Diabeteskost VS Vanlig på flyget!
Precis hemkommen efter en långresa har LCHF fungerat ibland och ibland inte så nu ska vi upp på banan igen
Men….det var inte det detta inlägg skulle handla om, utan vad flygbolaget och dess dietister ( om dom nu har några
) anser vara diabeteskost. När jag bokade vår resa fanns ca 10 olika måltider till flyget att välja på…allt från muslimsk, hinduisk, fettfri, low fet, saltfri, laktosfri mm,mm. Dock ingen Low carb. Mitt val föll på diabetes med hopp om att den iallafall skulle vara sockerfri så fick jag väl peta bort resten som inte passar. Min man valde ingen specialkost alls utan tog vad som bjöds. Nå….. vad var resultatet då? SKRÄMMANDE
Ditresan:
Diabetes: Middag - Salladslåda OK, Kycklingbröst med en genomskinlig sås ( troligen maizenaredd steksky), potatismos, gröna ärtor, majs, ljust bröd med light margarin. Efterrätt: Fruktcoctail i sockerlag med vinduvor mm
Kvällsmål - Vitt bröd utan smör/fett. Bara gurka och tomat skivor samt en juice burk.
Flygets val : Middag - salladslåda, kycklingbröst med gräddsås, fullkornsris samt gräddstuvad spenat.Mörkt bröd med frön i samt riktigt smör. Efterrätt: Chokladpudding på mörk choklad med en gräddklick.
Kvällsmål:Mörkt bröd med en majonäsbaserad röra emellan samt en juiceburk.
Hemresan:
Diabetes: Kvällsmål- Salladslåda med en citrondressing där första ingrediens var corn syrup och tredje ingrediensen var socker, därefter följde ca 15 ingredienser till jag inte kunde uttala. Lät som ett recept i en kemifabrik. Kycklingbröst med jasminris samt en smör? / margarin aromsmörklick. Ljust bröd med light margarin Efterrätt : Färsk tropisk frukt som ananas, melon mm
Frukost: En bulle som smakade och såg ut som mjuk pepparkaka, första ingrediens corn syrup därefter ca 20 ingredienser till. Socker som fjärde ingrediens. En energibar med corn syrup och socker på första resp tredje plats. Ingrediensförteckningen var en hel roman. En burk jouice.
Flygets val: Kvällsmål - Sallad med brödkrutonger samt ceasardressing gjord på majonäs inget socker ca 6 ingredienser. Kycklingbröst, linsröra, kokt broccoli samt råris.Bröd och riktigt smör. Efterrätt : Tiramisu
Frukost: samma som diabetes.
Vid landning: En rulle med godis…formade som hjärtan.
Vi flög med Virgin Atlantic som är ett Brittiskt bolag
Jaha vad vill jag med detta inlägg då? Ja jag vet inte egentligen men helt klart är diabeteskost inom flygbranchen sockerstinn och fettfri. Diabetiker ska tydligen dra ner på fettet men sockret är visst OK….ta en spruta till bara
Nu är ju jag inte diabetiker men jag hade hoppats att man hade kommit längre eller…..åtminstone sluppit sockret
Hade varit bättre mat om jag tagit vad som bjöds. Att maten överlag skulle vara katastrof det visste jag ju men att den vanliga innehöll grädde samt att riktigt smör bjöds jämfört med diabeteskostens light och skysås samt sockerärtor och majs vs kokt broccoli/spenat det var för mig en
upplevelse.

Jag, som är diabetiker, har också gjort ett sådant val till flygbolaget, som i mitt fall faktiskt var SAS. Och jag gör aldrig om det. Jag anmälde detta till SAS, men fick svaret att de gjort helt korrekt och att deras mat gjordes med utgångspunkt frå dietister och SLVs riktlinjer.
Så det så, så som sagt aldrig mer! Min man fick mycket nyttigare mat än jag!
//Karin
skriv till expressen och påtala allt socker.. sockersjuka är ju typ allergi mot socker.. inte sjutton skulle dom ge nötter till en nötallergiker… SUCK..
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
Det är inte flygbolagens fel att det är så. De kan inte följa individuella önskemål utan går på det som officiella riktlinjer anger. (Och då lite mer generella än att Socialstyrelsen på nåder godkänt lågkolhydratkost som möjlig diabeteskost.)
Jag tror inte att det hade varit omöjligt för dig att få exempelmenyer att titta på i förväg om du bett om det, så hade du kunnat se vad för mat de innehöll. Och har man specialkost får man ta med sig det själv också.
Det är ju hemskt och farligt. Vi ska åka till hemlandet i mars och jag vet sjutton hur jag kommer att klara mig på vägen dit. Jag blir jätte dålig i kroppen och huvudet när jag äter kolhydratrik mat.
Har ni några tips om hur man gör när man reser?
Jag har också ngn gång valt diabeteskost och skrev efter resan tll flygbolaget om Becel men fick aldrig ngt svar. Jag brukar nu för tiden äta av det vanliga maten det som går att äta och ha med som färdkost ostbröd, 3 ägg, tre msk majonnäs och ett par dl rivet ost, behövs nästan inget pålägg.

