Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 3546 ggr
Cawolina
0

Nybörjare

Hej! Imorgon börjar jag med lchf, så idag ska vi handla :) I början för att gå ner i vikt ska man ju hålla sig borta från kolhydrater så mycket man kan har jag hört, <5 gram per dag, stämmer det?

Vad kan man då äta lite mer exakt? Kan jag äta grädde, kokosmjölk, creme fraiche, keso, ost, majonnäs? Jag har hört att man ska hålla sig borta helt från mejeriprodukter i början?

Jag är rädd för jag har testat detta två gånger innan utan att gå ner i vikt, men jag vet att då var jag inte tillräckligt påläst, så jag drack mjölk och åt rhode islandsås på jobbet, och i den hade vi lättyoghurt, chilisås och honung så den var nog inte så lchfvänlig, och pizzasallad, men i det är det rent socker!
Så denna gången ska jag dubbelkolla allt innan jag äter det :)

Cawolina
1

Alltså hela mitt inlägg försvann! Jag får gå till en dator och skriva istället :/

Cawolina
0

Så! Nu ser man vad jag skrev :)

MimLan
3

Vad har du för föutsättningar? Jag kan inte se att rhode island-sås skulle stjälpa allt om du inte har problem med din metabolism eller skadat den genom jojo-bantingar och annat. Det brukar ofta landa i att tålamod inte är något som det finns tillräckligt av.

Det är väldigt enkelt. Och inte. För oavsett vad du har för bakgrund och oavsett vad du tål av olika typer av mat eller mängder av kolhydrater, så är det enbart du själv som kan ta reda på vad som fungerar för dig.

Utgå från en proteinkälla (kött/fisk/fågel/ägg). Gör det enkelt och välj feta sådana (lax/fläsk/fläskkarré/makrill/högrev/entrcote). Lägg till en fettkälla (sås/röra/kryddsmör/dressing). Ät grönsaker till som du vill.

Går man på halvfabrikat och olika blandningar hamnar man lätt i en härva av dåliga ingredienser. Rena råvaror har inga innehållsförteckningar att ha koll på.

Och framför allt, ät mat till varje måltid. Inte basera måltider på huvudsakligen mejerier eller desserter.

Läs gärna tråden "13 artiklar jag som nybörjare har stor nytta av!" som finns bland de översta trådarna till vänster.

Cawolina
0

Jag är 170 lång väger 112 och är 22 år. Jag minns inte exakt vad jag gjorde fel sist men jag vet att jag inte var så noga att kolla innehåll utan trodde jag visste, och jag åt väldigt lite fett, oftast åt jag fläskkött och sallad till middag och till lunch åt jag bara sallad med massa rhode islandsås och frukost blev 2-3 kokta ägg. Jag äter inte så mycket halvfabtikat nu, största boven är cola light men det ska jag sluta med också. Kan det vara så att man inte går ner i vikt om man äter för lite fett?

MimLan
0

Kroppen har ingen anleding att släppa på energireserverna om du talar om för den att det är snåla tider. Så jo, det är ett problem att ata för lite fett.

Zepp
1

Med den vikten, på den längden, vid den åldern.. så kan du utgå ifrån att du har någon form av metabol störning.. såvida det inte handlar om någon ätstörning där du tvångsmässigt stoppar i dig mat!

Så tillobörjamed kan du som utgångspunkt betrakta dig själv som en som har metabolt  syndrom.. på väg mot värre saker än övervikt på kortare eller längre sikt!

För rent ut sagt så är det statistiskt väldigt liten chans att du lider av någon psykos som tvingar dig att äta massor fasten du inte är hungrig!

Så om man utgår från att du har ett sjukligt tillstånd, så handlar det om att äta mat som återställer hälsan tillobörja med.. sen om det som resultat gör att du går ner till en mer hälsosam vikt så kan du betrakta det som ett tecken på en bättre hälsa.. inte nödvändigtvis som det slutliga målet att komma ner till någon specefik vikt, det blir då mest en bonus.. en estetiskt bonus!

