Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: övrigt
Läst 5137 ggr
folke
7

Folkes kokosfett ? Hemproducerat....

Har varit ute och paddlat forskanot i helgen, och då fick jag en strålande ide. fast om den är så strålande kanske ni kan tala om för mig ?

Mina svärföräldrar i Thailand har 20 Rai land, ungefär 30000 kvadratmeter, som de har odlat ris på i hela sitt liv.. Nu när de är gamla orkar de inte vara ute på fälten längre så jag funderar på att starta en kokos farm.

Sen köpa en press för att göra mitt eget kokosfett och exportera.

Jag vill nämligen inte odla ris, det är tungt arbete, även om det finns en del maskiner. Sen är det ju en massa kolhydrater också. Så jag tror att kokos kan vara en bättre plan.

Vad sägs ?

ps. Det tar ca 7 år innan kokosträden bär frukt så jag kan tyvärr inte ta emot beställningar än Skrattande

"Google kan ge dig information men aldrig erfarenhet"

[RipleyKatten]
1

Förhoppningsvis är man kund om 7 år då :)

[AntoniautanX]
0

Jag lägger in en beställning redan nu! OM du odlar ekologiskt, vill säga.

Innan kokosträden bär frukt, kan du inte ta vara på marken runt omkring och odla årsgröda?? Och sälja?

folke
0

#2 Jag vet inte så mycket om kokosodling (ännu) men det jag har läst är att man ska tydligen ta bort ogräs för att det kan konkurrera ut kokosplantan… Så det kanske inte är så bra att då odla nåt annat, men jag ska kolla upp det.. Tack för tipset.

Jag ska försöka vara ekologisk, det finns en massa otäcka saker där borta som vill äta grödan, men det ska nog funka..   Kan ju använda svensk såpa att spruta på bladen det kan nog hålla odjuren borta Flört

Medlem
0

Vad sägs frågar du? Det är ju klart ett mycket bra projekt. Räkna med mig som kund om du levererar till Tyskland :-D

LinaIsabell
2

Du kan ju även göra kokosmjöl utav restprodukterna. :D

Zepp
1

Mnjae.. rent krasst, cocospamer kräver sin naturliga miljö för att växa bäst.. och det e väl havsstranden!

Hade jag varit dig skulle jag snarare satsa på att köpa in från de som har lämpliga marker och förädla.

Är det lämpliga marker för risodling så är det bättre att arendera ut detta.

Hur som helst.. om du är entrepenör av någon kaliber så satsa på förädlingsledet.. organiskt cocosfett för export till Europa, varmpressat för industrifett, och sen cocosmjöl för export det oxå.

Finns antagligen fler användningsområden för restprodukterna.

Grejen är att det finns gott om ideer, problemet är snarare att föra en produkt från råvara ut på en köpstark marknad!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

folke
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#6 Tack, som sagt var, jag är ingen expert, som du säger, kanske bättre att arrendera ut och skulle jag ramla över en press och vilja göra fett så kan jag ju köpa lokalt.

Och förädling kan ju svärmor och svärfar hjälpa till också..  då blir dem glada…. det går inte att pensionera dem, de kommer att jobba till de stupar.

Vi har en palm i tärdgården, men det blir nog inte så mycket att exportera Förvånad .

Som sagt var, det är bra med all information. Det är ju bara en tanke än så länge….

Får väl köpa en av de traditionella lastbilarna en Itan lastbil, med motor som låter som en gammal båt  Skrattande .

folke
3

Godmorgon från Thailand…

Spenderar 3 veckor med familjen i mitt andra hem i nordöstra delen av Thailand.

Har kollat upp saker och ting här, och har kontrakterat min första leverantör av kokosnötter :-)

Min kompis som driver ett barnhem har 22 träd på sin tomt som jag kan skörda utan att betala ett öre :-). Sen har vi eventuellt på gång ca 1600m2 mark som ligger högre än risfälten, så det verkar som det kan bli verklighet. Åtminstone kan vi testa och se hur det kan fungera, Min frus bror tar hand om risfälten så han har alla maskiner som behövs….

Kokosolja finns knappt att få tag i här, hittade bara en liten flaska för att smörja in huden med.

Har lärt mig att det mesta av kokosträdet kan användas.. så det verkar vara en riktigt bra sak…  De flesta steker i solrosolja och det är ju inte alls lika bra, så när folk lär sig vad som är bra tror jag efterfrågan blir större :-)

Dessutom verkar kokosoljan göra underverk här nere, min styvson hade skrapat upp handen och vi oljade in honom. Det tog bara några timmar så var rodnaden runt såret borta…..

Och det går att odla ekologiskt, behövs inga speciella kemikalier, bara buffelgödsel……

Ha en underbar dag !!

konichiwa
0

Vad spännande det här låter, fortsätt gärna berätta hur det går!

