Vilket är godaste smöret?
Jag har slagits av hur olika smör kan smaka, inte minst när maken kom hem med franskt smör (av märket President) när det vanliga var slut på Ica. Det är så stor skillnad, av det kan jag lätt bara gå och skära av en bit att suga på för att det är gott. Säkert finns det fler märken?
Vilka smörsorter har ni fallit för? Var får ni tag på dem?
Senaste två gångerna jag har köpt Änglamarks smör har det inte varit gott alls, smakat jättemystiskt:( Vill ha ekologiskt smör, så brukar köpa Arlas ekologiska som jag tycker är jättegott! Har ej smakat något annat än de två dock, så gissar att det finns större gastronomiska upplevelser att hitta bland smören:)
Valios tycker jag är mycket gott. Lite friskare i smaken och aningen lite saltare än Arlas.

Jag vet att när min mormor från Danmark skulle passa mig och min syrra när mamma låg på sjukhus så trodde hon att det var något fel på det Svenska smöret, att det var för gammalt och gick tillbaka med det till affären inte mindre än två gånger. Hon var var vid att det kom färskt smör två gånger om dagen nämligen…

#3 Det där känner jag igen. Jag hade en tysk bekant som undrade om vårt smör var okej, eftersom det smakade så underligt, I Tyskland kärnas smör på färsk grädde, medan det oftast syras mer eller mindre på andra håll. Det finns också smör kärnat på syrad grädde i Tyskland, men det vanligaste är gjort på färsk och smakar nästan inget. Också i Danmark finns både och. Franskt smör brukar vara gjort på syrad grädde, och det finska och svenska är ungefär lika, så också i Norge. I Holland brukar smöret vara av syrad grädde, men också smör på osyrad finns. Och det mest märkliga är väl att det sällan anges på förpackningen om det är färsk grädde eller syrad som har använts.
Och eftersom man faktiskt inte vet vilka syrabakterier som har använts, om det alls har syrats, eller vilken grädde som har använts, foder till djuren, bete etc, så är det ganska stor variation på hur smör smakar.
Jag tycker bäst om det svenska smöret, det som man brukar hitta i affärerna här kring Stockholm, från Arla. Jag tror att grädden är annorlunda syrad än för finskt smör från Valio, men jag köper oftast Valio, som smakar tillräckligt bra och är billigare. Utomlands är det franskt smör som jag tycker har smakat bäst, i Normandie. Märkligt nog fanns det gott smör också på Kuba, där i stort sett ingen använder det för att det är mycket dyrt (med kubansk inkomst).
Men det är så klart en smaksak. Det går att hitta smör från osyrad grädde i Frankrike också, och då står det på paketet att det har gjorts på färsk grädde. Det smakar som det tyska, och min tyske bekanting tyckte inte om den svenska smörsmaken.

Smör från Bretagne är ännu godare än från Normandie … åtminstone tycker mina smaklökar det 
Ålandssmör tycker jag är gott.
Valio´s tycker jag är gott som det är, Arla´s vill jag bara ha extrasaltat.
Håller med både #6 och #7, vi har oftast Valio eller Ålandssmör hemma, de är godare än Arlas vanliga. Har inte provat extrasaltat än …
Hade varit kul om det funnes flera delikatessvarianter!
Jag hittade ett på Lidl som är normalsaltat men organisk. Var väldigt gott smör, tog slut väldigt snabbt 
Köper oftast Valio då jag tycker den är godast av dom få sorter som finns i min butik. Köper främst den osaltade varianten och saltar sedan själv beroende av hur jag använder smöret.
Vore kul med ett större smörutbud i affärerna så att det blev lättare att testa fler sorter, välja sort efter ändamål, osv.

Eget syrat och kärnat smör är godare än något annat!
Gjort på 1 liter vispgrädde och 3 dl gräddfil.
Agneta
Jag får slå ett slag för skånemejeriers smör :)
Brukar köpa valios smör men jag blir alltid så besviken, det smakar nästan lite gammalt.
Jag gillar Valios normalsaltade, ystat på färsk grädde. Köpte Ålandssmör häromveckan efter rekommendation här på sajten, men tyckte inte att det var så himla gott, inte godare än Valios i alla fall. Arlas tycker jag inte om.
Minns det danska smöret efter mina barndoms somrar i Jylland - åh vad gott det är! Förut såg man Lurpak-smöret i butiker här i Stockholm, men nu har jag inte sett det på länge. Om någon vet var det säljs, tipsa gärna!