Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-bröd-och-brödbaserade-rätter
Läst 21162 ggr
[CarnageCandy]
0

Chili cheese

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min pojkvän är helt galen i chili cheese, sånadär små friterade ostbollar med bitar av chilifrukt i (och jag har själv inte direkt nåt emot ost om man säger så) så jag bestämde mig för att prova att göra nåt liknande. Detta kom sig egentligen av att jag samma dag på en höft, av vad jag hade hemma, rett ihop ostkakor som fått väldigt likt konsistens som snabbmatsresturangernas ostbollar: krispiga utanpå och smält ost inuti.

Såhär gick jag tillväga, måtten är ungefärliga:

Sätt ugnen på 175 grader.

2 msk naturell färskost

1 ägg

2 msk fiberhusk

3-4 dl riven ost

(hackad färsk chili)

Paprikapulver, oregano, salt, cayennepeppar, grillkrydda och liknande är gott att krydda med.

Blandade allt i en bunke och lät svälla till en köttbulleliknande smet (fast nog att rulla bollar av, men ändå lite kladdig), ca 10 min. In i ugnen och grädda tills de blivit gyllenbruna.

Antingen gör man små bollar och då får de vara inne 10-15 minuter, ytan ska vara brun och krispig men ha inte i dem för länge så att de blir torra inuti. Mitt första prov var biffliknande kakor, som blev perfekta! Dem hade jag inne 20-25 minuter. Antingen kan de ätas som de är(helst nygjorda men även goda kalla) som snacks, eller, om man gör större, till en sallad som måltid. Chili eller inte, personligen gillar jag båda. Urgott iaf!

Sheena
0

Oh, perfekt!! Älskar oxå de där bollarna. Måste testas!! Skrattande

MsJess
0

Mmmmm det låter inte fel! Dessa skall absolut testas i helgen =) Tack!

Jerker63
0

Ah! Ska absolut testa! Tack!

Mojjan73
0

Undrar om man kan "fritera" bollarna i kokosfett? Så brukar jag göra mina chickennuggets. Panerar dom i malda fläsksvålar & sedan steka dom i mycket kokosfett. Det blir som friterat så det här borde ju gå att göra på samma sätt??

Andina
0

Men vad gott det låter! Tack - ska definitivt provas!

Fantasin skenar iväg… vill experimentera… kanske blanda i lite finhackad skinka/bacon eller andra ingredienser som variation… undrar om det funkar o smakar gott…?

Dags för roliga experiment igen!

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

aussiemia
0

Just att fritera borde ju gå hur bra som helst! Det ska jag prova imorgon, nu är klockan lite för mycket och jag är på väg till sängen. jag återkomemr imorgon när jag provat!

aswedishsmorgasbord.com

Rulan
0

ska absolut Tungan ute testa!

chilisalsa
0

Intressant… Skrattande !

Medarbeterare på Kost

Sheena
0

Oj oj, det här kommer bli nya favoriten. Skrattande Riktigt gott!!!Tungan ute Tog dock en bra stund innan de fick färg, iaf i min ugn. Och starkt blev det, hihi, jag glömde att man skall peta bort kärnrna i chilin.. hej o hå!!

Andina
0

Testade - men klantigt nog missade jag att ha i tillräckligt med riven ost… gjorde dubbel sats - men inte av osten och inte av fiberhusken. Var för ivrig…

Hur som helst - kryddade med lite diverse kryddor som jag gillar, fräste en skiva kassler, öste Chili Cheese-smeten över, gjorde några bollar och in i ugnen.

Eftersom jag missade lite med receptet blev smaken lite av en blandning av spicy omelett och Chili Cheese-bollar (gissar jag…?) - men faktiskt väldigt gott!

Tog vad som fanns hemma - så det blev wokgrönsaker (à la Thai) till.
Serverat på en liten assiette:

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

[Russinflarn]
0

Låter fantastiskt - dessa ska testas! Älskar ju chili cheese! Tack för recept!

marieliden
0

Tack! Detta var en hit, här hemma Glad!

mirjap
0

My god, så gott! Jag tog stekpannan och hällde i mycket rapsolja och friterade dom. Alla gick åt. Vi är 3 i familjen….Hade även i lite bakpulver, då svällde dom upp lite. Tack snälla för receptet!!!Tungan ute

Ron-Jag
0

Helt underbara. Jag gjorde dubbel sats och smälte ett halft paket kokosfett i ugnen i en glasform. La i dom där och lät dom halvt friteras och halft bakas. Efter 7 minuter fick jag sätta på grillen för att få färg på dom. Sen vände jag och körde 4 minuter till.

