Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettoff-topic-ot
Läst 8795 ggr
hemul
3

Vad heter detta husgeråd?

Jag vill ha nåt som jag inte vet vad det heter. Fot i munnnen

Det ör liksom ringar av metallband. Finns i olika storlekar men så där 3/4 dm är nog vanligast. Man kan ha dem som kakformar i ugnen eller lägga dem i stekpannan för att steka någon gegga eller färs i så den får fin form. TV-kockar brukar använda dem ibland. Vad heter redskapet?

Jag vill även ha något jag vet vad det heter - en äggavskiljare. En sak man använder för att separera gulan från vitan. Fanns överallt förr och jag tyckte de var urlöjliga. Nu när jag nästan varje morgon steker 3-4 öggulor och alltid lyckas ha sönder en av dem tycker jag att de verkar underbara. Har någon sett såna någonstans? Ser ut som en avancerad tesil ungefär. Man sätter den över ett glas och häller i ägget. Vitan rinner ner i glaset och gulan stannar kvar.

Känner ni till en bra och välsorterad butik på nätet som har mycket köksprylar så tar jag tacksamt emot tips på det också Glad.

Langhol
0

Hemul!

Är det springform du menar?  Jag kan inte komma på nåt annat namn.Äggdelare finns på hushållsavdelningen. Annars har jag flera i parti och minut.

[slamslams]
0

Något namn på denna  grej som separerar äggulan och vitan kan jag inte , men du kan åstadkomma samma sak med en helt vanlig tratt, prova får du se.

Det andra förstår jag tyvärr inte vad du menar.

Gojkan
0

Hej

Jag tror att du menar en äggring eller stekring. Ser ut som en stor servettring. Kan användas för att göra stekägget runt som en plätt eller paté till en puck.

Äggavskiljare kan du vara själv. Knäck ägget och lägg det i handen och låt äbbvitan rinna av.

Undersök i Cerverabutik eller annan husgerådsbutik, eller på loppis.

Lycka till

Pasi
0

Håller med, handen/fingrarna funkar mycket bra som äggavskiljare.

Äggring med handtagGlad

grona-marie
0

Oj va dyra dom var, min mamma hade såna på sjuttitalet. De var ytterst enkla och kostade nog inte så många kronor styck.

sussie
0

Typ sån där äggring fast med högre kanter är jag ute efter. Hittade en en gång kostade också över 100:- men man behöver ju fler och d blir det ju vansinnigt dyrt!

Pasi
0

Man kan väl köra kakformar (för rund pepparkaka)….de brukar inte vara speciellt dyra.

Gojkan
0

Hör med en rör- eller plåtfirma De kan nog fixa några ringar i lämplig höjd av ett rör

Gittanglad
0

I Dukabutiken köpte jag häromdagen ett rött hjärta i silikon. Det är en form som jag lägger i stekpannan, och barnbarnen tycker att det är lyxigt med små hjärtformade pannkakor/plättar. Den kostade ca 29 kr och jag har även stekt ägg i den.

Gojkan
0

Det låter ju jättekul

kitabu
0

VAd gör du med äggvitan? VArför avskiljer du den?

MiaP
0

Äggvitan brukar man ta bort för det ger för hög andel protein, SSS brukar ta ett helt ägg och 2-4 äggulor till frukost, men gulan ger all näring man behöver.

Lillianna
0

Vad ska man sen göra med alla äggvitor?? Om man sparar dem i kylskåpet, hur länge håller sig de då?

/Lillianna

~ Lillianna ~

magma
0

Man kanske kan ha stora pepparkaksformar att steka i? Köpte ett enormt hjärta häromdagen, såg även helt runda stora formar- på Werner & Werner. Äggavskiljare köpte jag för ett tag sedan på Duka, finns nog på Cervera också.

hemul
1

#1 Tack, Langhol. Men husgerådsavdelningen på vilken butik? Jag har inte letat efter dem på bokavdelningen direkt. Räcka ut tungan

#4 Äggring, jaha. Det är ett annat namn jag far efter, men det är säkert samma sak. De ser ut som på bilden men har högre kanter och inget handtag. De brukade vara billiga, ligga flera stycken i en påse.

Tack också för alla förslag att jag ska fortsätta göra som jag gör - och ha sönder gulorna. Att jag inte tänkte på det själv! Flört

Rita-S
0

#13 man kan göra mareng tex? :) utan socker, marenglock på mat, piska ekstra mycket vitor till polarbrödet.. osv osv :D

Sen går det säkert bra att blanda bara äggvitor och riven ost och fritera små "duttar" i rent kokosfett? Vad tror ni?

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

hemul
0

#13 Jag slänger dem eller sparar dem för att baka Kwasniewwkibröd på. De håller sig urlänge i en burk med lock. Man kan frysa äggvita också.

suda
0

Jag har ägguleavskiljare (?) från Tupperware. Den funkar bra, sparar gulan och vitan rinner av. Den kanske finns kvar i deras sortiment?

grona-marie
0

Jag tror inte det är så lyckat att använda pepparkaksformar i stekpannan, de är ju inte gjorda för upphettning och kan ev avge metalljoner  som vi inte mår så bra av.

