Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: hälsa
Läst 8541 ggr
Emelika
0

Spänningshuvudvärk och magkatarr...

Hej, är ny medlem och hoppas någon kan hjälpa mig med mina problem…

Har ätit LCHF i ca 2 månader nu, gick i början ner ca 5 kg på 1-2 veckor (kommer inte ihåg riktigt hur fort det gick) men sedan har det stått still. Väger mig dagligen och det skiftar upp och ner ca 1 kg mellan dagarna. Undrar varför det inte händer något? Har minst 30 kg mer att gå ner, så det borde ju gå ganska enkelt trodde jag med såpass mycket övervikt…

Men huvudproblemet är just nu att jag sedan helgen har haft huvudvärk nästan konstant (blir värre under dagen), och sedan ett par dagar sedan har jag också ont i övre delen av magen (magkatarr?). Har känt mig väldigt trött i flera veckor, men tänkte att det berodde på övergångsproblem?

Gick och lade mig riktigt tidigt igår, ca 20.00, men hade svårt att somna. Somnade någon gång efter 23.00 och vaknade igen ca 05.00 och hade för första gången huvudvärk redan från start, gick då upp och tog ett glas vatten (har börjat dricka mer vatten) och fick direkt en känsla av sura uppstötningar (utan uppstötningarna). Av ett glas vatten! Gick och lade mig igen… När jag sedan gick upp igen tog jag en långpromenad med förhoppningen att lite motion och frisk luft skulle kunna hjälpa. Det gjorde varken till eller från…

Igår åt jag 2 bitar fläskkarré (ca 150-200 g) tillsammans med en handfull spenatblad och en sås gjord på creme fraiche/majonnäs, 4 minibabybel, en burk avrunnen tonfisk i olja med majonnäs, 2 nävar mandlar och några skedar keso. Idag har jag hittills ätit 2 kokta ägg mosade i smör, 1 näve mandlar, några skedar keso och en babybel. Tänkte till kvällen äta blomkålsmos med några skivor kassler. Låter det ok?

Normalt till frukost brukar jag äta en omelett gjord på 2 ägg, 2 "remsor" bacon, en skvätt grädde, lite riven ost (ibland mktFlört), 3-4 championjoner och ibland en halv paprika. Till det serverar jag ofta en handfull spenat och ibland även en klick turkyoghurt/aioli/creme fraiche. Till middag äter jag något utav de LCHF-recept jag googlat fram, sedan tar jag också något mellanmål (oftast ost).

Hur skulle ni göra med dessa förutsättningar? Kan också nämna att huvudvärken blir värre efter jag ätit, samt att när jag dricker känner jag mig mer hungrig…

dufva
0

Man kan ju iof få huvudvärk av andra anledningar än kosten också Skrattande

Omställningsproblem som debuterar efter 4 veckor låter lite sent men det kan tänkas om du tex striktat till kosten ytterligare på sista tiden

Man kan ju även tänka sig att du kan fundera över hur du har det med saltbalansen

Kanske behöver du tom salta maten lite mer?

Du kan också vara lite känslig för mejerier som troligen har ökat i din kost nu på Lchf?

Brist på saltsyra kan kanske göra att det trasslar i magen för dig

Isf finns hjälp på apoteket.

saraBvB
0

Magnesium brist kan ge huvudvärk det märker jag när jag inte tar magnesium. Ganska vanligt att man får också när man äter lchf speciellt om man inte är noga med att äta mandel och nötter.

Emelika
0

Tack för svar!

Nej, det är ju klart att det inte behöver vara kosten som triggat igång problemen. Jag har länge funderat på om jag inte är laktosintolerant, har blivit dålig i magen (på ett annat sätt än nu) när jag ätit mkt mejerier… Ska nog prova ett tag utan dessa, även om det känns tråkigtObestämd

Angående saltsyra så googlade jag på saltsyra och tydligen kunde man göra ett test genom att dricka ett halvt glas vatten med 1 tsk bikarbonat. Blir det ingen reaktion (rap) finns det för lite saltsyra. Så det var ju ett enkelt test, ska införskaffa lite bikarbonat och testa. Skulle det vara så att man har för lite saltsyra rekommenderades att dricka något surt innan maten (t ex citronvatten).

Tack igen för svar!

Emelika
0

#2 skrivet av saraBvB

Jag har läst det i tidigare trådar och köpte därför mandlar, men det tar kanske isf lite tid innan det börjar fungera? Men ang. mandlar så tycker ju vissa att det inte är en så bra idé pga omega 6… Jag tar inga extra vitaminer eller omega 3. Borde jag börja?

Emelika
0

#3 skrivet av Emelika

En liten uppdatering bara: Letade igenom skafferiet och hittade bikarbonat så gjorde "bikarbonattestet" och rapade, så för lite saltsyra ska ju inte vara problemet iaf.

Det är ingen som vill kommentera vad jag äter, verkar det ok?

Gia91an
1

Jag har absolut inte gått på LCHF länge nu. Men jag reagerade mest på att du verkar äta så mycket. Jag skulle inte palla äta så mycket med LCHF men jag antar att det är väligt individuellt?

