Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: hälsa
Läst 4719 ggr
[Kreatia]
0

ÅH vad jag saknar LCHF kost

På grund av överkänslighet mot mjölkprodukter, ägg och nötter så  måste jag avstå från dessa livsmedel ett år för att så småningom kunna tåla dom igen. Men vad jag saknar mina goda frukostar som bestod av två smörstekta ägg, fjällfil och turkisk yoghurt, hallon och blåbär, blandade nötter och två flatbrödsmackor med bregott och god ost plus pålägg.

Min nuvarande frukost består av dålig sojayoghurt (lite bättre med havrefil som jag har provat), hallon och blåbär och två flatbröd med en äcklig smörja med mjölkfritt margarin och getost på. Säger bara URK. Är hungrig på två timmar igen och måste ta något mellanmål.

Jag är ändå glad att jag inte är allergisk för överkänslighet kan gå över om man försiktigt inför livsmedlen man reagerat mot.

Hungrig, ofrivillig avståndstagare mot den GODA och UNDERBARA LCHFKOSTEN suckar djupt och längtar efter riktig mat igen. En tröst i bedrövelsen att jag tål allting annat både i köttväg och grönsaker!Glad

dufva
0

Lite förslag att testa Skrattande

Antar att det är laktosen som du är överkänslig mot?

Om det är så finns det ju laktosfria produkter

"kulturmjölk" tex kefir som du gör själv kan fungera när inte annat gör det

Sojayoughurt hade jag aldrig ätit

Hellre hade jag avstått från allt som liknar mejerier

Skippa margarinerna och använd tex klarnat smör (ghee) istället

För de allra flesta funkar även vanligt smör eftersom det är väldigt lite laktos i rent smör

Jag hade skippat flatbröden

Det är så att även små mängder gluten kan var det som driver all annan överkänslighet

All gluten gör att din tarm blir mer genomsläpplig så sånt som inte ska ut i blodbanan kan då ta "genvägen" genom tarmslemhinnan istället

Det krävs nog att du experimenterar lite för att hitta vad som funkar för just dig Glad

hemul
0

Vad tråkigt. Men varför äter du såna där läskiga ersättningar? Du tycker ju ine ens om dem.

[Kreatia]
0

Tyvärr så är det mjölkprotein jag är överkänslig mot och inte laktos. Har ätit dom där ersättningsprodukterna för att få i mig nåt på morgonen. Det är svårast då. Men man kan ju faktiskt äta mat också, rester från middagen tänkte jag i går.

Tack för tipset på ghee, ska testa det men undrar om det innehåller mjölkprotein?

crikarlshamn
0

Kreatia, har liknande överkänslighet.

• skippa flatbröden
  • mjölkfritt margarin och getost på - är inget bra alternativ om du är kasein känslig
  • gör "röror" med tomatsalsa som bas, variera med bitar av stekt kyckling, räkor etc
  • ät soppor pàmorgonen, i bitar pà kvällen och morgonen kör den slät.
  • läs/sök om frukostar som äts i andra länder, tänk om!

Testa möjligtvis: havregröt gjord pà oatly med pepparkakskrydda… fungerar för mig av nàgon anledning, sk "goda kolhydrater"? Verkar lugnande pà mina överkänsligheter.  Glad

dufva
0

Kokosmjölk/grädde borde passa dig perfekt Skrattande

Den går även att syra till youghurt/fil

1000 ggr bättre än sojayoughurt

Beate
0

Prova flatbröd med mosad avocado och lite flingsalt - jättegott! Eller riskakor med rökt el gravad lax. Smoothie på kokosgrädde och hallon/blåbär mättar bra. Havre är ju glutenfritt så gröt med havremjölk borde funka, jag använder havremjölk ibland och då kan jag rekommendera Icas "Solhavre", den är godare än andra märken.

Om man äter vanlig lchf eller mer liberal lågkolhydratkost så kan man ta en del carbs till frukosten, sen blir det kanske protein + grönsaker till lunch och middag så sett över hela dagen så behöver det inte bli så mycket carbs trots allt.

Kanske kan du får inspiration från olika paleo-bloggar? Inom paleo utesluter man ju ofta mjölkprodukter och spannmål.

