Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 8641 ggr
kristian72
0

Fest dricka

Hejsan skulle vilja ha input ang alkohol.

Har varit på LCHF ca 3 veckor nu och lyckats hålla mig ifrån kolhydrater.

Har alltid gillat öl när man är ute med vänner men nu skulle jag fortfarande vilja dricka något när dom tar sina öl.

Jag är ingen vin fantast så jag slänger ut denna fråga.

Kan jag dricka vodka med sockerfri redbull eller annan sockerfri mix?

Jag pratar om ett par drinka inte en hel flaska :)

Är detta ok med LCHF eller tabu?

Tacksam för svar

Zepp
2

Är det fest så är det fest, drick vad du gillar men med måtta.. själv gillar jag vin.

Däremot så bör du vänta ytterligare några veckor, för omställningens skull.

Senare får du ta de konsekvenser som kommer av festandet.. räkna med att det går åt ungefär hälften för samma yrsel.. du är härmed varnad.. för ketosis och alkoholkonsumtion och fattar att du blir drängfull av rätt lite!

För övrigt så finns det lågkolhydratöl.. det vanligaste heter nog Pripps Pure, har jag för mig??

För de som gillar att festa på flytande bröd.. själv fördrar jag flytande frukt! Flört

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

kristian72
0

Ok tack har lagt ner öl och det är ett tag nu och känner inget sug efter det heller.

Därför undrar jag just om vodka o tex sockerfri redbull, det tycker jag smakar gott.

Vill gärna dricka något som jag tycker om, letar efter smak och gemenskap inte själva fyllan.

Medlem
1

Bara en nyfiken fråga av en som aldrig druckit alkohol och aldrig varit med på fest med alkohol. Måste en fest ha alkohol för att lyckas vara en fest? Jag menar om man tar grönt te eller smoothie medan andra tar alkohol, blir festen mindre rolig?

Zepp
2

Altså, vad gäller alkoholkonsumtion och ett hälsosamt leverne så handlar det främst om mängder.. oavsett kosthållning.

Och få av oss är asketer, så det handlar då mer om att göra sina val, hur var, när och vilka mängder.

Altså prexis samma val som innan LCHF, fast med mindre socker.

Man kan ha roligt utan socker säger de som vet. Skrattande

Testa dig fram helt enkelt, hur din framtida alkoholkonsumtion kommer att se ut.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

kristian72
0

Svar till #3 varför ska jag dricka grönt te om jag inte gillar grönt te och smoothie innehåller massa kolhydrater om det är gjort på frukt.

Om jag gillar att ta ett par drinkar någon gång då o då så är det inget fel med det.

Du kan sitta med ditt gröna te om du vill jag klagar inte på det men låt mig dricka alkohol och anpassa vilken typ av alkohol jag kan dricka med LCHF

Jag har ingen aning om hur dina fester ser ut men de flesta människor jag känner dricker då o då för att dom tycker det är gott inte för att dom måste.

RobinEH
0

Lugn. Jag tror inte att inlägg #3 var menad som någon "attack".

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

kristian72
0

@#6 Jag är ganska lugn allt jag efterfrågade var vilken typ av alkohol jag kan dricka och kombinera med LCHF.

Att hon går på krogen o beställer grönt te är ok med mig men inget jag känner för att göra.

Medlem
0

Kristian72 - Jag ställde inte min fråga för att attackera och ifrågasätta dina alkoholvanor. Jag brukar inte lägga mig i andras val. Det var bara en nyfiken fråga då jag inte har någon erfarenhet av alkohol eller fester med alkohol. Jag har dessutom aldrig varit på krogen för att veta vad de har att erbjuda. Jag har inte heller sagt att DU skall ta gröntte/smoothie istället för alkohol, lägger mig som sagt inte i vad folk sysslar med. Det var bara ett exempel så att man förstår hur jag menar. Sen postade jag inte mitt inlägg till just dig, utan det var för alla som läser tråden.

