Köttiga burgare
När man mal kött i en kvarn krossas fibrerna och det blir lite smetigt. Jag är iofs en stor köttfärsälskare, så jag har inget emot det men jag tänkte att jag skulle prova en annan vinkel på det här med burgare för något år sedan. Åh vilken vinkel det blev! Rejält köttiga hamburgare med lite tuggmotstånd!
**Dickens köttiga burgare
**Ta en bit kött, av favoritsort, och lägg det på skärbrädan. Skär så tunna skivor du kan tvärs fibrerna. Kleta ihop skivorna åt ungefär samma håll i en hög.
Skär sedan igenom högen i flera olika riktningar tills du har finhackat köttet. Det gör inget om några bitar blir lite större - man kan ju faktiskt äta kött utan att dela det först…
I med kötthacket i en skål och krydda efter behag. Salt, svartpeppar, chili, spiskummin, vad du känner för. Rör omkring en stund.
Du behöver inget för att "hålla ihop" köttfärsen/hacket. Själv använder jag aldrig annat än kött och kryddor.
Gör rejäla biffar på skärbrädan och packa/släta ihop dem med en stekspade. Se till att göra burgarna platta - inte linsformade som en del envisas att göra sina köttfärsbiffar. På så sätt blir det lättare att steka igenom hela burgaren precis lagom.
Stek eller grilla…
Njut!

Bra hamburgerbröd:
Smält 1 msk smör i en skål (med platt botten - lagom hamburgerbrödsstorlek).
Pytsa i
2,5 msk mandelmjöl
1/2 tsk bakpulver bakpulver
1 ägg
Vispa ihop tills det är slätt och skyffla in i micron i 2 minuter på full effekt.
Låt kallna på lite hushållspapper och dela som ett hamburgerbröd. Akta fingrarna. Lite blod är iofs inger farligt - väldigt lite kolhydrater och bra med protein…
Bröd, dressing av egentillverkad majonnäs, lite lök (om man pallar lite lök) ost, bacon, whatever… Nu börjar jag dregla snart.