Nej det är säkert lika på alla flygbolag….och jag hade INGA individuella önskemål som jag begärt att de skulle tillgodose….utan gick på det jag tyckte lät minst dåligt. Har inte diabetes så det var ingen katastrof för mig av den anledningen. Blir bara så ledsen då det säkert satt ett gäng diabetiker i samma plan och kanske trodde att dom gjorde alla rätt.
För mig är diabetes kost, muslimsk kost, saltfri kost, laktosfri kost, gluten fri kost mm specialkost och flygbolaget gick ju ut med att dessa kunde tillhandahållas. Ska de då behövas att man beställer menyn för att se exakt vad de innehåller? Innehåller muslimska kosten griskött och glutenfria bullen vetemjöl tro??
Att diabeteskosten innehöll varor med 20 ingredienser, light, massor av kolhydrater i form av majs, ärtor, jasminris mm är väl som det är….kunskapen har väl inte kommit längre. Men trodde faktiskt att diabeteskost var sockerfri….men inte då
tvärtom innehöll den mer socker än den traditionella.
#4 jag ska åka till Latinamerika i december och har samma funderingar som du. Tänker ta med mig små babybel ostar och portionsförpackningar av smör, men kokta ägg och annan färsk mat känns svårare och bökigare att ta med. Tänker definitivt välja standardmaten, inte minst efter beskrivningarna här. Ska flyga med Air France, är det någon som har erfarenhet av deras flygmat?
#6 Nja. Ärligt så tror jag att de flesta diabetiker i världen äter så, så de är nog inte överraskade av kosten. Den ser ju ut så. Titta på svensk diabetesvård.
Och hade de severat diabetikerkost som såg ut som LCHF, hade de fått rätt många arga röster på sig.
Diabeteskost är just som du har beskrivit den. Glutenfrikost är glutenfri. Halal är halal. Laktosfri är laktosfri.
LCHF-definitionen för diabetiker är inte normal standard. Den är något avvikande från normen, så vill du ha mat som fungerar för dig får du ta reda på hur menyerna ser ut, så länge standarddefinitionerna inte fungerar för dig.
När jag åkte till London nyligen var det standardkost för mig, den korta turen brydde jag mig inte om hur upplägget såg ut, utan hade egen mat med mig på morgonen. Frukosten där var croissant, fruktsallad i sockerlag, marmelad och annat som var väldigt ointressant att peta på, så standardkost behöver inte betyda att det funkar det heller.
Ibland är flygbolagen kritiska till att man har med sig egen mat men eftersom jag varken tål gluten eller komjölk så har jag (hittills) inte kunnat göra ett val som jag tål. Alternativen hos flygbolagen har alltid varit antingen glutenfritt eller mjölkfritt.
Det har gjort att det inte har varit några problem för mig att ta med EGEN mat. Nu då jag äter fettrik lågkolhydratkost så blir det det som jag tar med mig i matsäcken. Enkelt och problemfritt att få mat jag gillar och tål. 

"Måltid för diabetiker: den här måltiden innehåller mycket komplexa kolhydrater och fibrer, med lågt fett- och sockerinnehåll."
http://www.klm.com/travel/se_sv/prepare_for_travel/on_board/dining_on_board/special_meals.htm#p4
Altså.. vi måste förstå att LCHF för diabetiker är ett i stort sett okänt begrepp.
Och antagligen är det bättre att välja standardkost då den antagligen är mer fett i, då enligt gällande praxis är fett det främsta problemet för diabetiker, då kolhydraternas effekt hanteras med hjälp av insulin eller medikamenter!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Om det bara finns ett val skulle jag kryssa i glutenfritt. LCHF-kost är glutenfri eftersom man inte äter spannmål.
Skrev så här på en konferensanmälan till Svenska Mässan där det frågades om allergier och det fungerade utmärkt:
gluten/stärkelse/a1-kasein/msg
Har aldrig tidigare fått så bra mat på en konferens!
Nästa gång ska jag skriva:
gluten/stärkelse/a1-kasein/vegetabilisk olja&margarin/msg
Bättre att fasta några timmar än att må dåligt i flera dagar när man reser.
Men kan man ta med sig tex kokta ägg, riven ost och smör?
#6 Muslimsk kost innehåller inte griskött, inga blodrätter och utan alkohol. Den är precis som andra rätter som serveras på flygen, kolhydratrik tyvärr.
#9 Väldigt fiffig och enkel lösning/hänvisning!
De flesta flygbolag har inte ngt emot att man tar med kallt mat, inte gärna varmt av säkerhetsskäl. Men inte nötter eller annat som kan vara alleriframkallande. Till exempel ostbröd med sallad och pålägg inga problem.
Och man kan ju äta lite diskret också, det finns inga berättelser om att personalen skulle reagerat om passagerare äter eget mat, många har ju godis och frukt också med på planet fast man inte ens flyger långt.

Ja tyvärr kolhydratrik men….. dressingarna var åtminstone sockerfria och brödet, desserterna mm likaså på KLM.Har flygit med dom två ggr och var sockerfritt båda gångerna. Inte LCHF oooo nej och det hade jag inte väntat mig på Virgin heller men….. jag hade trott att dressingar mm skulle vara sockerfria så man kunde ha ätit kycklingen, salladen och dressingen samt kompliterat med eget…..men tyvärr innehöll diabetes måltiden mer socker än den vanliga, troligen lika många kolhydrater även om den konventionella var av bättre kvalitet som linsröra, broccoli och råris istället för jasminris, majs och vitt bröd.
Min man och jag bytte dressingpåsar och smörbyttor med varandra

Kanske lika bra att strunta i flygplansmat?
"Kackerlackor, insekter och mat som inte ligger i kylskåpet.
Det är bara några av de fel som amerikanska hälsovårdsmyndigheter har hittat hos företaget som levererar flygplansmat till bland annat SAS och Norwegian"
http://www.expressen.se/halsa/har-ar-varsta-felen-i-din-flygplansmat/
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Margaretha har bloggat om LCHF på flygresor.
Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...