Galen kemist?
Blir lite förvirrad….
Läser kemi på högskolan och har en kemilärare som är utbildad kemiingenjör samt har doktorerat i två år efter de.Hon har jobbat med läkemedel bl.a försökt hitta botemedel mot "afrikansk sömnsjuka"(nått sånt) och malaria osv. så hon borde ju ha hyfsad koll på biokemi.
Iaf blir man ju lite fundersam när hon hela tiden står och påpekar hur farligt det är med dessa "fett dieter" som hon bl.a säger att LCHF är. Hon frågade senast idag klassen om vi visste vilket fett som var bäst att äta, alternativen var mättat,fleromättat eller omättat.
Hon var tydlig med att mättat fett var farligt och att man skulle passa sig för detta, anledningen till det var att man hade arbetat det hårt under tillverkningen och då ingick de tydligen massa giftiga grejer.
Igår på föreläsningen kom hon också in på LCHF och hon sa att alla som äter en sådan "fett diet" ska vara glada så länge dom har en lever kvar.
Jag kan känna mig ganska förbannad när jag sitter där och lyssnar på all hennes skitprat om LCHF, men jag har hållt mig i skinnet än så länge. Det är svårt att svara emot och argumentera med en person som har hög titel:/
Hon säger även att man nu på senare tid har börjat kunna följa upp följderna av en kost som LCHF och att det börjar visa sig att människor som äter kosten har fått förhöjda kolesterolvärden(Hon nämner inget om kvoten mellan HDL och LDL dock).
För några dagar sedan var det en tjej som nämnde att hon åt LCHF i klassen(hon är riktigt överviktig), och kemistläraren sade att hon måste sluta med kosten så fort hon hade gått ner och återgå till "vanlig mat igen" samt att hon under loppets gång skulle hålla nere på fettet då de kan "ställa till det" i kroppen. Frågan är hur den "vanliga maten" som en gång gjorde henne sjuk plötsligt ska vara nyttig och bra för henne?
Jag har inte nämnt att jag äter LCHF ännu och gjort det strikt i 1 1/2 år, då kommer hon vell få spader. Enligt hennes predikan borde min hjärna vara helt paj då den inte får några kolhydrater, konstigt bara att en sån hjärna får femma i hennes kurs?;)
#0 Din lärare blandar ihop mättat fett och härdat/transfetter, och redan här kan vi förstå att hon inte är speciellt bra på fysiologi och näringslära.
Haha! jag skulle nog definiera din lärarinna som en riktig antagonist.
Finns ett rätt talande uttryck: first they will ignore you, then they will laugh at you, then they will fight you, then you will win!.
Jag tycker du gör helt rätt i att ligga lågt, det är ytterst provocerande men om du vill komma på god fot med läraren så bör du kanske hålla god min, däremot hade jag själv nog inte kunnat låta bli! ;D.
Vissa lärare kan ta det bra dock om man börjar argumentera så länge man inte gör det på ett provocerande sätt, men då ska man helst ha en god relation innan med personen om man vill få fram sitt budskap.
Ja hon verkar inte vara uppdaterad med vad den moderna forskningen säger om kolesterol, då ser man att totalkolesterolet är ett ganska oväsentligt mått på en persons hälsa.
www.kostdoktorn/kolesterol *tummen upp*
Lycka till! :D

Din lärare är mer "troende" än att hon har faktisk kunskap om det hon glider in på på lektionerna
Hon har akademiskt sett säkert mer poäng i kemi än hon har i biologi och fysiologi att döma av hennes uttalanden
Är man troende tar man in verkligheten selektivt och då hjälper inte ens utbildning för att se världen i dess rätta skepnad
Alltså om man tror sig veta att tex mättat fett är skadligt får man gärna den storyn att passa ihop med den nya kunskap man hämtar in.
Det blir säkert jobbigt för den typen av personer när det en dag står helt klart hur det ligger till och det inte går att förklara bort längre 
Som skrevs ovan, kanske skulle hon vinna på att hålla sig till ämnet och ni också i höggrad förstås. Det trodde jag var grundläggende för lärare egentligen att man undervisar om det man kan.
Fast hennes problem och mpnga med henne tror väl att hon kan.
Angående det där med mättat fett och att det skulle vara så komplicerat att tillverka, så skulle jag velat ställa frågan: Hur tillverkas smör, och hur bar dom sig åt att tillverka det på den tiden då det inte fanns någon kemifabrik? Man kanske kan ställa frågan så att det låter som om man faktiskt inte vet, så att det inte blir provocerande.
