Den ultimata pajdegen?
JAh har samlat lite av de degförslag som finns här på sajten och det blev ju inte så många:
------------------------
6-8 port
3 dl mandelmjöl
125 g smör
2 msk kallt vatten
--------------------------
1 dl PO-fiber,
1 msk Fiberhusk,
½ tsk bakpulver,
75 g rumsvarmt smör,
1 äggula,
¾ dl vispgrädde
----------------------------
Jag har provat det andra men det blir liksom inte hårt och sprött som sig bör.
Nog MÅSTE vi kunna åstakomma detta?
Fibrex, Husk, Pofiber, smör samt ägg?
Tanken är ju att ägget ska ersätta glutenet i mjöl.
Vad tror ni?
Kom igen nu alla duktiga kockar och bagare - en dylik paj vore ju det bästa för alla LCHFare!
Jaa, jag vill verkligen kunna göra pajer… men har inget bra förslag!!!! hoppas de duktiga kan lägga till här
irene

Förstod jag rätt nu? Är det två olika recept? Ett med mandelmjöl, och ett på Pofiber?
Har inte ens provat dessa - hur gör man, hur blir det (ny på detta btw)?
Har tyvärr inget förslag att komma med, men jag vill också ha frasigt pajskal!
Vad sätter ni i pajen?

#2 - ja det är två olika recept jag hittat här på siten.
#4 - fyllningar finns ju massor av goda uppslag på men här tänkte jag vi skulle få fram det ultimata pajskalet. Alltså det som blir hårt och frasigt om man förgräddar det.
Vad tror ni om Pofiber, smör och ägg?
Till matvarianten kanske riven ost kan bidra med sprödhet?
Jag använder receptet på pones, det tycker jag är fantastiskt bra:
2 ägg
en skvätt grädde
1 tsk bakpulver
1,5 dl pofiber
30-50 gram smält smör
Man vispar äggen hårt, huttar i det andra och plattar ut degen i en pajform, man kan göra det rätt tunt men det här receptet blir till en paj som inte är megasuperstor.
Sen in i ugnen i 225 grader i tio minuter. Sedan fylla med äggstanning, spenat och fetaost kanske, eller lite vad som helst. :)

Det verkar som om jag inte var fel ute med ost i mitt förra inlägg. Hittade detta på Airams Matblogg:
Ingredienser
4 dl mandelmjöl
1 dl riven parmesan
1 ägg
25 gram kallt smör i bitar
Kör samtliga ingredienser snabbt i matberedare.
Så snart det bildats en degklump är den färdig att
med händerna/fingrarna plattas ut tunt i formen/formarna.
Om den känns för kladdig kan man fukta fingrarna med lite vatten.
Grädda i 200-225 grader ett ganska kort tag,
~10 minuter eller tills ytan är gyllenbrun.
Är det någon som testat detta?
Blir det sprött? Kan man ha "efterrättsfyllning" i eller smakar det ost?
Kan man ha en mer "menlös" ost?
Jag har inte testat pajdeg enligt lchf - men jag kan tro att man kanske lättare får den mer spröd om man är snål med smöret… Kanske kan Pennylanes recept på Brödbullar användas för pajdeg också.
Samt att förgrädda degen på låg värme läääänge… (i Pones-tråden pratade vi lite kex på samma recept och då nämndes just låg värme och länge för att få dem lite krispiga…).
Bara lite tankar - utan att veta vad jag pratar om… :)
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing
Oopsie-deg funkar rätt bra med, och vill man ha bort äggsmaken så kan man blanda i lite riven ost.
3-4 ägg
100 gr färskost (philadelphia)
100 gr riven ost
Separera äggulor och vitor i olika bunkar. Vispa äggvitan hårt så du kan vända bunken utan att det faller ur. Blanda det andra i bunke nr. 2. Vänd ner detta i äggvitesmeten försiktigt. Klicka ut i en form av något slag alt. på bakplåtspapper och grädda en 15-20 min i 150-175 grader. 
Jag brukar helt enkelt strunta i pajdegen och göra deglös paj - men så har jag aldrig varit något stort "fan" av pajdeg i "vanlig" form heller.
Hur tror ni det skulle vara med de danska fläsksvålarna? Dem har det ju pratats om på flera trådar på sistone. Jag köpte igår, en med barbequesmak och en med bara salt, men jag öppnade den ena påsen och smakade men pfhui vad det luktade illa, tyckte inte det smakade särskilt gott heller, men andra har använt det krossat som panering istf mjöl så kanske……………..