Timbalform kanske fast jag vet inte om de är öppna i bägge ändar. Proffessionella kockar har ju nån form när de bygger maten på höjden, fast proffsgrejer brukar va grymt dyra. Har du kollat in Sveicos sortiment?

Airam1
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Undrar om det inte är Utstickare Du menar. Såna man tex stansar ut sandwich med? Måttsats för sandwich kallas de oxå ibland. Bifogad bild är lånad från MartinOlsson.

Äggdelaren kallas kort o gott för Äggseparerare.

Baglady
0

Jag har en metallring som är 4,5 cm hög och 7,5 cm i diameter. Öppen i båda ändar. Den är inhandlad på Werner & Werner för inte så länge sedan. Jag minns inte vad den kostade, men tror inte att det var mer än en tjuga. Jättebra grej!  Det blir tjusiga uppläggningar, man bara trycker i fyllningen t.ex hackade grönsaker, lyfter försiktigt ringen och tjo hej, en snygg cylinder med mat.

Barberaren
0

Cordon bleu i stockholm, Vasagatan

modesty007
0

Kolla på Clas Ohlson de verkar ha äggseparerare.

redets
0

Är det så'na här eller nå't liknande du menar http://www.ebay.co.uk/itm/SET-OF-2-STAINLESS-STEEL-ROUND-EGG-FRYING-COOKING-RINGS-PERFECT-FOR-FRIED-EGGS-/130799675779?pt=UK_Kitchen_Accessories&hash=item1e7444a983

Finns massor på ebay och de är inte dyra alls. Finns även i silikon.

Sindri
0

Säker på att du menar utstickare. Man köper dem oftast i set och det blir rätt dyrt. Mitt tips är att kolla på loppisar/second hand typ Myrorna o dyl. Nu när du vet vad du skall fråga efter är det lättare.

Jag knäcker mina ägg och låter vitan rinna ner i ett glas, sparar gulan i skalen. Sedan micrar jag vitan på svag värme tilsl den stelnat och så går den i komposten.

Medlem
0

Jag separerar äggulorna med mina fingrar. Krossar ett ägg och häller ägget på mina fyra fingrar och genom att försiktigt sära på fingrarna glider vitan ner och gulan blir kvar. Jätte enkelt, prova!

JMW
2

Tråden, med frågor, startades för 5 år sedan….

hemul
0

Jag kan ju förklara att som jag minns det ville jag slippa kladda ner händerna så jag slapp tvätta dem innan jag tog i annat. Jag höll på med en massa experimenterande på den tiden och behövde ibland separera en jäkla massa ägg.

Fick tag i en äggavskiljare till slut, på amazon så klart. Men den jag valde var skäp. De måtte ha ruskigt små ägg i drottningens England, för mina ägg var så stora att vitan ville rinna över och jag fick vippa grejen fram och tillbaka för att få den att glida ner genom springorna som det var tänkt. Inget bra alla. Det fanns dock bra en gång i tiden som gjorde att man kunde speeda upp äggknäckande betydligt utan att kladda ner sig. Ack jag. Alla saker man borde ha sparat…

hemul
0

Ja, den var jättesöt! Den första billiga kanske inte är så dum. Den jag har har bara smala vertikala slitsar där vitan ska ut. Eftersom vita är tjock och seg händer det liksom inte så mycket.

hemul
0

Inte en äggavskiljare, men den här äggkorgen var väl trevlig?

http://www.amazon.co.uk/Kitchen-Craft-Storage-Basket-30cm/dp/B0001IWUUO/ref=sr_1_14?ie=UTF8&qid=1352905403&sr=8-14

Är en annan sak jag vill ha från Amazon som det är fri frakt på men jag måste upp i £25, så jag är lite shoppingsugen.Flört

Cawolina
0

Tror vi kallade dem stansar eller formar när jag jobbar på restaurang,

Fiana
0

#32 den länkade också vidare till just en äggavskiljare som var himla söt

http://www.amazon.co.uk/Ceramic-Chick-Egg-White-Separator/dp/B0040JUNBS/

och en rätt tråkig

http://www.amazon.co.uk/product-reviews/B0001IWV12/

edit: attans läst slarvit, du hade ju redan länkat till den

hemul
0

Och jag insåg just till min fasa att den där saken jag verkligen ha hade jag bokmärkt på amazon.com, inte co.uk! Det går ju inte. Attans.

Hannathu
0

Har inte läst alla svar men det första du pratar om är en sättring (jämtjockt metallband) - finns i storlekar från 2-3cm till 30cm och olika höjder

Utstickare finns oxå men har en vassare/tunnare kant nertill som pepparkaksformar.

Bagaren och kocken eller werner och werner eller liknande har garanterat.

Äggseparator - skicka iväg någon på plastparty a'la tupperware. De brukar alltid ligga i gratisskålen som man får plocka en grej ur.

tankgirl
0

Jag tror det är dags för den här videon….

Greg's Kitchen Glad

http://www.youtube.com/watch?v=QyV2Cx55T5c

Sugiyama
0

Va mycket roliga äggprylar det finns.