Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 24286 ggr
Matten2
4

Leverskada på hund!!!!

Hej! Är det någon här som ger sin hund LCHF? Jag sitter med nya LCHF-magasinet och där finns en artikel om "Mättat fett botar leverskada".

Jag har en liten Toy-pudel med leverskada…vi vet inte varför hon har sina höga lever- och gallvärden, hon behandlas med kolhydratdiet och Ursofalk som ska hjälpa leverns arbete. Hon får inte äta fett eller fisk som ex. Jag tycker inte hon bli bättre, alltså…. jag kan inte ställa ut Ursofalken. Vågar jag ställa om hundens kolhydratskost till LCHF…är det någon här som vet? Vore så tacksam för hjälp!

Muskrat
3

Nu är jag ingen expert men… uhm… kolhydrats diet till ett ROVDJUR?

Million
0

barfifokus.se kanske kan hjälpa dig!

Matten2
0

Jag känner också det som att kolhydrater inte stämmer även om hunden har leverskada. Kollat barfifokus.se men inte hittat just det jag söker…men tack för inläggen!

Trollpyret
0

Jag ger min hund BARF, men hur det påverkar levern vet jag inte men han mår generellt väldigt bra av det.  Jag har väldigt svårt att tro att en för hunden naturlig kost skulle förvärra något?!? Vågar jag gissa på att veterinären har "tvingat" på er Hill´s till hunden?

Magica1970
0

Det finns en hel del som kan orsaka leverskador hos hund. Googla så kanske du hittar svaret.

Matten2
0

Jadå Trollpyret…det är Hill´s leverdietfoder.

Magica 1970…jag har googlat och googlat och där beskrivs symtom och eventuella orsaker men….jag vill gärna veta om någon har haft leverskada på sin hund som ex och gett något annat än detta foder och medicin och det hittar jag inte på google. Verkar som alla veterinärer är inkörda på att enbart ge kolhydratrikt torrfoder.

Jag har också gjort eget foder….även det efter anvisningar på mycket kolhydrater, kändes inte bättre det.

Tack för era synpunkter!

Trollpyret
0

Har du ställt frågan på www.vovve.net?  Där finns det folk som har erfarenhet av det mesta som har med hundar att göra, så det kan nog vara en bra idé om du inte är medlem där redan.

Magica1970
0

Veterinärer är sponsrade av div. hundfoder. Om fodret inte har gjort din hund bättre så byt. Min hund får Nordic och Bravo (samma sammansättning). Det är inte helt kolhydratfritt, men har inte ris eller majs som första huvudingrediens.

magma
1

Om det vore njurarna som krånglat så hade det kanske varit mer förståeligt att ge ett foder med lite protein, men levern?

ebet
1

Jag har haft en del konfrontation med veterinärer angående foder. De tycks (som människoläkare också) tro att kolhydrater behövs för vitaminernas skull. Trots det :) ger jag min hund bravo ox fryst färskfoder(bara kött) . Plus en hel del ägg, lever och inälvor som går att få tag på ica. Hundens päls är fantastisk, och det märktes strax efter foderbytet.

Den dagen jag ser vargar odla ris och vete… Då kanske jag ger kolhydtater.

De är köttätare, enochannan märgben gör nog ingen skada heller.  Kanske inte lika mycket fettandel som vi människor, men är ingrediensen i hundmaten odlad, så är det rimligen inte djurmat.,

Magica1970
0

# 10 Ah, den har jag missat!!! Ger du rekommenderad mängd/vikt?

Muskrat
0

#10 är det inte därför de anser att vi också behöver kolhydraterna? Iallafall de som inte påstår att hjärnan går sönder utan kolhydrater ;)

Matten2
0

Tack för alla era svar. Jag är medlem på vovve sedan flera år och har haft frågan om leverskada ute där.

Jag har också tidigare, innan hon blev sjuk, gett mina två hundar växelvis Bravo och Nordic.

