Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 1360 ggr
beccissoderstrom
0

Skolmat och lchf - glutenallergi??

Hej!

En liten fråga bara, ni som går i skolan, hur löser ni det här med lchf? I min skola är maten inte den bästa, vi går långa dagar, och som sagt maten är innehåller inte speciellt mycket näring.

Men! Som Tony Irwing hade sagt, jag har fått en ide! Jag är så trött på att alltid misslyckas bara för att jag äter i skolan. Därför tänkte jag att det kanske går att anmäla sig som glutenallergiker till skolköket och få en egen mat, dvs att jag säger att jag är allergisk mot pasta och alla dessa mjöliga såser de är experter på.

Vad tror ni om det? Är det någon som gjort så?

Berätta!

Zepp
0

Det går nog om du skaffar ett läkarintyg på det!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

beccissoderstrom
0

Okej, ska kolla lite med min rektor.. Skulle vara kul att höra om någon gjort det själv eller vet någon :)

Zepp
2

Pröva med religiösa hänsyn.. att du är med i en sekt.. där Annica Dahlquist är överstepräst! FörvånadSkrattande

Altså.. har du inte Celiaki så kan du nog slå det ur hågen.

MimLan
1

Det krävs läkarintyg. Men jag ser inte hur det skulle hjälpa. Glutenintoleranta får glutenfria matvaror. Inte nödvändigtvis så mycket bättre än med gluten i praktiken.

beccissoderstrom
0

Haha Zepp! Vilken bra idé!

MimLan, jo skolmaten kanske inte blir bättre även med allergikost. Vill bara ha en anledning att slippa den på enklaste sätt som möjligt..

Zepp
0

Kan du inte äta sovlet och eventuell sallad?

MimLan
0

Att slippa skolmaten på enklaste sätt är nog att inte vara beroende av den.

Ät rejäl frukost som du står dig på, ät sovlet som Zepp säger. Det köttiga och salad till. ät sen en rejäl måltid till kvällsmat igen. Ha med dig ägg/makrill i tomatsås/skinka/ost/allt möjligt annat som du kn äta omd u blir hungrig eller om skolmaten är för dålig.

[flippjenny]
0

Min stackars syrra har samma problem. Hon vill jättegärna äta LCHF, men hon klarar inte av det på grund av skolmaten (tja, inte bara, hon är även sockerberoende). Problemet för henne är att även om hon struntar i riset, pastan osv så blir hon inte mätt. Det är extremt dålig kvalitet på maten och det smakar pecka. Och min syster har ingen övervikt, så hon måste äta tre gånger om dagen, minst. Och hon vill inte/kan inte ha med sig ägg och makrill till skolan. Hon trycker i sig en stor frukost (trots att hon är som mig och hatar att äta frukost) bara så att hon inte förgår under skoldagen.

Det är inte så länge sen jag slutade den kommunala skolan, och det var ingen höjdare att äta i skolmatsalen. Och jag var även tvungen att betala för den skiten på gymnasiet.

Nej, om man hade tänkt om med utbildningen hade man blivit politiker och engagerat sig i skola och skolmat. Men nu får jag bli lärare istället och vara god förebild  ;)

Hannathu
0

Har arbetat i skolkök och kan lova att du inte får något som ens kommer i närheten av lchf med glutenfri kost

Istället kommer det blir glutenfri pasta, såser redda med maizena mm

RobinEH
0

Jag behövde inte lämna något läkarintyg då jag anmälde mig för specialkost. Men sedan jag började dra ner på kolhydraterna så fick jag sitta och peta i maten. De lägger i en massa konstiga saker, billigare, trots att du är allergiker. Ofta byts vete mot majs. Dessutom använder de socker i olika former. Nu har jag löst problemet genom att börja med periodisk fasta. Äter mellan 16 och 20, därav äter jag inte i skolan längre.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa