Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-billiga-ingredienser
Läst 9895 ggr
Puffhamster
0

Låginkomst och lchf?

Jag är en 19-årig tjej som går i skolan (=ingen inkomst förutom studiebidrag), som bor tillsammans med min pojkvän som inte har världens högsta inkomst.

Jag undrar mest om någon har några bra tips för hur man kan göra för att hålla nere kostnaderna och ändå äta efter lchf-metoden? Tyvärr är det ju billigare med snabbmackaroner och vita bröd.

Om någon har något bra tips så snälla skriv det här. Vill gärna komma igång med det så snabbt som möjligt.

RobinEH
0

Blandfärs är ganska billigt.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Puffhamster
0

Jo, men det är ganska tråkigt att bara äta olika varianter av färs, och inte så bra heller i längden tyvärr. En vän till oss gör det och har nu blivit sjukskriven en månad på grund av magsår, just för han har för ensidig kost. :/

hemul
0

Skit i en massa dyra grönsaker. Kött är kostnadseffektivt, speciellt om du köper på dig när det är billigt. Vad har du för månadsbudget?

Klart du ska äta grönsaker om du vill, men man behöver inte äta de dyra.

Puffhamster
0

Då min pojkvän har lån och två barn i från ett tidigare förhållande så har han oftast ca 4000 över per månad till mat och bensin, även mat till sin hund. 
Jag får totalt 2200 i månaden, blir ca 1000 kvar efter räkningar, sen har jag en katt som äter ungefär som tre hundar. Tyvärr tillkommer oftast nya, oväntade kostnader var månad, något på bilen går sönder, våran lägenhet är i behov av reparationer så man vill lägga lite av pengarna på det var månad för det ska vara trevligt (och hälsosamt, hunden river ut gipsväggen på dagarna när man inte är hemma).. Så tillslut är det ca 2000 kvar i månaden till mat och bensin.

saraBvB
0

Ät grönsaker efter säsong vitkål är billigt året runt. Kolla efter extra priser mat som är på väg att gå ut säljs ibland billigare. Att vara fattig innebär ju tyvärr att man inte kan äta så bra och varierat som man kanske skulle vilja, men man får göra det bästa man kan av det.

JigokuShoujo
4

Hej!

Lever själv som student just nu och vet att det är knapert, men tycker det fungerar ändå att äta enligt LCHF. Ett tips är att köpa kött från citygross, de har storpack av  många olika sorters kött och även mixlådor (t.ex. studentlådan med skinksnitzel, kotlett och lövbiff) och de kan man sedan dela upp och frysa in portionsvis (så även om det kanske är en bit att åka så tjänar man på det i längden, jag gör ett storköp i månaden och fyller upp frysen). Jag brukar dela upp så att det finns att göra matlåda också. Har tjänat många kronor på detta :) frysta grönsaker är inte heller att förakta, men det beror nog lite på vad man gillar för grönsaker också. Smör finns även det i storpack, men det gäller att titta på priset så att det inte är snedvridet prissatt, händer ibland att det är dyrare att köpa stort paket än litet. Sedan är det också bra att kolla erbjudandena som kommer hem i brevlådan varje vecka!

Lycka till!

Puffhamster
0

funderar på om det är ett bra alternativ att göra egen coleslav?  Vitkål och morötter går ju att få tag i relativt billigt, och det är ett bra sätt att få lite exta smak till maträtter som man inte kan variera så mycket.

JigokuShoujo
0

Jag har fyra katter, som visserligen borhos min pappa för tillfället, men den kattmaten jag köper innehåller 10kg och räcker i fem veckor ungefär till alla fyra. Kanske kan ge din katt annan mat som mättar den mer? Flört

RobinEH
0

Skulle hellre satsa på gul paprika än vitkål. Paprikan innehåller mycket mer Vitamin C.

Puffhamster
0

Vi har turen att bo endast 5 minuter från city gross, men tyvärr är våran frys väldigt liten, så för att fylla upp den krävs inte mycket. Och eftersom vi är två går det lite mer mat, ännu mer eftersom min pojkvän jobbar inom ett väldigt aktivt yrke (bilmekaniker), så när han kommer hem på kvällen så äter han väldigt stora mängder, något som jag hoppas blir bättre av lchf, då han förhoppningsvis inte behöver äta lika mycket för att känna sig ordentligt mätt.

Har faktiskt inte sett att city gross har speciella studentpaket, ska definitivt kolla in det då vi inte haft ordentligt kött hemma sen jag flyttade in för några månader sen!

ashe
1

Ägg, fläskkarré på extrapris och veckans fynd.

Men man måste själv ha koll på priser för att kunna kolla kilopriser och veta att det verkligen är ett fynd man har framför sig. Jag blir sällan upphetsad och köpsugen om priset är över 50 kr/kg.