Nu vet jag som sagt inte hur jag ska göra, för när hon fick sin leverskada, hur är ett frågetecken,  så har hon blivit satt på leverdiet som är baserat på kolhydrater, absolut ingen fisk eller någon fet mat.

Det finns någon form av sjukdom som heter porta cava shunt, det är ett läckage från levern som går ut i blodet men det drabbar oftast unga valpar men kan uppträda senare i livet också men är ovanligt.

Jag har inte fått något svar på vad det egentligen är som gör henne leversjuk och därför är det så svårt att veta om jag vågar ändra på foderrekommendationerna.

Jag lever på hoppet att det är någon här, kanske veterinär, som har forskat eller försökt med annan form av diet på leverskada än det vanliga fodert som vi har blivit tillsagda att ge vår hund.

Hade det varit mig själv hade jag vågat testa men min hund….som är beroende av att jag ge henne bästa möjliga vård så hon inte bli sämre…..det är inte lätt!

Wildrat
0

Blir hunden bättre på det foder hon har nu, eller varför vill du byta?

garbokatten
1

Det är jättejobbigt att strida mot veterinärer (som ju faktiskt säljer hundfoder) och få någon slags gehör för annorlunda åsikter. Jag har BARFat min bjässe till hund i några månader och ännu inte helt hittat rätt sammansättning för hennes mat. Trots det är hennes päls nu helt fantastisk och hon har blivit kvitt jästinfektionen i öronen. Jag kan förstås inte säga att BARF är lösningen på alla slags problem, men samvetsmässigt känns det ofantligt mycket bättre att ge henne den mat hon är skapt att äta. Framför allt när jag själv sedan ganska lång tid äter LCHF. : )

camsve09
0

Min hund får färskfoder och Orijen - så lite kolhydrater och tillsatser som möjligt.

Matten2
0

Wildrat = Jag började med fodret jag belv rekommenderad av veterinären när hennes höga levervärden uppdagades men efter att hon har ätit det i flera månader utan att bli bättre sattes även Ursofalk in och efter en månad till var hennes värden mycket bättre.

Sen skulle vi försöka trappa ner Ursofalken och hon skulle bara ha leverdieten men det gick inte alls. Så egentligen vet jag inte om hon skulle kunna äta, för mitt sätt att tänka, ett annat foder som jag tycker mer stämmer med hundens ursprungliga mat, och kanske klara sig med bara Ursofalken mot leverskadan.

Jag ska till veterinären igen och ta nya prover på fredag och åter igen försöka ta upp det här med kosten. Men det verkar som veterinärer i största allmänhet, precis som doktorer, inte alls är insatt i kostens betydelse för människa och djur.

garbokatten = Barfa har jag aldrig gjort, är helt enkelt för dåligt insatt i de olika födoämnens betydelse för att sätta ihop något sådant, det närmaste jag kommit är den frysta färskmaten, Nordic eller Bravo.

Tack alla som lämnar era åsikter, jag är väldigt glad för allt!

sepersl
0

min vovsing får Orijen. Det bästa torrfodret på marknaden iaf. Sedan får hon resterna av vår mat och inälsmat lite då och då. Schäfertanten är 13år och vore det inte för en sträckning så är hon pigg som en mört =)

Matten2
0

Enligt veterinären får inte min hund äta något där det finns fisk i t.ex. Inte ens minsta lilla…..allt pga hennes leverskada. Jag börjar ifrågasätta om dietfodret, uppbyggt på kolhydrater verkligen är det rätta.

Jag har haft Orijen och färskfoder tidigare…..det är inte så att jag behöver råd om bra foder, utan frågan är om jag vågar testa typ LCHF på min hund för en leverskada hon har.

Läste i nya LCHF-magasinet om studien gjord på råttor som reparerade leverskada med mättat fett!

Magica1970
0

#19 Med anledning av brist på gott resultat med kolhydratfodret så hade jag absolut vågat testa. För min hunds skull.

Rimligtvis så skulle jag ta Bravos eller Nordics helkötts/50-50-alternativ (såg att Nordic också har det!) och blanda ut med kolhydratmaten för att sedan trappa ner på kolhydraterna tills det bara återstår kött. Kan tillägga att jag lägger en rå äggula på toppen av min hunds mat till frukost.

