Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 23901 ggr
totten
0

Celsius dricka eller inte?

Är det verkligen så bra?

Vad tror/vet ni?

MimLan
5

Vad är det som skall vara så bra?

totten
0

Nästan ingar kolydrater och dra igång ämnesomsättningen…

NinjaKakan
0

Jag dricker det ibland, men dricker också övriga energidrickor med. Så jag vet faktiskt inte om det fungerar som det ska.

OneManArmy
0

Samma sak som redbull sugarfree typ.

Pigg blir du

skogs-tolva
1

vissa tom smakar bra, men om de verkligen skulle upprätthålla ämnesomsättningen efter träning eller dra igång den…nja, där är jag nog tveksam.

målle
0

Jag läste på Katrin Zytomierska's blogg att de är riktigt bra att dricka innan träning då man tydligen ska bli piggare och orka mer, men huruvuda det stämmer eller ej har jag ingen aning om. Man kan ju lätt tro på det iaf då hon äter lchf och inte verkar vilja tala om sådant hon själv inte tror på, men men. Man kan inte lita på ngt förrän man själv provat tycker jag!

Jag har smakat två sorter men kan inte minnas att de gav ngt direkt…dock tänkte jag (mest för "skoj" skull) testa ngn gång och se om det är som Katrin påstår!

Mooniq
0

Jag hade inte druckit den. Massor av koffein i drycken. Inte bra för kroppen alls. Koffein piggar upp för stunden men tröttar ut i längden.

googla koffein blodsockernivå så får du bra artiklar. Spelar ingen roll var koffein finns om det är energidryck, cola, kaffe eller te.

Koffein är beroendeframkallande oxå, värt att tänka på!

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Mooniq
2
Detaljerad information

Portion: 1 dryck (355 ml)

Innehåll per

Portion

Energi

21kJ/5kcal

Kolhydrater

0g

Protein

0g

Fett

0g

Vitamin C

60mg

Niacin

20mg

Vitamin B6

2mg

Vitamin B12

6µg

Biotin

300µg

Pantotensyra

10mg

Kalcium

50mg

Krom

50mg

Natrium

6mg

Doseringsförslag: 1-3 drycker per dag

Ingredienser: Guarana extrakt (frö), Grönt te extrakt (löv) standardiserad EGCG till 10 %, Koffein (vattenfri), Glukuronolakton, Ingefära extrakt (rot), Kolsyrat filtrerat vatten, Fosforsyra, Citronsyra, Askorbinsyra, Aromer, Stabiliseringsämne (Gummi Arabicum) , Färgämnen (Riboflavin, Kalciumkarbonat, Sockerkulör), Sukralos

Viktigt: Hög koffeinhalt 56 mg/100ml. Rekommenderas inte för barn, gravida kvinnor eller personer känsliga för koffein. Rekommendation per dygn: max 3 portioner. Användning tillsammans med alkoholhaltiga drycker rekommenderas inte. Innehåller sötningsmedel

-------------------------------------------------------- !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!--------------

Sötningsmedel SUKRALOS ska man undvika, det finns ingen eller dålig forskning på vad som händer i kroppen och sen även i miljön. !!!!!

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

MimLan
3

#2 om din ämnesomsättning är avstängd är det väl bättre att jobba på att få den att fungera istället?

målle
3

#7 och #8 Då ska jag nog skippa min "test" av drycken, kan ju ta en kopp kaffe innan träning då ist Skrattande

Lurtz
0

Använder någon enstaka som groggvirke ibland, smakar rätt bra och bara en femtedel av sockret som vanlig läsk, men att den skulle ha positiva egenskaper för t ex förbränning tror jag inte på.

LinneaaL
0

Vart finns det att köpa? bara på nätet?

målle
0

Finns på Ica bla. dyr som f*n dock.

gun92884
1

#11skrivet av Lurtz

Står det inte att det INTE rekommenderas tillsammans med alkohol?