Kyckling är också billigt. Tyvärr inte de i högsta kvalitén. Men sämre kvalite kött för att ha råd under några år är nog bättre än pasta och potatis…

På fredag-lördag brukar det finnas extrapriser som KAN vara bra - kolla kolla.

På måndag-tisdag kan man hitta fynden som de måste rea ut p gr av kort datum..

Puffhamster
0

Nja, tyvärr så måste jag köpa en mat som inte innehåller så mycket näring, för då hon är en katt jag räddat från att vara övergiven (hittade henne när hon var ett halvår, då hade hon varit övergiven i ca 4 månader) så äter hon så mycket mat hon bara kommer åt, jagar och äter ännu mer. Har hon inte mat så springer hon bara runt och skriker, har försökt träna bort det men hon vägrar ge med sig. Så skulle jag ge henne mer energirik mat så skulle hon bara bli ännu fetare, och jag vägrar vara en sån där kattägare som anser att katten mår bra av att väga över 5 kilo (hon är väldigt liten till växten).

Fast det är väl lättare att få tag på vitkål i större mängder?

Puffhamster
0

Får börja kolla runt på de olika mataffärernas hemsidor för att leta upp de extrapriser de har alla veckor, då vi inte får någon reklam hem.

saraBvB
0

#7 jag har ofta gjort egen coleslav jag tycker det är bra som tillbehör. Sen är det ju inte så att jag lever på bara vitkål utan jag köper olika slags grönsaker men kollar priset noga. Vitkål var bara ett tips.

Blomkål är ju ganska omhuldat i lchf kretsar men blomkål kan vara rätt dyrt när det inte är säsong. Nu vet jag inte exakt hur det är men jag har svårt att tro att blomkål är bättre än vitkål jag tänker mig att det är rätt likvärdigt.

JigokuShoujo
0

Lider också av liten-fryssyndromet, men jag är som tur är ensam. Men bor ni nära citygross så är det ju inte så svårt att ta sig dit när det börjar tryta i frysen. de brukar ju ha en speciell sektion i köttdisken med olika "köttlådor" de har, du får slå en extra kik nästa gång du är där, om inte annat så kan du ju säga att du hittade det på ett annat citygross men att du inte hittar det där så brukar det oftast fixa det. Min erfarenhet är att de brukar lyssna ganska bra på sina kunders önskemål. Köttfärs blir som sagt långtråkigt i längden Skrikandes

Puffhamster
0

blomkålspuré har jag för mig är en bra ersättning för tex potatismos?

dufva
1

Strömming och ägg är fina proteinkällor som alltid är billiga

Kycklingklubbor finns ofta till extrapris

Grönsaker bör man försöka äta efter säsong och smör kan man varva med ister ibland

Inälvsmat är också relativt billigt och väldigt nyttigt Glad

Puffhamster
0

Köttfärs blir väldigt tråkigt i längden, har försökt variera med kyckling och även lax när det är på extrapris (är väldigt svag för en god bit lax).

Gör allt i min makt för att variera maträtterna, men fantasin tar oftast slut vid en viss punkt, och det är då jag hoppas ni alla vänliga människor kan hoppa in och komma med lite bra förslag. ^^

Puffhamster
0

Inälvsmat är tyvärr något jag inte klarar av. Dåliga minnen, vilket gör att jag inte ens kan känna lukten av det utan att må illa. Det enda jag klarar av är hemmagjord leverpastej.

RobinEH
0

Här kan du se näringsinnehållet på olika grönsaker: http://www.hertzmanfrukt.se/produkt.htm

Anledningen till att man äter grönsaker antar jag är för att få i sig Vitamin C. Så att jämföra priset med mängden Vitamin C är ett bra sätt att äta billigt. Om du äter grönsaker av någon annan anledning så blir det ju annat.

Puffhamster
0

äter grönsaker för att få i mig vitaminer, mer vitamin c vore bra då mitt immunförsvar inte är det bästa. Tack för länken!

hemul
0

Oj, 2000 i månaden var inte mycket nej. Du menade väl att det ska räcka till båda? 13-1400 skulle jag nog kunna klara mig på om det knep, men inte så mycket mindre tror jag.

Är ni beroende av bilen? Annars verkar det ju som något som ni INTE borde ha med så tight ekonomi. Lever själv på en taskig sjukpension och jag skulle aldrig i h-e ha råd med bil. Nu blir det ju iofs billigare för er iom att din kille är mek.

Funderar på dina inkomster. Om du bor själv, alltså inte med föräldrarna, och pluggar, har du inte rätt till mera då? Eller ska du i så fall ta studielån?

Puffhamster
0

2000 i månaden ska räcka åt oss båda ja.