Hoppas din hund blir frisk/friskare!

magma
0

Har du frågat varför det görs skillnad (från veterinärens sida) mellan fisk och kött?

Matten2
0

Magica1970 = Det är så jag känner, eftersom effekten uteblivit (hon har bara blivit tjockare trots mindre portioner) så undrar jag verkligen om detta är rätt.

magma = svaret jag fick förstod jag inte, jag tolkade det som att det är för fett. Hon får inte heller äta inälvsmat t.ex.  Bara högvärdigt protein som magert kött.

magma
0

För fett?? Fisk brukar väl annars anses utmärkt just för att det är magert och innehåller en hög andel protein? Fast det beror förstås på vilken slags fisk man talar om.

Matten2
0

magma = Ja det är ett luddigt svar…jag bli inte klok på detta med dieten och ska jag gå på min magkänsla känns det helt fel

Trollpyret
0

Jag vet att hund och människa inte är samma sak, men när jag läser om hundsjukdomar brukar jag kolla upp vad som rekommenderas för människor med samma sjukdom (om det är en sjukdom som kan förekomma hos båda förstås).  Är behandling och rekommendationer helt olika brukar jag fundera lite på det och ifrågasätta det, speciellt om det gäller kostrekommendationer. Det finns som jag ser det ingen anledning till att den ena rekommenderas det ena och den andra precis tvärt om. Har du kollat upp hur en människa med samma diagnos som hunden "ska" leva och äta?

Skaldeman
0

Hunden är en varg. Vi vet ganska väl vad vargar är avsedda att äta. Ledtråd: det är inte industrimat som veterinärer får provision på att skriva ut .

/SSS

Zepp
0

Hittade detta men det såger inget om hur det botas!

"Symtomen vid porta-cava-shunt orsakas av att levern inte kan utföra sina uppgifter eftersom blodet inte leds in i den på normalt sätt. Blodet blir därav mättat med slaggprodukter, särskilt från nedbrytningen av protein (äggviteämnen). Symtomen debuterar oftast hos unga hundar, men kan enstaka gånger dröja ända till medelåldern. I lindriga fall blir hunden endast allmänt trött. I svårare fall kan den bli kraftigt påverkad, nästan medvetslös, kort efter en proteinrik måltid. Mag- och tarmstörningar förekommer, liksom ökad, pervers eller nedsatt aptit. Ofta verkar hunden piggast när den matvägrar (blodet är fritt från slaggprodukter). Många drabbade hundar dricker mycket och bildar stora urinvolymer."

Länk!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

magma
0

Det låter ju förstås inte vid en första anblick som om en proteinrik diet är det bästa, just vad gäller porta-cava-shunt… Hm.

Zepp
0

Man skulle kanske fundera på hur det blir med en fettbaserd diet.. tror inte högkolhydratkost är speciellt lämpligt för hundar iallafall!?

magma
0

Nej, du har förstås rätt. Men vad gör man om hunden ifråga inte är frisk, och inte klarar av att ta hand om proteinet???Obestämd

Magica1970
0

#30 Är det inte det Ursofalk ska hjälpa till med?

Zepp
0

Ursofalk används för att lösa upp små gallstenar samt vid en leversjukdom (primär biliär cirros) för att bland annat stimulera gallflödet.

http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=19950127000019&DocTypeID=7&UserTypeID=2

Hm.. blir inte klok på detta.. tur man inte är veterinär!!

Verkar som man operar bort eller gör en förträngning av shunten.. men undrar om man gör så på hundar.. det gäller att man har en bra försäkring då!

bustas
0

Min granne har en schäfertik och hon var ett år gammal då hon började må vädigt dåligt. Hon led av håravfaal, dålig lever och betedde sig på ett sätt som var avvikande från det beteende en hund skall ha. Hon fick Royal canin som huvudfoder. Här i Litauen råkade det finnas en sajt där mat diskuterades och de föreslog rent rått kött. Nu, ett halvår senare på ren köttdiét är hon helt återställd och pälsen glänser på henne. Nä, man kan nog inte lita fullt ut på veterinärer och ej heller på Livsmedelsverket. De är väl påverkade på ungefär samma sätt från producenter.

