Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: hälsa
Läst 9589 ggr
Mrbearneis
3

Vad innehåller schampot Rapsodine?

Detta hör kanske inte hemma till detta forum men är nyfiken på om någon vet detta. Innehåller Rapsodine för hår/schampo silikoner eller mineraloljor?

Ingredienserna är: Aqua, Sodium Laureth Sulfate, Glycerin, Cocamidopropyl betaine, glycol distearate, Laureth -4, Polyquaternium-7,Phenoxyethanol, Benzonic acid, Dehydroacetic acid, Citric acid, Cl 47005.

Det är vad Rapsodine schampo innehåller för hår, ibland har ju även vissa ämnen luriga namn. Men finns alltså mineraloljor och silikoner i denna produkten? någon som vet :)?.

[Annamaja27]
0

Ser inte ut så enligt innehållsförteckningen så vitt jag förstår

Mrbearneis
0

Aha:/… vad synd :O.. de som lanserar ekologiska produkter som ska vara bra etc… :O

Mrbearneis
0

Jag menar mineralolja är ju jättedåligt… vilken ingrediens är det som är mineralolja eller silikon?

Sindri
0

Annamaja svarar dig ju att det INTE ser ut så.

Men det finna andra saker som inte är bra för nånting där.

Sodium Laureth Sulfate vet jag bestämt att jag blivit varnad för. Du kan kolla ingredienserna på Shenet.

Jag har inte använt schampo på flera år - mitt hår blir bara finare och finare. Tjockare, tåligare. Har man problem med mjäll gör schampo i de flesta fall det bara värre. Det torkar ut hår och hårbotten vilekt gör att man fjällar.
Man kan behöva något svampdödande om man har riktig mjäll, tilsl man blir av med det, men sedan inte tjoffa på med kemikalier igen.

Gärna skölja med lite saltvatten - stärker håret.

Mrbearneis
0

Det jag menar.. jag ska göra en sista hårtvätt sen är det slut med schampot!

Zepp
0

Det är helt vanliga ingredienser som förekommer i shampo, tvålar, smink och andra hudvårdsprodukter.

Däremot så är det falsk marknadsföring, då utgångsläget är att det skall vara Rapsbaserade produkter.. shampot är snarare baserat på cocosolja.. eller skall vi säga estrar av Laurinsyra och sen olika detergenter samt konserveringsmedel.

Inget konstigt alls även om det finns personer som kan reagera på olika ämnen.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

goliath
0

Ni som inte använder schampo, har ni nått annat i som luktar gott? Jag använder faktiskt schampo till stor det för att det luktar fräscht..

kaisakavat
0

Rapsodines produkter tycker jag allmänt är rätt dåliga, faktiskt. Iaf för mig. Ett himla uppsjåsande när de lanserades, men nej. Schampot gör mitt hår platt och statiskt. Deras handkräm går inte in i huden ett skvatt, bara lägger sig som en hinna utanpå. Vilket jag betvivlar är bra, utan att veta närmare..

Doftade gott iaf. På den tiden jag testade. Skrattande

Zepp
0

Det innehåller faktist ingredienser som främst är till för att göra hår platt!! Förvånad

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Mooniq
0

Om man hittar svårlästa ord med ändelser som: -xane, -conol och -cone så är det silikoner, många gånger ej vattenlösliga sådana..

Hittar man ingredienser som har siffror - så är det ofta ett tecken på dåliga kemikalier - välj bort alltså..

Rita Stiens - Skönhet, till vilket pris? kan man köpa eller låna på bibblan,, MYCKET läsvärt där om olika kemikalier som används i hud och hårvårdsprodukter.

Jag köper I+M Free - det är en helt parfymfri serie med schampoo, balsam och duschtvål. Det märket har BDIH märkning. Handlar på www.renskonhet.com

Jag använder inte balsam utan blandar äppelcidervinäger och vatten för att få glans och lättkammat hår.. När håret torkat är även vinägerdoften helt borta.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Mooniq
0

#7 Goliath

Jag använder sällan schampoo och upplever inte att jag luktar dåligt från håret eller huvudet, har även frågat vänner om de upplever något men nej,

Jag är dock parfymnörd så även om jag kör parfymfritt i hud o hårvård och tvätt så blir det en liiten parfymskvätt ibland..

eller så använder jag nån enstaka gång sköljmedel till kläderna som doftar men det blir mer o mer sällan, märker jag..Skrattande

Att pressa citron och blanda med vatten och skölja igenom håret ger ju en lätt citrusdoft när man har nytvättat hår.. citron gör även ljusa hår blankare o ljusare.

kaisakavat
0

Jag har testat olika metoder för hårtvätt, förutom standard med schampoo. Innan jag fick tillgång till sköldkörtelbehandlande medicin så kunde jag inte använda schampoo - alls. Håret helt mysko.