Kabo
1

Har du fått bekräftat att du inte tål proteinet?

Jag trodde först att jag var laktoskänslig och sedan trodde jag det var proteinet men nu har det visat sig att jag inte tålde det homogeniserade fettet.

Gammaldags mjölk eller Åsens lantmjölk går bra.

evion
0

frukosttips:

bär med koksgrädde strösslat med psylliumfrön och pumpakärnor

kalla köttfärsbiffar, gustavskorv, skinka med senap osv

makrill i tomatsås

rester :)

Medlem
0

Om man inte tål mjölkprodukter, vad är det man kan äta för att få kalcium?

[Kreatia]
1

Tack alla för tipsen Glad nu ska jag kasta margarinet och sojayoghurtet åt helsefyr. Får sluta med flatbröden och fårosten också så får vi se om den här damen blir mätt och belåten igen!

evion
0

Strömming, sardiner, lax, nässlor, mandel och sesamfrön, mineralvatten

[Kreatia]
0

#7 Ja jag har tagit blodprov och skickat till ett tyskt laboratorium som har konstaterat detta.

hemul
0

#9 Hemkokt buljong.

Torparmor
0

#8 skrivetav evion HUR äter du pumpafrö? Jag köpte en påse och de är stenhårda

Låt dagen idag bli din bästa hittills!

evion
0

#14 hmmm? De är väl inte hårdare än sig solrosfrön? Fast jag äter pumpakärnor inte pumpafrön.

http://www.ravarubutiken.se/shop/12027/art27/h1590/2801590-origpic-10e2f1.jpg

Medlem
0

Hur mycket kalcium finns i buljong?

Torparmor
0

#15 skrivetav evion Ok är lite trött ikväll, menade förstås pumpakärnor. Solrosfrön har ju helt annan konstistens. Kan jag ha fått en gammal påse. Testade ikväll att "rosta" dem i ugnen, men de blev bara träiga. Får väl köpa en ny påse och testa.

[Kreatia]
0

Glad Är på betydligt bättre morgonhumör idag efter dagens frukost som bestod av en kokosmjölkssmoothie med blåbär och hallon. Till det tre skivor Jokkmokkskorv (prisbelönt som bästa falukorven i Sverige) och en avocado. Till kaffet en bit 90 % choklad. Undrar om kokosmjölk innehåller kalk? Istället för korv kan man ju ta makrill och sardiner som jag vet innehåller kalk. Har fått veta att jag måste variera kosten, s.k växeldiet för att inte dra på mig nya överkänsligheter mot födoämnen. Kan man hålla sig strikt borta från det man har blivit känslig moten period så kan man så småningom tåla det.

Beate
0

Vad kul att det känns bättre idag!

evion
0

#17 Måste vara dåliga kärnor du fått tag isf. De jag köper är gröna i färgen och har ungefär samma konsistens som solrosfrön. Blir dessutom jättegoda att rosta. Jag tycker det låter som du fått tag i pumpafrön. De är hårda och träiga och går knappt att tugga. Men säger du att det är kärnor så måste det vara dåliga sådana. :)

Torparmor
0

Kreatia En mig närstående fick hjälp via blodprov som analyserades i Tyskland för ca 20 år sen. Hans svåra pälsdjursallergi är försumbar ännu idag, men det tog ett år. Jag tror du också kommer att lyckas.

Ledsen att jag kapat din tråd lite, skall inte göra mer. och jag har fattat att det måste vara pumpafrön jag fått. Får så dem i vår då och leta riktiga pumpakärnor istället.

[Kreatia]
0

Ingen fara torparmor Glad jag tror också jag kommer att bli fri min överkänslighet om jag bara håller mig strikt borta från det jag inte tål just nu. Man vill ju må bra och då är det värt kämpa lite för det. Är glad att det finns laboratorim som via blodprov kan mäta överkänslighet. I Sverige görs ju bara tester på allergi. Synd bara att det är så dyrt. Törs knappt skriva vad det kostade men det var åtskilliga tusenlappar.

evion
0

#21 eller så får du skala dem. :) Kärnorna finns innuti.