Du behöver inte nödvändigtvis köra hardcore LCHF i början, typ 5 gram kolisar, vanligare är att man rekomenderar cirka 5E% kolhydrater i omställningsfasen.. dvs cirka 20 gram för någon som drar 2000-1800 kcal om dagen!

Det viktiga under omställning (tycker jag) är att bara äta riktig mat, lära sig lite nya recept och hur man hanterar olika situationer.. och så gör man så gott man kan för att hålla ner kolhydraterna!

De tre första veckorna, kommer vara jobbiga med omställningsbesvär, och då kan det vara läge att vara lite strikt.. för att få omställningen gjord.. dvs tvinga kroppen att uppreglera de mekanismer som gör att den i huvudsak använder fett som bränsle!

Och det gör man genom att uppreglera fettoxidatin i muskelcellerna, lipolys i fettcellerna och gynna ketosis och glukoneogenes!

När väl omställningen är gjord så har du en helt annan frihetsgrad att experimentera med olika fördelning, matrutiner, måltidsfrekvens, alkohol och tillfälliga avsteg!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

glitterfisk
0

Jag tror att du har goda förutsättningar att tappa vikt med lchf. Det första du ska göra är att bestämma dig för om du verkligen vill det. Det är lite meckel med det, särskilt i början. Tänk ut om det är värt det. Om du vill tappa vikt så mycket, om det är viktigt för dig på riktigt, så att det är värt ett visst besvär. Är det det, så är det dags att lägga om maten. Börja med att tänka ägg, kött, fisk, smör och feta mejerier. Äggrätter är en bra frukost. Äggröra, kokta ägg mosade med smör etc. Det är bra att ta med matlåda, kanske rest från föregående dags middag. Om du måste äta i personalmatsal etc, så ta inte bara sallad och dressing, det blir för lite mat. Ta sallad, kanske lite dressing och köttet eller fisken de serverar, komplettera görna med smör så att du håller dig mätt. När det ärmdags för middag så laga egen fet fin mat av kött eller fisk. Finns massa recept på nätet. Idag ska jag laga fläskfile, steker den i bitar och steker champinjoner i mycket smör. Tillbaka med det i pannan, häll på grädde och lite cf, krydda med vitlök och balsamvinäger. Sallad till. Lätt och gott och hyfsat billigt. Lycka till!

Cawolina
0

Nu försvann allt jag skrev igen :/ Men men ska försöka skriva det igen.

#6 Jag är sockerberoende. Jag var på vårdcentralen i somras och tog en massa prover, de ville se så allt var ok då jag skulle börja gå hos en dietist. Jag har gått lite hos henne och jag går ner i vikt av VV och andra fettsnåla dieter, så det är inget fel med min sköldkörtel.
Jag gick ner 20 killo med VV för några årsen, men har gått upp ca 40 kilo igen då mitt sockerberoende inte försvann med den dieten.
Jag har hört att det bästa när man är sockerberoende är att äta enligt LCHF för att man då tar bort boven=kolhydraterna.

Har jag förstått det rätt att man ska äta ca 20 gram kolhydrater om dagen första tre veckor och sedan gå över till 5 gram för att öka viktminskningen? Jag förstår att man måste vara lite försiktig i övergången, annars blir det nog bara att man tröttnar.

#7 Tack för tipsen! Jag köpte creme fraiche, keso, smör, grädde, ost, kött och broccoli och anda grönsaker, så håller jag mig till det borde det bli bra :)
Och tänkte testa mosa ägg i smör imon till frukost.

Jag vill väldigt gärna gå ner i vikt, jag mår så dåligt av att vara överviktig och har ont överallt :/

Effie
2

Jag skulle nog säga: ändra inget efter bara tre veckor. Sikta kring 20 g kh per dag, och gör det i 3-6 månader. Funkar det, fortsätt så. Funkar det inte kan du börja fundera på att ändra något.

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Cawolina
0

#9 Vad bra, då gör jag så :)