Hittar inte recept med fläsksvåls-mjöl
Hjälp! Läste ett recept där man skulle använda fläsksvålar som man mixade till mjöl.
Jag satte igång att leda fläsksvålar och ca 8 veckor senare har jag hittat dem men nu kommer jag inte ihåg vad det var jag skulle ha dem till!
Hittar inget heller. Ett tips om att använda mjölet att reda av såser med och så som snacks. Men det var nåt annat…Det kan ha varit ett recept på pajdeg, kaka, bröd..Kan ni hjälpa en glömsk en?
Det var inte så att du tänkte använda dem att panera med? Det vet jag att vi har pratat om :)
Och redde man inte såsen med dem? (har inte testat)
Visst går det. Om inte annat, så går det galet
Panera gör jag nästan aldrig, men man skall kanske testa?
Tack Amiechan för länken till biff med svålmjöl. Det var en av sakerna jag tänkt och glömt. Har mycket älgfärs och den blir lätt torr även med ägg och grädde i och bacon runtom.
Men bröd/kaka var det bara ett fel-minne? Jag kanske får experimentera själv.
Bröd utan kolhydrater
3 äggvitor vispas riktigt hårt
3 äggulor +2,5 dl malda fläsksvålar, 1/2 tsk salt och valfri krydda blandas.
Rör försiktigt ner äggvitan
Forma runda, platta bröd,med fuktade händer, till valfri storlek, , och stek gyllengula på båda sidor i stekpanna på medelvärme. Stek i smör eller kokosfett.
Lätta och snabba att göra. Jag brukar göra 8 bröd av denna satsen
Här kommer mer:
Chips, knäckebröd eller smörgåstårtbotten
Hej! Kananvändas även till pizza
Ett suveränt lättbakat "bröd" som min man älskar!
3 ägg
3 dl malda fläsksvålar
3 dl smakrik, fet ost, gärna grovriven
Salt och valfri krydda (Jag föredrar vitlök)
Blanda allt och klicka ut i valfri storlek på ett bakplåtspapper. Tryck ut dem riktigt tunnt. Flyter ej ut nämnvärt.
Grädda i 275 grader ett par minuter på varje sida. De skall vara gyllenbruna.
Låt kallna utan bakduk samt ligga framme oförpackade i rumsvärme om det skall användas som knäckebröd eller chips, plastat om det skall användas till smörgåstårta.
Pausar i städningen och hittar då hos Fettskrämd:
LC bread with pork-rinds ett tortillaliknande bröd. kan ha varit det jag minns.
Nu när jag vet vad fettsvålar heter på engelska skall jag ut i stora rymden och leta mer.
tack Gojkan tror det var det första receptet jag fastnade för då för 8 veckor sedan nu skall jag ut i köket och testa. Roligare att baka än att städa..
Helt rätt uppfattning om livet. Lycka till med baket!