Tyvärr är min kille beroende av bilen för att ta sig till och från jobbet. Jag använder busskortet jag fick från skolan för att ta mig runt. Planerar alltid så jag inte behöver göra några fler resor än då jag har på busskortet. Men skulle min kille ta bussen till jobbet så skulle han behöva gå upp vid fem på morgonen och ändå komma försent till jobbet.

jag går fortfarande på gymnasienivå på grund av lite olika komplikationer, så i studiebidrag får jag 1050 i månaden. Då jag bor ihop med min pojkvän är mina föräldrar snälla och slänger till 1200 i månaden så det förhoppningsvis kan gå ihop sig för oss ekonomiskt lite lättare iaf.

nyborjare08
8

Visserligen förstår jag att djuren är en del av familjen, men om man ska se det rent krasst så kostar ju de också en del i mat, försäkringar, veterinärkostnader, mm. Det går inte att lämna bort dem? Det låter kanske känslokallt men med en sån tajt budget så kanske det blir tvunget?

hannalantz
5

- vitkål stekt i smör, eller kokt äter jag ofta - kokt fläsklägg är gott och billigt, koka med buljong, lagerblad och kryddpeppar i två timmar - smörstekt sill är billig, fet fisk (kolla så den ej är från östetsjön) - en hel färsk kyckling kostar trettio kr/kilot. Stycka i bitar, smörj in i ola och krydda med grillkrydda, grilla i ugn på 225 grader (på nätet hottar du om du googlar tider och kötttemp, inveteta i en ugnstermometet) - dryga ut vitkålen med moröttet om du ite är jätte känslig för kolhydratet - köp de billigaste styckdelarna på citygross och googla egtet recept, ta srn bory alla dyra kryddor då dt blir billigare, styckdelar från bakre delen av djuret är jätte goda att koka, ca två timmar oftast. - om du har stavmixer kan du göra egen majonäs och hollandaise enkelt (googla eftet recept med stavmixer) - gör eget kryddsmör med pressad vitlök, att ha till stekt kött och stekt fisk - ta vitkål och blomkål som basgrönsak till middagen, variera mellan rå, kokt och smörstekt. Lägg till lite tomat, paprika och någragröna ruccola blad, eller spenatblad för vitaminer och mineraler. Vill du äta yoghurt, ost, grädde så blir maten genast dyrare. Makrill i tomatsås är också dyrt, bacon med. Men ägg kan man få rätt billigt så till frukost kan du ta två kokta ägg med lite hemmagjord majonäs. Två tusen i månaden för två personer är ju knepigt att klara även om om an äter vanlig billig mat. Hoppas du hittar en kost som assar dig inom din budget.

hannalantz
0

Kom precis på att ja blandat ihop om dt är framdel eller bakdel av djuret man brukar koka.

Anders-S
3

Kolhydratmaten kan stå i hyllorna i åratal. Färskvaror kan inte lagras. Därför säljer nästan alla butiker ut färskvaror med kort datum till nedsatt pris. Utnyttja det.

Oftast märker man om priset på morgonen men det är olika i olika affärer. En del märker om sent på kvällen istället. Fråga i de butiker du har lätt att nå vilka tider de märker om.  Det är inget att skämmas för. Varför betala dubbelt så mycket för maten om man inte behöver?

En annan strategi för att leva billigt är att bli "russinplockare". Plocka russinen ur kakan! Köp bara det som är extra billigt i varje butik. Handla i en annan butik nästa gång  du handlar och köp det som är billigt där och så vidare.  I genomsnitt är det ingen större skillnad på ICA, Willys, Netto, LIDL och Citygross om du köper en allting i samma butik. Som russinplockare kan du komma ner kanske 50% i kostnad.  Jämfört med närbutikerna är skillnaden ännu större. Skulle jag handla allt i närmaste Tempo skulle min kostnad vara fyra gånger större än jag betalar när jag följer ovan två principer, dvs. kort datum och russinplockare.

Frys har jag inte använt på väldigt länge. Låter kylen bli helt tom åtminstone en gång varannan vecka.  Slänger aldrig mat.

hemul
1

#27 Sant det där om russinplockare. Det är så jag också gör. Jag har en lista. Eller rättare sagt har jag en lista för varje butik där jag brukar handla, vad som är billigt och/eller bättre där. Går jag till CG för att det är extrapris på fläskkarré så kollar jag av listan, om det behöver fyllas på av andra saker jag köper där.

Alltså även småsaker och hygien. Nästan allt inom hygien är t.ex. billigast på Willys. Toapaper, Yes, disktrasor… Obs att jag ändå köper de märken jag tycker är bra. CG har bäst och billigast kött. Willys är bäst för frukt och grönt, brukar köpa eko. Likaså har de hyfsad ost till bra pris. På ICA som är min närbutik köper jag nästan bara mejeri och ägg. Det slumpar sig så att det är i stort sett det enda de har bra pris på, men jag skulle köpa det där ändå. Nån måtta får det vara. Flört

Jag räknar med att jag sparar 3-500 i månaden på att göra så här. Det lägger jag på att köpa bättre mat än jag annars kunnat, men det är ju en prioritering.

