Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettoff-topic-ot
Läst 10044 ggr
JAUS
0

Rakkniv - Nybörjare

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag så trött på min Mach 5 rakhyvel och tänkte långsamt gå över till att börja raka mig med en rakkniv som man gjorde förr, för en bättre, närmare, rakning (och så sparar man pengar också GladGuld i mun).

Finns det några experter här som kan ge några tips på vad man ska tänka på? Har köpt en begagnad rakniv lite rostig med bladet är helt, ska göra en egen strigel och försöka få tag på ett gammalt bryne (8000 i strävhet) någonstans.

Duger detta? Tänkte börja med lite lågbudget för att testa och sen köpa bättre i framtiden.

Videon nedan visar hur använder rakkniven.

Inkanyezi
0

Ett tips om bryne är att använda något av de fina diamantbrynen som finns numera. De är alldeles utmärkta till att bryna en rakkniv, och med finaste sorten behöver man inte ens strigla med rem. Men det är ju rätt kul att strigla. Strigelremmen kan man gnugga in ett fint polermedel i med vax, exempelvis ceriumoxid.

Diamantbrynet används utan vatten, men man behöver torka av kniven efteråt, eftersom det blir en massa mycket fina spån. Det kan också vara bra att tvätta brynet. De fina metallspånen oxiderar fort och lämnar svarta fläckar.

JAUS
0

Ok, så de är likvärdiga med brynstenar då? Hur fint ska diamantbrynet vara?

[tick]
1

Du känner kanske redan till badger & blade? Finns en guide med allehanda information om knivrakning där: badger & blade

Själv rekommenderar jag annars safety razor för nybörjare som vill slippa plastrakhyvlar som tar dåligt, irriterar huden och kostar skjortan. Beställde just 100 rakblad för ca 130 kr inkl frakt, vilket man annars får ca 4 st gilletteblad för Glad

Inkanyezi
0

#2 Jag tycker faktiskt att de är bättre än brynstenar. Stenen slits när man slipar på den, och det gör med tiden att fasen på kniven blir mer rundad. Ett diamantbryne med "grov" och fin sida, 60 och 30 mikron, duger väldigt bra och slits inte alls, så det är plant hela tiden.

Den grova sidan är inte särskilt grov, men man avslutar alltid med den fina sidan när det gäller en rakkniv. Den fina sidan ger ungefär samma resultat som strigling. Det blir vasst, mycket vasst.

JAUS
0

#3 Du missar poängen. Jag vill inte använda rakhyvel, utan en riktig rakkniv.

[tick]
0

#5, jaha, men min poäng var ju att länka till rakknivsguiden? Det andra stycket var mest en parentes om vad jag personligen anser vara ett trevligt sätt att få en bättre, närmare och billigare rakning än med moderna plasthyvlar (kan ju vara nån som inte vet om att det finns ett sånt alternativ).

JAUS
0

Ok, då missförstod jag dig.

byggarn30
0

Finns det någon guide, gärna med bilder, på hur man skärper sin rakkniv?

Inkanyezi
0

Det finns säkert någonstans, söke på razor stropping och razor honing på youtube, men det är ganska enkelt. Om du har diamantbryne, så behöver du mycket sällan använda grova sidan. Man slipar med lätta cirkelrörelser fasen på eggen, och försöker hålla den så rak som möjligt, likadant på båda sidorna. Brynet lämnar något råegg, olika beroende på stålkvalitén i kniven. Om stålet är mycket hårt blir det knappast någon råegg med fina brynet.

Råeggen tar man bort med strigel. Det är en läderrem, som man har smort in med strigelpasta. Sådan pasta som används när man slipar ädelstenar går bra också, det är ett vaxstift med ceriumoxid. Man behöver inte lägga på pasta alla gånger, det räcker om man gör det ibland. Kniven ska dras mot remmen med eggen sist, och man måste vara försiktig. Det kan lätt hända om man är ovan, att man råkar skära av remmen när man vänder kniven för att dra åt andra hållet; man måste vända den ordengligt innan man lägger an den igen mot remmen.

