Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-kötträtter
Läst 6691 ggr
Sweli
0

Panerad kalvbräss - LCHF

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ingredienser 2 pers.:

2st ägg
2-3 st. kalvbräss
1dl kokosmjöl
1dl riven parmesan
1dl mandelmjöl
1 Citron
Salt och peppar- Ev. organisk grillkrydda (det hade jag)
Olja och smör till stekning.

Gör så här:

Lägg kalvbrässen i kallt vatten och låt stå i kylskåp 2 timmar.
Lägg sedan kalvbrässen i en kastrull med salt och lite citron och vatten så att det täcker. Koka i ca 5 minuter.

Ta ut kalvbrässen och låt kallna. Sedan tar man bort hinnan, fettet och rensar den. Torka av den.

Skiva i 1/2 cm tjocka skivor.

Vispa äggen och tillsätt salt och peppar och ev. grillkrydda

I en skål har man kokosmjöl, i den andra mandelmjöl och parmesan.

Passera först kalvbrässen på kokosmjölet sedan på ägget och till slut på mandelmjölblandningen.

Fritera eller stek i blandat smör med olivolja tills de får fin färg.
Servera med citronklyftor och sallad eller någon annan tillbehör.

Fiana
0

Nu är jag "fegis" som inte "vågar" äta kalvbräss - men oj vad din bild fick mig att bli sugen på stekt panerad fisk! med citron! måste nog köpa!

yvonnel
0

Kalvbräss har jag bara ätit en gång, på restaurang med en duktig kock. Det var bland det godaste jag ätit. Tillagat som stuvning ungefär, troligen med rödvin i såsen, så himla mustigt och gott. Skuren i små tärningar. Ska fråga syrran om vi kan göra det nästa gång vi träffas (30 mil emellan oss). Kräver lite planering.

Sweli
0

Det är många som missar denna underbara rätt. Kalvbräss kan man laga på många sätt.

I Argentina lägger vi den på grillen och serveras med citronklyftor och anses vara en delikatess

Torparmor
0

Var får du tag i kalvbräss? Här i landsorten finns varken kalv eller andra inälvor än grislever att hitta i butikerna

Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Sweli
0

Jag brukar köpa på City Gross i Häggvik (Stockholm)

Annars det borde vara möjligt att beställa på ICA affären, fast där är dyrare.

Torparmor
0

Tack! Västerås har fått CityGross, får titta in där när jag åker ner nästa gång.

Låt dagen idag bli din bästa hittills!