Ber om ursäkt för att jag skrev i din tråd. Detta blir mitt sista inlägg här.

Ha det bra!

JigokuShoujo
1

jag har för mig att vi har diskuterat detta för länge sen och om jag inte minns helt fel så gör det väl i princip sak samma vilken alkohol man dricker då kroppen ändå kommer koncentrera sig på att förbränna alkoholen och inte fett. alkohol finns det ju också energi i ;) Så ska man ändå dricka, så ska man dricka sånt man tycker är gott är min åsikt. Jag är en lite "finsmakare" vad gäller öl, så pripps går inte riktigt hem hos mig. Cuvee van de keizer årgångsöl däremot Tungan ute

Medlem: en fest blir inte roligare än vad man gör den till. kan vara ganska kul att vara nykter på en fest. Nån måste ju komma ihåg de dumheter de riktigt onyktra inte kommer ihåg. Alkoholen är en social grej för att kunna våga släppa lite på sina häningar för vissa, och andra dricker för att man helt tycker det är gott, som smoothie och grönt te Flört.

Men man behöver inte alkohol för att göra en fest!

MimLan
0

En liten varning dock. Många upplever att de märker av alkoholen långt mer på LCHF än på kolhydratkost. Så tänk på att kanske känna efter mer än du brukar så att du inte går på mängd alkohol du normalt tycker är lagom och drattar på ändan av pur överraskning.

#3 Alkohol är gott i vissa avseenden. T.ex. alkoholfritt vin är svårare att få tipptopp än med alkohol. Alkohol är också en stämningshöjare. Att alla inte dricker är inte konstigt. Det brukar finnas några som skall köra. Man kan ha kul ändå, det beror på vad det är för upplägg, men som sagt, det är en stämningshöjare och det har sina poänger. Men jag kan ärligt säga att jag aldrig varit med om att några som inte dricker alkhol sitter med grönt te och smoothie. Men visst går det.

sussie
0

När jag är hemma och tar en dring blandar jag sodastreem bubbel med essenser och den spritsort jag för tillfället vill ha vaniljvodka med äppel eller körsbärsmaksatt vatten är supergott, färsk lime och gin är ochså en favorit jag föredrar att blanda med sockerfritt även då mörk rom & cola tex.

vispcream
0

Jag håller med #4 och #9
Drick va du känner för att dricka.

Precis som #9 är inne på så kommer alkoholen att prioriteras som energi källa när du dricker det detta pga att det är bra mycket giftare än vad socker är och behöver då göras om till energi så fort som möjligt. Miss lyckas kroppen med detta alt att man intar för mycket alkohol än vad "din kropp" klarar av så blir man alkohol förgiftad och ja dör om man har otur.

När det inte finns nå alkohol kvar att ta hand om kommer kolhydratera/fett/protein in i spelet. In tar du mycket av detta medans du dricker så är det större chans att det är detta som gör att du lägger på dig och inte alkoholen.

jag brukar se till och äta ett par timmar innan festen så man inte går vrålhungrig och sedan dricker jag det dricker och kanske bara kanske tar lite lite snacks. Sen blir det vatten och multivitamin innan läggdags det brukar lindra huvudvärken en del.

There is no failure, only feedback. - Art De Vany

LCHF-frukost
0

Det som jag upplever är det jobbigaste med alkohol är att det triggar igång mitt sockersug. Detta oavsett om jag endast dricker whiskey eller vin som anses okej vid LCHF, eller öl och sötade drinkar. Sockersuget kommer smygande så fort jag börjar känna mig berusad, och det är som värst dagen efter det. Jag har alltid ett par jobbiga dagar att stå emot sockersug om jag druckit, vilket gör att jag dricker betydligt mer sällan nuförtiden. Och det är ju bra :)

Och även jag upplever att jag tål betydligt mindre alkohol än tidigare.

