träning + mat - nybörjare
Jag är helt nybörjare på det här med LCHF och är inne på min tredje vecka.
Jag är en tjej på 21 år, 151 lång och väger ca 50 kg. Jag tränar regelbundet och målet är att gå ner något kilo för att få bort fettet på kroppen så att musklerna kan komma fram. Jag anser mig alltså INTE tjock utan vill få en vältränad kropp. Har skrivit upp hur mycket jag har tränat och ätit under en veckas tid och skulle vilja höra era synpunkter på detta. Om det låter bra eller om jag borde ändra något. Tror ni lchf är rätt för mig och mitt mål? Jag är tacksam för tips!
Jag vet att jag syndat FÖR mycket denne vecka, dumma bio och farsdag! Men ja, jag vet att jag inte ska för att få ett bra resultat men ni får kolla på de andra ;)
Har inte skrivit upp vad jag dricker men oftast vatten till maten, ibland mjölk och till frukost oftast te med lite grädde i.
Måndag 5/11 – vikt 49.8 kg
Träning: Triceps & bröst
Frukost: 2 ägg + en skiva solrosbröd m skinka (egenbakat lchf bröd)
Mellanmål: en skiva solrosbröd m skinka
Lunch: kebabsallad
Middag: Fläskfile, broccoli & salladKvällis: Proteindrink
Tisdag 6/11
Träning: 4 Km PW + rygg & mage
Frukost: 2 ägg + en skiva solrosbröd m skinka och ost
Mellanmål: en skiva solrosbröd m skinka och ost + proteindrink
Lunch: Fläskfile, broccoli & sallad
Middag: Fläskfile, broccoli & sallad
Mellanmål: avokado
Kvällis: stekt ägg + makrill m tomatsåsOnsdag 7/11
Träning: ingen
Mellanmål: en skiva solrosbröd m skinka och ost
Lunch: Fläskfile, broccoli & sallad
Middag: Pannbiff, broccoli & salladKvällis: avokado + turkisk yoghurt
Torsdag 8/11
Träning: 8 km PW
Mellanmål: en skiva solrosbröd m skinka och ost
Lunch: Pannbiff, broccoli & sallad
Middag: Pannbiff, broccoli & sallad
Kvällis: 2 ägg m majonäs + 3 ostbitar + 3 skinkbitarFredag 9/11
Träning: 3,7 km PW + biceps + axlar
Frukost: 2 ägg m majonäs + 3 ostbitar + 3 skinkbitar
Mellanmål: -
Lunch: sallad
Middag: -
Kvällis: Pannbiff, broccoli & salladLördag 10/11
Träning: ingen
Frukost: 2 ägg m majonäs + 2 skinkbitar & ost
Mellanmål: -
Lunch: ägg, makrill i tomatsås & sallad
Middag: Tacos
Kvällis: -
syndat: 50 gram 70% chokladkaka (ajaj!)
Söndag 11/11
Träning: löpning 4 km + rumpa
Frukost: 2 ägg + skinkbitar och ost
Mellanmål: 2 ägg
Lunch: äggröra med makrill i tomatsås
Middag: broccoli, kassler, sallad
Kvällis: äggröra
syndat: en bakelse (ajaj!)
Ser inga problem med kosten.. Ej heller chokladen och bakelsen :)
Om jag hade vart du hade jag droppat PW och köra intervallträning istället. Jag misstänker att du kör PW för att du tänker att det förbränner mest fett? Detta stämmer, men gäller bara för stunden. Det har ingen betydelse på totalen. Om du istället kör intervallträning så kommer du bränna mycket mindre fett och mycket mer kolhydrat för stunden. Men totalt sett kommer du bränna fler kalorier… Detta har dock inte heller har någon betydelse på totalen eftersom studier gång på gång visar att man kompenserar med ökad aptit och ökat kaloriintag.
Så varför köra intervall istället för PW?
Mina två huvudgrunder är:
1. Det är effektivare träning. Du sparar tid som du kan lägga på andra hälsobringande aktiviteter.
2. intervallträning kommer stimulera till en mer anabol hormonsammansättning och stimulera till växt av muskulatur. Detta sker inte vid PW. Därför bidrar intervallträning mer till det du önskar åstadkomma (mer vältränad fasong på kroppen, mindre fett, mer "deffad" look).