Bikarbonattvätt med efterföljande vinägerskölj - håret luftigt och snyggt, helt fantastiskt. Men det var uttorkande nåt hemskt. Efter ett par månader riktigt slitet. Allstå nej. Och vinägersköljet luktade visst trots torkning. I minsta fuktigt väder t ex. Om man blir varm. Efter utevistelse. Luktade inte mkt förstås, men tillräckligt för att störa mig.

Balsamtvätt - Siliconfria balsam funkar jättebra att tvätta mitt hår med. Håret blir bra, rent och luftigt. Använder t ex Fruktis silicon- färg- och parabenfria volymschampo, Nordic hair care pure Volume. Men använder jag det flera gånger i sträck så börjar hårbotten klia. Nåt skumt där.. har dragit ner på det, använder det ibland. Men det finns andra bra balsam utan skit i, som dessutom luktar gott.

Numera.. använder jag oftast shampoo igen, men växlar ibland med enstaka balsamtvättar.

Ett tips är Body Shop's Rainforest Volume Shampoo for fine hair. Osäker på doften, mitt luktsinne har upphört att existera, men det doftar nog helt ok.

"No silicones, no sulphates, no colourants, no parabenes"

Det är suveränt, för mig. Kliar inte, funkar jättebra på håret. Har inte testat det balsam som hör till, alltså balsamtvätta, men jag ska så småningom när jag känner mig rik. En 250 ml flaska kostar typ nästan 100 spänn. Tungan ute

Men faktiskt.. även om jag är typ fattig.. så är det värt pengarna om man kan klösa loss dem, om det är en bra produkt. Ganska drygt, det går inte åt mkt per tvätt. Såvitt jag kan bedöma bra, hoppas det stämmer. Eco-bra-stämpel och delvis fair trade också, ser jag. Innehållsförteckningen är väldigt lång, får lite ont i magen.. men här, för den som törs/ids analysera. Glad

Mooniq
0

mja, bodyshop har en hel del kemikalier i --propy…poly….peg4 - inte bra saker.. sen står allt i volym, alltså första saken på listan finns det mest av - typ oftast vatten… och den som står sist finns det allra minst av..jag e petig - och handlar inte på bodyshop.. sen jag läste Rita Stiens bok som jag tipsade högre upp om, jag handlar inte heller på yves rocher - just för de ämnen som de INTE säger sig använda men som dom gör…

Bra att diskussionen kommer upp - jag anser att i svenska butiker ska svensk innehållsförteckning finnas - då hade fler förstått vad produkterna innehåller och ratat dem.

Skrattande

kaisakavat
0

Hm.. Nu blev jag lite deppig.. Rynkar på näsan..men tack för info.

I värsta fall får jag väl fortsätta leta. Buhuuu.. Flört

Mooniq
0

Om du mår bra av schampot som du använder så kanske du kan leva med vetskapen, det är ju ändå ett bättre alternativ..

kolla på www.renskonhet.com där finns flera riktigt bra märken, läs renskönhets egen information och deras mål..bdih-märkningen är ganska okänd i sverige men riktigt bra…

Skrattande

AnnK
0

Här i Stockholm finns ett par små märken med egentillverkat eko schampoo och balsam (och fler produkter) som är superbra. Jag hade stora problem med kliande hårbotten och de har i stort sett försvunnit när jag använt dessa. Det är ganska dyra produkter, men man behöver bara lite grand, verkligen jättelite i förhållande till hur mkt jag brukade ta av vanliga produkter:

http://www.friekosor.com/startsida

www.primulina.se

Passar också på att tipsa om Weledas salttandkräm, man tar pyttelite, fräsch och god och utan alla tillsatser som finns i vanlig tandkräm (recensioner för den som läser engelska):

http://www.makeupalley.com/product/showreview.asp/ID=59690/Salt_Toothpaste/Weleda/Other

[Marja-Liisa]
0

Weledas Salttandkräm är också min favorit.

