Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 2765 ggr
mezza
0

Jag ett problembarn...

Lite gnällig rubrik kanske…

Tilbaka efter lite eller ganska mycket turnerande runt…vilket tillsist innebar 5 veckors inläggning på sjukhus för en enveten depression…

Först fick jag jätte fin lchf kost sen fick kost chefen ett utbrott..och jag fick inte tala med dom en jag kunde få minus mjöl…..

Jaja nu är jag äntligen hemma kan man säga äter min egen mat!!!

Tyvärr har jag medicin ångest vill helst slippa och tro att maten kan frälsa från ondo…

i viss mån har den ju redan räddat mig men….

Finns det någon bipolär här som har några muntra tillrop??

konichiwa
0

Har inget att komma med annat än en stor varm kram! <3

mezza
5

Jag är inte den som skulle säga att varma kramar inte är något att komma med….

Jätte Tack!

hemul
0

Då får du en av mig också.Glad

Mooniq
0

mental kram från mig med. Har ingen kunskap om bipolär. Jättetråkigt med Depression, hoppas du mår bättre eller ser en ljusning i vardagen i alla fall.

Skrattande

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Mooniq
0

om du orkar får du gärna berätta vad det innebär att ha bipolär diagnos. Är det som med adhd - koncentrationssvårigheter och humörsskiftningar? Känns det tungt att skriva om så förstår jag.. önskar dig en ljusare o gladare vardag i alla fall.

Skrattande

yvonnel
0

Jättekram från mig med.

mezza
2

Tack för alla kramar!

Ja jag vet inte så myket om bipolaritet det är väl det som jag måste lära mig nu tror jag…fast rent tekniskt innebär det att man har svängningar som vanligt upp och ner i humöret men i bland hamnar man i skov när det liksom inte stoppar utan svängnigarna blir dels "yvigare" alltså högre och lägre och också snabbare.

Just nu försöker jag tro på läkarvetenskapen som säger att man behöver medicin som stabiliserar problemet är bara att hitta rätt medicin till rätt person.

och dessutom så har de flesta mediciner biverkningar…

Men LcHf kost och så ren mat som möjligt skadar i allafall ingen!

Och jag vet ju att jag mår bra av den här kosten så nu gäller det nog att försöka hitta tillbaka i nån sorts vardag.

Jag äter nu bara LcHf mat men för mycket kolhydrater blir det för viktminskning men just nu får det nog räcka med för väl mående så jag äter yoghurt och nötter mer än jag brukar och försöker känna efter lite lagom.

Har halverat mitt koffein intag för att se om jag kan få nån rät sida på sömnen.

I morgon ska jag gå och prata medicin igen så får vi se vad beslutet blir.

konichiwa
0

Berätta gärna hur det går för dig, lycka till imorgon!

tankgirl
1

Hej mezza!

Har haft kraftiga humörsvängningar hela mitt liv men värst sedan puberteten (är 26). Jag skulle förmodligen fått diagnosen bipolär om jag gått i analys för 4 år sen! Men idag har allt blivit mycket bättre. Nykter sedan 4 år och  hållit mig till LCHF så gott jag kunnat i 3 år drygt… Jag har blivit erbjuden mediciner av vården men tackat nej för jag har vetat att svaret finns inom mig, bara jag visste inte vad eller hur. Sedan dess har jag blivit frälst, vilket hjälpt mig med min fördömelse, och ätit bra och börjat ta kosttillskott, vilket läkt min hydda, lite i taget. Det finns hopp!

Kan rekommendera boken Diet Cure, en bok om att bota Depression, missbruk och ångest med enkla naturliga kosttillskott, typ som antidepp men utan biverkningar och de är inte beroendeframkallande. Alltså vi snackar typ magnesium och liknande som man kan ta i olika kombon. Jag tar zink (självbilden), magnesium (lugnet), L-glutamin (alla kroppens funktioner), D-vitamin (humöret/antidepp), B-komplex (alla kroppens funktioner) och progesteron, ett lugnande könsneutralt hormon som hjälper allt också…

Det finns en lösning!

Lycka till!