På viket sätt tillverkas fettet i kött (som är så komplicerat)? Det är tvärt emot ganskla komplicerat och har ägnats mycket tid till avelsarbete att tillverka kor och grisar utan fett, vad jag förstår.
Av detta kan vi återigen lära att vi inte har någon som helst anledning att ta disputerade forskare på större allvar än glada amatörer, när de uttalar sig om saker utanför sina kompetensområden. Ingen som helst, minns det!

Mnja.. är det inte som så att antingen har du eller hon blandat ihop mättat och härdat?
För på den beskrivningen du ger så förefaller det mer som om hon talar om härdat fett!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
VÄldigt kull! Denna vecka fick jag hem kemitidning "All Kemi" som är en tidning för högstadiet/gymnasiet och i den fanns det en liten artikel om en studie angående kolhydrater och fetter där forskarna kommit fram till att det var främst snabba kolhydrater man skulle undvika och mättat fett hade ingen större inverkan på hälsan. Forskarn rekommenderade dock inte LCHF, men alltid något :D
Ja man blir lite ledsen i ögat när man lyssnar på kemisten ibland. Nej somsagt jag förmedlar bara det hon sa om mättat fett, kom även en följdfråga på hennes uttalande från en elev som undrade exakt varför mättat fett var så pass farligt för oss människor. Då snöade kemisten in på fettsyrornas uppbyggnad och att molekylerna var uppbyggda på ett annorlunda sätt i mättade fetter som gjorde att de kunde "ställa till det"(vad det nu innebär är oklart). Sen kom vell de vanliga snacket om att kärlen kalkar igen….
Hon säger även att hon ska visa nån film inom en snart framtid på hur kroppen behandlar olika fetter som mättade och omättade osv. Där kunde man tydligen se de mättade fetternas beteende i kroppen, får se vad de blir för hokus pokus…. Somsagt antagonist var ordet;)
Vet ej hur länge ja kan knipa igen men jag försöker vara uthållig, man kan ju tycka att hon borde hålla sig till kemin och inte sväva iväg in på anda områden, antar att de bara helt enkelt blir att slå av öronen nästa gång hon glider över på ämnet igen. Synd bara om den överviktiga tjejen(nystartad med LCHF) som troligtvis kommer bli livrädd för fett efter dessa lektioner då kemisten bygger upp en fasad som utstrålar tvärsäkerhet på "sin" sak….
Du skulle ju kunna ställa en förment "oskyldig" fråga till henne: "Hur kommer det sig att du påstår att mättat fett är så farligt medan de flesta andra forskare har kommit fram till att det är ofarligt/neutralt för kroppen?" Edit: Fråga varför hon tycker att hon själv har rätt och varför hon tycker att alla andra forskare har så fel. Det kan ju vara intressant att höra hennes reaktion på det. 
Du kan ju hänvisa till länkar till Kostdoktorns samling av studier.
EDIT: Här är ett några genomgångar av vetenskapen på området. De finns på Kostdoktorns blogg:
- Berglund B, et al. Fettintag och kardiovaskulär hälsa – är vi helt felinformerade? Läkartidningen 2007;49:3780-4.
- Siri-Tarino PW, et al. Meta-analysis of prospective cohort studies evaluating the association of saturated fat with cardiovascular disease. Am J Clin Nutr. 2010 Jan 13. [Epub ahead of print]
- _Skeaff CM, et al. Dietary Fat and Coronary Heart Disease: Summary of Evidence from Prospective Cohort and Randomised Controlled Trials. Ann Nutr Metab 2009;55:173–201.
_ - Mente A, et al. A Systematic Review of the Evidence Supporting a Causal Link Between Dietary Factors and Coronary Heart Disease. Arch Intern Med. 2009;169(7):659-669.
Hon verkar väldigt bildad då hon inte ens kan skilja på mättat fett och transfett.
Och be henne gärna om källa till vart man kan folja upp följderna av lchf som hon hänvisar till.
Be henne sedan även prata om sitt ämne.
Och sist men inte minst, det farligaste man kan äta är kryddor…*
*Som man torkat och blandat med arsenik.
Ungefär lika logiskt som att blanda ihop mättat fett och transfett.