Jag använder ganska sällan shampo, tvättar håret med balsam, varierar mellan olika märken, nu har jag Le Petit Marseillais balsam med karite och honung utan parabener i alla fall. Har en kompis som tvättar håret med blandning av ägggula och socker, har tänkt prova det.

Wildrat
0

Jag har gått över på att tvätta med tvål och sköljer sen med äppelcidervinäger. Tvålen är samma som jag använder till resten av kroppen, oftast Änglamark fast tvål. Håret blir trevligt men hårbotten strular fortfarande. Men jag har inte hittat nån hjälp för det så jag fortsätter med tvålen som verkar bra för håret.

Vinägern späder jag med vatten (0,5 dl ÄCV, ca 5 dl vatten), sköljer håret med det sen sköljer jag ur håret med rent vatten. Ingen lukt men håret blir ändå blankt och lätt att reda ut.

[Annamaja27]
0

Ett tag gjorde jag avkok på saponininnehållande växter, exempelvis såpnejlika, björkblad, blåbärsbald och lite annat beroende på vad jag hittade. Efter att håret, eller kanske snarare hårbotten, vant sig så blev håret väldigt bra. Kändes väldigt milt och balsam behövdes inte.

Sindri
0

#18 skrivet av Wildrat

Tvål är för det mesta uttorkande. Om du absolut måste tvätta håret med något så föreslår jag sidentvål. Någon gång om året använder jag  sidentvålen till håret. Mycket drygt och är kanon att tvätta ylle och siden med - tydligen också hundar!

Hittar du ingen i butik kan du beställa här.

Halvdansken
0

Jag har inte använt nåt shampo på 3 år. Bara sköljer håret med vatten när jag duschar.

De få gånger jag har velat använda nåt så har jag bara dragit med intvålade händer över vått hår och sköljt ut med en gång. Alltså inte gnuggat in det i hårbotten eller så. Bara så att "ytan" fått lite behandling.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Margareta
0

Jag har använt balsammetoden (shenet) länge och tyckte det var bra. Jag använder miljömärkt balsam oftast väldigt billiga varianter. I USA hittade jag TRESemme Organic utan silicon och även balsam i samma serie. Sen dess har jag tagit hem och använt det så länge flaskan räckt. Sen något år tillbaka har jag hittat TRESemme Naturals på bla ICA Maxi och nu använder jag det för att det är lättare att få tag i.

Numer pensionär i Nynäshamn

Wildrat
0

#20 Så illa kan det inte vara då mitt hår är finare nu än någonsin tidigare…

kaisakavat
0

#15 Jodå, det är så jag har tänkt. För även tidigare har jag haft visst medvetande om att 'den långa innehållsförteckningen' nog hade endel mindre kul att berätta.. som jag inte har orkat redan ut.

Men som du säger, så är det här schampoot bättre än väldigt många andra produkter, och funkar ju fantastiskt bra i mitt hår/hårbotten. Hittills. Så tillsvidare..

*

Jag känner/tycker att man måste ha lite verklighetsanpassning i det mesta som konsument. Vi vill välja vettiga produkter, men man kan inte heller ta ihjäl sig med att ideligen söka 'det absolut bästa'. Livet måste funka, liksom..

Det här säger jag inte som en kritik mot någon - vi har olika kunskapsnivå inom olika fält och det är ju suveränt att få tips av er som VET SAKER - jag bara skriver ner lite allmänt reflekterande.

magma
1

Började med "balsammetoden" efter att ha läst på lockig.se (inte varit där på ett par år, men den finns säkert kvar) Hade (har) självlockigt hår och det blev mycket enklare att både sköta och få till någorlunda presentabelt efter att jag började med den, men det går lite i perioder hur jag orkar bry mig.

När jag haft i hårprodukter som innehåller protein och/eller silicon så måste jag trots allt tvätta ur det "gnisselrent". Då tvättar jag med Barnängens barnshampoo, efter tips från ovannämnda webbsida. Balsamet jag använder är Coops vanliga, billiga blåvita- också tipsat på den sidan. Det funkar jättebra, åtminstone i mitt hår och innehåller inte skräp som fastnar kvar och bygger på sig på hårstråna- att det är biligt och enkelt att få tag på är ju heller ingen nackdel. Kan rekommendera den webbsajten vare sig man har rakt eller lockigt hår, trots sajtnamnet, man hittar mycket bra information om "balsammetoden" där.