Panerad kalvbräss - LCHF
Ingredienser 2 pers.:
2st ägg
2-3 st. kalvbräss
1dl kokosmjöl
1dl riven parmesan
1dl mandelmjöl
1 Citron
Salt och peppar- Ev. organisk grillkrydda (det hade jag)
Olja och smör till stekning.
Gör så här:
Lägg kalvbrässen i kallt vatten och låt stå i kylskåp 2 timmar.
Lägg sedan kalvbrässen i en kastrull med salt och lite citron och vatten så att det täcker. Koka i ca 5 minuter.
Ta ut kalvbrässen och låt kallna. Sedan tar man bort hinnan, fettet och rensar den. Torka av den.
Skiva i 1/2 cm tjocka skivor.
Vispa äggen och tillsätt salt och peppar och ev. grillkrydda
I en skål har man kokosmjöl, i den andra mandelmjöl och parmesan.
Passera först kalvbrässen på kokosmjölet sedan på ägget och till slut på mandelmjölblandningen.
Fritera eller stek i blandat smör med olivolja tills de får fin färg.
Servera med citronklyftor och sallad eller någon annan tillbehör.
Nu är jag "fegis" som inte "vågar" äta kalvbräss - men oj vad din bild fick mig att bli sugen på stekt panerad fisk! med citron! måste nog köpa!
Kalvbräss har jag bara ätit en gång, på restaurang med en duktig kock. Det var bland det godaste jag ätit. Tillagat som stuvning ungefär, troligen med rödvin i såsen, så himla mustigt och gott. Skuren i små tärningar. Ska fråga syrran om vi kan göra det nästa gång vi träffas (30 mil emellan oss). Kräver lite planering.
Det är många som missar denna underbara rätt. Kalvbräss kan man laga på många sätt.
I Argentina lägger vi den på grillen och serveras med citronklyftor och anses vara en delikatess
Var får du tag i kalvbräss? Här i landsorten finns varken kalv eller andra inälvor än grislever att hitta i butikerna
Låt dagen idag bli din bästa hittills!
Jag brukar köpa på City Gross i Häggvik (Stockholm)
Annars det borde vara möjligt att beställa på ICA affären, fast där är dyrare.
Tack! Västerås har fått CityGross, får titta in där när jag åker ner nästa gång.
Låt dagen idag bli din bästa hittills!