Matten2
0

Har haft uppe diskussion med vet. om porta cava shunt. Diagnos på det är inte ställt, då måste en leverbiopsi göras och i första hand vill dom se om dieten och medicinen hjälper. Biopsin är ju också ett större ingrepp.

Men eftersom vet. tycker att Ursofalk i detta fallet håller nere lever- och gallvärdena så tycker dom inte vi ska gå vidare.

Känns inte bra för mig, för jag märker ju att min hund vissa dagar är påverkad, det är speciella symtom som rädslor, hon kan verka vinglig, vill krypa under sängar, bord osv….. och jag har också märkt att hon ömmar över levern.

Kanske helt enkelt dags att söka fler veterinärer för fler utlåtanden…två har hitills varit inkopplade.

Matten2
0

bustas = magica1970 skrev som förslag om Nordic eller Bravo färskmat, jag har gett mina hundar det tidigare, vet inte varför den ena nu blivit leversjuk.

Jag gav torrfoder på morgonen och färskfoder på kvällen men skadan behöver inte bero på maten, hon kan ha fått i sig något ute. Det t o m spekulerades i råttgift eller liknande.

Matten2
0

Zepp = Enl vet är det operationen riskfylld så tills vida att förträngningen av shunten måste vara exakt, görs den för trång så inget kommer igenom är skadan ännu större!

Kanske det också är svårare på en så här pass liten hund, Toypudel, jag vet inte!

ebet
0

Magica1970

Jag vet inte att jag ger den rek. mängden. Men när jag gav bara veterinärfoder, då fick jag dra ner till nästan hälften, för hunden gick upp i vikt annars. Numera vet jag varför. Stackarn var nog hungrig hela tiden dessutom.

Vovven är 36,5 kg, han får 300g bravo ox, 1 ägg och 1 dl orijen/dag. Ingen arbetshund, bara standard promenader och hundlekar. Han är väldigt lagom i hullet.

Sugiyama
0

Jag har haft 2 katter som åt Whiskas och inget annat. För båda klappade levern ihop när dom var 7 år och dom dog. Efter det är jag skeptisk till foderfabrikanter. Jag ger det som kallas BARF till mina hundar och båda har fin-fina värden. Den ena har varit blodgivare och därför kollats extra noga. Skulle jag vara i din situation skulle jag testa.

Matten2
0

Sugiyama = Jag är också skeptisk till foderfabrikanterna. Jag har två katter också, kastrerade, och jag köper bara veterinärfoder för kastrerade katter. Den ena är nu 15 år och så en liten 2-åring. För ett år sedan tog vi bort en 13-årig kastrerad hankatt. Vi har lyckats få dom skapligt gamla, vi bor på gård på landet och dom går ut och in som dom villSkrattande

Det finns bra foder och det finns dåligt foder på marknaden. Vill man vara bekväm och inte tillverka själv få man vara påläst och vara beredd betala lite mer och som i vårt fall med kastrerade katter, köpa foder som är avsett för dom.

Jag har i omgångar gjort eget foder till både hundar och katter men aldrig barfat. Är nog lite för bekväm tyvärr. Men skulle det vara enda alternativet för min lilla sjuka hund skulle jag absolut göra det….så vi får se vad åt detta bär!

Magica1970
0

#37 Tackar! Min är bara 8 månader. Han är hungrig jämnt, men det kan bero på att han växer. Han får 250 g/dag + 1 äggula. Imorgon får jag en leverans från Nordic med bara kött & vom. Ska bli spännande att se hur det påverkar honom.

Sugiyama
0

Jag lägger ner både tid och pengar på mina hundar som används vid jakt och som jag tävlar med. Att inte ge dom den bästa maten är för mig uteslutet. För den som inte orkar fundera ut en egen foderstat så finns det färdigblandat, vom & hundemat.