Jag är dock beroende av frys för att hålla detta igång. Imponerande att du inte behöver det! Jag antar att du handlar ofta då. Jag försöker rationalisera.

JohanKarl
0

Är inte smör ganska OK i termer av kalorier per krona? Vitkål är mycket vitaminer och bulk per krona, men svårt att leva på i längden. Protein behöver man, men inte alls så mycket som man kan tro. Tror att ägg och keso har rätt bra protein/krona-kvot om man tåler dem. (Själv håller jag mig undan från vassle/kasein)

Lilltilda
4

Om du hamnar i läget att göra som #24 säger, lämna bort djuren eller strunta i lchf så ge då upp tanken på lchf! Djuren ger dig betydligt med livskvalité än vad maten gör!
Hellre skulle jag leva på kolhydrater än att avstå från mina djur (tack och lov har jag inte hamnat i läget där jag måste välja).

Billig och bra basmat är ägg. Ägg går att variera i oändlighet och det går ofta att få tag på ägg billigt om du åker direkt till ett hönseri (jag köper ägg för 50 öre/st). Krisiga månader så baserar jag minst en måltid per dag på ägg (omelett, äggröra, stekta ägg, kokta ägg, ägg och bacon-sallad osv).
Tycker annars att du har fått rätt många bra tips här ovan (Förutom det där galna tipset att omplacera djuren Skrikandes. Har man tagit på sig ett ansvar för djur så har man det ansvaret så länge djuren lever med undantag om någon i hushållet utvecklat allvarlig allergi)

~God loves you, and I´m trying! ~

misty09
1

City Gross har ca 15% dyrare priser än Willys, om man inte ser till de som man har med i reklambladet. Här dumpas ju priserna både hos Willys och City Gross. Så mitt första tips är….handla på Willys om du inte måste ta bilen flera mil dit förstås. Alla Willys har ochså en 50% låda …….här kan man fynda rejält. Prima mat med kort datum utan något fel alls. Själv köper jag både ost och kött ur denna låda och har ALDRIG råkat ut för dålig mat.

Handla alltid på dig extra vid bra priser oavsett om det är extrapris eller 50%. Gör sen matlista efter vad som finns i frysen…inte efter vad ni tycker skulle vara gott just idag. Ingen färs hemma…..nehej då blir det inga biffar då….våga vägra fullpriserFlört

Kasta in en "mjölmat" dag/ vecka fast på LCHF vis. Ex pannkaka, pizza eller paj. Använd rester som skinksnuttar, ostkanter mm till detta. Billigt och gott. En köttfärssåsskvätt, en ostkant, 2 ägg och en skvätt grädde blir en fantastisk köttfärspaj som mättar fler än köttfärssåsen ensam skulle göra.

Jag har lagt in ett supergott recept på Blomkålsrisotto här på KIF. Passa på när blomkålen är billig. Med en ostkant, lite lök och en konservburk med svamp blir det en mättande, billig måltid ensam eller som tillbehör.

Tänk på att ex grytor alltid ger fler portioner för mindre pengar än vad "hel" mat gör. Ex…

Korvstroganoff räcker till mer än stekt falukorv

Köttfärssås är drygare än köttbullar

Köttgryta ger fler portioner än helt stekt kött.

Fisksoppa räcker mer än stekt fisk osv…osv

Omelett på två ägg med rester i ex en snutt ost, en bit paprika, en skinkskiva, två broccolibitar osv är ofta räddaren i nöden hos oss. Billig helglunchGlad

hemul
0

Önskar alla Willys hade 50&-låda, men det har de inte här. Ingen butik jag känner till har det och bara några få märker ner när det är kort datum. Gråter

Såna där tester när de provhandlar en matkasse i olika butiker kan man inte gå på. Man måste kolla själv, det man verkligen köper. Kassen är ju full av flingor, bröd och saker vi aldrig köper. Det skiljer säkert mellan olika städer vilken butik som är billigast också. Ingen butik lär vara billigast på allt.

misty09
0

#32 skrivetav hemul

Vad konstigt att dom inte har en 50% låda. Det är nämligen den allmänna riktlinjen inom Willys att korta datum ska sättas ner.

Ang prisundersökningar så vet jag också att "kassen" innehåller varor vi aldrig köper. PRO:s undersökning visar mest fel. Där finns direkt felavläsningar och de priser dom noterar stämmer inte alls. Jag har själv kollat deras undersökningar och dom hade både läst av fel på etiketten samt blandat ihop priserna. Dessutom vet ICA och City Gross om vilka varor dom testar samt vilken vecka dom kommer så dom sänker priserna på exakt dom varorna och bara den veckan för att bli bland dom billigaste.

