Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 3349 ggr
[TrollKvinnan_66]
0

Intolerans och LCHF

Hej, jag äter inte LCHF men hade lite funderingar kring det hela, då man är allergisk och intolerant plus har sjukdom som påverkar tarm/mage…

Då man inte tål: protein, spannmål, nötter, skaldjur, färgämnen, konserveringsmedel…mm. Hur skall man tänka LCHF tänk då?

Proteinintolerans: mjölk, soja, ägg, rött kött, bönor/linser
Spannmålsintolerans: alla spannmål, vete, råg, korn, havre, hirs, majs, ris osv. [nyttjar endast bovete - som är en ört]

Enda fett som än så länge fungerar att nyttja är rapsolja eller kokosmjölk, ända kött som äts är kyckling och ibland torsk. Sen äts det mycket frukt och grönt men då jag nu hört så mycket om LCHF så har jag börjat fundera…Hur skulle ni göra, vad kan man tex. äta?

saraBvB
1

Svårt skulle jag tro spannmål äter man ju inte som lchf:are men annars ja om du ska gå mer åt LCHF hållet så får du plocka bort frukt ersätta med bär.

Koksfett bör ju också funka. Tål du kalkon som smörgåspålägg? Är du allergisk mot all fisk förutom torsk? annars är ju det en bra proteinkälla. Men jag gissar att det är svårt att vara strikt om man har så mycket allergier. De största problemen är nog allergierna mot ägg i kombination med alla de andra proteinallergierna.

[TrollKvinnan_66]
0

Okej, tack för svar…

SVårt även där då alla bär inte funkar heller, av dom röda bären är det endast tranbär, hallon och vinbär…av blåa bär endast lite lite blåbär.

Sen finns det ju inte så många mera bär att välja på =( jag äter en hel del smoothies på kokosmjölk, vatten eller apelsin juice (brist på annat) men skall ej äta apelsin heller egentligen - hellre grape/lime/citron som har annan surhet (tarmen) har i smoothies både spenat, avokado, hallon, mynta osv. men skall ej äta så mycket avokado eller banan heller, då det är gummi och jag tål en det heller i stööre mängd eller tex. vid operationer (gummihandskar, instrument osv.) inte medicinen för diarre heller som innehåller gummi (Inolaxol) tål inte ens den blå färgen på Panodilen eller Tramadol tex. inte heller voltaren/diklofenak eller morfin, inte pencellin heller (mögel allergi)

Så det är lite klurigt att försöka få till en kost mera åt LCHF känns det som…såg att det fanns för vegetarianer men då äter vi ju inte alla grönsaker heller (vissa tål jag ej, vissa är ej bra för tarmsjukdomen)

Det jag gillar med just LCHF är att det är så lite kolhydrater - som för mig ger gasig effekt med smärta (tarmsjukdom) så man får ju äta så lite som möjligt men det är inte lätt att kombinera och få i sig allt man behöver…Torsk är den fisk som än så länge funkar…Funderade på att prova tex. makrill i tomatsås men behöver hitta en som ej innehåller annat jag ej tål i såna fall…

Ibland är det tungt och jobbigt att ha så här mycket besvär med kosten, sen är det samtidigt inspirerande, tyvärr har min dotter ärvt alla mina allergier/intoleranser också =(

MimLan
0

Tål du ghee? Vad har du för tarmsjukdom?

Brynhilde
0

Kan du äta kycklinglever? Det finns en hel del vitaminer och mineraler i lever.

Man kan mala/mixa levern och blanda med kycklingfärs och göra tex köttfärssås på det.

koncentrerat smörghee är 100% fett med proteinet borttaget.

Det finns kokosgrädde som är fetare än mjölken.

Kallpressat kokosfett. Finns både med och utan kokossmak.

Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...

[TrollKvinnan_66]
0

Tack för alla tips och råd skall kolla upp sen och nej ghee kan vi inte äta dock och tarmsjukdomen är IBS + bindvävssjukdomen EDS och FIBRO - sen SHR -sensorisk hyperreaktivitet…

http://www.astmaoallergiforbundet.se/Page.aspx?catid=199&pageid=366