Remmen måste hållas hårt spänd när man striglar. Den kan vara fastsatt på ett bräde. Och det tvistas om man ska använda narv- eller köttsidan på remmen, jag tillhör den senare falangen, eftersom den porösare sidan håller slipmedlet bra, så att striglingen kan gå fortare.

Det finns en rätt bra beskrivning på själva arbetsgången här, Och Pelleplutt visar grafiskt hur eggen är tänkt att se ut. Och beroende på hurdan slippasta man har kan det vara mer eller mindre smutsigt. Vaxstiftet som finns för slipning av ädla stenar är ganska rent, om man använder olja blir det rejält smutsigt.

Sen är det bara att öva.

byggarn30
0

Vad sägs om Autosol som slippasta till strigeln?

Inkanyezi
0

Autosol funkar, men när det torkar så dammar det. Det funkar bättre med vax eller lädersmörja för att hålla lädret i kondition. Lädret ska inte torka.

JAUS
0

Bivax lär väl funka bra?

Inkanyezi
0

Dte går bra med bivax, men jag brukar behandla lädret med minkolja eller fiskarsmorning först, så att det håller sig mjukt. Inte överdrivet mycket, men det suger in och gör lädret smidigt och det torkar aldrig. Bara bivax lär nog inte tränga in långt i lädret om man inte värmer det, och man ska nog undvika att värma läder.

JAUS
0

Klarar inte lädret 65 grader?

Inkanyezi
0

Så här står det på http://www.shenet.se/ravaror/bivax.html

• Skyddande bivax
    Bivax skyddar inte bara hud mot uttorkning inifrån och blöta utifrån, det fungerar likadant på trä, målarduk, läder och textilier. Här blandar man inte i fett som i salva, det skulle bli kladdigt och dra till sig damm (även om en blandning av 1 del bivax och 4 delar vaselin varit vanlig som både skosmörja och oljemålningsfernissa). Bättre är flyktiga lösningsmedel som avdunstar och lämnar det rena vaxet kvar. Recepten på vaxpasta (bonvax, Ceramatt, Ceronis) är ganska likartade vare sig det gäller möbler, skor eller vaxjackor: 1 volymdel smält bivax vari droppas försiktigt (brandfara, explosionsrisk) 1-2 delar balsamterpentin, d.v.s. fransk eller venetiansk terpentinolja.
byggarn30
0

Jag har hantverkat en hel del i läder och säger att bivax, det kan passa på en läderyta om man spätt ut/löst upp det i något lösningsmedel så att vaxet liksom kan sugas in i lädret. Annars passar bivax mest till att gnugga in i läderkanterna för att sedan polera kanterna med en lin eller bomullstrasa. Det måste bli varmt och liksom smälta in.

Jag brukar använda Ekol-olja (finns på granngården) som lädervård. Någor jag lärde mig under min tid som beriden högvakt på K1 samt av min egen hästtid.

Så en läderrem, spänd över en planka, fastspikad på baksidan,insmord med ekol-olja samt autosol som strigelpasta.

Låter det som om det skulle funka?

Barberaren
0

Har ju varit Barberare i 2 år nu, och kan med säkerhet säga , att om du använder en RIKTIG strigel, köpt från www.gents.se, så har du inga problem alls med att få kniven vass/ ekol-olja är bra att börja fetta in strigeln med// Autosol förstör du bara knivarna med// Jag kan nog få ordning på kniven din, men då måste du antingen skicka den eller att jag får komma till dej å slipa/bryna den, Jag finns i Gävle.

Har även ett antal knivar till salu samt striglar om du är intresserad?

Barberaren
0

Köpte ett skifferbryne från www.orsasten.se, för 150:-, funkar jättebra för att göra iordning mina knivar!

byggarn30
0

Oj, vilken bump. Men nu blir jag ju sugen igen…

yvonnel
0

Tänk vad mycket kunskaper morfar och farfar hade - som ni numera måste leta fram igen.

byggarn30
0

Men det är ju kul i sig ;)

yvonnel
0

Jomenvisst!