Jag har för mig att vi har haft problem med just denna kombination här i landet … yngre som vill ha 'förhöjd' effekt blandade alkohol med energidrink och hamnade sedan på sjukhus med epileptic fits … Rynkar på näsan

Lurtz
0

Jodå, det har alltid funnits varningar för att dricka koffein/energidryck tillsammans med alkohol, och det har skett att en del reagerar på det, till och med enstaka dödsfall, särskilt om det intas i samband med fysisk ansträngning, såsom att dansa på nattklubb från 21-03. Själv drack jag mycket redbull-vodka i min ungdom utan problem, så jag känner mig inte orolig, men det är klart, jag skulle inte uppmana andra att dricka det utan att poängtera att det kan finnas risker.

Fiana
0

#6 Skulle nog inte ta Katrins ord för mycket tyvärr. Har sett alltför mycket "grodor" om lchf från henne, alltså rent felaktiga saker. (som att påstå att hon äter "no-carb" fast man lätt kunnat se att det hon äter är helt vanlig lchf osv. men att hon missat att det är kolhydrater i det hon äter (inte för att det var något fel på det hon ätit, men någon no-carb var det inte i närheten av))

totten
0

Tack för alla inlägg och råd.

Ja kaffe är en av mina synder, blir ett par koppar för mycket per dygn.

Jag tror inte heller att det finns en "quickfix" är nyfiken hur ni ställer er till Celsius.

Återkommer om jag testar den, gör det ni också så kan vi samla info vad ni/jag tycker.

mirjap
1

Jag äter LCHF sedan 2½ år tillbaka.

Jag har använt Celsius.

Den första gången vi provade, min man och jag, så delade vi på en st innan träning och upplevde mer styrka och energi. De 2 sista gångerna har jag druckit en på em några timmar efter lunch och sen styrketränat. 45 min in i träningen blev jag kraftigt illamående och skakade. Fick även stark hunger och visste inte hur snabbt jag skulle äta nåt.   Jag tyckte dessa symptom tydde på att jag kört slut på alla mina energidepåer och typ som väldigt lågt blodsocker.?

Förr har jag utan problem ätit min lunch vid 11.00 tränat på em och ätit nästa mål vid 18.30, utan nån direkt hunger.

OneManArmy
0

Herregud ni får en vanlig energidricka låta som värsta knarket :P

mirjap
0

Ja kanske som lite FÖR mycket bränsle… Kanske man bara ska köra på fet-maten? Sist jag styrketränade så drack jag inte Celsius och då gick det utmärkt. Så jag tror jag hoppar den. Oskyldig

ess
1

Jag dricker en Celsius en timme innan jag sätter igång med min träning. Det är svårt att direkt avgöra om jag blir piggare i huvudet, men nog presterar jag bättre alltid! Dock blir jag mer hungrig, men väljer bara att äta mer. Jag är inte ute efter att bli trådsmal, utan stark och uthållig. Om du vill detta, då rekommenderar jag drycken!

Må gott!

OneManArmy
1

Funkar lika bra med en kopp kaffe

madde86
1

Jag har ätit enligt LCHF i snart 1 år och kan bara säga positiva saker om celsius. Jag dricker den på morgonen för att hålla mig pigg. det tar mig ca 4 timmar att smutta klart på en burk. Jag brukade dricka kaffe men det hinner bara bli kallt. Jag skulle dock aldrig dricka en hel celsius under kort tid då det är som att svepa 2 koppar kaffe efter varandra.

Jag har provat att dricka andra energidrycker på samma sätt men mår inte bra och får darrningar etc, då dom alla innehåller antingen socker eller något annat sötningsmedel som får mig att bli sjuk. Exempel på dessa är Redbull (smakar piss för övrigt), den rosa Female … med grapefruktsmak och diverse flera.

Jag tror inte heller att det är bra att vänja sig vid den här typen av drycker men när man dricker den som i mitt fall under en väldigt lång tid ser jag bara fördelar med det.

Kroppen mår inte bra av att få för stora mängder av något substrat under loppet av en kort tid eftersom det ger höga koncentrationer i blodet. Jag anser att man ska behandla intaget av koffein som vilket annat läkemedel, låga doser under en längre period, men tillräckligt för att det ska ge effekt.

Beroendet triggas istället när man ökar dosen och tiden man intar det på.