Den prisundersökning jag hänvisar till ( 15%) är visserligen gjord på alla möjliga varor även de vi aldrig köper men…den är gjord av en oberoende firma och på 1000 artiklar så inte bara på en kasse varor som många andra undersökningar ….inkl PRO:s.

Anders-S
0

Har du frågat?  Där jag handlar är det många äldre som vill åt kort-datum varorna och är där punktligt och tömmer "sopbingen."  Kommer man en kvart senare finns inget intressant kvar. Jag har bara träffat på några få butiker som inte har kort-datum rabatter.  Det är ICA-Focus vid Liseberg och ICA-Ringen vid Skanstull. De har svarat att de slänger allting istället eftersom de vill upprätthålla sina mycket höga priser.

Jag tycker det är trevligare för kunderna om man lägger tillbaka de rabatterade varorna på samma hylla som de ursprungligen låg istället för att man ska behöva rota i en "sopbinge". Det handlar om vilken respekt man ger kunderna. Vill man framtona budskapet att man alltid försöker lura kunden satsar man förstås krämarpriser (X,99 kr) och störtexponering. Mina barn var inte gamla när de undrade: "Pappa, varför luras alltid ICA-handlarn? Det finns ju inga ettöringar."  Av födsel och ohejdad vana! Samtidigt som man satsar en massa reklampengar på att bygga upp förtroende gör man dagligen sitt bästa på att förstöra det.

yvonnel
0

Jag har sett på min ICA att dom har nedsatta priser "kort datum" men inte i en speciell hörna/låda utan på plats i hyllan där det nya också finns, så man blir tvungen att veta vad man ska ha och bestämma på plats sas.

yvonnel
0

Ett bra tips är att billigt köpa bra matiga ben eller oxsvans och göra ett nyttigt långkok, kanske även att göra upp en lista med dagens rätt.

Jag menar att planera, när jag växte upp hade vi fisk 2 ggr. soppa minst 1 gång köttbullar 1 gång osv stek alltid på söndag.

Vi hade frys men inte i hemmet utan på den tiden fick man hyra in sig i en stor anläggning, men var så säker, den användes fullt ut, mamma var duktig på mat och det har vi barn haft med oss i livet och klarat våra familjer på. Lite lättare när man hade potatis till bukfylla men det behövs ju inte på samma sätt om maten har kvar sitt nyttiga naturliga fett.

LCHF-frukost
0

För att "plocka russinen ur kakan" som någon tipsade om ovan är det smidigt att använda matpriskollen.se. Där väljer de butiker som är relevanta för dig, och sedan visas alla extrapriser för dessa butiker samlat på ett ställe. Oerhört smidigt faktiskt, jag brukar alltid köpa dyra produkter som kött och ost på detta sätt och har sparat många kronor utan att behöva bläddra i 10 olika reklamblad :)

/ Tomas på LCHF-frukost

/ Tomas eller Johan, gänget bakom LCHF-frukost.nu

FruJag
0

#37 Matpriskollen finns som app med till åtminstone iphone :)

Många bra tips här!! :) Vi är också duktiga på att köpa på oss av 50%-maten. Citygross har massor o även vår närmsta butik som är hemköp.

Har inga vidare tips förutom dem som redan skrivits.

Är det nån som vet om man kan frysa in vitkål? Både rå och stuvad.

Ocensurerat, ärligt och precis som det är.  FruJag.blogg.se

FruJag
0

Just det, tips ang kattmat. Vi köper 15 kgs säckar på öb. Tror de kostar 179kr. För vår katt räcker det i flera månader.

yvonnel
1

Jag startade en tråd för att fråga om kollagen, om du går in på den så får du fina idéer på billig mat av gris tex. Kokkött brukar vara billigt överlag och är oftast mycket nyttigare än dyra "stekabitar". Köttfärs kan man koka som frikadeller = kokta köttbullar, det är jättegott, med finstrimlad vitkål/grönkål/broccoli i så blir det en god soppa.

Vitkål ska man nog inte frysa i rått tillstånd men tillagat som tex. kålpudding går utmärkt. Finstrimlad vitkål stekt med lök+vitlök i smör är jättegott, passar till det mesta och kan frysas, det tar ju en stund att göra så det kan vara bra att fixa till flera port. när man ändå håller på.

FruJag
0

#40 tack. Jo det är ju det man känner att det är lite bökigt att hålla på med. Särskilt när man har småbarn. Ska testa o frysa tillagad då. Kålpudding tänkte jag inte på. Det är ju utmärkt att frysa. :)

side98
0

En härlig omelett med tonfisk lök tomater riven ost, är billigt och går snabbt att tillaga

[RipleyKatten]
0

Jag kommer antagligen leva på Ägg och proteinpulver. Får lära mig stänga av smaklökarna. Har jag tur så kanske en burk tonfisk om dagen också.

yvonnel
0

Tonfisk är numera kattmat för mig, men  det har jag varit väldigt förtjust i, är väl så att man tröttnar, samma med ägg för närvarande iaf. rätt många som säger det numera.

