Hamburgermysteriet
Är det någon som vet varför en köpehamburgare som i sitt frysta tillstånd är så rund att den skulle kunna fungera som landningshjul åt en Boeing 737 men så fort som den hamnar i stekpannan blir oval som en rugbyboll? Är det någon på fabriken som sitter och vänder alla köttfibrer åt samma håll?!
När jag ändå har er hamburgerexperter på tråden så vill jag be om ett litet råd. När jag steker dessa amerikaniserade pannbiffar så vill de gärna bli lite oklara inuti trots att de är tunna som byxbaken på en kommunpolitiker.
Ska jag öka värmen med risk för tillverkning av grafen eller ska jag sänka värmen och ha dem på långkok så de blir blekare än en WoW-spelare efter sommarlovet? Jag har provat båda metoderna utan att märka någon egentlig skillnad.
Jag använder teflonpanna, smör och en induktionshäll där det är rimligt att använda steg 4, 5 eller 6 (steg 10 är antagligen till för att smälta volfram). Skulle jag tjäna något på att lägga en i varje bakficka och låta dem tina under dagen innan de tillagas?
Svar till Rådvill stekare
_
_
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
Så roligt skrivet! Ingen koll på burgarna dock, den infon får någon annan leverera :D
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Såhär gör jag.. först hög värme så det blir en lagom stekyta.. sen låg värme och på med lock!
Har köpt 190 grams hamburgare oxå.. ICAs egna.. de vart luriga, där fick man ha låg värme och på med lock direkt, sen lyfta locket och vända efter ett tag.
Där kom stekytan av den längre stektiden.
Det braiga med det var att man kunde slänga på osten och låta den smälta under tiden.
Japp.. du har rätt de har en maskin som valsar ut köttfärsen.. och då lägger sig köttfibrerna i huvudsak i en viss riktning!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Det räcker väl med att köttfibrerna dominerar i en riktning för att den ska dra ihop sig mer åt det hållet och bli oval. Det är ju ganska osannolikt att den skulle bli perfekt blandad så att det köttfibrerna är exakt lika fördelade i alla riktningar.
grymma skrivskills.
Jo, kommer ihåg dessa transformerande hamburgarna från en tid då jag endast åt dom.
Om märket jag använde var samma som du nu nyttjar har jag ingen aning om.
Såg ganska lustigt ut samtidigt avskräckande när det hängde ut något från det runda brödet som kunde liknas till Gene simmons tunga. Fast mycket mindre skär.
Alternativt en Amerikansk Fotboll.
Varfòr kòper du inte bara lite malen fàrs istàllet? Samma sak (fast utan alla konstiga tillsatser) och tar hògst 5 min att steka upp pga att det redan àr malet!

Kommer ihåg den tiden när man köpte dom där hamburgarna, dom blev verkligen ovala. Numera gör jag mina hamburgare själv, dom få gånger det blir, använder mest färsen till annat, Skotska ägg eller Färsfylld paprika t.ex. Har också induktionsspis, fick byta ut alla kastruller
men då fick man ju chansen att förse sig med en massa nya snygga och ändamålsenliga kastruller istället för den heterogena samling uppblandad med diverse ärvt gods man hade förut. Går din ända upp till 10? våran går bara till 9.
Varför skulle du smälta stackars Wolfram? han blir nog inte glad om du försöker med det.
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Jo i den bästa av världar skulle jag köpa mig en hamburgerpress och klämma hemma men jag håller på med en renovering så mina köksliga faciliteter sträcker sig just nu till en induktionsplatta och en kyl/frys.
Volfram har gjort ett lysande jobb i våra hem de senaste 100 åren men nu är det slut med det!
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se

#7: "Volfram har gjort ett lysande jobb i våra hem de senaste 100 åren men nu är det slut med det!"
Själv har jag haft och har tungstenslampor hemma, någon tysk pojke som lyser upp har jag dock aldrig haft

#7: Köpte en hamburgerpress en gång, tanken var att få fram utgångspunkter till dom skotska äggens omslag med det bara fastnade i den trots att man smorde in den ordentligt före
Apar efter Zepp: Anledningen till att biffarna blir ovala är precis som du säger för att köttfibrerna ligger åt ett och samma håll - det är för att då hålls biffen ihop bättre. Det är exempelvis Heston Blumenthals trick för att få lättstekta hamburgare.
Så ska man göra egna burgare - för köttet genom en köttmal igen!
Sen plattar man till den till rätt form. Men gu va jobbigt o rengöra köttmalen sen bara för lite hamburgare :P
Oj, mycket väsen för ingenting. Vilket i-landsproblem.
Va svårt det verkar vara att blanda ihop en egen hamburger/pannbiffsmet. Jag blandar ihop köttfärs med hackad lök, chilisås, ägg och kryddor. Använder en slev för att ta upp lämplig mängd smet, plattar ut burgaren på en skärbräda med sleven och lägger över burgaren direkt till stekpannan. Har inte märkt att burgaren ändrar form och skulle den göra det så är det inget jag bryr mig om. Införskaffade en hamburgerpress för nåt år sedan, möjligen att burgarna behöll formen lite bättre, men inte så mycket bättre att det försvarar den extra arbetsinsatsen. Möjligen kan pressen göra det lättare att väga varje burgare så dom blir lika stora, om man nu bryr sig.