KarinJ46
0

Låter jättespännande! Håll oss uppdaterade och lycka till :-)

folke
1

Vad jag kommit fram till än så länge är som nämnts ovan att det blir

1. kokosfett

2. kokosmjöl

3. Kokosmjölk

samt:

4. Rester som faller ner, blad etc, kan pressas och bli eldnings kol.

5. Bladen används för att göra dammvippor av.

ev 6, en ide att ytterskalet kan användas till att elda med när mjölet torkas innan det pressas…

7. När trädet har slutat ge frukt kan det ge virke..  och då är de så höga att man kan plantera nya under så produktion behöver inte stanna av:-)

Det låter helt ok tycker jag :-)

SamanthaJones
0

Lycka till! =)

Vänligen

Sofia

Medarbetare på brukshundar

KarinJ46
0

#11 googla på "kokosfiber" så får du fram fler användningsområden.

yvonnel
0

#Folke

Jag har varit på SriLanka rättså mkt förr, men nu är det ett bra tag sedan.

Det fanns då jag sist var där en svensk/lankesisk familj som odlade kokos.

Oljan såldes bort till uppköpare på den tiden men en restprodukt (fiber) som dem satsade stort på då, var att finfördela och pressa ihop resterna till block som sedan exporterades till bl.a. Holland och Danmark för storskalig odling.

(Jag har haft sådana här hemma i flera år, det tog slut nu i år, utan vatten blir ju jordmaterialet väldigt lättviktigt, var behandlat med hög värme för att strerilisera så man får ju tillsätta näring).

Du skriver att det är ont om oljepalmer i Thailand, så förvånad jag blir, trodde att det mesta kom därifrån.

Tycker att dina tankar/initiativ verkar kul så jag ska läsa din tråd framigenom.

folke
0

#14  Yvonnel

Det är inte ont om kokospalmer i Thailand,  det är just i denna regionen är det svårt att hitta kokosolja.  Flört

Ungefär 20 mil härifrån i "bergsregionen" Khao Jai är det lättare att hitta.

yvonnel
0

15#

Jag tänkte väl det. Bra, då kommer du snart igång med produktion och leverans till oss LCHF:are, eller? Kokosolja är nog det enda fettet jag vill ha numera + riktigt smör.

Många blandar ju smör med rapsolja för att få en produkt som liknar Bregott, undrar hur det skulle se ut med smör+ kokosolja? Kan ju inte bli mer hårt i kylen iaf.

folke
1

Två steg närmare :-)

För det första pratade vi med en dam i hembyn som säljer färsk kokosmjölk…   Hon köper sina kokosnötter från Malaysia eftersom de är av bättre kvalitet……

För det andra har jag kontaktat ett företag som säljer maskiner för tillverkning.

Så förhoppningsvis kan vi komma igång inom något/några år….

MillisB
0

#7 Så fin lastbil!

Spännande med dina planer!

/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend.          (David Perlmutter)

folke
0

Fick svar av maskinbolaget..

Lite över 100.000 Skr  för maskiner. Då är det metoden att utvinna oljan ur mjölken (vilket gjorts under århundraden) , alltså inte någon press, detta verkar vara den metod som ger den bästa oljan/Fettet jämfört med att pressa ut oljan från torkat kokoskött.

I länken här kan ni se mitt framtida jobb Skrattande

yvonnel
1

Hej igen Folke!

Hur fort kan du komma igång? Det var en upplevelse att se denna länk, kan tänka mig att det behövs lite större maskinpark för större skala tillverkning, men please, do not make it too industrial.

Du måste bli älskad av lokalbefolkningen om du ger arbete till många.

Kan ni inte tänka er att öppna upp någon form av gästrum, där man kan få komma någon vecka och vara med i vardagen och kanske tom jobba lite med kokos för att få känna/uppleva.

folke
2

Vilken kanonide :-)    Det behöver inte vara helt omöjligt, min kompis driver ett barnhem inte långt därifrån, och han tar in voluntärer. Man betalar runt 100 skr natten för mat och husrum mot att man hjälper till med barnen…. Så organisationen finns redan…..

"Kom och tillverka ditt eget kokosfett"  Skrattande Själv är bäste dräng ha ha…

Har funderat på hur man kan locka fler upp dit, och nu har vi ju lösningen…….

yvonnel
0

Dessutom kan ni ha ett typ hälsohem med färsk kokosvatten-fasta!

folke
0

#22 Yvonnel…

Tror det skulle vara en bra ide att du blir marknadschef Flört

Jag kan lyfta nötter, för avskilja oljan fixar jag inte, darrar för mycket i händerna Rynkar på näsan .

