Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 6017 ggr
saraBvB
1

Mängden protein?

Nu har jag hamnat i diskussion angående protein per portion. Jag tycker ju inte att jag äter extrema mängder protein när jag äter lchf att det var ungefär som förut när jag åt mer åt tallriksmodellen hållet. När jag åt Pauluns GI modell åt jag till och med mer än nu och tidigare.

Men nu hamnade jag i diskussion med någon som verkar tycka att jag äter extrema mängder protein när jag säger att jag äter två ägg till frukost (att det skulle vara hela dagsbehovet). Att rekomendationen bara är 50 g om dagen. Jag tycker det låter extremt lite, men kanske har jag misstolkat något men jag trodde faktiskt att de flesta människor åt mer än 50g protein om dagen.

Vad tycker ni? är 50g mycket eller lite?

hemul
0

Två stora frukostägg innehåller ungefär 17 g protein…

goliath
3

Proteinbehover beror mycket på hur fysiskt aktiv du är. En motionär rekommenderas ca 1g protein per kg kroppsvikt om dagen.

Det diskuteras ofta om folk som äter väldgit lite kolisar bör äta lite extra protein pga att en del av proteiner som äts konverteras till glukos.

tankgirl
3

Din vän måste nog ha missuppfattat den informationen. 50 g protein om dagen är nog det minsta man bör äta för kroppens funktioner. När man pratar om protein om dagen så menar man oftast rent protein. Därför blir det ofta missförstånd.

Jag brukar skilja mellan protein och proteinkälla för att undvika missförstånd. Proteinkälla kan ju vara ägg, fisk, kyckling, kött mm

Om proteinkällan innehåller i snitt 12 g protein per 100 g bör man då äta c:a 400 g proteinkälla eller 8 ägg. Eller 8 dl.

saraBvB
0

förmodligen tänker både jag och den jag diskuterar med fel Flört som #1 påpekar jag tänkte 100% protein på ägg och då blir det ju fel. om det är 17 g på två ägg så är det ju inte någon extremt stor portion om dagsbehovet ska ligga på 50 g

Zepp
0

Proteinbehovet beräknas per kilo kroppsvikt. WHO rekommenderar 0,8 gram per kilo för vuxna och 0,9 gram per kilo för barn och ungdomar under 17 år. För den som tränar mycket hårt är proteinbehovet större. Det finns studier som tyder på att behovet bland elitidrottare kan vara så högt som 1,4–1,8 gram per kilo kroppsvikt.

http://www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fragor-och-svar/Mat-och-naring/Behover-idrottande-ungdomar-extra-protein-----/

Och som sagts tidigare.. man har inte räknat med behovet för glukoneogenesen vid ketogen diet!

Och ägg är 2/3 fett, 1/3 protein, räknat i E%

12,5 gram protein/100 enligt Fineli.

http://www.fineli.fi/food.php?foodid=858&lang=sv

Så det ägget med 17 gram måste vara ett strutsägg? Skrattande

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Siggebus
1

Många missförstår när man pratar om protein och tror att t ex 100 gr kött är lika med 100 gr protein.

Vill man kolla ungefär hur mycket protein man får i sig får man gå till någon tabell/uträknare som visar hur mycket protein det finns i just den och den köt/fisk-biten eller ägg etc Glad

MimLan
1

Här är en bra kalkylator som dök upp i forat för ett tag sedan. Applicera vad som sades i #2 på det om det behövs.

saraBvB
0

Ja i så fall är ju hela diskussionen befängd *suck*. Personen ifråga verkar vilja tro att jag sätter i mig i mängder av protein och det är vad alla som äter LCHF gör Obestämd och jag anser ju att min konsumtion är högst normal  vad det gäller protein att jag äter ungefär genomsnittsligt. Sen kan man ju alltid tycka att två ägg till frukost känns som för mycket ägg, men det är ju mer en smakfråga.

Antar att det inte spelar någon roll vad jag säger personen har ändå bestämt sig för att jag äter skit konstigt och mängder med protein fast jag tycker det verkar som att personen i fråga inte äter för lite.

MimLan
0

Det är ju ingen faktabaserad diskussion, det är en känslomässig där man tar till vad som helst som man råkar tycka funkar för tillfället. Aftonbladet-rubriker är klassiker i sådana här fall.

Om du har tålamod så kan du sätta personen plats genom att styra diskussionen mot reella fakta. Det finns inget som dödar en diskussion så mycket som det. (Jo, jag tror det trumfar Hitler-argumentet också! Problemet är att det inte alltid är lätt att på förhand vet exakta siffor protein för ett ägg eller om man avser just protein eller protein-innehållande matvaror.) Begär rella siffror och begär motiveringar.