Matten2
0

Sugiyama = Jag tror att det bästa alternativet med mat till våra djur är vad man själv tror mest på och med omsorg gå efter sin egen magkänsla.

Det är inte alla som tror på Barf heller, som med allting annat så är meningarna delade.

Vi LCHF'are har ju också svårt att övertyga många i vår omgivning, kanske är det samma med Barf. För min egen del har det varit ett bättre alternativ med Nordic eller Bravo.

garbokatten
0

Matten2: Det är egentligen inte så svårt att BARF:a. Man behöver läsa på en del men man behöver inte kunna allt när man börjar. Som husdjursägare tar vi ju ansvar för våra djurs hela kostintag. Det är ju också vad vi gör för våra barn, och inte har vi stenkoll då heller. Det finns inte heller något facit för hur varje individ ska äta utan det måste man prova sig fram till. Hunden (katten eller illern också för den delen) behöver inte få i sig alla näringsämnen vid varje måltid, utan precis som för oss människor så är det helheten över en längre tid som gäller. Tror man på att BARF är en bra metod så är det bara att prova, ge hundens mage lite tid att vänja sig vid den nya kosten och sedan läsa på det man kommer över (dessutom är BARF i fokus jättebra).

virkastickasy
1

#0 Jag har en katt med leverproblem, vet ej heller vad det beror på, har ej gjort ngn biopsi men troligen är katten ganska gammal. Han får kortisontabletter och Ursofalk som veterinären rekommenderade men så har vi även på eget bevåg börjat ge honom kosttillskotten Doxion, LiverAid och Mariatistel, någon (alla?) av dem passar även hundar så kolla upp det, läs på internet, är ett tips! En del finns att köpa i Sverige men en del köpte vi via internet från England, www.medicanimal.com.

Ang. kosten så kan du nog inte ge hunden mera protein och fett för det är ju just protein som levern inte klarar att ta hand om. Bra proteinkällor är majs och kyckling, inte fisk och kött. Du behöver nog inte köpa enbart veterinärfoder, vi har köpt det + proteinsnåla foder i affären, blötmat pratar jag då om, läs på burkarna och jämför. Veterinären vill såklart att man köper det svindyra fodret de har.

Ang. Mariatistel så har det haft jättestor effekt på min och andras katter, men veterinären visste inte ett dugg om det, de har inte nämnt det utan de föreslog avlivning för att han inte var så pigg, så köpte vi detta och katten beter sig som om han vore frisk igen, äter normalt osv. Veterinärer har väldigt dålig kunskap ofta, tyvärr.

virkastickasy
0

#0 Ang. Ursofalk så tror jag inte du behöver stressa med att sätta ut den, den har väl inte alls många biverkningar har jag för mig. Bättre att hunden mår bra och äter Ursofalk än att den blir sämre.

virkastickasy
0

#0 Jag ska tillägga att jag tyvärr inte har läst artikeln om lever och LCHF, men ska försöka få tag i den. Intressant!

Ruska
1

Matten2: Jag skulle försöka få tag i en veterinär som jag litade mer på om jag var du. Även om det innebär att åka en bit. Jag hoppas att det löser sej för er, kan inte säga mycket mer än så.

Jag tycker spontant att det är tråkigt att du fått rådet att sätta hundarna på torrfoder efter att ha råutfodrat dom. Råfodret är naturligt och innehåller inget artificiellt som torrfodret faktiskt gör. Råfodrets näring är mer lättillgängligt. Det är inte mer protein i råfodret, bara bättre och naturligare. Om nåt så är det väl det din sjuka hund ska ha? Näring som är lättsmält och inte belastar levern ytterligare?

Jag blir riktigt arg och besviken på din veterinär! Jag önskar dej lycka till av hela mitt hjärta.

/Ruska

camsve09
0

Min förra hund hade superkrånglig mage hela sitt liv, blev kass av ALLT som avvek från hans vanliga mat. Trots detta så tålde han fint att få råa ben då och då.

