Trist ibland
Sitter och bläddrar i COOP:s tidning om julrecept som kom idag. Suckar lite då jag kommer till julgodisavdelningen. Jag, den forna gottegrisen som mer än gärna gjorde julgodis på löpande band. Min specialite var choklad och vanliljkola, ischoklad, m.m.
Ibland om jag ska vara ärlig är det trist att vara magond (IBS) och LCHF:are. Men i nästa andetag tänker jag att jag ska vara glad som en lärka som hittade denna livsstil vad det gäller mat som passar mig så bra. Och ett är säkert: jag har fyllt min livskvot vad det gäller sötsaker och andra sliskigheter. 
Ja det är med lite blandade känslor jag konstaterar att detta blir första julen i hela mitt vuxna liv som jag inte kommer att kunna avnjuta julens söta läckerheter. Det är många jultraditioner som faller när julgodiset och all julgodistillverkning utesluts, men å andra sidan så har jag min betydligt lättare kropp att glädjas åt så jag får vara nöjd ändå.
~God loves you, and I´m trying! ~
Själv tycker jag att det är okey att avbryta lchf vid högtider men man ska ändå göra bra val. Men man ska räkna med att man får ont i maggan eller känna sig trött.
Om man ska unna sig nåt så är väl ischoklad ganska bra.
Blockchoklad av bra kvalitte och cocosfett.
De enda "Julgodis" jag planerat att göra i år är chokladdoppade paranötter med 85%ig mild choklad, chokladtryffel (enkel av grädde, riktigt mörk choklad och sedan doppa kuberna i kakaopulver) och kanske lite mandelmassegodis av hemmagjord sockerfri mandelmassa. Lite rostade nötter kan det nog också bli. Jag behöver få göra nåt som "normaliserar" julen så att saknaden efter jultraditionerna inte blir för stor. Även om allt är lchf så kommer jag säkert ändå att gå upp en del i vikt bara för att det är lätt att äta lite mer generöst just under jul.
~God loves you, and I´m trying! ~
Cocosbollor av kakaopulver, cocosmjöl, lite kaffe i, och hackade mandler, och smör, hasselnötter eller likn. är väl ochså bra. Men ja, vikten går nog upp bara för att man äter mer några dagar, tyvärr:-) Hoppas att inte få magvärk.
Men det finss ju möjligheter att göra lite LCH godis. Det finns ochså recept på LCH Bounty, för dom som vill, jag har inte provat den.
Om man inte är så jättestrikt - Endel recept kan man använda, bara ta mindre socker. Andra kan man experimentera om, ta frön och nötter istället för havregryn t ex.
Jag har provat LCH bounty och dom var så farligt goda att jag åt upp nästan alla på en kväll med LITE hjälp av min man
Jag har ju tyvärr blivit överkänslig mot nötter så det är bara glömma men det finns ju annat. Tack för tipset på chokladtryffel med kakao Lilltilda. Ska pröva det. Ischoklad kan man ju också göra på mörk choklad. Tyvärr tillhör jag människotypen "frossaren" så jag får hålla mig i skinnet över Julen. Eller i fläsket kanske jag skulle skriva istället 
Blev sugen på ischocklad hehe så jag gjorde en sats. Gud vad goda de blev. Jag tog 100 gram eko. kokosfett, 100 gram chocklad (80% kakao) av märket Rausch, borbonvanilj och espresso kaffepulver. Rekommenderar varmt.
En tackar och bockar för ischokladreceptet. Ska jag göra närmare jul. Får ej göra dom för fort för då vet jag vad som händer…
Ja de är farligt goda. Det slank 5 stycken ner på en minut, jag som tänkte låta dom smälta själva i munnen som jag brukar när jag äter mörkt chocklad, men det gick inte :-D Iaf innehåller de inte mkt kolisar. De innehåller ju mkt fett.
Ischocklad måste ju vara perfekt godis för oss LCHF:are. I lagom mängd förstås
Ha en trevlig helg alla!