Enligt min familj var dom lite tama i smaken men skulle passa perfekt som substitut för potatis till kötträtter. Nästa gång använder vi jalapenos. Jättegoda.

Sheena
0

Inne på tredje omgången nu.. Tungan ute men en liten undran, lyckas ni få dem så där smältiga i mitten?? Mina blir lixom bakade litegrann när de har fått fin färg på utsidan. Har både flyttat upp dem i ugnen höjt värmen o duttat hit o dit.

Lovisa8508
0

#15 Jag provade dessa i går kväll, efter receptet… blev ändå lite besviken, trodde i mitt stilla sinne att det skulla vara ostfyllda kuber med smält och god oct i… Mina blev istället lite brödaktiga, smakade lite som äggmuffinsen…:( Ska nog prova lite annat recept idag… mindre fiberhusk kanske?

mirjap
1

Fritera , vetja!! Kanske i kokosolja/fett, men jag tog rapsolja. det tog ca 1-2 min med ca 5-6 bollar i pannan.  Dom blev riktigt knapriga och smält-rinniga inuti. MMMM!

[Russinflarn]
0

Har gjort dessa idag och shit så gott det blev! Dock kan jag inte göra dem för ofta - sicka triggers de blev… Jag kunde inte sluta utan åt upp 10 av femton. *suclar djupt* Men någon helg när farsan sitter och mumsar chips och mamma nötter (också triggers, heh), då kan jag äta de här ist. :) För det blev ju inte många kh!

Så återigen: Tack för recept! :)

hochlash
0

testat två gånger. första gången satte mannen på för hög värme så de blev inte så lyckade. andra gången stekte vi dem med simmigt mycket kokosfett, och då blev de gudomliga. I wish I was eating them right noooow!

negar
0

Har testat dessa ikväll, delicious!! Jag gjorde bollar som jag friterade i rapsolja, jag smaksatte med lite färsk chilli, lökpulver, oregano, persilja, salt och peppar. Dessutom panerade jag bollarna i PO-fiber innan jag friterade dom. Detta recept var väldigt enkelt och gick lätt och smidigt att göra, kommer absolut att lagas många gånger!! Synd att man blir så mätt bara… ;)

Monnis
0

Förvarar man i kylskåp eller går de att frysa, och om det går att frysa, hur värmer man dem igen, stekpanna eller micro? Något kryddigt vore smaskens såhär på lördagskvällen Glad Måste bara kolla så jag får ihop tillräckligt mycket riven ost.

Monnis
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har jag provat! Hade även i lite dill vilket jag tyckte var en lyckad smakblandning! Stekte i kokosfett i stekpanna så de blev lite platta, stekte ca 10 minuter, smakade efter några minuter och det var gott, men jag hällde på lite mer kryddor och öste med olja och kryddor över bollarna några minuter till.

Hade tänkt panera, men när jag rullat några bullar så började kokosfettet skvätta och fräsa i pannan så jag slängde i bullarna innan jag hunnit rulla dem, kan tänka mig det blir lite knaprigare med panering?

Blev ca 14 st bollar.

[CarnageCandy]
0

Vad kul med så många positiva kommentarer! Jag har bara gjort bollarna två gånger, de uppfanns ju väldigt slumpartat, men jag har också funderat på att ha i bitar av bacon eller skinka, som #5 föreslår.

#16, mitt andra försök med andra proportioner blev också väldigt brödiga - väldigt goda men inte lika bra som de första, då det verkligen rann ur smält ost… Tror knepet är att ha mest riven ost, samt bara lite färskost och ägg och inte överdriva med fiberHusk - detsväller ju också så det är nog bättre att ha i lite Husk och vänta längre tid.

#21, jag tror de går utmärkt att frysa och förslagsvis värma i micro om man vill ha dem varma igen.

[CarnageCandy]
0

Och #15, angående konsistensen - jag hade dem i mitten av ugnen och kollade efter ca 15 min, man får verkligen passa på dem de sista minuterna så de behåller sin krämighet. Jag ska absolut prova att steka/fritera dem i fett som flera föreslagit, verkar också vara en bra idé!

byggarn30
0

Jag får inte till dem alls. Fungerade inte att fritera så de åkte in i ugnen där de blev platta.

Funderade på om man skulle kunna göra en blandning av hackad chilli, fiberhusk och mjukosten med grevésmak (Är det Milko eller…?).

Sedan göra bollar av dessa som fryses in på ett fat.

Sedan ut med dom och rulla i uppvispat ägg/Fiberhusk/ägg/husk för att sedan fritera.

Borde funka… Tankar?