LCHF @ Google+
Riktig Mat - LCHF
https://plus.google.com/u/0/b/107776422766563650882/

Hon sa inget om att vi till stora delar består av mättat fett och hur viktiga de är överallt i kroppen?
#Zepp det mättade fetter på kroppen och hjärnan är givetvis väldigt hårt prossecerat och livsfarligt det med.
LCHF @ Google+
Riktig Mat - LCHF
https://plus.google.com/u/0/b/107776422766563650882/

Antagligen speciellt det som kroppen tillverkar från exesser av snabba kolhydrater?
För att inte tala om det fett fom finns på entrekote, som är tillverkat av gräs!
#13 nej det sa hon inget om, hon kanske inte vet det? kanske kan vara värt och berätta det för henne. Frågan är hur man kan knäcka henne på bästa sätt, skulle vara en riktig njutning att få göra de:) Tror jag ska ställa ett antal frågor till henne efter tentan om hon glider in på ämnet, vilket hon troligtvis gör.
Skulle vara intressant och se vartifrån de där uppföljningarna av LCHF kommer ifrån om dess negativa effekter på kolesterolvärdena som hon pratar om.
Skulle också vara intressant att få veta hur hon tror att kroppen kan lagra sina reserver som "gift"(mättat fett enligt kemisten)?
Kan inte heller förstå hur hon kan säga att hon tycker LCHF är en bra kost när man ska gå ner i vikt(dock ska man hålla nere på fettet), men sedan ska man genast återgå till "vanlig mat"? Alltså jag skulle vilj veta varifrå man ska få sin energi om man varken äter särskilt mycket fett eller kolhydrater, samt vad det är som betecknas "vanlig mat"?
Känner mig lite osäker på fettlever, hur uppkommer en sådan egentligen? Läste någonstans om hur man skapar fettlever hos gässen för att få fram gåslever(nån sorts delikatess), iaf då påstods det att man använde en slang till att spruta in kolhydrater i kroppen på gåsen och detta skulle tydligen leda till fettlever. Vet ej hur pålitlig den källan var dock:/
Och sen så, finns det egentligen någon säker information om hur blodkärlen förkalkas? Kemisten säger ju att de kalkar igen av mättat fett, men enligt vad jag förstått så lutar de mera åt att de är högt blodsocker och insulin som skapar inflammation i kärlväggarna?
Vad är det som stämmer egentligen?
Som pricken över i:et är kemisten en person som är grymt smal och ser allmänt fräsch ut för sin ålder, tror dock hon bara hade flyt med generna eller nått. Ser henne överallt med kanelbullar och dylikt….
#17 Kärl kalkar igen då fettet i blodet oxiderar/härsknar och bildar plack som sätter sig på väggarna. Sen byggs det på och till sist lossnar den och fastnar någonstans där den bildar en blodpropp.
Vad får då fettet att härskna? Kolhydrater. Därför käkar man antioxidanter vid kolhydratkost, för att undvika detta. Det uppenbara sambandet bryr sig forskarna inte om eftersom de valt, likt din kemilärare, att kolla på den kemiska formeln för mättat fett och sen dragit slutsatsen 1+1=3.
Fettlever uppstår när levern inte längre kan bryta ned fettsyrorna, vilket kan hända vid 1) för mycket fett i kroppen, 2) för hög alkoholkonsumtion. Observera att "för mycket fett i kroppen" inte är detsamma som en högfett-kost.
Här finns att läsa om fettlever orsakat av läsk…
http://www.kostdoktorn.se/lask-gor-levern-sjukligt-fet/
mLCHFh
.
Jag har sett en tvångsmatningsapparat för gäss en gång för längesedan (på museum), En grunka som stacks ner i halsen på gässen och höll den öppen, så att det bara var att ösa i spannmål (för det var väl det de fick)
Tänkte på den apparaten varje gång jag tvingade i mig frukost, för det var så jag kände mig. Men nu är jag helt Off Topic, och lyckligen frukostfri. Och vill inte äta gåslever.
Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Mnjae.. fett kläggar inte igen några blodkärl.. utan det handlar mer om olika proteiner och deras kolesterolinnehåll.. och det heter Ateroskleros!
Här du en bra samanfattning om hur fett, lipoproteiner och annat påverkar förekomsten av Ateroskleros!
http://eatingacademy.com/cholesterol-2/the-straight-dope-on-cholesterol-part-ix