Egentligen konstigt, vi har ju ätit potatis varje dag, eller pasta, innan LCHF.

morgengry
0

Jag vet inte hur vanligt det är i Sverige, men i Danmark är det många som "skralder" alltså letar mat i livsmedelsaffärernas sopor.

Kolla aktuellt från igår:

http://www.svtplay.se/video/552732/5-11-21-00-textat

Men det är ju ialf billigaste sättet att få mat. :)

Men det är kanske inte lagligt här?

Annars skulle jag säga som de andra, bli russinplockare och ½priset spanare, DET sparar man ofantligt mycket på.

hemul
0

#33 Nä, faktiskt aldrig sett på Willys. Hemköp märker ner, men i hyllan så man får gå runt och leta.

Jo, men jag merar alltså att man måste kolla in vilken grupp varor och t.o.m. vilka enkilda varor butikerna är bäst och eller billigast på. Vill man köpa allt på ett ställe, då kanske såna där tester är vägledande. Willys är säkert billigare än CG generellt sett, men inte på kött och CG har också mycket bättre kött och större sortiment och man kan få sånt som inte ligger framme över disk. Hel fläskkarré med ben som är en favorit för mig finns aldrig i hyllan, men alltid om man frågar i charken. Billig är den också, alltid under 50:- hittills. Frågan är varför de har dem när de tydligen aldrig lägger ut dem.

yvonnel
0

Det kanske är så att dom finstyckar bakom disk och lägger ut skivor i affären. Håller med om att det är väldigt gott, men just att det ska helstekas i ugn så det får den fina saftigheten kvar.

Och om man har turen att få svål på steken som går att skåra och bli knaprig i ugnen.

Undrar hur det är med sopletarna här i Sverige, är nog förbjudet att gå in i affärenas närområden, där är säkert bevakning.

Som jag har sett så är det oftast höga stängsel runt hela baksidan på de flesta stora mataffärerna. Någon gång har jag sett strålkastare virra runt sent när jag kört förbi på vägen hem.

hemul
0

Nähä! Grytstek ska det va - plommonspäckad. Tungan ute

Kan vara så att de sågar upp dem till skivor, men jag tror de oftast får färdigt - trots vad de säger i reklamen att de styckar i butiken och att man kan få det som man vill. Bah! Jag travade glatt till charken när CG kom hit för ett par år sedan och frågade bl.a. om fläskkarré som inte var putsad utan hade "ytterfettet" kvar. Nä se det gick inte för de kom färdigputsade. Samma med andra saker jag frågat om. Vissa saker, som oxbringa, hugger de dock i mindre bitar i butiken innan de lägger ut det.

yvonnel
0

Just det, ytterfettet, vilken bra benämning. Stor skandal att man inte kan få köpa det.

hemul
0

Ja, jag tror inte man säger fettkappa på fläskkarré, så jag visste inte vad jag skulle kalla det. Tungan ute

Japp, det var det mumsigaste på hela biten. Idioter! Skrikandes Jag önskar de verkligen kunde börja stycka i butiken igen, så man kunde få det som man ville! Kyss

paronskrutten
0

Man får inte ta mat från butikernas containrar! Praktiserar på en matvarubutik, där går det ofta folk och tar mat från containern. Inte tillåtet, men folk gör det ändå. Räknas som stöld om jag har förstått det rätt.

Jag/personalen ser men gör ingenting, det är väl bättre att dom stjäl det som vi har slängt än norpar saker inne i affären.

Helena

LCHF-frukost
0

Du har helt rätt, även om det känns helt miljövidrigt i mina öron att man inte ska få ta tillvara sånt som bara skickas till förbränning (det blir ofta inte ens kompost eller biogas av det).

Jag jobbade själv i en matbutik tidigare, enligt chefen var ett motiv till att folk inte fick ta saker som slängdes att "vissa personer har sönder varor med flit för att sedan hämta dem gratis i soporna".

/ Tomas på LCHF-frukost

/ Tomas eller Johan, gänget bakom LCHF-frukost.nu

paronskrutten
0

Ja, det är synd, men butikerna får ju inte sälja utgångna varor, med risk för att folk blir sjuka.

Helena

yvonnel
0

Du har rätt i det men inte bara rätt, det hade faktiskt inte gjort något om butikernas chefer tänkte lite längre.

Att ha en skänkabort - låda på sista bästföredagen, det skulle väl vara mycket bättre än att slänga mat som det går att ta tillvara.

På eget ansvar naturligtvis.