Jag forsokte anvanda dem som panering men det blev for mjukt … forsokte ocksa gora en slags smakaka - pinwheels; kommer inte ihag svenska namnet; formen ser ut som lakritsrullar men med kanel och socker. Berrrrrrk … flasksvalssmaken tradde igenom na't fruktansvart :0(
Har sett recept for pajdeg/pizzabotten med flasksval men, men … nagra lovord men ingenting som sager att det blir krispigt:
Jag tycker att pajdegen i Annika Rognebys bakbok är bra. har dock inte den här. Men tror att det är 3,5 dl mandelmjöl, 0,5 del fibrex, 1 ägg och 125 g smör. Plus sukrin om man vill ha den söt.
Jag har gjort både söt paj (enlig hennes recept, cheesecakevariant) och grönsakspaj. Supergott och precis som vanlig paj, eller godare.

Vad kan man ersatta Fibrex med? Det finns inte har.
Vad blir det for konsistens pa denna pajdeg?
Har aldrig testat men rent spontant känns det som att en blandning av smör, kesella, pofiber och kanske ett ägg, borde funka bra? Skall definitivt testa och se om jag kan komma fram med någonting.
Fibrex är gjort av fiber från sockerbetor, Pofiber är i princip samma sak men från potatis. Skillnaden är egentligen bara texturen och att fibrex har lite mörkare färg och alltså är grövre, men uppsuger vatten/vätska på ung. samma sätt. Dock får man nog prova sig fram vad gäller mängden, (väga)men kanske blir det bäst om man låter smeten stå över natten så som jag har läst att många gör.
Jag använder det senare av dina två alternativ och tycker att det blir supergott! Botten blir lite geggig om man har i för rinnig fyllning men kanterna blir alltid väldigt frasiga och goda tycker jag 
Jag har provat göra bottnar gjorda av pofiber, gluten, ägg, ost, chiafrön och vatten det blev ett ganska bra resultat. Jag höftade så jag har inga mått att komma med.

Jag har testat varianter på det senare receptet och Ulrika Davidssons version med sojamjöl. Det första blir OK om än kornigt, det andra smakade OK men fruktansvärt smuligt,
Allvarligt talat, det är lite "sojakorv-varning" över hela konceptet med att försöka göra bröd, kakor och pajdeg som smakar som och har samma konsistens som originalversionen på mjöl. Dvs det är möjligen ok att låta bli animaliska produkter men det är lite fånigt att låtsas att det ser ut och smakar likadant. För det gör det inte.
Efter snart 5 år på LCHF är min devis "no cheap knock-offs" - vissa saker går inte att att göra likadant och då får man välja hur man vill hantera frågan.
(Säger hon som saknar sparris-köttfärspajen "Festpaj från Esbo" för att degen är omöjlig att få till utan vetemjöl
Men har däremot gjort bacon&lök&lingon-paj på blodpuddingsbotten
)
/Katariha
Fabricati diem, pvnc!
Bacon&lök&lingon-paj på blodpuddingsbotten?
Berätta mer, är du snäll.
Av någon anledning så har jag börja snegla på blodpudding i affären nu på sistone, köper inte, har för mig att det blir för mycket Kh. Men ditt recept verkar vara en intressant uppfinning.