Jerker63
0

Jag gjorde ett nytt försök häromdagen. Jag har fritös och senast så blev dom helt genomstekta och "brödiga". Inte vad jag hade tänkt mig. Men nu gick jag försiktigt fram och friterade på lägsta temperaturen och kortare tid. Det blev bättre och de var lite kladdiga inuti.

Men detta är ändå inte vad jag förväntat mig. Jag jämför med de man köper på t.ex. Max. De är helt rinniga innanför paneringen. Undrar om de använder en annan sorts ost? Man kan ju köpa smältost i skivor som är tänkt att användas på varma mackor o.dyl. Kanske det vore nåt? Som du skriver i #30, att göra bollar och frysa in och sen panera. Den osten kanske smälter bättre.

Jag ska dock testa att steka dem i ugn först och se hur det blir…

Tisdag
0

Funkar utmärkt utan fiberhusk också, då blir det ju inte så brödigt heller. Dessa blev härligt rinniga…

Tog ca 3 dl färdigriven mozzarella (är väl inte mozzarella egentligen!?), 1 Hårdvispad äggvita, ca 2 msk philadelphia, lite salt lite krossad chili. Forma till bollar och friterade i rapsolja (ca 1 min).

Nästa gång blir det dock mer chili…

Fiana
0

tänker alltid jag ska prova när jag ser den här tråden och så glömmer jag bort och/eller har inte någon ingrediens hemma…. nu har jag allt tror jag…. måste komma ihåg att prova imorgon!

Tisdag
0

#28 Gör det nu! Glad Imorgon är det glömt igen.

Fiana
0

hmm sant… men då blir de middag istället för middag! och testade "Pam´s lchf pizza" igår med massor med ost… mycket ost blir det… men det är ju så gott…. hmm hmm, chilli cheese eller omelett det är frågan Obestämd

byggarn30
0

Ok - Projekt ChilliCheese känns ganska bra.

Det finns ett dokument därute (i cyberrymden) som berättar om McDonalds och KFC:s recept. Jag sneglade på Donkens recept på nuggets när jag gjorde chillicheesen.

Recept:

2dl riven gratängost

2dl Mjukost av grevétyp. Min var Fjällbrynt.

0.5dl finhackad chili

Rör ihop, forma små köttbullsstora bollar, lägg på en oljad tallrik och in i frysen.

Efter en timme, ta ut och jämna till dom, lägg i en plastburk (jag hade lite pofiber i botten) med lock och frys över natten.

Ta ut och kleta runt bollarna i ett uppvispat ägg. Låt rinna av på en tallrik eftersom.

När sista bollen är klar så läggs dom i en fryspåse (3l ?) med mjöl av en påse fläsksvålar. Blås upp påsen, håll tätt och skaka om så att alla bollar blir täckta.

In i frysen ett par timmar.

Upprepa äggkletningen och skakningen i påse. Troligen räcker det "mjöl"som redan fanns där.

Frys in igen.

Sedan är det bara att ta ut det antal du vill ha och fritera. Fritera tills lagom ljusgul/gyllene. För hård fritering gav i mitt fall ett par stycken spruckna ballonger med skummande frityr som följd.

Dessa blev precis som dom på Max. Bara att variera Chilins styrka och annan kryddning samt kanske ostsortar.

Väldigt bekvämt att ta fram några frysta bollar och slänga i fritösen.

Jerker63
0

Byggarn30: Jag ska först bara säga: Halleluja! Skrattande

Där satt den! ska en sån här ostboll vara!

Jag är nu den otåliga typen, så jag började genast fundera över om det verkligen var nödvändigt att hålla på och mecka så dant ut och in i frysen, så jag gjorde så här:

Jag formade bollarna och rullade dem sedan genast i fläsksvålsmjölet, doppade i ägg och en rullning till. Sedan på en plåt och in i frysen 2 timmar. Sen gick det alldeles utmärkt att fritera dem! Ett par minuter i fritösen och perfekt resultat!

Jag har bara en invändning emot fläsksvålsmjölet och det är att det inte riktigt föll oss i smaken här. Konsistensen är ju perfekt men smaken… Borde man inte kunna göra en panering av fiberhusk, pofiber osv? Ska testa det!

Kanske blev innehållet något för löst, så kanske lite mindre mjukost i fördelningen.

Men det här var ett stort steg mot den förväntning jag hade på det! Tack!

vimsig
0

Var hittar man fläsksvålar?

[Pennylane1]
0

willys köper vi dom på, se till att det är enbart naturella fläsksvålar och inte dem med baconsmak som har en massa kolisar

byggarn30
0

Lite bump - men har just ätit de igen. Så bra. Men nu körde jag pofiber istället för malda fläsksvålar. Vart hur bra som helst :)