Zondell
0

Jag försöker ligga på 50-60 g protein per dag för min målvikt är ca 60 kg. Ibland blir det mer men bättre det än att kolhydratladda… Ägg är ju jättebra och min favorit. Minst två per dag.

saraBvB
0

#10 jo jag tycker också ägg är bra. Billigt också bra att ta till eftersom vi har ont om pengar. När jag var ny gravid kändes det lite svårt att äta just ägg, men det har gått över Skrattande så då äter jag en del ägg igen.

jag har brukat gå på känn när det gäller mängderna.

#9 nej det faktabaserat kan man inte säga att det var dessutom var hela diskussionen of topic (annat forum). Bara tråkig diskussion som flippat ur *irriterad*

MimLan
2

#11 Ta det lungt. :) Efter några sådana här upplevelser har du både vanan inne att bemöta det och fakta till hands.

MimLan
0

Jag har aldrig råkat ut för diskussioner om mängden protein, men c-vitamin brukar dyka upp lite då och då. Efter första rundan har jag vanan inne att leverera chockupplevelsen (de flesta blir verkligen förvirrade) att apelsiner inte är livsnödvändigt utan att lite paprika räcker. Och graferna över vad några olika animalier och frukter innehåller vdg mineraler och vitaminer från kostdoktorns hemsida brukar också ställa till det.

Protein är väl poppis att ifrågasätta just nu iom att det valsat runt i media om ämnet, samt det lilla "faktumet" att kossor är elaka miljöbovar.

saraBvB
1

Jo protein är poppis att ifrågasätta. Jag valde faktiskt lchf för att jag inte tyckte att jag hade råd med mängden protein i Pauluns GI, men sen kom jag på att lchf hade andra fördelar Glad

Jag har fått frågan om protein men hittills har folk brukat nöja sig med att jag säger att jag inte äter mer än andra, men nu var det ju någon som angrep min konsumtion av protein direkt och då känner jag mig lite ställd. Jag hade då inte trott att folk skulle tycka att två ägg till frukost och kanske ägg i köttbullssmeten och pannkakorna  var några extrema mängder, men tydligen finns det folk som tycker att det är jätte mycket .

Jennix
0

#14 skrivet av saraBvB

Jag äter betydligt mer protein än så. Jag har ingen uträkning på hur mycket man "bör" äta egentligen, och inte vad som är farligt heller - om det ÄR farligt, det vet jag inte.

Ägg kan jag äta massor av: 4-6 vid varje måltid. 2 till frukost tycker jag låter lite.

Finns det någon som kan ge mig ett konkret exempel på hur mycket kött/ägg man kan äta per dag?

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Zondell
0

# 15: Det är svårt att vara konkret för det är individuellt hur mycket man kan/ska äta. Det beror på längd, vikt, målsättning, aktivitetsnivå och vilken fördelning mellan kolhydrater, protein och fett som passar just dig. Börja med att räkna ut hur mycket kalorier du behöver per dag. Jag äter 1500. Det är inte så mycket men jag är kort och vill förlora 0,5 kg/vecka. Jag får till ca 10000 steg/dag och tränar ca 3 ggr/vecka. Fördelningen mellan protein, fett och kolhydrater kan du se på t ex dumbbell.se eller annan sajt. För mig passar ca 80% fett 5% kolhydrater och 15% protein. Det blir inte alltid perfekt men på ett ungefär. Ibland väger jag maten på en hushållsvåg för att verkligen få svart på vitt hur det blir. Lycka till!

Jennix
0

#16 skrivet av Zondell

Jo, men jag menar, om det nu är så farligt att äta för mycket protein, så måste jag ju ha någon slags ram…

Enligt en länk som ngn postade så är 50-55 g per dag OK. Har inget med viktnedgång att göra, utan med hur mycket protein kroppen behöver - eller klarar av, antar jag.

Det funkar inte för mig att räkna, väga och mäta mat, jag tycker det är tråkigt och jag klarar inte att göra något så konsekvent och komplicerat varje dag. Kalorier räknar jag aldrig. Har bara gjort ett tag för att bevisa att jag åt långt mer än den "normala nivån" ska ligga på. Flört

Jag vill bara få ett hum om var jag ska ligga för att inte få "rabbit starvation" eller njurproblem… Eller så är faran rätt överdriven och det spelar ingen roll så länge man äter "normalt" men vad är det då?