JAUS - på något sätt har jag fått för mig att just gluten i kombo med pofiber eller fibrex kanske skulle funka. Det är ju just den bindande kraften i gluten vi saknar från mjöl - inte kolhydraterna.
Någon fler som testat med gluten
Ps #20 - man ska aldrig ge upp ;) Ds

Välj osockrad blodpudding (GEA har). Mosa med nötmjöl och tryck ut i en 24-25cm pajform m löstagbar kant ganska tunt (En halvmåne blodpudding är drygt!). Grädda i ugn typ 10min på 200grader.
Klipp ett paket bacon i bitar, grovhacka 1 gul lök. Stek upp. Lägg i formen. Strö över ca 1 dl frysta osockrade lingon.
Gör quiche-smet (ägg+riven ost, kolla i en kokbok, är inte nära mina mat-anteckningar, typ 2ägg+3dl ost) och häll över.
Grädda 25-30min på 175grader.
Blir botten för tjock smakar den för mycket blodpudding.
Jag ska vid tillfälle testa samma grundrecept med lever-lök-kapris
Fabricati diem, pvnc!

Det gamla husmorsreceptet:
5 dl mjöl
200 gram smör
4-6 msk vatten
- ger ju ett underbart pajskal.
Till min och andras(?) glädje kan jag säga att ett exakt lika sprött och gott pajskal får man av:
4,5 dl pofiber
0,5 dl vetegluten
200 gram smör
4-6 msk vatten
UNDERBART - nu ska det bli paj på både längden och tvären 

Är det någon som testat det översta?
6-8 port
3 dl mandelmjöl
125 g smör
2 msk kallt vatten
Såg ett liknande på LCHF-butiken. Blir det bra?
Kanske det receptet tillsammans med lite gluten?
Nån som testat? Annars måste ju jag baka mera paj 

Är det någon som testat det översta?
6-8 port
3 dl mandelmjöl
125 g smör
2 msk kallt vatten
Såg ett liknande på LCHF-butiken. Blir det bra?
Kanske det receptet tillsammans med lite gluten?
Nån som testat? Annars måste ju jag baka mera paj 
#12 och #13
De olika märkena på fläsksvålar skiljer sig markant i smak, krispighet och lukt. De små påsarna (en naturell och en barbeque) Luktar illa, smakar illa och är liksom mjuka *ryser* - läskiga.
Jag har dock inhandlat en större blå påse, märke: mr.chipps
Krispiga och goda :)

Det finns en uppsjo av olika sorters flasksvalar har … det ar ett vanligt snack i latinska communities sa de gar att kopa farska i latinska affarer. Farska ar oftast valdigt goda eftersom de ar gjorda dagligen … daremot kan de ha tamligen sa harda bitar inblandade. Nej, jag har inte hittat na'n sort som fungerar bra som panering i hela detta utbud. Det basta att anvanda (i mitt tycke) for panering ar Parmesan.
Jag gjorde jatte god pajdeg i forra veckan, smor, philadelphia ost, tjock gradde, soya mjol och lite vatten, den blev som vangil deg, skit go' 

Eftersom mitt recept ovan med pofiber smakade lite småsurt, åt råghållet (perfekt för matpajer iofs) så testar jag nu med mandelmjöl och gluten.
4 dl (200g) mandelmjöl
1 dl (60g) glutenpulver
200g smör
75 ml vatten
Detta bör bli en paj på 25-30 cm diameter - åtminstone 8 bitar vilket ger ca 3.5g kolhydrater per bit (totalt 28g)
Ligger på kylning nu. Återkommer med smakresultat.

Ok. Smak 10/10. Konsistens 2/10. Tror det var för mycket fett för mitt hemmagjorda mandelmjöl som är lite grövre än köpes.
Tror jag ska testa med 100 gram smör och 2 dl gluten.
(Följer med intresse ditt experimenterande! ;) )
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing

Jag har nu en spenat/fetaostpaj i ugnen.
Förutom spenat, purjo, peppar, dill, fetaost, lite "riveost" och mycket smör har jag använt:
-1 paket filodeg 270gr.
-57gr.kolhydratet /100gr.
-0,57gr. x 270= 153,9
-153,9gr. / 12 ( -bitar som jag räknar med att få ut) = 12,8gr./bit
Rätta mig om jag har fel!!
Jag kommer förmodligen att äta en bit i kväll, jag gör ju så förbaskat god paj!!
Ligger f.n. på 6 gr, kollisar idag (från kaffet)
Till matlåda i veckan (om ungarna lämnar någon bit) kan jag ju välja att peta bort degen (som jag ändå får halsbränna av) eller helt enkelt njuta och dra ner på något annat.