Önskar för hans skull att jag hade vetat visste mer om BARF och hade tänkt mer LCHF för hans del också… Tror att det hade löst hans problem. Nåj, man lever och lär.

Sugiyama
0

Min mening är inte att försöka övertyga männsikor att gå över till BARF. Precis som för LCHF så måste beslutet mogna fram hos en själv. Det man kan göra är att svara på de frågor man får vad man själv äter och ger för mat och sedan får folk avgöra själv vad som känns bra.

Angående att ge majs och vegtabilisk protein till en utpräglad köttätare så låter det väldigt underligt. Skulle jag själv ha leverbesvär skulle jag aldrig äta en sådan kost. BARF är inte heller en högproteinkost, hundarna får samma mängd protein som torrfoderhundarna, det är bara inte upphettat, bakat och lagrat i en fodersäck x antal månader.

Besika
0

Vet inte var du bor, men här i Borås finns en tysk veterinär som har en annan syn än svenska veterinärer, i varje fall när det gäller tandsten och dragning av tänder. Han tycker svenska veterinärer drar alldeles för mycket tänder.

Han kanske har ett annat "tänk" när det gäller det här också?

Bor du inte i närheten kanske du kunde ringa och prata med honom?

Fyrfota veterinärklinik, i Borås.

LenaK63
0

Puttar litet på den här tråden för att ha den. Intressant! Har haft en hund som dog i levercancer. Förmodligen för mycket kolisar!!

Matten2
1

Tack alla för era svar, har inte varit här på ett par dagar men ska dra lite vad som hänt sedan sist.

Igår var vi hos veterinären igen, blodprov togs på fastande mage, sedan mat och efter 2 timmar togs nytt prov som nu har skickats till en specialist på leversjukdom på hund.

Jag kopierade också studien på råttor som stod i LCHF-Magasinet och skickade med för ett utlåtande om vi kan byta foder på henne.

Provet delas upp i 5-6 olika parametrar fick jag reda på och analyseras på olika vis och i nästa vecka får jag provsvaren. Hoppas nu på en ordentlig diagnos.

Ang Ursofalken så är det biverkningar på mage, och jag ser på min hund att hon reagera, vissa dagar är det besvärligt för henne. Står också i Fass att det kan ge refluxer.

Tyvärr får inte Ursofalken komineras med magmedicin typ Losec.

navarro
0

min lilla hund borjade knycka kattmaten och blev dalig i magen. Gick till djuraffaren och kopte djupfryst (Classic) och det alskar han. Han verkar helt aterstalld. Vet ni nagot om detta djupfrysta foder, det ar malet av kottrester tydligen

Sugiyama
0

# Menar du klass? Det finns i olika varianter men ska vara bra. Jag köper deras rena köttblandning till mina hundar. Alltså utan spannmål.

vetstud
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Kolhydratrik kost med lågt innehåll av fett och protein är inte alls fel, och alla som lägger kommentarer som "när vargar äter plantor kan jag ge min hund kolhydrater" borde nog läsa lite näringslära för husdjur..

Vargar (och hundar) är omnivorer precis som vi människor, vilket innebär att de äter både kolhydrater och kött. Det är inte ovanligt att vargar och hundar äter växter och bär, och detta är ofta en indikation på att det finns ett eller annat från växtriket som de behöver - och det är det också. Kolhydrater finns i många olika former, och hundar absorbetrar dessa efter upptag, dvs desto mer som tillsätts, desto mer absorbeteras. Katter däremot kan inte ta upp kolhydrater mer än i en begränsad mängd. För att nämna en av de hälsomässiga fördelarna med kolhydrater i hundfoder, finns det forskning som visar på att oligosackarider, som inte hundar kan bryta ner, är ett bra näringsämne för tarmflorans bakterier. När dessa mår bra och frodas, skyddas djuret från sjukdomar genom att få ett stärkt immunförsvar.