Faktum är att det skulle nog funka rätt bra med fasta där.. trots att jag ätit Svärmors ris och en massa annat onyttigt (Kolhydratsrikt) så har jag kunnat hålla min hunger i schack och vågen stannade på bara +1 nu när jag är tillbaka, tror det är värmen och fuktigheten som gör att jag inte är speciellt hungrig, dricker ju kopiösa mängder vatten där för att inte torka ut…….

yvonnel
0

Hade jag bara varit ca 20 år yngre så………………..

yvonnel
0

Folke!

Hur går det med tillverkningsplanerna, dina länkar såg jag och undrade över kokningen, här är en kopia av lite upplysningar om virgin olja.

.http://blogg.passagen.se/millimetervagor/resource/NewportAD.pdf)

Den ohärdade (extra virgin) kokosoljan har hälsosamma egenskaper och intar en särställning bland matoljor. Kokosolja innehåller s.k. medellånga fettsyror som är lätta för matsmältningssystemet att absorbera. Dessa fettsyror omvandlas direkt till energi i levern, utan att lagras som kroppsfett. På så sätt hjälper kokosoljan dig att gå ner i vikt. Laurinsyra är en annan hörnsten i kokosolja, den omvandlas i matsmältningssystemet till monolaurin som motverkar bakterie- och virusangrepp. Laurinsyra ingår exempelvis i bröstmjölk och är lättsmält och skonsamt för magen. Även äldre personer mår speciellt bra av kokosolja, eftersom den underlättar matsmältningen som blir blir mindre effektiv vid stigande ålder. Fettlösliga vitaminer och mineraler tas lättare upp av kroppen med hjälp av kokosolja.

Kokosolja kan tillsammans med fiskolja minska den inflammatoriska substansen TNF-alfa som anses medverka till uppkomsten av demens och ledgångsreumatism.#

I västvärlden råkade kokosoljan tidigare oförtjänt i vanrykte på grund av att man utförde tester med härdad kokosolja. Härdat fett är fett som på kemisk väg gjorts hårdare och vid härdning av olja bildas onyttiga transfettsyror.  Det finns alltså både härdad och ohärdad kokosolja. Det vanliga kokosfettet som man köper i mataffärer är dessvärre härdad - om inte annat anges.

Användning av kokosolja

Kokosolja har en underbar doft och smak samt en härligt krämig konsistens. Den smälter vid ca 24 grader C. Förhöj smak och näringsinnehåll i din smoothie eller morgongröten med kokosolja . Den kan också användas som tillsats vid bakning. Kokosolja är perfekt som ingrediens i hälsogodis, den är även en utmärkt ersättning för smör. Kokosolja börjar oxidera först vid 198 grader, den tål alltså hög värme och kan med fördel användas i grytor och soppor.

Kokosolja är också lämplig som massageolja.

Kokosoljans ursprung och historia

Så länge man känner till har folk i Asien använt kokosolja på grund av dess värdefulla egenskaper, hälsobringande effekter och goda smak. I västvärlden fick kokosoljan dåligt rykte eftersom man utförde tester på härdad kokosolja. Nyare undersökningar med naturlig och ohärdad kokosolja visar på dess mångfaldiga hälsofördelar och man ser nu en snabbt stigande efterfrågan på denna nyttiga superolja

folke
0

#23 Tack Yvonnel

Det blir den "Extra Virgin" vi kommer att tillverka, genom att utvinna oljan från kokosmjölk som får jäsa…  Det ska tydligen ge den bästa oljan.

Vi har hittat maskiner som behövs, så nu ska vi bara fylla upp spargrisen så vi kan köpa dem också.  Vi håller också på att kolla upp var det är bäst att få tag på kokosnötter.

Så vi har kommit en bit iallafall…..

Har kollat upp med Biologiskt producerat och processen är ju helt utan tillsatser.  Kokosnöten har ett mycket bra skydd mot insekter och dylikt så det behövs inga konstigheter, så jag tror nog att vi kan säga att det blir bio produkt även om vi kommer att köpa nötter från olika leverantörer !

Ha en god helg alla

konichiwa
0

Vad roligt Folke att det verkligen blir av!! Många pratar och pratar men det blir inget…

Det ska bli riktigt roligt att se dig komma igång, lycka till!

yvonnel
1

Och sedan kan kanske vi hjälpa till på något sätt med försäljningsställen/utlämningsställen, om sådant behov uppstår.

folke
0

Vi är inte i hamn ännu. men detta är något jag tror på och är villig att satsa på … Speciellt när folk upptäcker hur bra det är med tex solrosolja Cool… eller hur bra Kokosfett är på huden, Varför ska man smörja in sig med bensin för att få slät hud ?

yvonnel
1

Som det är nu så beställer jag från USA, men kokosnöten växer ju inte där, såvitt jag vet. Bättre alltså att beställa från lite närmare ursprunget.