Gällande din styrketräning är mitt tips att träna hypertrofiskt, dvs på ett sätt där musklerna ökar mest i volym. Detta betyder att du bör ligga på ca 10 repetitioner per set. Ha såpass tung belastning att du är RIKTIGT sliten på siste repetitionen. Du ska inte klara fler även om ditt liv står på spel. En viktig sak här är att progrediera. Starta med en belastning du klarar utan proplem och öka med ca 5% varje vecka. När du kommer till en punkt där du stagnerar kan du köra en period där du ökar belastningen markant och bara kör 5 repetitioner per set (fortfarande samma ökning per vecka). När detta astagnerar kan då återgå till 10 rep regimet. Detta är en metod som är mycket effektivt gällande att bygga upp muskulatur och komma förbi platåer.
Hoppas detta hjälper dig :)
Intervall hur då Goliath? Berätta mer…:)
Intevall är gärna ett löppass med korta men väldigt intensiva perioder (strax under spurt intensitet) skiljt av perioder med låg intensitet (gång).. Detta gör man i allt från 10 till 40 minuter. Pulsen ligger runt 80-95 av max puls eller 150-180 slag i minuten för en 30 åring (man kan minska med ett år för varje år över 30).
Tex:
5 X 2 minuter. Altså 5 perioder med högintensitetslöpning med 2 minuters paus (sakta gång) imellan.
Man kan tex springa på band, springa utomhus eller cykla.
Detta ger även utveckling av lungkapacitet, syreupptag och hjärtkapacitet, något som inte heller PW (powerwalk) ger.
OBs! Glömde skriva det innan, men ett tungt intervallpass bör nog inte köras mer än 2 ggr per vecka pga risk för överträning.
:)
#1: Skönt att höra att jag inte är helt lost med kosten! :)
Angående mina PW så är största anledningen att jag går med min hund, som inte tycker det är nå vidare roligt att springa med mig därav slår jag två flugor i en smäll genom att ta med hunden på en PW MEN jag har länge funderat på intervall träning men har aldrig riktigt förstått helt och hållet hur man ska lägga upp ett pass. Jag försöker få in minst 1 men HELST 2 konditionspass i veckan (ej inräknat PW) vilket jag verkligen behöver för att få mindre fett på kroppen med detta tycker jag är det mest frustrerande och svåraste. Synd att man inte kan punktförbränna ;)
Styrketräningen känns som om jag har läget under kontroll. Gymmar med min pojkvän som är väldigt vältränad och har bra koll på just muskelbyggandet och vi försöker köra tunga pass och öka. Så där går det framåt!
Har läst att lchf kan ge motsatt effekt på människor som inte har så överdrivet mycket kilo på kroppen att ta av och istället göra att man går upp i vikt? Stämmer detta? Förstår ju självklart att muskler väger mer och att måttbandet är bättre än vågen. Men ja, jag vill inte råka få motsatt effekt. Haha.
Stort tack för ett långt och seriöst svar, blev lite mer peppad nu!
@Goliath: Ok låter mkt intressant. Tror du man bara kan köra igång med ett sånt pass utan tidigare löpvana? Jag springer/joggar nu sedan en månad 30 minuter ggr tre per vecka men har aldrig sprungit tidigare.
Tycker Goliath har sammanfattat det så bra som det kan bli speciellt med intervallerna att minska det till 2 gånger i veckan. Det är ingen joggningspass precis!
Dock tycker jag att pw är bra inslag i träningen då det inte sliter på kroppen och bränner överlag mycket mer än att sitta i soffan.
En bra "träning" för att bara få röra på sig speciellt dagen efter ett styrketräningspass så man blanda in aktiv vila i hela veckan. Aktiv vila är klart mycket bättre än passiv vila i alla lägen.
Ta gärna en hel aktiv viloveckan mellan 5-6:e veckan för att låta kroppen bygga upp sig under den veckan och sedan börja du igen på gymmet starkare än någonsin då kroppen fått vila ordentligt. En del tycker det funkar riktigt bra. För andra gör det inte det. Det är en smaksak.
Kontinuerlighet är ledordet i all träning för att kunna utvecklas. En missad dag kan aldrig någonsin tas igen.
Lycka till och det kommer gå bra för dig skall du se ;)
#4,
Det är ju tänkbart att vissa går upp i vikt av lchf. Vissa kan ju bli triggade av fett precis som andra blir triggade av sötsaker. Hemul på detta forum är ett exempel på en som inte kan äta för mycket fett.