Dessutom är kolhydrater billigare än protein och fett att använda som utfyllnad för att få en mättnadskänsla. De utnyttjas väl, i förhållande till protein; överskottet av protein rinner rakt igenom och gör att hunden måste kissa oftare. De som använder foder med för hög halt protein betalar alltså för kiss, och balasen mellan protein och energi försämras.

Det är inte konstigt att en hund med leverskada rekommenderas diet där man reducerar fett. Fett omsätts i levern, och många fettlösliga produkter recirkuleras här. Vill man lätta på "trycket" för levern, kan det alltså vara en bra ide att se till att fettmängden är balanserad i förhållande till vitaminmängden.

…och så vill jag tillägga att jag är veterinärstudent och alltså inte ännu "köpt" av fodertillverkarnas snack…

Magica1970
2

#55 "…och så vill jag tillägga att jag är veterinärstudent och alltså inte ännu "köpt" av fodertillverkarnas snack…"

Men du planerar att bli?

Internettan
4

#55:

Det finns massor av dietister som kan allt om näringslära - men ändå har fel. Så att vara veterinärstuderande säger inte så mycket egentligen. När man forskar på djur som hundar antar jag dessutom att man forskar på djur som redan äter industrimat? Eller i alla fall mycket kolhydrater? Och då kan man säkert finna förbättringar i hälsan med vissa ämnen, som oligosackarider. Frågan är om en naturligt levande varg äter så mycket av den varan och om den behöver det?

Sen antar jag att man får skilja på kolhydrater och kolhydrater? Att äta lite bär eller det grönfoder som finns i ett bytesdjurs mage är nog inte detsamma som de kolhydrater som finns i köpt hundfoder. Varken i mängd eller sort.

"Every point of view is a view from a point."

Sandra_W
0

LCHF till människor och BARF till hund är i stort sett samma sak.

Äta det som man är menad för.

Om din hund har problem med att ta hand om protein så blir det klurigt att få ihop det.

Men att ge i huvudsak kolhydrater ser jag som rent skogstokigt!

BARF är inte så komplicerat egentligen. Det kan ta lite tid innan man hittar den ultimata sammansättningen för just DIN hund.

MEN hur man än ger barf på för vis så kan det omöjligt bli värre än ett torrfoder, det kan bara vara bättre. Jag skulle börja disskutera med en veterinär om att iallafall hitta ett spannmålsfritt torrfoder, lämpligt för din hund, till att börja med.. Finns många sådana ute på marknaden..

Jag tillägger att min hund var överviktig och full av utslag, trots minskad matmängd och myyyycket motion.. Och hon var hungrig konstant, hon satt i stort sett och skakade av frustration när vi människor satt och åt..

Med barf blev hon slank och musklad och utslagen försvann som en brev på posten, och hon blir mätt och belåten. idag äter hon barf blandat med spannmålsfritt torrfoder (hundvakterna vill inte gärna att hon slafsar med blodiga köttstycken på deras matta) och det fungerar jättebra för henne.

gun92884
0

Med ett levershuntproblem/sjukdom (en diagnos som inte har faststallts som slutgiltig om jag har last ratt) skulle jag soka flera veterinarers syn pa saken. Utan en ordentlig diagnos sa finns det inget svar. Biopsy gors latt nufortiden. Laparoscopic. Vi fick gora detta pa Callistas mjalte nar vi trodde att hon hade en tumor, hon gick ner sa mycket i vikt, och sa snabbt. Det visade sig - TROR vi - att hon gick ner sa mycket i vikt for att hon sorjde Paddington.

Att bara andra maten till kolhydrater later tokigt i mina oron. Jag sjalv skulle aldrig satta mina hundar pa Hill's eller na'n annat massproducerad hundmat. Nu baserar jag min asikt helt pa mina egna erfarenheter med mina hundar och vi borjade med rawfeed for manga ar se'n. Callista och Winnie har aldrig atit nagot annat an ratt och de har topphalsa aven nar Airedales ar numera kanda for att fa hudproblem (massfabrikerat torrfoder, anyone?).

