig själv och tänk efter vad som är OK för dig. 
Men alltså… jag såg inte ett enda svar när jag skrev mitt. Kan jag verkligen ha tagit 7 minuter på mig för att skriva det där? 
Kom ihåg att det är fett kött du ska handla. Det är billigare och du blir mätt på mindre mängd. Undvik alltså de dyra fileérna. Istället är det kotletter, karré, blandfärs, fläskfärs osv. Tillaga i mycket smör. Du ska överhuvudtaget inte äta MER kött än innan och en del av proteinet kan också komma från vegetabilier. Faktum att det finns vegetarianer som äter LCHF.
Mer fett, samma proteiner, mindre kolhydrater.
Kom ihåg att det är fett kött du ska handla. Det är billigare och du blir mätt på mindre mängd. Undvik alltså de dyra fileérna. Istället är det kotletter, karré, blandfärs, fläskfärs, kycklingklubbor, kycklinglårfilé osv som du ska inrikta dig på. Tillaga i mycket smör. Du ska överhuvudtaget inte äta MER kött än innan och en del av proteinet kan också komma från vegetabilier. Faktum att det finns vegetarianer som äter LCHF.
Alltså mer fett, samma mängd protein, mindre kolhydrater.
Va snabba ni var på svar, tack så mycket! Ska handla idag, går till det lite mer välsorterade ICAt och kollar efter Kung Markatta,
Struntar nog i stevia och sånt, onögt att få mer sötsug än vad jag har (bitvis ganska våldsamt).
En fin dag önskar jag alla!
Välsorterade Ica och Coop brukar ha Biofoods ekologiska kokosfett också, vanligen billigare än Kung Markattas. Finns både med och utan kokossmak.
**Surface of Velvet
**Core of Steel

Sen är det nog inte så överdjävligt med silverpaketet från unilever heller om man ska vara ärlig (åtminstone rent hälsomässigt sett) 
Visst det är härdat på samma sätt som alla margariner är
men
Kokosfettet har en stor fördel jämfört med dessa
Kokos är nästan 100% mättat fett och det tål då raffineringen oerhört mycket bättre än de fleromättade oljorna i margariner som garanterat påverkas ogynnsamt av den omilda behandlingen
Så finns inget bättre alternativ när jag handlar så åker det vanliga cocosfettet ner i korgen utan större betänklighet
Så om jag förstår er rätt så är cocosfett (silverpaketet) bättre val än te. x solrosolja? Jag äter själv inte friterat för jag vill hålla mig borta från oljor, men familjen tycker om friterat och då brukar jag fritera med solrosolja. Att fritera med ghee är inte billigt som ni vet och dessutom tycker min familj inte om mat friterat i ghee.

kokosolja funkar kanon att fritera i.
då funkar det ju bra med unilevers silverpaket, för man äter ju inte upp det då..
Sen om du ska börja själv med att "äta" kokosfett så ska du ta det lite sakta i början, det har en lösande effekt på magen om man är ovan, så börja med en tesked åt gången och trappa sedan upp. Är ju kanon om man som jag har lätt att bli hård i magen.
Lycka till
#13 att ens rekomendera till att bidra till Unilevers kassa tycker jag är trist.
Då kan man ju lika gärna fritera i rapsolja, man äter ju inte upp det.
#13 Visst kan kokosfett passa jättebra att fritera i men se upp! Min man, ovan vid kokosfett blev sängliggande med magsmärtor i nån dag efter att vi friterade i kokosfett! Jag mådde fint men jag var också "tillvänjd" efter att ha haft fettet i kaffet ett tag.
#14 Om du inte gillar Unilever så kan du dels gärna förklara varför (om nån inte vet - jag vet), dels presentera vilka alternativ som finns till det, som är lika "billigt". Alba-Dalby har ett "silverpaket" som säljs i vissa matbutiker. Jag har sett det på City Gross, men det finns säkert på fler ställen.
#15 Så sant så sant.
Sjäv skulle jag inte rekomendera Unilevers produkter till någon då jag inte vill bidra till deras kassa ko.
Detta då jag inte vill stödja ett företag som tillverkar och säljer flertalet margariner och en av dessa Becell.
Och för den starka reklamkampanjen att deras soppa är bäst för hjärtat trots att det är långt ifrån bevisat.
Välj heldre Alba dalbys silverpaket.
Själv är jag lite sugen på en tefal actifry.
Men vet inte hur den kan tillämpas till LCHFmat.
Man använder bara en MSK fett. Det ser jag som bra för att då slipper man slänga.
Man kan ha en fet sås till maten istället.
[
Snackisar om tester Just nu
](http://smartson.se/blogs.aspx)
Nu introduceras Smartsons nya crowdscore
121127 | Under hösten har vi arbetat med att förenkla och förbättra presentationen av resultat från alla tester som genomförs. Smartsons CEO Martin Hellgren berättar om processen och den nya betygsskalan.
Fredagshäng med ostbricka?
121123 | Hur firar du att det är fredag? Just nu har vi ett läckert osttest på gång. Tycker du om ost så se till att bli en av 100 ostnjutare som får testa nyheten Castello Alp Selection.
Tips till alla bloggare
121116 | Har du funderat på att ansöka som testpilot eller är du redan testpilot men funderar över det här med att blogga? Har du drabbats av bloggkramp eller idétorka? Ibland är det svårt att veta vart man ska börja och därför tänkte vi ge er några tips och titta närmare på intressanta inlägg från våra testpiloter runt om i landet.
Så testar vi bilar
121109 | Vi har fått flera frågor hur det går till när testpiloter provkör bilar via Smartson. För att du ska få en bättre inblick i dessa populära tester så tänkte vi berätta närmare både kring praktiska ting men även vad testpiloterna utgår ifrån när de ger sig ut som bilreportrar på uppdrag av Smartson.
Möt testpiloterna inför testet av Nikon COOLPIX S800c
121105 | Nu startar vi testet av Nikon COOLPIX S800c med hjälp av tio laddade testpiloter runt om i landet. Här kan du läsa om våra recensenter och ta del av deras bloggar direkt.
Full fart i testfabriken
121031 | Här på kontoret på Kungsholmen är det full aktivitet för att koordinera alla tester runt om i norden. Det är dags för en snabbrapport från de olika testerna och titta på vad som är på gång.
Klicka här för att anmäla dig till nyhetsbrev
- annons
- annons
annons
shadow
Test - Tefal Actifry
Tefal Actifry
Oj hela sidan kom visst med aja