Annars kan man ju tänka på världssvälten - jag menar om man nu inte har i sitt hjärta att vara generös, så kan man ju tänka på att den där slängabort-kostnaden ska betalas av oss andra.

Så kontentan av det är att jag faktiskt tycker det är fel att förbjuda folk att hämta och ta tillvara sådant som är användbart, när nu den förre ägaren har slängt ut det.

Även den hanteringen, (sop-) betalas ju av oss kunder och hela samhället.

paronskrutten
0

En del varor sätter man ju ner, t.ex. mejerivaror och kött med kort datum. Tror att det är en hel del regler ang. sånt. Man får ju inte skänka bort svinn.

Helena

hemul
0

Är lite tjenis med en på min ICA. Hon sa att de en period hade märkt ner varor kort datum. Har jag ju inget minne av, men hur som blev resultatet att folk köpte mindre av det färska. Ser inte riktigt hur de kan förlora på det, men tydligen.

yvonnel
0

Det är väl ingen lag som säger att man inte får sänka mer än 40%, den summan står tryckt på prislappen på min ICA, samma dag som är den sista rek. förbrukningsdagen.

Om det är förbjudet att skänka bort så kan man väl sälja till en symbolisk summa, kanske 10-20 %, måste väl vara bättre än att bara slänga.

paronskrutten
0

Det finns väl regler inom företagen iaf! Om man fick gratis mat, varför skulle man köpa då?

Det har ju med att tjäna pengar att göra, samt att inga kunder blir sjuka.

Kanske bara svamlar nu! Men att skänka bort mat är det väl ingen butik som gör?

Helena

hemul
0

Sånt där är ganska obegripligt tycker jag. Som när vissa länder förstör jordbruksprodukter för att hålla priserna uppe när de svälter i andra delar av världen. Varför kan man inte ge maten till dem som ändå inte kan köpa? Varför kan vi inte skeppa vårt överskott till svältoffer i Afrika? Varför kan inte ICA skänka sin överblivna mat till Frälsningsarmens soppkök? I t.ex. U.S.A. av alla länder tror jag det förekommer att butiker skänker till välgörenhetsorganisationer så hemlösa och fattiga får ta del av maten som annars skulla ha slängts bort. Här har jag aldrig hört talas om något sådant. Vi har också hemlösa nu, men samhället är inte medvetet om dem på samma sätt som man är i länder som länge haft fattigdom, slum o.s.v. Så tror jag.

yvonnel
0

Nej, jag säger inte det heller , bara att det isf skulle vara bättre än att slänga.

Det ligger väl kanske en dålig planering på beräknat behov, alltså att den som sköter inköp räknar med ett svinn som vi får betala i högre priser.

Eller att det är avdragsgillt i deklarationen någonstans, men det får vi fortfarande betala för.

Gratis mat, ja visst, om alternativet är att elda upp det eller för den delen att underhålla råttorna med, det är ju också en plåga som bara ökar i det s.k. välståndets kölvatten.

misty09
0

I Uppsala har Lantbruksuniversitetet ett projektsamarbete med en cateringfirma. Man samarbetar med vissa butiker. Butikerna sätter ner varor med kort datum till kund. De varor som inte blir sålda när datumet gått ut fryses ner. Catering firman köper sen dessa varor av butiken till 40% av priset ( butiken skulle annars kasta det). Dessa varor lagar sen cateringfirman till och maten säljs till skolor, dagis och äldrevård. Den butik jag jobbar på valde att inte vara med i detta då vi tyckte det var fruktansvärt att våra barn och gamla skulle äta denna mat. Säkert fortfarande tjänlig men dom har ju inte valt att få äta detta. Kunden som köper väljer ju själv. Och vad händer om det skulle vara en köttbit som hunnit bli dålig?

Att som butik ge bort mat funkar ju inte. Då skulle ju ingen köpa till full pris och det är ju inte välgörenhet butikerna sysslar med. Vi har idag kunder som satt i system att bara köpa bara 50% mat. Detta innebär ju att man inte säljer de varor man trott och beställt hem, varorna går ut i datum, säljs till 50% och så blir det en ond cirkel. Ingen butik i dag skulle ju överleva om man bara får 50% av priset jämnt. Idag har en lågprisbutik typ Willys i snitt 15-18% vinst. En ICA eller City Gross ligger på ca 25% eller mer i vinst. En vara som säljs till 50% av utpriset säljs ju med förlust men säljs ändå för att rädda lite av det man gav för varan.

Nåt som kan vara kul att veta är att alla butiker säljer vissa varor med förlust…jämnt. Ex på såna varor är blöjor, barnmat, oboy, mm. Dessa varor är sk prispressare. Man lockar barnfamiljer till butiken och får dom att storhandla. Då får andra varor bära upp förlusten man får av att sälja dessa varor. Ett blöjpaket betalar butikerna idag ca 130kr för in av grossisten. Willys säljer det för 108 kr.