/ Tomas på LCHF-frukost

/ Tomas eller Johan, gänget bakom LCHF-frukost.nu

Skepparkrans
1

Ur kolhydratsynpunkt är det helt ok att dricka vodka med sockerfri läsk eller red bull. Inga problem.

Annars gör det inte heller någonting om du dricker vanliga drinkar och öl. Eventuell viktminskning avstannar någon dag och sätter sedan fart igen. Det är inte så att man "förstör" LCHF'andet av en dags kolydratintag.

kristian72
0

Får tacka för alla bra svar är man ny och inte kört dieter innan så kan ju allt ta sin tid innan man fattar läget.

Mitt problem med viktuppgång har varit det #12 sa att när jag dricker öl så blir jag sugen på kolhydrater som nötter chips nachos o annat skäp.

Men dricker jag vodka så finns inte detta sug.

Ingen fara med mängden för min del eftersom jag inte brukar ta mer än 2-3 drinkar på en kväll, men får prova mig fram o se hur kroppen känner sig efter 1 .

Som sagt bra tips och tack igen till alla som svarat Glad

Lilltilda
0

Risken är väl att du drabbas av samma insikt som jag snart, att det inte är värt det längre. Jag som tålt rätt stora mängder alkohol förut tål nu nästan ingenting (2 glas vin och jag är verkligen asfull), men förutom att LCHF gjort mig billig i drift så har jag också börjat bli så extremt bakis dagen efter! Jag mår verkligen superilla och får dunkande huvudvärk! Jag blev ALDRIG bakis förr! Kunde dricka hejdlösa mängder och blev bara lite seg dagen efter.
Vet inte om det är fler som delar den erfarenheten, men så har jag blivit. Känns lite trist faktiskt. Numer kan det bli nåt enstaka glas vin vid någon finare middag men inget mer. Lite trist är det.

~God loves you, and I´m trying! ~

kaisakavat
0

Vodka är bra, tycker jag. Man kan blanda med det man gillar. Jag kör oftast med lime o isvatten.

Och inte heller jag tål särskilt mkt numera. Onykter direkt. Glad

Anne22
0

Vodka àr jàttebra! Fràga om de kan blanda en "drink" pà mineralvatten och vodka! Verkar inte heller som om man blir sà bakfull pà detta och som om man "klarar" lite mer (fòr att vara lchf-are) àn bara vin.

Jag drack 3-4 shots vodka (+ ca 2 glas vin) fòrra helgen och var i djup ketos 2 dagar efter nàr jag màtte. Hade heller ingen huvudvàrk dagen efter, utan kànde mig pigg. Verkar helt enklet som om "ren sprit" àr bàsta receptet (om man nu tvunget vill dricka alkohol). Martina, primalscientista.com skrev ocksà om detta hàromdagen: Aven hon kom i stark ketos efter att ha druckit ren whiskey. (Har alltid bara druckit, begrànsat med, vin innan, och kànnt mig mkt sàmre…)

Sà hàr gòr jag fòr att behàlla ketos/lchf:

"Grunda" dagen du ska ut med jàttemkt fett, lagom protein och inga kolhydrater. Speciellt mkt mct-olja och kokosfett.

Ta sen 2-3 msk mct-olja nàr du kommer hem. (Det sàtter àven igàng magen.)

Dagen efter: At bara fett (och lite proteion kanske om du blir hungrig). Inga kolhydrater! (Och drick vatten..)

Anne22
0

Ps. Drick ej mer àn hàlften sà mkt som alla andra. Du behòver ej mer fòr samma effekt. (Billigt och hàlsosamt!)

Anne22
0

Ok, gàr och làgger mig nu. Blir alltsà en 70-tim fasta om jag ej vaknar vràlhungrig mitt i natten. Helt klart stolt, att jag orkade hàlla ut, men det var verkligen jobbigt! :)

Anne22
0

Oj, mitt f.g. inlàgg postades visst i fel tràd!