Vilken kokosolja använder ni ........
Ja vilken kokosolja använder ni som även har den till att smörja kroppen med? Finns det några speciella skäl till att använda den vanliga eller extra virgin till kroppen?
Sist köpte jag ju Bifoods extra virgin med smak av kokos o den doftar ju ganska gott, så jag började smörja mina hälar med den o har fått ett fantastiskt bra resultat. Hälsprickorna är som bortblåsta
Sedan får en del av övriga kroppen också sig en duvning av kokosoljan då jag duschat.
Men tack vare detta så har jag ju förbrukat kokosoljan oändligt mycket snabbare än jag tänkt mig o sitter nu o måste beställa ny. Eftersom det är sådan skillnad på priset mellan den med smak o lukt av kokos jämnfört med den utan så undrar jag om det finns någon praktiskt betydelse för att välja det ena eller det andra för att smörja sig med. Hade ju tänkt ta den smaklösa för förövrigt använder jag bara kokosolja i kaffet o där föredrar jag den smaklösa, men att smörja sig så luktar det ju godare, men om det bara är doften som ger ett välbefinnande så är det nog bättre o gå över till den smaklösa igen eller finns det några skäl till att använda den andra?
Skillnaden mellan raffinerad och oraffinerad är så liten att det i princip bara är doften som är den stora skillnaden. Gillar du att gå omkring och lukta kokos, så ta den med doft. Den andra fungerar precis lika bra men doftar ju inte, vilket kan vara bra för andra som kanske inte är lika förtjusta i kokos…
Jo för allergiker kan det säkert spela roll, men knappast för andra, för kokosdoften är ju så svag att den mest doftar då man smörjer. Inte ens katten reagerar på doften.
Tja är det inga större skillnader så lär det bli den utan doft o smak, för den lämpar den sig bäst till kaffet o då får kroppen också vara med o dela på den burken
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det är väl en viss prisskillnad som kan beaktas i sammanhanget.
Jo det var ju det som jag skrev i översta inlägget o det var just prisskillnaden som fick mig o undra om den extra Virgin kanske därför lämpar sig bäst om man även använder den till kroppen eller om det för den sakens skull inte spelar någon roll. Det går ju åt betydligt mer nu, så det är ju tacksamt om det istället går o köpa den smaklösa.
+ att jag faktiskt gillar den smaklösa bäst i kaffet
Jag har Biofoods ekologiska, utan smak, till invärtes bruk, och Alba-Dalbys i silverpaket till utvärtes bruk. Får hur fina fötter som helst.

Hälarna protesterar nog inte när dom får en duvning av silverpaketsoljan.
Det är iaf säkert mycket mindre konstigheter i den än i valfri hudcreme från butikshyllan 
*lol*
Ja det där stämmer antagligen tyvärr alltför väl.
Nyfiken bara: Är det gott med kokosolja?
Har haft funderingar på att köpa nu när jag sett att många äter/dricker det, men har inte "vågat" än.
Hur skall man använda det, alltså i mat dryck?
Har vispgrädde i mitt kaffe nu och undrar hur gott det kan vara med fett i

Jag handlar min på ICA.. och det är ingen prisskillnad mellan den med smak och utan..46.90 sek för 400 gram!
Och förut så tog jag alltid den utan smak.. men en gäng tänkte jag testa med smak.. och sen dess så köper jag alltid med smak.
Smaken är som sagt väldigt svag.. mest doft.. och i de flesta maträtter smakar det inget alls.. förutom när man steker färskt fläsk.. mums två smaker som gifter sig.. så nu är det cocosfläsk när andan faller på!
Testa, man använder det främst som stekfett eller som fetttillskott i kaffe/te!
Tex så tål det högre temperaturer, så när man vill ha lite frasigare yta så är cocosfett att föredra.
Men jag grundar så gott som alltid med cocosfett vid stekning.. om anrättningen tarvar smörsmak tillsätter jag det senare.
Har du det i kaffe/te så smakar det egentligen inget, det flyter ovanpå och man får väldigt mjuka läppar då man sippar kaffet/teet genom fettet.
Testa som sagt, det blir en variation i fettutbudet, det har några hälsofördelar och det lagras inte lika lätt som smör tex.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Bara våga. Jag trodde oxå att det skulle vara konstigt, osmakligt… Men med mixerstav blir det ung som en kaffe latte. Gott och mättande.
På hälsokostaffären där jag köper min kokosolja förklarade att den utan smak har vissa näringsämnen förstörst. Ska man steka med den spelar det ingen roll för deförstörs av upphettningen i alla fall. Äter man den som den är får man i sig många nyttigher av den med kokossmak. Hur mycket av näringsämnena huden tar upp om man smörjer med den vet jag dock inte.
Tack för svar Zepp och Koffeina. Nu är det jag som åker till ICA och köper cocosfett…det blir nog den med smak för mig med :-)

Då kansken du får åka till Landvetter, för inte alla ICA har.
Föresten så såg jag på kvittot att den utan smak kostar 41,90, fast jag fick med mig en med smak, de hade inga andra kvar.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.