Kram

Anders-S
0

Har du provat att helt undvika gluten (spannmål), vetestärkelse, kasein (mejeri), sötningsmedel och smakförstärkare?

Får- och getmjölk/-yoghurt/-ost innehåller a2-kasein som tolereras av många som inte klarar komjölk.

Lästips:

http://gluten-celiaki.blogspot.se/2011/03/lyckopiller-ungdomar-gluten.html

mezza
0

Tack för era tillrop!

Jodå gluten är definitivt borta!

Det är mjölk och ost som jag har svårt att släppa…om jag tänker tillbaka så vet jag att när tarmen är läkt så tål jag mjölk!

Äter också tillskott d vitamin omega3 och b12 behöver säker magnesium och zink också men tycker det är så svårt att välja viket märke…nu försker jag knapra mandlar och nötter eftersom dom innehåller mineraler bara min stackars trötta lekamen orkar ta upp dom…

smakförstärkare är ett intressant gift…

Drack ett utmärkt gott te igår och som vanligt så behöver jag ta varning när jag liksom inte blir nöjd utan bara kräver mer..mycket riktigt stod det "aromer"och inte vet jag men smakförstärkare eller socker kan jag lova att min kropp hittade.

Har i allafall sovit riktigt lugnt i natt och om bara solen pressar sig upp över horisonten så ska jag ta en morgon tur innan doktorn.

Anders S det var en utmärkt sida du hänvisade till kommer att återkomma till den igen!

mezza
0

jag ska snart påbörj den norska språk kursen ovan….Cool

Först en kort version av dagens läkarbesök.

Hon tycker absolut att jag ska äta medicin för att få det lite lugnare så att jag slipper slita ut mig så…..

Jag är fortfarande olidligt tveksam….

Är i alla fall vid gott mod ganska virrig men ändå på banan….

Kram så länge!

mezza
1

oj intressant läsning.. speciellt om mannen som varit deprimerad i 40 år!

Jag hänger inte med i a2 mjölk svängarna riktigt…förutom att jag vet att en period när jag inte tålde mjölk och ost kunde äta får och get ost…

Hmmmm men jag som är att controll freak även om jag låtsas vara coolCool

Kan ju prova att fortsätta med mjölk utesluta gluten och så många e nummer jag orkar…idag fick det åka med soja lecitin choklad det var den som var minst enummer för kakao halten jag trodde inte det fanns eko soja licitin den var ekologisk…men nu slår det mig att som alla annan certifiering så kanske inte 100% behöver falla i ramen….

Alltså jag ska nog hålla tillbaka mjölken lite jag är inte största konsumenten men en del i kaffet blir det och gärna turkisk yoghurt, osten är nog det största bekymmret om jag skulle avstå helt och smör….mjölkfritt smör näe då fick det väl bli kokos fett och raps olja för hela slanten….nej nu går jag ut och hämtar ved det jkanske ligger några svar där ute under ved klabbarna….hörs. Tack förresten!

Mooniq
0

TAck för att du delar med dig av din historia. Av sista inlägget så tycker jag mig ana att du mår lite bättre med veklabbarna än i startrutan..Hoppas du hittar din väg och att du så småningom kan fasa bort de mesta eller alla mediciner.. jobbigt när man håller på att testa sig runt bland livsmedlen, jag vet av egen erfarenhet, men när man väl fått kläm på vad som inte funkar på insida så blir det lättare att låta bli.. jag har problem med mejerivaror så jag kör nära nolltolerans där..

Skrattande

KarinJ46
2

Mezza om du har tid och ork så rekommenderar jag att du går in på Youtube och söker på "Steven Fry - The secret life of manic depressive".

Det är en fantastiskt bra dokumentär där bl a Steven Fry (andra halvan i Wooster och Jeeves samt programledare i QI om du sett det) berättar om sin mångåriga bipoläritet samt även besöker andra bipolära kändisar.

Mycket bra och upplysande film!

Peppkramar från mig också!

mezza
0

Tack för det tipset också det var verkligen en bra film,

Nu är det kväl i min stuga och jag ska nog ta och gå och lägga mig!

God natt!