vad är lchf ?
läste på ett annat forum om de som ät stenålderskost eller liknanade. Varfrö äter man lchf är det för att må bra för det skiljer sig från stenålderskost. Finns de som äter ägg på våren tex men inte resten av året för på stenålder kunde man inte äta det året runt samma med grönsaker som de äter på sommare och så vidare. Många säger att lchf är de nkosten vi är skapta för men det var långt ifrån allt som finns nu att tillgå som fanns på stenåldern ?
M v h

Mnja.. det är mer frågan om definitioner!
Paleo kan vara lågkolhydratkost, men LCHF bör vara paleo i så stor utsträckning som möjligt.
LCHF utgår mer från macronutrientfördelningen, än om matvaran fanns på stenåldern.
Givet att de som säger att de äter Paleo faktist äter Neolitisk mat hur de än gör för det e himla svårt att äta vilt kött, bär, frukter osv om man skall handla allt på ICA!
Ja jag har sett att en del hävdar att LCHF är den kost vi är skapade för.. vilket är ett irationellt argument.
Och då brukar Inuiter o Samer dyka upp som bevis.. det e ju lika tokigt det oxå, för hur mycket säl, ren, hjortron, vild lax äter en vanlig LCHFare?
Grejen är att de levde på i stort sett animalisk föda, som de jägare/fiskare de var.. och det visar att mäniskor kan leva och ha hälsan på en animalisk kost!
Men det finns andra folkslag som levde på betydligt mer kolhydrater och de hade hälsan oxå!
När man kommer in på de verkliga argumenten som håller så handlar det om hur vår metabolism har utvecklats genom årmiljonerna, och annpassat oss för en viss föda.
Och då ingår inte fröer och snabba kolhydrater i någon större utsträckning.

http://www.forntidateknik.z.se/IFT/mat/stenmat.htm

http://www.forntidateknik.z.se/IFT/mat/harjulf.htm
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/matlagningen-satte-fart-pa-manniskans-evolution_856959.svd
"Whenever and wherever it was ecologically possible, hunter-gatherers would have consumed high amounts (45–65% of total energy) of animal food. Most (73%) hunter-gatherer societies worldwide derived >50% (≥56–65%) of their subsistence from animal foods, whereas only 13.5% of these societies derived more than half (≥56–65%) of their subsistence from gathered plant foods. In turn, this high reliance on animal-based foods coupled with the relatively low carbohydrate content of wild plant foods produces universally characteristic macronutrient consumption ratios in which protein intakes are greater at the expense of carbohydrate."
http://ajcn.nutrition.org/content/71/3/682.full?ijkey=392231b0a35909f59320dbb16c1d48ff7bda8e2c
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
så vad är då lchf ? och vad ska man äta för att må så bra som möjligt leva så länge som möjligt ?
Om man kollar på te x indier så är de inte så ofta överviktiga och de äter mest vegetariskt och ris.
Många säger att man ska äta varierad kost at det är onyttigt att leva på samma kost hela tiden. Men de kostcirklar du visat ser ganska enformiga ut.
En annan sak är te x det kött vi äter idag från boskap är det emd skillnad på från det vilda ärsom sagt svårt.
M v h
#2 Nja. Fetma och diabetes ligger numera högt i Indien/Asien. Googla på Indien fetma diabetes så får du upp larmrapporterna.
Titta på var näringen finns, så ser du att "variation" inte är det som behövs, utan att man äter rätt och bra mat. Däri ingå ägg, fisk och inälvor.
Köp vilt och gräsbeteskött om du inte vill ha vanligt "industrikött".
3# var finner man sånt gräsbeteskött ? och är det olämpligt med industrikött ? jag öter främst gris då jag tycker det andra köttet är ganska torrt.
M v h
LCHF = Low carb High fat, dvs en lite kolhydrater och en högre andel fett.
det finns en nybörjar guide på www.kostdoktorn.se
Människan är i stort sett den enda varelse som kan välja att äta varierat, dessutom den enda som blir överviktig. Undrar om det finns ett samband?
Djur som lever i naturen äter efter sina förutsättningar och av det säsongen erbjuder. Det viktiga är att maten innehåller de näringsämnen man behöver, inte att de kommer från en "varierad kost".
De för människan nyttiga fetterna kommer nästan uteslutande från djurriket. Animaliska fetter är emellertid inte lika enkla att framställa som vegetabiliska och ger därför inte heller lika stor vinst för matindustrin.
Därför har myndigheterna, för att stödja industrin, framställt kostråd, som gynnar de vegetabiliska fetterna till nackdel för de animaliska.
Man tror kanske vid första anblicken att kostråden tillkommit för att förbättra folkhälsan, men till och med Livsmedelsverkets egna representanter erkänner att kostråden handlar mest om industri- och handelspolitik.
Åke Bruce, professor i tillämpad näringslära vid Livsmedelsverket, skriver i boken ”Myter om maten”: 
”Det vetenskapliga underlaget för kostrekommendationerna har vuxit fram successivt. Det går inte att peka på några enskilda studier som skulle ha spelat en särskilt stor roll. […]
Den WHO-rapport som kom ut 2003 är i skrivande stund föremål för politiska diskussioner från en rad länder, inklusive USA. I denna debatt hävdas det att förslagen till begränsad konsumtion av socker, fett och särskilt mättade fettsyror slår ojämnt och drabbar vissa branscher och nationer orättvist.”
Att det inte går ”att peka på några enskilda studier som skulle ha spelat en särskilt stor roll” betyder bara i normalt språkbruk, att några sådana studier inte existerar. Om de funnits, skulle han förvisso ha åberopat dem!
Han kan alltså inte peka på vilka vetenskapliga studier, som skulle utgöra det vetenskapliga underlaget för kostråden, utan erkänner i stället att kostråden utformas i en huggsexa mellan industrigrenar och nationer!
Kan det sägas tydligare?
De kostråd som påverkar miljarder människors liv och hälsa, bestäms genom handuppräckning i politiska församlingar och under påverkan från industrins lobbyister!

Tja, LCHF är vad du gör den till skulle jag vilja säga!
Man kan focusera på olika saker, lite beroende på mål och förutsättningar.
En del är överviktiga.. eller bara vill gå ner vikt, och då kan man testa olika extrema varianter om man vill, tex nollkolhydrat, fettfasta, MBC, fakir osv.
Men.. på det hela så vill man ju vara frisk, när man väl är normalviktg och då handlar det om essentiell näring.. dvs att förse kroppen med all den näring som den behöver, för att alla funktioner skall fungera så bra som möjligt så länge som möjligt.. och där kommer då paleospåret in.. plus individuella behov och metabola tillstånd.
En sak du har lärt dig på resan är att fett inte är ett dödligt gift som man velat påskinna, utan det är snarare snabba kolhydrater och matsubstitut som är det vi skall undvika.
Om du är som jag så börja utforska vad som är riktig mat, testa gärna det bästa, tex gräsbeteskött!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Jag bor på landet och kan köpa kött av en uppfödare som har bara några kor för att hålla gården öppen och som använder bara gräs och hö som foder, de slaktar några unga djur varje höst och då jag köper en halva. Jag får också märgben för att kunna koka buljong, likaså lever som jag vet är av ung och välmatad djur. Smakar underbart. Så kolla lite om det finns ngt motsvarande nära dig.