Annars brukar man säga att lchf är viktnormalisernade. Tanken är att återställa sin vikt- och aptitregulering (för dem som har en defekt sådan) och sen följa kroppens signaler på mat. Man uppnår då den vikt kroppen tycker den mår bäst av. En person som väger 49 kg kan därför gå upp till 56 om kroppen tycker det är ideellt. detta var väldigt enkelt beskrivet. Sen är det precis som du säger angående muskler och måttband.
#5,
Ja, men starta lätt och försiktigt och känn efter.. tex 3 X 2 min och kanske inte kör så intensivt i starten.. Kanske ligga nånstans mittimellan jogg och spurt.. Tror det är viktig i starten att inte känna obehag. Bättre att starta med mästringskänsla.
Helt enig med dig!
Jag kör intervaller på gymets löpband fast lite annorlunda. Löpning får jag ont av tyvärr. Uppnår samma puls av inställningen "random". Kör ca 30 min på nivå 15-20 och 5,5-6 i hastighet (snabb gång). Programet växlar sedan tuffa uppförsbackar med lite planare partier. Jag blir rejält svettig och kommer upp i puls men slipper ha ont i benhinner och fotleder. Antar att det beror på vilken typ av löpband som finns tillgängligt. På mitt gym är det några lyxiga som går att ställa in på olika program.
#8: jag brukar också köra på programet random dock med hastigheten runt 9. Svetten sprutar åt alla håll!
Så kan jag alltså köra på detta program eller borde jag ställa in intervall själv? för vissa stunder under random är ju nivån väldigt låg en längre tid, tänkte om det är meningen att det ska vara kortare "pauser" egentligen vid intervall träning eller är jag helt ute och cyklar? :)
Så ni tror att det räcker med 1-2 intervallpass + min mat + styrketräningen för att jag ska få mer vältränad kropp? Inklusive mina PW´s såklart eftersom hunden ska ut också ;) Är ju såklart svårt för er att säga eftersom ni inte vet hur min kropp ser ut men planen låter okej iaf?
Det låter bra. Ungefär som jag kör. Jag kör vattenträning också. Det är skönt med lite mjukt motstånd och stretch. Får bort träningsvärk.
Jag tro det finns en bra logisk förklaring till varför du får ont på vanlig löpning men inte på löpband. Dessa är dämpande och har också en lutning. Det innebär att du landar mera på mittenfoten än vid vanlig asfalt löpning. Dvs du får en korrekt löpsteg på löpbande än vad du får vid vanlig löpning.
Är dock ingen bra löpare själv. Har en tendens att landa på hälen. Dock mycket mindre tack vare löpsträning och skall införskaffa skor med planare utformning. Alla dessa moderna skorna sker mig problem (löparknä) genom att jag landa på just hälen med dessa vanliga intersport-/stadiumskorna.
På löpbandet kör jag barfota och det funkar klockrent och får inga smärtor osv, vaderna tar dock stryck i början skall jag påpeka klart! Inte på vanlig asfalt heller pga nya steget och att jag stretcha ordentligt efter varje pass och det är något jag vill ta upp som en viktig sak förrutom kontinuerlig träning så är det strecthning.
Det är också otroligt viktigt att musklerna är uttöjda efter ett träningspass. Dels att få till rörlighet och dels att musklerna slits lite och byggs upp "däremellan" om man kan uttrycka det så.
Vattenträning är intressant och något jag velat träna på. Flytväst och springa som vanligt? Vad bör man tänka på? Vore roligt att höra din erfarenhet av dessa Zondell
Jag har fått ont av att jogga på löpbandet tyvärr. Utomhus är inte att tänka på. Jag går på vattenpass där jag tränar. Det ingår. Man får göra övningar för hela kroppen. Vi använder också pads för träning av armar. Många övningar tränar koordination och balans förutom muskelgrupper. Jag blir inte så trött efter 45 min längre. Jag har gått på vattenträning 2-3 gånger/vecka 3 månader. Vissa rörelser kan göras jobbigare och man kan alltid öka takten och ta i mer.
#5 Goliath: Ska absolut testa detta, låter roligt. Men du menar alltså att de tre X två minutrarna ska utgöra hela detta träningspass de första gångerna?
Det beror på dig och vad du tål. Det kan hända du kan köra på mer. Men intervall är jobbigt asså.. De där två minuterna är verkligen intensiva och känns ganska långa. Svetten börjar fort att spruta :)
Bara känn dig fram. Det viktiga är bara att du inte överanstränger dig i början och får en dålig upplevelse. :)