För den 15 % vinsten ska löner, lokalkostnader, invenrarier, el, vatten, värme, renoveringar mm betalas. Kvar på sista raden…ren vinst är ca 2%. Pengar det också ….absolut. Men man har inte några jättemarginaler.Så att ge bort mat istället för att kasta går ju inte. Vem ska då köpa maten om man får gratis?

hemul
0

Misty, vet du vilka butiker som är med? Jag bor i samma stad nämligen.

misty09
0

Willys Gränby….dom andra Willysbutikerna valde att inte vara med i projektet av skälen jag skrev om ovan. Även vissa ICA och coop butiker är med har jag hört (ej bekräftat av ansvariga,det är ett rykte) men vilka vet jag inte.

Här kan man läsa mer om projektet.

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/svtuppland/uppsalabutik-och-cateringfirma-samarbetar-for-minskat-matsvinn

yvonnel
0

Kan bara berätta att jag känt rätt många livsmedelshandlare genom åren, dom kanske hade det lite snålt i början av karriären och visst har dom jobbat hårt men jag är helt övertygad att det inte finns någon av dem som inte är multimiljonär. Detta i storstadsområden, inte i glesbygd, för där gäller något helt annat.

Jag missunnar ingen att ha det bra men jag tycker inte att det håller med argument att man inte kan rea användbart kött med utgångsdatum sista dag hellre än att kasta. Och missunna är det ju som ligger i det att hellre kasta.

hemul
0

Tack misty. Tyvärr en Willys jag aldrig är till. Tänkte det kunde vara vägledning om vilka butiker som märker ner varor. Flört

misty09
0

#65 skrivetav hemul

Willys Björkgatan har mycket smått och gott….varje dag. Även nedsatta priser i ordinarie hylla samt en 50% låda med många bra fyndFlört

hemul
0

Du skojar? Foten i munnen Jag handlade jämt där till för ungefär ett år sedan då jag övergick till Kungsgatan. Var har de den där lådan?

misty09
0

Vill först lämna en ursäkt till trådskaparen för att vi stjäl din tråd till denna diskution.

#67 skrivetav hemul

Längst ner till höger i disken med potatissallad, såser mm. Men även i ordinarie hylla. Finns alltid något. Ost, kött, korv, pålägg mm. I förra veckan köpte jag Pichania….Biff med fettkappan kvar för 39 kr/kilo. Men dom låg på ordinarie hylla. I går köpte jag svensk färsk kycklingfilé till 50%.

kaisakavat
0

Jag brukar köpa käk ur coops kort-datum-hylla/binge. Ofta charkvaror av bra kvalitet och bra färskt kött av olika sort, ofta kravmärkta varor som inte blir sålda till ordinarie.

Och det är inte ens alltid datumet är så kort.. så ofta gör jag riktiga fynd där!!

Ett aber dock: Inte sällan har personalen varit lite för rationell när de märkt om varorna, så etiketter med innehållsförteckning och näringsdeklaration är övertäckta av den stora fina röda extraprislappen. Ibland är t o m mängden innehåll övertäckt.

Detta retade jag mig på häromsistens och bad en dam i personalen vidarebefodra till övriga att kunden ju fortfarande - trots billigt pris - vill kunna se vad det är man köper. Fick ett surt snäs till svar:

"Antingen får ommärkningen gå fort eller också slänger vi alltihopa. Vi har inte tid att stå och vända och vrida på sådant där".

Idiotisk attityd, tycker jag. Antingen så säljer man det på vettigt sätt, eller också säljer man det inte. Jag hade kunnat kontra med 'lagen' - att de ju faktiskt inte FÅR täcka över uppgifterna - men när attityden var 'då åker det i soporna' så kändes det som överkurs..  Så jag teg. Och hittills är bra-pris-bingen kvar. Skrattande

hemul
0

@misty Oj. Du har inte lagt märke till om de har en sån låda på Kungsgatan också? Skrattande

Anders-S
1

Re: #45

Kolla aktuellt från igår:

http://www.svtplay.se/video/552732/5-11-21-00-textat

Reportaget börjar efter 32 minuter efter vädret.

Sugiyama
4

Även om jag inte är fattig student är vitkål min favoritgrönsak. Den går så lätt att variera, gräddstuva, riva och steka istället för ris, mosa, äta rå i vitkålssallad och cole slaw, använda i maträtter som kålgott osv.

Lidl har ofta billigt fläskkött, t ex picnicbog för 30 kr/kg. Den brukar jag steka i stekpåse och så gör jag god gräddsås på skyn. Räcker till många måltider. De har frysta kycklingklubbor för drygt 20 kr/kg som man kan ugnssteka med rotfrukter.