Det måste inte vara exakt men någon gränsområde måste man väl veta?

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

saraBvB
2

#17 har svårt att tro att det är farligt finns ju en del kosthållningar som baserar sig på ganska mycket protein.

Känner mest att folk verkar tycka att det är onödigt svinn att äta för mycket protein Flört. Mer ett ideologiskt ställningstagande mer än en fråga om hälsa eller också en blandning av ideologi och att man får cancer av kött *suck* (själv vill jag ju hävda att det är en miljöbesparing att jag behöver ta mindre astma och allergi mediciner och inte äter lika mycket frukt som fraktas över halva jordklotet)

Sen tänker jag att om man äter fett och grönsaker till det proteinrika livsmedlet så blir ju ändå inte enorma mängder i all fall blir jag ganska snabbt mätt.

tankgirl
1

#17 Om du vill ha ett hum skulle jag tro att över 1 kg kött om dagen generellt blir påfrestande för kroppen.

Din mage säger ifrån innan du kommer i närheten av det, troligtvis.

Jennix
0

#18 Jo, det är lite det jag funderar på, hur mycket fett och grönt måste jag lägga till då, för att inte enbart leva på protein?

#19  OK, tack, äntligen ett förslag. Glad

goliath
0

Så vidare jag vet så är inte ett högt proteinintag (3g per kg kroppsvikt) förbundet med hälsorisker hos friska.

Det råder en del diskussioner om huruvida mer protein stimulerar sockerproduktion i levern som höjer leverglykogennivåerna och således hämmar ketosen, bl.a. i tråden anti LCHF, men här är jag osäker. En annan diskussion är om stort proteinintag hämmar ketosen genom att insulinogena aminosyror triggar insulinrespons, men här är jag oxå osäker på omfång/betydning och hur mycket hard endpoints egentligen påverkas..

Zepp
0

Insulinogena aminosyror triggar både insulin och glukagon!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Skepparkrans
4

"Men nu hamnade jag i diskussion med någon som verkar tycka att jag äter extrema mängder protein när jag säger att jag äter två ägg till frukost (att det skulle vara hela dagsbehovet). Att rekomendationen bara är 50 g om dagen. Jag tycker det låter extremt lite, men kanske har jag misstolkat något men jag trodde faktiskt att de flesta människor åt mer än 50g protein om dagen."

0.8 gram per kilo kroppsvikt är absolut minimum för att bibehålla muskelmassan. Motionerar eller styrketränar man skall man givetvis äta mer.

Att LCHF per definition skulle vara en högproteindiet är en myt som alldeles för många tror på. Det finns förvisso många här som äter mycket protein men det är också många som har problem att få i sig tillräckligt.

Jag skulle vilja påstå att svensk husmanskost i genomsnitt är betydligt proteinrikare än det vi äter. Medelsvensson som inte har läst någonting om kost tror ofta att protein bara finns i kött, samt att kött typ är 100% rent protein, och drar därför slutatsen att vi LCHF'are stoppar i oss enorma mängder. Proteinhalten i kött är i själva verket 20g/100g, vilket bara är ungefär dubbelt så mycket som i vanligt mjukbröd. Folk som dricker mjölk och äter pasta, bröd, ost och havregryn har ett relativt högt intag utan att begripa det. Att komma upp i 1.5 gram per kilo kroppsvikt är inget problem för någon som äter "normalt". En tallrik havregrynsgröt och några ostmackor är en betydligt proteinrikare frukost än en tallrik turkisk yoghurt. Spaghetti med köttfärssås och några glas mjölk ger utan tvekan ett lika högt intag som en rejäl köttbit med grönsallad, avokado och bea.

Vi som äter en köttbit och fyller ut med fet sås och lite grönsaker samt dricker vatten ligger för det mest lägre än de som äter fettsnålt. Äter man LCHF utan ägg eller mejeriprodukter blir det faktiskt väldigt svårt att få upp proteinintaget till träningsnivåer utan tillskott.

goliath
0

bra poäng #23!

saraBvB
0

#23 absolut det håller jag verkligen med om :) Förövrigt verkar personen i fråga gett upp nu andra började ifråga sätta om två ägg till frukost verkligen var extremt mycket. Så jag antar att hon plötsligt kände sig lite ensam i tråden.

Stig Björne
0

Om en hel höna kan kläckas ur ett äggskal måste rimligen allt som behövs finnas i ägget. Alltså äter jag ägg och kan tänka mig att testa äggfasta, tre ägg om dagen bör väl räcka som experimentell kost i kombination med någon passande träning. Ja?