Har också ca 30 kilos övervikt och har alltid ätit jättemycket innan låg kh kosten, men ja. Som sagt, säkert individuellt? Någon av de mer erfarna kan säkert svara.

Jag blir sur i magen av ägg och kan få ont i huvudet av det. Men ja, det är annars det enda jag kan komma på. Hoppas du får svar annars!

(Du kanske biter ihop käkarna på natten och det är därför?)

Emelika
0

#6 skrivet av Gia91an

Tack för svar!

Ja, jag kan ju äta för mkt. Tycker det är svårt att veta hur mkt man ska äta, det är ju inte för inte man är fetFlört

Hur mkt äter du då? I början tyckte jag att man blev mätt fort, men inte längre. Av någon konstig anledning blir jag bara mer hungrig av att dricka vatten… Känner mig tom.

Det kan ju faktiskt mkt väl vara äggen oxå, äter ju rätt mkt (2 per dag). Hmm, men vad ska jag då äta istället?

Gud vad svårt det verkar, särskilt om jag varken skulle kunna äta ägg eller mejeriprodukterFörvånad

Skulle någon kunna tipsa om hur en "bra matdag" skullle kunna se ut: hur ofta äter ni och hur mycket? Borde jag äta mer grönsaker?

Gia91an
0

7# Haha nej det är ju inte det, och mat är ju dessutom så förbannat gott! ;)

Jag har gått på lågkolhydratsdiet i ett år. Men nu gått över till LCHF, egentligen bara genom att lägga till fett, för innan åt jag inte mycket fett… Har bara hållt på ett litet tag med LCHF men börjar hittills dagen med äggmjölkskaffe.

Lunch En bit karre med lite hemmagjord bearnaise och någon bit broccoli.

Nu på kvällen ska jag göra fläskfile, mest för att min karl är hungrig. Jag känner mig mätt för dagen, dock lite illamående. Men det kommer bli en bit kött, lite sås och ytterligare en bit broccoli.

Jag älskar grönsaker, så skulle inte kunna låta bli att äta det men nu äter jag bara lite.

Dricker du äggmjölk? det blir jag inte sur av så som stekt och kokt ägg gör för mig. Kan ju vara ett bra sätt annars att få¨i sig det, det är ju jävligt nyttigt.

Vätskebrist får man ju lätt huvudvärk av (har alltid vätskebrist). ;)

Jag fattar för övrigt vad du menar av tom med vatten.. Blir jag med, men för mig beror det nog mest på att jag avskyr vatten, men är så törstig att bara det släcker törsten.

Jag måste ju dock påstå att jag bara gått på LCHF ett mycket litet tag, men eftersom jag har haft låg-kh-kost så länge så har jag hängt här inne ett tag m,ed. Men jag håller bara på att lära mig fortfarande.

Gia91an
0

Välkommen hit förresten! :)

Ska bara tillägga att du egentligen kan LCHF bättre än mig ;)

MimLan
1

#7 Blir du aldrig hungrig, utan äter ändå, så äter du för mycket.

Kan inte påstå att det ser ut som att du äter för mycket.

Emelika
0

Äggmjölk låter lite läskigt men det kanske jag ska prova om det är skonsammare.

Har än så länge mest gjort creme fraiche-såser, men kanske skulle prova på att göra hemmagjord bearnaise istället…

Äter du några vitaminer eller omega 3, verkar som många på den här dieten gör det?

Emelika
0

#9 Tack så mycketSkrattande

#10 Hur äter du då, tycker att jag numer är lika hungrig som jag var innan LCHF…

Gia91an
0

Jag tyckte också äggmjölk lät läskigt, men fastnade för det (smakar inte särskillt mycket ägg) :)

Jag hittade receptet här på sidan både för bearnaise och äggmjölk, prova, verkligen asgott! :)

Jag äter inga omega 3 eller vitaminer. Äter bara magnesium. Men jag har som sagt inte gått på detta länge. När jag åt lågkh åt jag ju mycket grönsaker, och c-vitamin och så får man ju genom vitkål, vilket jag i stort sett levde på.

Jag tror att jag kommer märka vad jag kommer behöva äta vidare i framtiden.

Men ja, som sagt, jag är ju ny på detta och äter ganska lite för tillfället, så du kanske inte alls äter för mkt, utan jag som bara inte kommit in i det liksom. (Bara så jag har det sagt!)

Emelika
0

#13 Ja, jag får väl prova äggmjölk då. Verkar som väldigt många är förtjusta i det, så då kan det ju inte vara äckligtTungan ute

Jag känner mig helt ok just nu, bara lite svag huvudvärk. Kanske ätit för mycket stekt mat…

Tack för svarenSkrattande

MimLan
0

#13 Ät mer!

Gia91an
0

15# Borde jag äta mer? :O Men jag är ju så MÄTT! xDD

AnnK
3

#14 äggmjölk gjord på smör och kokosfett med smak, kryddad med kakao är supergott! smakar inte alls vare sig fett eller ägg.

Gia91an
1

17! Håller så med!