#33 Eh, filodag? Är det inte vetemjöl i den?
Jag tror säkert att det blir jättesmaskens (ungarnas LessCarb apfelstrudel på smördeg blev utsökt - men jag brydde mig inte om att presentera den här eftersom den innehåll smördeg & äpple & russin) men dels blir det väldans mycket kh/portion, dels har mjöl med sig en massa andra ämnen med sig som kan vara besvärande.
Fabricati diem, pvnc!
Vad är gluten pulver????

Vetemjöl där man tvättat bort stärkelsen. Undrar om man kan göra det själv. Svårt att få i smör dock och det kanske blir för köttigt pajskal ? Veganerna kör ju det i stället för kött till julskinka, burgare, stroganoff och allt möjligt.
Medarbeterare på Kost

Jag tror nagon redan forsokte men att det var stenhart att mala sa det ar battre att kopa fardigt. Nagon pa LCHF har ett bageri och saljer gluten … kika baktill i tradarna sa hittar du henne nog …
Jag lagade mig en riktigt god Broccoli och Ädelostpaj här omdagen och mixtrade ihop den här pajdegen. Den blev god enligt mitt tycke. Ska testa era andra pajskalsrecept också - för jag älskar pajer.
Pajdegen:
2 dl finmald mandel (mandelmjöl)
1 dl krossade linfrön
2 dl finriven mild ost
1 msk fiberhusk
25 gr smör
1 ägg
Kör samtliga ingredienser snabbt i matberedare. Så snart det bildats en degklump är den färdig att med händerna/fingrarna plattas ut tunt i en ugnsfast pajform. Om degen känns för kladdig kan man fukta fingrarna med lite vatten. Grädda i 200 grader ca 8 minuter eller tills ytan är gyllenbrun. Låt pajskalet svalna lite.
2 ägg
1 1/2 dl vispgrädde
salt o vitpeppar
Koka upp broccolin så den blir lite mjuk och häll av vattnet. Undertiden som broccolin svalnar liter, smula ner ädelosten i pajskalet. Dela broccolin i småbitar och lägg över ädelosten. Vispa ägg och grädde, salt o peppar och häll äggstanningen över broccolin i pajskalet. Ställ in i mitten av ugnen 200 grader i ca 20 min.
Servera gärna en krispig och god grönsallad till.
Jenny

Nu har jag inte råd att betala 150 spänn för ett kg vetegluten…
då får det vara !
http://www.goodstore.se/catalog/product_info.php?cPath=41_50&products_id=3277
Medarbeterare på Kost
Ber så myket om ursäkt. Skulle skriva ett inlägg i din tråd: Den ultimata pajdegen?, och så blev det en helt ny tråd av den.
lovisa43

