Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettoff-topic-ot
Läst 4516 ggr
[RipleyKatten]
0

Min kropp rasar.

Vid det här laget vet nog en större del av er härinne att min kropp är skit.

Gick ner massa vikt, fick som ersättning massa fysisks smärta.

Och nu håller den på att säga nej.

Jag har haft migränliknande symptom sen i söndags.

Jag har iofs aldrig haft migrän, men min syrra som har lidit av migrän till och ifrån hela livet. Och från hennes erfarenheter är det enormt smärtsamt.

Men detta har antagligen mer med musklerna i nacken att göra, dom vägrar släppa taget, eller något. Dom slappnar inte av.

Jag. Orkar. Inte. Längre.

Jag är 24 år, jag känner mig som en 90-årig vietnamveteran.

Jag skulle gladligen återigen väga 130 kilo, om det garanterade att denna JÄVLA smärta försvann.

Jennix
1

Har du testat massage, avslappning, avstressande?

Jag tror inte du skulle bli av med smärtan om du gick upp i vikt igen, smärta och spända muskler + migrän kan man få i vilket fall som helst och jag tror inte att LCHF hjälper mot sånt.

Frågan är väl först varför du tror att du fått ont i nacken - muskler eller nerver?

Som sagt: massage, kiroprakti, akupunktur, avslapping osv?

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Framåt
0

Låter tungt! Försök ta så mycket smärtstillande att smärtan försvinner om än enbart för stunden.Det gör att du kan koppla av! Smärta föder smärta och smärta föder spänningar.Du behöver hitta ett sätt bryta detta.Har du råd så gå så fort som möjligt till kiropraktor eller naprapat.Eller sök hjälp via din vårdcentral hos läkare och eller sjukgymnast.

Jag tror inte heller att smärtan beror på viktnedgången i sig om du inte börjat göra något annorlunda som du inte klarade förut när du var tyngre.

Det är fruktansvärt med smärta men det finns mycket hjälp att få!

[RipleyKatten]
0

Har samma känsla som när man kan vara sjuk/ förkyld. Tung i huvudet på samma sätt. Men har ingen feber eller liknande.

Beate
0

Är du normalviktig nu? Tränar du? (minns att du inte kunde gå till gymet) Vad jobbar du med? Hur äter du nu? Äter du några mediciner?

opssk
0

Låter jättejobbigt, har själv ont i naken då o då och migrän…jag kan bara hålla med ovanstående kommentarer. Har du möjlighet så testa att gå till en kiropraktor, det kan hända du fått en upphakning och då hjälper inte massage. (Så är det för mig) mot migrän kan du testa att äta extra magnesium. Hoppas du mår bättre snart ovh ha enntrevlig helg;)

side98
0

Läste att migrän kan bero på magnesiumbrist, har du försökt med ett tillskott ??

dufva
0

Du sa att du hade diskbråck tidigare

Är det runt detta som musklerna krampar?

Isf en naturlig försvarsmekanism under läkningen

Mina diskbråck satt iof i ländryggen

Det bästa tyckte jag var att så snabbt som möjligt börja röra på sig och inte bli liggande i sin smärta och elände

Dvs promenader i första hand

Inte något tränande med belastning första tiden

Smärtstillande tror jag bara man ska ta i nödfall

Bättre att vänja kroppen vid smärtan än att lita till kemikalier i längden

Det är väl klarrt att du inte kommer att bli bättre av att gå upp i vikt igen i allafall Flört

stepside88
0

Hur är det med resten av kroppen?

Bara nacken som smärtar…?

Medlem
0

Min migrän som jag fick minst 1 gång i månaden och som jag varje gång var tvungen att åka till akuten för att få morfin är ett minne blott nu med LCHF.  Kanske det är kolhydraterna, gluten eller så är det magnesiumbrist jag hade som utlöste migränen. Prova japansk myntaolja och smörj tinningarna och sen lägg en varm vetekudde under nakcen och slappna av! Detta tips fick jag av min tyska neurolog och det hjälpte.

Liniloto
0

Massor av gifter lagras ju i fett, så har du nu bantat kanske gifter som tidigare varit bundna är i omlopp. Tänker på tungmetaller från amalgam t.ex. Gröna smoothies kan kryddas med chlorella som hjälper till att få ut tungmetaller ur kroppen.

Äter du mycket mejeriprodukter skulle jag prova att ta bort alla de en peiod. Jag hade själv mycket värk som till stor del försvann när jag slutade med mejeriprodukter. Vet inte om det var kalcium-magnesium-balansen som var i obalans, men det hjälpte inte att äta massa mandlar och pumpafrön som ju är magnesiumrika. Kanske hade de med hormonerna i mjölkprodukter att göra. Jag vet inte, men det fungerade för mej. Jag hade värk i ett år som försvann på en vecka.

Något som jag har uppmärksammat på senare tid är detta med försurning av våra kroppar och pH-balans. Läs t.ex. här, http://www.halsovagvisaren.se/12208373.

[RipleyKatten]
0

Tryckte i mig några koppar kaffe. Det lugnade ner sig lite. Fortfarande ont i skallen, dock. Saken är att jag inte ens är beroende av koffein.

Anne22
0

Jag tror det kan vara sà att mycket fett (òvervikt) verkar stòtdàmpande pà nàgot sàtt i vid nacken, sà att du fàr mindre vàrk. Dessutom hòjd àmnesomsàttningen vid lchf, vilket gòr att mineraler làttare drivs ut ur kroppen. Man bòr dàrfòr komplettera med mineraltillskott fòr att inte fà brist. (Brist pà magnesium ger t.ex. vàrk.)

