Malfatti med sellerirot
Tänkte jag skulle tipsa om mitt egna recept på malfatti:
Malfatti m/sellerirot
Ca 1/4 sellerirot (el 350 gram spenat)
250 gram philadelphiaost (el ricotta)
2 dl riven parmesan
1 ägg + 1 gula
1 tsk riven muskot
Ca 1 dl fiberhusk
Salt & peppar
Skala och skär selleriroten i mindre bitar. Koka i saltat vatten tills den blir mjuk (ca 15 min).
Häll av vattnet och mosa selleriroten i en sil så att så mycket vätska som möjligt försvinner. Blanda ihop ägg + gulan med philadelphiaost, parmesan, muskot och selleriroten.
Blanda väl och smaka av med salt och peppar. Ha sedan i fiberhusken (för er som vill göra med vanligt vetemjöl får googla hur mycket man ska ha för det vet jag inte).
Blanda väl och vänta lite för strax kommer det bli en fast deg. Om den inte blir tillräckligt fast så ha i ytterligare fiberhusk. Låt stå i kylen en stund.
Sen är det bara att ta fram och forma till små malfattis. Lägg malfattisarna i kokande, saltat vatten och ta upp de när de flyter upp till ytan. Det tar max 1 minut.
Mmm, dessa härliga små malfattis som är sådär underbart goda och smälter i munnen. Precis som gnocchi fast utan potatis och vetemjöl.
För er som har lust att se hur de ser ut eller veta mera kan kolla in inlägget på min blogg:
http://casaspangtorp.blogspot.se/2012/11/malfatti-med-sellerirot.html
Ska prova 
Älskar gnocchi !!

Måste man inte sen göra en ostsås a´la quattro formaggio till dessa? Rotsellerin ligger och puttrar - riktigt spänd! 
Jo det måste man :) Jag gjorde det dagen efter med de som blev över. Rekommenderas varmt!

Jag med. Massa smör, rökt fetaost, parmesan samt godaost, svartpeppar, torkad basilika och lite flingsalt. Spädes med grädde. Mums. Blev mycket gott. Liiite irriterad över knastret från fiberhusken dock. Lite som sand i munnen. Kanske testa med gluten eller pofiber eller ägg?
Så bra att du gilla de!
Men skumt att du känner fiberhusken så tydligt, det gör man inte i mina. Pofiber binder inte ihop degen lika bra som fiberusk. Men ägg… det är det ju redan i degen.
:)