Jag har blivit omsprungen gällande topic så jag länkar till några bra sidor om pajdeg:
http://annikarogneby.se/lchf/vasterbottenspaj-lchflc/
http://sockertjocken.se/2012/03/19/lchf-pajdeg/
http://www.alltomlchf.nu/2012/01/medelhavspaj-lchf.html
http://www.mandelmjolsguiden.se/lchf-pajdeg/
http://witchoranangel.blogspot.se/2011/09/lchf-pajdeg.html
http://skatboet38.wordpress.com/2012/07/02/pajdeg-lchf/
http://www.lchfgourmet.se/middags-recept-lchf/tillbehor---pasta-gratang-mos/grundrecept-pajdeg-lchf/
http://www.matklubben.se/recept/pajdeg_lchf_93249.html (behövs tyvärr skapas medlemskap men det är gratis och enkelt)
En del av recepten kan vara samma men om man inte bland dessa kan hitta något man tycker om så vet inte jag…
Men hörrni, var lite försiktiga med gluten, det är ju en allvarligt framkallande intoleransgivare, vilket inte är så kul att råka ut för.
Det gluten som finns till salu är ju utvunnet från vetemjöl, men gluten finns ju på fler ställen (i alla sädesslag) och även om vi undviker kolhydrater så lyckas nog inte de flesta helt undkomma alltid, särskilt om man glömmer bort….
Men, men, men…jag har ju gjort den andra degen flera gånger och den är helt underbar!!! Har gjort Västerbottenspaj, ost-& skinkpaj, tacopaj och små krustader/tarteletter. Skalet blir jättegott och frasigt, ramlar inte ner och pajerna kanon!
Jag är dock noga med att hålla smöret kallt och blanda allt i matberedare. Plattar ut i formen och ställer kallt innan jag gräddar skalet.
Alla jag har bjudit den på är överförtjusta - kan säga att familjen saknat paj!
Kolla den här länken, och den här.
Sprött och gott pajskal har jag gjort efter recept jag hittade när jag sökte på LCHF matpaj. Ingredienser: Mandelmjöl, skalade sesamfrön, fiberhusk, salt, smör, ägg.. Har provat att ändra lite i det receptet, bytte ut sesamfröna mot samma mängd kokosnötmjöl - ökade på smöret till det dubbla. Blev också spröd och god.
Tips. Grädda botten i en springform, så det blir höga kanter på pajskalet - blir då mycket plats för fyllningen.
Ett pajrecept jag gjort är detta: Lax- och skinkpaj Receptet räcker till en stor pajform. Pajdeg: 4 dl sojamjöl 200 gram smör Sätt ugnen på 200 grader. Skär smöret i kuber och blanda ihop med mjölet. Tryck ut i en smord pajform och lägg folie runt kanten. Förgrädda i 15 minuter. Fyllning: 2 st laxfiléer (sådana där styckfrysta använde vi) 500 gram rökt skinka på bit Riven ost, gärna med smak 5 ägg 2.5 dl mjölk peppar örtagårdskrydda Skär laxen och skinkan i småkuber. Lägg i en skål och blanda runt dem. Bre ut i pajskalet. Vispa samman äggen, mjölken och kryddorna. Man behöver inte salta i äggstanningen, eftersom skinkan är salt i sig. Häll över äggstanningen (det känns som att det inte kommer få plats men det gör det!) Häll över rikligt med riven ost. Grädda i ugnen ca 30 minuter. Kommentar: *Sojamjöl hittar man bland fröer alternativt på den glutenfria avdelningen på vanliga mataffärer. *Örtagårdskrydda är en kryddblandning på burk. Men går troligtvis lika bra med de örter man har hemma. Rosmarin tillex tror jag är supergott till!
Ocensurerat, ärligt och precis som det är. FruJag.blogg.se
Sojamjöl brukar "normalt" inte accepteras i lchf-sammanhang - och definitivt inte i så stora mängder som 4 dl av hälsoskäl (alltså uteslutas av samma anledningar som margarin brukar göra det, men soja är betydligt värre än dagens margarin tycker i alla fall jag). Gluten som nämnts högre upp brukar också avrådas ifrån, men det är inte fullt så spritt.
Man får naturligtvis äta precis vad man vill, men om någon nybörjare trillar förbi i jakt på recept.
Oj. Det visste inte jag. Vi har ätit en ganska "mild" variant av lchf. Trodde inte soyamjöl var så illa (tur vi äter paj så sällan).
Just det, mängden är ju beräknad till en stor pajform. Du sätter ju inte i dig hela pajen på en gång. Per bit torde det inte bli särskilt stor mängd mjöl. Men om det är så dåligt så ska jag låta bli det. Pinsamt okunnig känner jag mig just nu. Men fyllningen är god. Testa den ;)
Soja är faktiskt riktigt dåligt, vore för mycket om det så vore säg 0.5 dl i hela pajen.
Det är bra, varna för sojan så mycket ni kan, det är riktigt dåligt och dessutom hemska odlingfasoner som påverkar hela jordens befolkning och absolut borde föbjudas.
Men då är sojabönor lika illa då?
#51 Ja tyvärr. Observera att det här alltså inte alls har något att göra med mängd kolhydrater eller LCHF ur den synvinkeln (precis samma som med margarin och solrosoljor och liknande - de är jättefeta och har inga kolhydrater men brukar avrådas från ändå), utan det är hälsomässigt.
Soja bör inte ätas annat än i mindre mängder och då är fermenterat skick (i princip inget du hittar i en vanlig affär uppfyller det förutom lite bättre sojasåser möjligen)
Känner att tråden kapades lite men det är ju viktig info! Jo margarin är skit det vet jag. Men då vet jag att soyaprodukter är likvärdigt. Soyasås använder jag ju massor i matlagningen hemma hm. Vad tar man istället då?
Aceto Balsamico Tradizionale…
_eller Pumpkin seed oil, _Kernöl_ eller Kürbiskernöl pà tyska, pumpa olja pà svenska?_
Och det ger samma "effekt" som vanlig soya? Finns det i vanliga affärer?
Men det finns faktiskt soja som är fermenterad, den är väl OK att använda? Jag använder betydligt mindre nu än förr, dock. Det är svårt att hitta ngt annat som helt kan ersätta soja.
Men visst tar det emot när man vet hur soja odlas och hur dåligt det är för vårt jordklot med bl a dessa enorma monokulturodlingar.
Vad innebär det när du menar:……… Soyasås använder jag ju massor i matlagningen hemma hm. Vad tar man istället då?………….
Är det huvudsakligen för smaksättning? I så fall finns det massor av andra möjligheter, bara att börja experimentera, tror inte att jag använt någon soja öht på senaste 15-20 åren, det behövs faktiskt inte till någonting. Tillåt dig själv att göra nya upptäckter, att ha roligt vid spisen.
#57 Ja smakmässigt. O för att få fin färg i såsen. Experimenterar massor i köket. Men ofta far soya ner i sås, köttfärsrätter o marinad till köttet. Dock inga jättemängder är ju max ett par matskedar. Tycker det blir god smak utav det. Så var det jag ville ha. Nåt med liknande smak.