Jag har samma problem som du: enorma problem med just nackmusklerna till och fràn, som òvergàr till stark migràn/huvudvàrk som kan vara i flera dagar. (Beror sàkert pà att jag/du sitter vid dator dagarna i ànda…)

Som tur àr har jag inte fàtt dessa riktigt starka symptom sedan jag la om kosten fràn lchf till strikt ketogen (fakir-liknande) samt tillsatte en massa kosttillskott. Nàr man vàl har symptomen màste man dock gòra nàgot snabbt fòr att fà bort det: Nàr det var riktigt illa hjàlper lànga promenader i làngsam takt fòr mig (samt en massa huvudvàrkstabletter etc). Kaffe hjàlpte dig nog eftersom de drar ihop blodkàrlen (eller nàgot sàdant), vilket motverkar vàrk. (Koffein finns ju àven i huvudvàrkstabletter.) Kan du fà snabbtid hos sjukgymnasten brukar de ocksà ha nàgon slags laserapparat som tar bort symptomen fòr stunden.

Dessa ràd àr dock hàmtade fràn mitt "fòrra" liv. Sen i somras har jag istàllet fokuserat pà att ta bort orsakerna till smàrtan, och den har inte kommit tillbaka med samma styrka sen dess. De fòràndringar jag gjort àr:

- Overgàtt fràn lchf till strikt ketogen kost, med ca 80-90% fett, ca 10.20% protein och ca 1-2% kolhydrater per dag.

- Tagit bort alla mjòlkprodukter (utom ost fòr att det àr sà svàrt att sluta, àven om jag tror det pàverkar negativt).

- Lagt till en massa allmàna kosttillskott sàsom multivitamin, D3-vitamin, Omega3, mineraler (zink, selen etc…). (Aven C-vitamin och folsyra eftersom jag àter begrànsat med grònsaker.) Omega3 ska ha effekt mot vàrk.

- Lagt till kokosolja i kosten. (Antinflammatorisk.)

- Viktigast: Tar minst dubbel dos magnesium varje kvàll, samt smòrjer in vàrkande delar av kroppen i magnesiumolja (varje kvàll, oavsett vàrk). Dettta har gjort enrom skillnad! (I bòrjan tog jag mer àn dubbel dos per dag.) Som nàgon skrev ovan àr det jàtteviktigt att magnesium-calcium-ratiot àr ok i kroppen. (Mejerier ger fòr stor òvervikt av kalacium=vàrk.) Kan ta ca 3 mànader att helt àterstàlla maganesium-calcium-ratiot om man har brist.

- Bòrjat med MSM varje morgon.

Sen tror jag det àr viktigt att man dricker (och ròr pà sig) mycket nàr man gòr dessa kostomlàggningar eftersom, som nàgon skrev ovan, mycket gifter frigòrs dà kroppen de-toxas.

Sàngen kan ocksà spela roll: Ar sàngen riktigt dàlig fòredrar jag att helt enkelt bara sova pà en hàrd tràskiva, med en minimal madrass òver (typ en 1 dm hàrd madrass), samt hàrd kudde…

Bàsta boten mot vàrk tycker jag dock àr fuktigt varmt vàder àr. Kan du flytta till tropikerna vore det en god idè (eller kanske bara till Medelhavet), men det àr ju ett stòrre projekt…

Framåt
0

Ö…? MSM varje morgon? Vad är det?

Själv har jag köpt "Hjärnkoll på värk och smärta" men inte haft kraft att läsa den ännu.Någon som gjort det?

pamina
0

Hej! Åh, vad det låter som att du har det tungt, mina varmaste sympatier till dig. Det som får mig att skriva är det du skriver i #3 om att du känner dig som förkyld fastän inte feber eller snuvig eller så. Precis så får jag nämligen själv och det har tagit mig många år att förstå att det inte är en förkylning som är på väg att bryta ut utan ett rejält stresspåslag. Varierat med starka spänningar i nacken som gör oooont.

Det är så svårt att säga till någon annan att det som smärtar kan vara mer av psykisk karaktär än fysisk för jag vet hur svårt jag själv har haft att ta in det. Och ont gör det ju lika väl, det innebär ju ingen som helst lindring att något kanske har med ens psyke att göra och inte med fysiken. Men - kanske kanske kan man börja fundera på vad det är som gör ont, varför, hur hanterade man det som gör ont nu tidigare när det inte gjorde ont?

Massage är väldigt bra om man hittar en bra massör, har du möjlighet så unna dig det för som någon annan skrev här ovan så kan smärtan bli en ond cirkel och det är bra att försöka bryta den.

Jag hoppas att du inte tar illa upp, jag menar inte att jag vet hur det är för dig, jag bara kännde igen mig så väl just i din beskrivning så jag ville skriva lite. För mig har det hjälpt att i alla fall känna igen symptomen och då ta mig lite tid och stressa ner, fundera igenom vad som är det värsta stressmomentet för dagen och försöka elliminera det. Lycka till!

Bivax
0

Bara som ett tillägg till alla andras råd här ovan:

Kolla så att du inte har några nya blommor eller växter i din närhet (inomhus).

En av mina värsta migräntriggers är just vissa blommor, tex krysantemum, och de utlöser en migrän som börjar just som knölar/spänningar i nacken. Denna migrän kan hålla i sig i flera dagar.

Tigerbalsam är väldigt skönt för nacken, sov gärna insmord med detta.

Hoppas du får må bättre snart!