Mitt Kolestrol
Hejsan!
Jag vet ju redan att det inte är kolestrolet som är den stora boven i dramat men jag blev ändå lite fundersam över mina nyligen tagna kolestrolvärden efter ca 1½ år av lchf kost. Jag gör ju avsteg då och då, men i det stora hela äter jag lågkolhydratskost.
Om någon har lust att en titt på mina värden och kanske har lust att slänga en kommentar angående dessa vore väldigt snällt.
Kopierar in hela analysen om det på något sätt kan underlätta.
Värt att notera är att jag tog en kaffe med mjölk i ca 07:00 och testet gjordes 08:15. Ca ½ dl mjölk uppskattningsvis. Är även storsnusare, försöker dock att lägga av helt. Dricker 1-3 kaffe per dag och har ADHD samt är av det manliga könet.
S-Kolestrol: 6.6 (3.3-6.9)
fS-Triglycerider: 1.4 (0.45-2.6)
fS-HDL-kolestrol: 4.6 (0.80-2.1)
S-Kreatinin: 71 (<100)
S-gamma-GT: 0.24 (<1.4)
S-ALAT: 0.39 (<1.2)
vS/P-Glukos: 5.3 (4.0-6.0)
B-Hb: 157 (134-170)
fS-LDL/HDL-kvot 3.6 (0.4-6.6)
LÄNGD CM: 173
VIKT KG: 72
BMI: 23.8 (18.5-25)
Bukomfång CM: 88 (<94-102)
BLTR S: 138 (140)
BLTR D: 79 (90)
Mvh

Det är något som inte stämmer, med de värdena.. och så saknas LDL!
Och väldigt konstigt värde på HDL?
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Blev fel, sorry! Korrigering:
fS-HDL-kolestrol: 1.3
fS-LDL-kolestrol: 4.6
Hjälper detta Zepp?? =)

6,6/1,3=5
Tot/HDL är bästa statistiska metoden från vanliga lipidprover att förutsäga huruvida man har ökad risk för hjärtkärlsjukdom, på sikt!
Bör ligga under 6, helst på 5 eller lägre, gärna 4!
Bättre metod är APO-kvot som bättre påvisar huruvida man har en LDLfraktion som på sikt är dum att ha!
Allrigaste bäst är förståss kärlröntgen, för det säger något om ditt tillstånd.. dvs huruvida man har Aterosklerotiska plack, det e dem som är farliga att ha då de kan brista om de är för stora.. och då kan de orsaka stroke eller hjärtinfarkt.
I övrigt så ser det inte heller något konstigt ut.
Och märk väl.. det handlar om statistik.. och för att bedömma risken, så skall alla olika riskfaktorer räknas samman.
Dvs man kan ha kasst kolesterol men inga andra riskfaktorer, eller man kan ha perfekt kolesterol men massivt av andra riskfaktorer.. och det handlar om risken för hjärtkärlhändelser!
Sen så kanske ditt prov hade varit något lite bättre om du struntat i mjölken!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Om man ska vara fastande och inte är det kan man lika bra låta bli att ta provet. Ingen idé att voja över ett prov taget under felaktiga förutsättningar. Men hur stor roll det spelar får du fråga din läkare om. Trots det ligger ju inga av dina värden utanför gränsvärdena vad jag kan se.
[TILLÄGG]
Jo, LDL gör det om det är samma referensvärden som på mitt provsvar, <3. Men kvoten är ju bra. Jag har 5.5 och LDL/HDL är 4.2 och det är min läkare nöjd med. Apokvot 1.1 ska vara <0.8. Egentligen bryr han sig bara om Apokvoten. De gamla värdena tar han bara för att vara snäll, för att han vet att jag är intresserad.

Fjrebqll Var helt nöjd med värdena. Senaste provtagningskunskap visar att det spelar ingen roll om proven är tagna fastande eller inte.
Kolesterol kan du glömma som "riskfaktor" över huvud taget. Socker=kolhydrater är skurken som får dig att åldras och dö i förtid, tobak underlättar sockrets jobb att ta kål på dig tidigt.
Så länge du äter mindre än 100 g kolhydrater och är metaboliskt frisk är det OK.
Glöm Zepps förslag på kärlröntgen, livsfarligt och ger ingen information.
Fortsätt med riktig mat och låt bli snuset så lever du längre men det vet du ju redan.
Gör bara inte som en person gjorde, gick på rökavvänjning med hypnos, fungerade tills tanken slog henne: "Va, en annan människa ska påverka mig om jag röker eller inte? Jag börjar röka igen!"
Men hon insåg inte då att nikotinet påverkade henne och att hon hellre accepterade att tobaken fick henne mer beroende än en annan människa.
Du väljer alldeles själv om du vill vara beroende och snusar/röker, inte tobaken eller annan människa. Men valet är ditt!
Tack för svaren!