Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettoff-topic-ot
Läst 1230 ggr
RobinEH
0

Bra och dåligt kolesterol?

Jag har börjat intressera mig för näringslära. Dock har jag aldrig varit bra vad gäller kemi. Men nu har jag en liten undring vad gäller kolesterol.

Jag har relativt länge vetat om att det finns ett "bra" (HDL) och ett "dåligt" (LDL) kolesterol. På senare tid har jag dock fått insikt i att det "dåliga" kolesterolet är essentiellt, därav är det lite tråkigt att det fått det namnet. 
Nu är jag dock lite förvirrad. När jag kollade på den rent kemiska strukturen av HDL och LDL så är ju de båda proteiner, lipoproteiner. 
Vad är det för skillnad på kolesterolet i LDL och HDL eftersom det är just kolesterolet man benämner vara bra eller dåligt och inte själva lipoproteinet?

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Zepp
0

Det där är en begreppsförvirring.. och som du riktigt redan kommit på, det handlar mer om de lipoproteiner som fett och kolesterol transporters med.

Och märk väl det är främst vissa fraktioner av LDL som är skadliga på sikt, tillsamans med kolesterol i dessa samt alla de andra riskfaktorerna!

Helt fel är dock inte benämningen "dåligt" och "bra", men det är mer komplicerat än så.

Grejen är till stora delar att en bra kvot är hälsosamt på sikt.. men det är mer en indikation på att det står rätt till vad gäller din lipidmetabolism.. att du inte lider av någon genetisk åkomma, (FH) eller har metabolt syndrom/diabetes!

Och här kan du läsa om en enkel samanfattning om det hela.. det tarvar trots allt flera avsnitt för att ens förklaras på ett enkelt sätt!!

http://eatingacademy.com/nutrition/the-straight-dope-on-cholesterol-part-vi

Börja gärna här och läs allt från början!

http://eatingacademy.com/nutrition/the-straight-dope-on-cholesterol-part-i

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

RobinEH
0

Jag har nu läst de fyra första delarna. Från LCHF-håll, bl.a. på kostdoktorn.se så har jag läst att storleken på ldl-partikeln har betydelse för dess förmåga att oxidera och de mindre partiklarna ökar risken för plackbildning i kärlen. Författaren av texten på länken hävdar dock att det är antalet partiklar och inte storleken som har betydelse. "The more particles – NOT cholesterol molecules within the particles and not the size of the LDL particles – you have, the more likely the chance a LDL-P is going to ding an endothelial cell, squeeze into the sub-endothelial space and begin the process of atherosclerosis." Vilket stämmer?

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Zepp
1

Ja det är som med trafiken i en tunnel.. ju fler fordon dessto större chans att någon kör in i väggen och skadar den.

Grejen med varför man gör skillnad mellan stora och små är att vanliga lipidprov inte tar hänsyn till detta, dvs storleken!

Så med ett värde på LDL som kanske ligger inom det normala eller strax över så kan det vara antingen helt okej eller väldigt många små.. det är som sagt antalet APOb som räknas och utgör riskfaktorn.

APO-kvot är därför bättre på att bedömma risken, dels för att det räknar antalet APOb, och APOa1, samt kvoten däremellan.

Dessutom verkar det finnas ett visst samband mellan LDL, dess fraktioner och Triglycerier, (VLDL).

Vid höga triglycerider och höga LDL så har de senare en tendens att vara många små.. och den samanbindande faktorn tenderar till att vara Metabolt syndrom.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.