jag skrev en liten sammanfattning angående soja för ett par år sen här på KiF. ur hälsosynpunkt är det ju viktigt att inte äta för mycket soja, man kunde exempelvis se i en stor japansk studie att ett dagsintag på mer än 30g soja/dag gav skador på sköldkörteln (= thyroidea) vilket i sin tur gav hypotyreos som ett exempel. (har försökt leta reda på den artikeln men hittar mest bara artiklar om barn och hypotyreos i samband med sojabaserad mjölkersättning).

Undrar lite om det kanske blir lite förvirrande här.
Om nu soja är djävulens påfund - vad menas med soja?
Är det pulver som ska ersätta mjöl? Är det produkter som ska ersätta kött? Eller är det en liten skvätt som gör såsen lite mörkare och godare?

Vare sig det är i mjölform, ersätter kött eller något som ger smak så kommer det fortfarande från sojabönan. Det är sojabönan i sitt ojästa tillstånd som inte är bra, och det är den inte i varken sojamjöl eller sojapodukter wanna -be kött. Sojabönan i sig sägs dessutom vara en av de största orsakerna till att regnskogen avverkas…
Vill man nu äta soja så ska man ta den fermenterade sorten då jäsningen i sig gör att de skadliga ämnena försvinner. Har för mig att vissa (äkta) former av sojasås faktiskt är fermenterad. Bara att läsa på förpackningen, Kikkoman har jag för mig tillhör de fermenterade sorterna 
Då ska jag läsa på min o se vilken variant jag har :) hoppas den är bra, för köpte ny alldeles nyss. :) Tackar :)
Den ogiftiga sojabönan har tvättats ur och kokts ur en massa gånger, har jag läst någonstans. Möjligt att det numera finns någon framodlad sort som inte har det naturliga giftet kvar, men det är ju fortfarande tveksamt ur just odlingssynpunkt och regnskog osv.