Det borjade med Paddington, for 10+ ar sedan, som hade svara allergier och fick mediciner bade i sprutform och topical. Till slut forstod jag att jag inte kunde halla pa med alla dessa mediciner vilka i grunden var rena gifterna (jag skulle ha handskar till armbagarna for att satta pa creme!?!), bade for mig och honom … och omgivningen. Dessutom blev han aldrig battre utan allergierna blossade sa fort han slutat ta medicin. Vi borjade raw feed … allt var obehandlat (fisk frusen i 48 timmar forst utifall det fanns parasiter) och i manga fall fortfarande fruset (bra tuggmotstand, mindre risk for blockage och bloat pa grund av for hastig svaljning av for stora bitar). Mina hundar ater frusen kyckling (med ben) - 1/4 kyckling - varje morgon. Pa kvallen far de antingen ra fisk, ratt kott eller raa inalvor och som 'tandborste' efterat ater de en bit frusen kalkonhals. Jag har slutat med margben eftersom de KAN spracka tanderna om de tuggar hart … och det gor mina. En del hundar kan mycket val tugga pa margben eftersom de gnager mer an forsoker fa av bitar.

Jag lagger till yogurt for att halla igang tarmfloran - har inget bevis pa att det behovs i en hund men de alskar sin klick och de sitter sa fint och vantar pa att slicka av skeden efter jag lagger yogurten pa maten - Callista slickar framsidan och Winnie slickar baksidan Skrattande

De enda kolhydrater som de ater ar raa gronsaker/fruktbitar som 'godis' ibland eftersom de tycker om en del saker - aldrig som 'mat'.

yvonnel
0

Jag har inget husdjur alls men kunde inte låta bli att nämna om alla dessa mannen/kvinnan som talar med hundar, hur dom belönas med torrfoderbitar i alla olika uppfostrande exempel. Bara en fundering alltså.

gun92884
0

Fundera pa du Glad

Vad som anvands mest i traning ar torkat kott, oftast leverbitar … man kan gora dem sjalv hemma i ugnen men manga tycker det luktar for illa sa koper dem i burk …

Besika
0

Ang hundmat har jag bytt till frystorkat foder, K9 Natural till min afghan sedan 3 månader. Fordet kompletteras med ett rått köttigt ben varje dag. Det kändes verkligen inte OK att ge min hund ett foder med massa kolhydrater när jag själv inte äter några. Testade Orijen först, men oj så mycket bajs det blev… Fula öron också… ;)

K9 är helt fantastiskt, jag har fått en annan hund! Piggare, smalare, och en fantastisk päls.

Läs mer på foderbilen.se

Avskräcks inte av priset innan du läst mer, 4 kg motsvarar 16 kg. Visst är det dyrt ändå, men men…

Liniloto
0

Var kan man hitta artikeln ""Mättat fett botar leverskada" som trådskaparen hänvisar till eller info om studien som artikeln baseras på?

Har själv en hund med leverskada/sjukdom och vill inte ge det majsbaserade torrfoder som veterinären rekommenderar.

Vad kan man ge för att stötta lever/galla?

Vad ska man undvika?

Hunden äter färskfoder utan kolhydrater.

gun92884
0

Hittade en länk där de pratar just om leversjukdomar i hundar - nu pratar de om cancer också, men lever är på tapeten. Längre ner i artikeln finns två recept som man kan laga själv och de låter tämligen så balanserade för denna sjukdom. Vad jag förstår av artikeln så får inte levern bli överbelastad och glukosfabrikationen gör just detta. Protein behövs, men man måste se upp så det inte blir för mycket potassium. Här är artikeln http://www.dogcancer.net.au/dog-cancer-liver-disorders-nutrition-SAMe-milk-thistle.php

Liniloto
0

#64 Tack gun92884!

Milk thistle = Mariatistel

Mariatistel har jag läst tidigare att det ska vara bra för levern. Maskros brukar nämnas då också.

Det står även att man kan ge mer fett i dieten, vilket ju även trådskaparen är inne på.

Att undvika:

Potassium = Kalium och Sodium = Natrium

Det måste jag söka vidare på!